2011-08-16, 19:44
Medlem
Komvux skulle jag säga är bäst på alla fronter. Men det är väldigt mycket eget ansvar till skilnad från folkhögskola. Folkhögskola har jag hört många säga är väldigt kul, men du hamnar i en sämre kvot än om du läser på komvux. Tycker också att komvux är bättre förberedande inför högskolan, just pga ansvarsbiten. Har hört om folkhögskolor som är rena leken. Visst jättekul att ha det lätt för sig, men blir inte lika kul när man böjar högskolan sedan...

Så mitt svar är: gå komvux.
Har du tur (bor i stockholms kommun) så får du gå på åsö, där i de allra flesta fall lärarna är grymma.
Citera
2011-08-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacolon
Komvux skulle jag säga är bäst på alla fronter. Men det är väldigt mycket eget ansvar till skilnad från folkhögskola. Folkhögskola har jag hört många säga är väldigt kul, men du hamnar i en sämre kvot än om du läser på komvux. Tycker också att komvux är bättre förberedande inför högskolan, just pga ansvarsbiten. Har hört om folkhögskolor som är rena leken. Visst jättekul att ha det lätt för sig, men blir inte lika kul när man böjar högskolan sedan...

Så mitt svar är: gå komvux.
Har du tur (bor i stockholms kommun) så får du gå på åsö, där i de allra flesta fall lärarna är grymma.

Tack för ett bra svar! Får nog bli komvux då, det enda tråkiga är att jag måste vänta ett år till innan jag kan läsa där
Citera
2011-08-16, 20:25
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceefa
Hej!

Gick nyss ut gymnasiet men fixade inte högskolebehörighet, vill nu komplettera detta eftersom jag har planer på att läsa på högskola inom de närmsta åren (vet dock inte vilken utbildning ännu).
Vilket sätt är smidigast? folkhögskola eller komvux? Och vilken av urvalsgrupperna har jag störst chans att komma in på en linje med?

Nackdelen med komvux är att om du saknar många ämnen så kan du behöva gå längre tid på komvux. Eftersom folkhögskola ger dig ett "folkhögskoleslutbetyg" så behöver du bara läsa upp behörighetsämnena. Fast det är ju bara relevant om du som jag saknade en herrejävla massa poäng från gymnasiet.

Att urvalsgruppen för fhsk är sämre kan om du har lite innanför pannbenet lösas med högskoleprovet. Själv fick jag usla gymnasiebetyg och mediokra fshk-betyg men kom ändå in på en av sveriges mest sökta utbildningar genom HP. Man måste älska systemet
Citera
2011-08-16, 21:21
Bannlyst
Har inte gått gymnasiet och ska nu försöka få tag i en reservplats inför hösten på Komvux. Om jag inte kommer in så hade arbetsförmedlingen någon folkhögskola de kunde erbjuda mig.

Har gått IV innan och har mina betyg på papper och inte någon fil, och man ska söka in via internet, hur gör jag? Har hört av mig för att få den mailad idag, men har inte fått något svar än
Citera
2011-08-17, 01:29
Medlem
Komvux alla gånger. Där får man ett riktiga betyg och inte "1-5" på hela skolgången. Ska du söka vidare sen och har gått folkhögskola är du rätt körd om du inte har minst 4. Urvalsgruppen är sjukt liten för folkhögskolare.
Citera
2011-08-17, 05:30
Medlem
Eftersom att TS behandlar ungefär samma fråga som jag så lånar jag tråden:

Hur ska jag, som har fyllt 19 denna sommar göra? Finns det inget sätt för mig att läsa upp mina betyg i höst? Måste jag vänta till nästa sommar?
Citera
2011-08-17, 11:48
Medlem
hlemmurs avatar
Jag har gjort båda delar. Komvux är ju en "snabbfix", in och ut, som ett dåligt ligg. Man gör det bara för att få det gjort liksom. (och får skabb på köpet). Är du angelägen om att börja studera vidare SNARAST så är det ju smartast.

Folkhögskola däremot är den roligaste skoltiden jag gått igenom, någonsin. Massa berikande människor, avslappnad miljö, sen att man dessutom läste upp kurser var också ett stort plus. Många koppar kaffe och många öl Det är generellt sett inriktningar på folkhögskolorna också, där det oftast inte krävs grundkunskaper utan ett intresse räcker!

