2009-09-27, 01:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Stämmer det här sista verkligen? Det finns inte angivet någonstans som jag har hittat att detta skulle vara korrekt, tvärtom i det jag hittar står det, "behörighet har den som har fullständigt betyg från gymnasiet eller komvux"

Visserligen om det är en änding så behöver ju inte högskolerna ha uppdaterat ännu förens detta träder i kraft men kan någon isf länka till något ställe som kan bekräfta detta?

Jag bommade gymnasiet helt (läste några månader och hoppade sen av) och pluggar nu in hela skiten via komvux och det skulle ju vara ganska icke-motiverande om det visar sig stämma, för då har inte jag behörighet och kommer aldrig någonsin att få? Eller?

Det är en jättekonstig formulering. Skulle Komvux sluta sammaställa slutbetyg alltså? Nej, det låter som en missuppfattning eller så lyckades personen inte förmedla vad han eller hon försökte få fram på ett vettigt sätt.
Citera
2009-09-27, 09:56
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är en jättekonstig formulering. Skulle Komvux sluta sammaställa slutbetyg alltså? Nej, det låter som en missuppfattning eller så lyckades personen inte förmedla vad han eller hon försökte få fram på ett vettigt sätt.

Jag tror också det, det låter lite för konstigt, isf borde många i plugget prata om det dessutom men det är ingen som gör, tror också det är någon slags missuppfattning, däremot såvitt jag vet hamnar man i en "sämre" urvalsgrupp om man saknar slutbetyg och söker in endast med komvux betyg men det kan jag leva med, då får jag helt enkelt plugga hårdare än alla andra, men skulle det stämma att man aldrig kan söka skulle det vara lite nedslående faktiskt men i allra värsta fall får man ju söka KY utbildning då men ändå, inte kul om det skulle vara så.

Ska slänga iväg ett mail till syon och se vad han säger, återkommer med svar.
Citera
2009-09-27, 10:00
Bannlyst
Citat:
Stämmer det här sista verkligen? Det finns inte angivet någonstans som jag har hittat att detta skulle vara korrekt, tvärtom i det jag hittar står det, "behörighet har den som har fullständigt betyg från gymnasiet eller komvux"

Visserligen om det är en änding så behöver ju inte högskolerna ha uppdaterat ännu förens detta träder i kraft men kan någon isf länka till något ställe som kan bekräfta detta?

Jag bommade gymnasiet helt (läste några månader och hoppade sen av) och pluggar nu in hela skiten via komvux och det skulle ju vara ganska icke-motiverande om det visar sig stämma, för då har inte jag behörighet och kommer aldrig någonsin att få? Eller?

Har du enbart läst via komvux måste du alltså ha 100% godkända kurser, och inte bara 90%.

Det är väl det som står, eller?
Citera
2009-09-27, 10:04
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Har du enbart läst via komvux måste du alltså ha 100% godkända kurser, och inte bara 90%.

Ja det kan ju vara så de menar, jag fastnade mest för den sista raden "dvs man kan inte längre bli behörig utan
slutbetyg." men det kanske är så dom menar bara att de formulerade sig lustigt.
Citera
2009-09-27, 13:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag tror också det, det låter lite för konstigt, isf borde många i plugget prata om det dessutom men det är ingen som gör, tror också det är någon slags missuppfattning, däremot såvitt jag vet hamnar man i en "sämre" urvalsgrupp om man saknar slutbetyg och söker in endast med komvux betyg men det kan jag leva med, då får jag helt enkelt plugga hårdare än alla andra, men skulle det stämma att man aldrig kan söka skulle det vara lite nedslående faktiskt men i allra värsta fall får man ju söka KY utbildning då men ändå, inte kul om det skulle vara så.

Ska slänga iväg ett mail till syon och se vad han säger, återkommer med svar.

Ja, om man söker med betyg från både gymnasiet och komvux (t ex om du läst upp ett ämne eller lagt till ett ämne för att få särskild behörighet) så hamnar du i en sämre urvalsgrupp. Men om du har slutbetyg från komvux så hamnar du i samma urvalsgrupp som de med slutbetyg från gymnasiet.
Citera
2009-09-27, 13:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

I dag krävs det 90 % av 2 350 poäng för att få ut ett slutbetyg från komvux, det har väl aldrig varit snack om att det skulle ändras?
Citera
2009-09-27, 14:43
Medlem
Om man har ett fullständigt slutbetyg men läser upp vissa ämnen för att få bättre betygssnitt hamnar man då i den sämre urvalsgruppen?

Om det är så kan man söka på både sitt gamla betyg och det man har pluggat upp, så att man är i båda urvalsgrupperna?
Citera
2009-09-27, 14:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steven seagal
Om man har ett fullständigt slutbetyg men läser upp vissa ämnen för att få bättre betygssnitt hamnar man då i den sämre urvalsgruppen?

Om det är så kan man söka på både sitt gamla betyg och det man har pluggat upp, så att man är i båda urvalsgrupperna?

Ja och vet ej, bra fråga. Har man HP så har man ju chans att hamna i båda urvalsgrupperna, så rent logiskt borde det ju vara likadant... Kan du inte skicka ett mail till VHS och fråga dem och sedan posta svaret?
Citera
2009-09-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ja och vet ej, bra fråga. Har man HP så har man ju chans att hamna i båda urvalsgrupperna, så rent logiskt borde det ju vara likadant... Kan du inte skicka ett mail till VHS och fråga dem och sedan posta svaret?

Skickade iväg ett mail, postar svaret så fort dom svarar.
Citera
2009-09-27, 18:17
Bannlyst
Citat:
I dag krävs det 90 % av 2 350 poäng för att få ut ett slutbetyg från komvux, det har väl aldrig varit snack om att det skulle ändras?

Nej, men läs om vad jag citerade från första början.

och visst är det så att HP-kvoten är lika för alla, den berörs inte av hur ens betyg ser ut (så länge det är ett slutbetyg såklart)?

Frågade en Syo för ett par veckor sedan och hon trode det var så.
Citera
2009-09-27, 19:51
Medlem
nu har jag skickat in några upplästa betyg till VHS.

nu står de på studera.nu under enstaka betyg. problemet är att i dessa står även två ämnen som jag inte ens vill räkna med (har över 2500 p och dessa låg på ett "sido-papper" dvs. inte på själva slutbetyg pappret, utan på ett separat).

Kommer de räknas med eller kommer det fort. vara de 2500 bästa poängen som räknas med.

Nu står det ungefär så här:

2NVNV - NATURVETENSKAPSPROGRAMMET/NATURVETENSKAP

Fullständig poäng:
2500
Individuell poäng:
2500
Avgångsår:
2008
Omfattning:
F (Fullständig)

Kurs Kurskod Betyg Poäng Omfattn
Biologi B BI1202 G 50

och detta har jag höjt till ett mvg.

Enstaka betyg
Kurs Kod Betyg Poäng Datum
Biologi B BI1202 MVG 50 2008-10-27
Filosofi A FS1201 VG 50 2008-05-30

men filosofi a finns inte med i mitt slutbetyg och står på ett separat papper, kommer det räknas med eller ej?
Citera
2009-09-27, 20:37
Bannlyst
Aning OT, men ungefär hur lång tid tog det innan du såg betygen på studera.nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in