Jag har gjort båda delar. Komvux är ju en "snabbfix", in och ut, som ett dåligt ligg. Man gör det bara för att få det gjort liksom. (och får skabb på köpet). Är du angelägen om att börja studera vidare SNARAST så är det ju smartast.
Folkhögskola däremot är den roligaste skoltiden jag gått igenom, någonsin. Massa berikande människor, avslappnad miljö, sen att man dessutom läste upp kurser var också ett stort plus. Många koppar kaffe och många öl

Det är generellt sett inriktningar på folkhögskolorna också, där det oftast inte krävs grundkunskaper utan ett intresse räcker!
Komvux tar minst en termin. Om du inte riktigt vet vad du vill.... Lägg på en termin på det och plugga folkhögskola: utvecklas som person, träffa massa sköna vänner och ha det för jävla gött, istället för att bara sitta av tiden... kanske värt det?
edit: Och det här folk babblar om att det är en annan kvot. Ja det är det. Och den är ju skitdålig: Jag kom in på en topputbildning med min 4a som jag fick (som jag visserligen tänker hoppa av, men det är en annan femma). Och en kurskamrat läser andra året på läkarutbildningen. Utöver det så läser mina andra gamla kursare till socionomer, lärare, psykologer, You name it. Det roliga är att nästan ALLA som jag läste med läser vidare och har kommit in direkt. Så dålig var den kvoten... Jag säger tvärtom, att den är avsevärt mycket bättre än högskoleprov + betyg, pga det är färre som söker in på folkhögskolekvoten. Många som är angelägna om att bli läkare t ex, och har sökt in i flera år, dom läser ett år på fhsk för att öka sina chanser.