Komvux tar minst en termin. Om du inte riktigt vet vad du vill.... Lägg på en termin på det och plugga folkhögskola: utvecklas som person, träffa massa sköna vänner och ha det för jävla gött, istället för att bara sitta av tiden... kanske värt det?

edit: Och det här folk babblar om att det är en annan kvot. Ja det är det. Och den är ju skitdålig: Jag kom in på en topputbildning med min 4a som jag fick (som jag visserligen tänker hoppa av, men det är en annan femma). Och en kurskamrat läser andra året på läkarutbildningen. Utöver det så läser mina andra gamla kursare till socionomer, lärare, psykologer, You name it. Det roliga är att nästan ALLA som jag läste med läser vidare och har kommit in direkt. Så dålig var den kvoten... Jag säger tvärtom, att den är avsevärt mycket bättre än högskoleprov + betyg, pga det är färre som söker in på folkhögskolekvoten. Många som är angelägna om att bli läkare t ex, och har sökt in i flera år, dom läser ett år på fhsk för att öka sina chanser.
Senast redigerad av hlemmur 2011-08-17 kl. 12:00.
Citera
2011-08-17, 11:50
Medlem
hlemmurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrr
Eftersom att TS behandlar ungefär samma fråga som jag så lånar jag tråden:

Hur ska jag, som har fyllt 19 denna sommar göra? Finns det inget sätt för mig att läsa upp mina betyg i höst? Måste jag vänta till nästa sommar?

Efteranmälan, funkar på alla studieformer. Folkhögskolor är dock smidigast, det räcker ofta med ett samtal till skolan så blir du inkallad på intervju snarast. Komvux och högskola måste du fylla i massa papper och det är ofta brist på platser/kurser (bara skiten som är kvar)
Citera
2011-08-17, 15:46
Medlem
dryslians avatar
Plugga upp Matte/Komvux eller något annat sätt?

Jag undrar ifall det går att plugga upp matte på något annat sätt än komvux?
Är det någon som vet ifall det finns någonstans där det går snabbare?
Ifall komvux hur lång tid tar en kurs för er som vet?
Citera
2011-08-17, 20:03
Medlem
Det finns olika studietempon på komvux, jag läste tex Ma D på en månad i somras.

Annars finns tekniska basterminer, du kan läsa kursen på distans eller läsa in den själv för att sedan tenta av den.
Citera
2011-08-17, 20:44
Medlem
miklons avatar
Det beror kanske på vilken mattekurs det gäller, men Örebro Universitet har ett tekniskt basår på distans, där kan man välja enstaka kurser, det är löpande antagning året om och man läser såvitt jag förstår i sin egen takt. Det finns säkert fler högskolor/universitet som har det.

Sen finns det ju utbildningsföretag som t.ex. Jensen, som har gymnasiekurser på distans, men för att man ska få dem bekostade måste kommunen antingen ha ett avtal med dem, eller så måste man på annat sätt få kommunen att gå med på att betala.
Citera
2011-08-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hlemmur
Jag har gjort båda delar. Komvux är ju en "snabbfix", in och ut, som ett dåligt ligg. Man gör det bara för att få det gjort liksom. (och får skabb på köpet). Är du angelägen om att börja studera vidare SNARAST så är det ju smartast.

Folkhögskola däremot är den roligaste skoltiden jag gått igenom, någonsin. Massa berikande människor, avslappnad miljö, sen att man dessutom läste upp kurser var också ett stort plus. Många koppar kaffe och många öl Det är generellt sett inriktningar på folkhögskolorna också, där det oftast inte krävs grundkunskaper utan ett intresse räcker!

Komvux tar minst en termin. Om du inte riktigt vet vad du vill.... Lägg på en termin på det och plugga folkhögskola: utvecklas som person, träffa massa sköna vänner och ha det för jävla gött, istället för att bara sitta av tiden... kanske värt det?

edit: Och det här folk babblar om att det är en annan kvot. Ja det är det. Och den är ju skitdålig: Jag kom in på en topputbildning med min 4a som jag fick (som jag visserligen tänker hoppa av, men det är en annan femma). Och en kurskamrat läser andra året på läkarutbildningen. Utöver det så läser mina andra gamla kursare till socionomer, lärare, psykologer, You name it. Det roliga är att nästan ALLA som jag läste med läser vidare och har kommit in direkt. Så dålig var den kvoten... Jag säger tvärtom, att den är avsevärt mycket bättre än högskoleprov + betyg, pga det är färre som söker in på folkhögskolekvoten. Många som är angelägna om att bli läkare t ex, och har sökt in i flera år, dom läser ett år på fhsk för att öka sina chanser.

Kul att se att det är bra på folkhögskola! Blir nog det ifall man inte kommer in på komvux i höst. Dock vet jag inte ifall det är någon speciell tid man ska söka till folkhögskola, men det visar sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in