2009-06-14, 23:58
  #277
Medlem
MorbrorStuarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Bra förslag tycker jag. Problemet är ju inte systemet i sig utan att det utnyttjas så till den grad att alla med ambitioner numera läser upp sina betyg. Känns väldigt kontraproduktivt att låta folk med VG i svenska A läsa om en hel kurs bara för att finslipa sitt betyg. Poängen med utbildning är väl att man ska utvecklas, inte stå kvar och stampa på samma plats? När gymnasiet är avslutat så är det bara att gå vidare, om man nu slöat i tre år så är det bara att stå sitt kast, alternativt skriva ett bra HP.

Edit: Ordförande för Sveriges Elevråds centralorganisation ska naturligtvis klaga.
http://svt.se/2.22620/1.1594268/skolbetyg_far_inte_uppgraderas&from=rss

Om man mådde psykiskt dåligt och hade det allmänt jobbigt under tonåren då?
Skoltrött?
Ska man inte få en andra chans då?
Det är vad du tycker alltså, att det ska försvåras som fan för alla människor i samhället att skaffa sig sin drömutbildning?
Citera
2009-06-15, 00:00
  #278
Medlem
Shifflets avatar
Ser mig själv som vänster i de flesta frågor och Jan Björklund tycker jag verkar vara en riktig pajas, men det här förslaget tycker jag personligen är riktigt riktigt bra.

Vad fan är det för poäng med gymnasiebetygen om folk ändå koncentrationsläser ett ämne i taget tills dom fått 20.0? Med studiemedel dessutom (eller?)... Hade man inte det som krävdes för att höja sitt vg till mvg på gymnasiet så ska man väl inte sno undervisningstid från personer som faktiskt behöver det?

Läser man på komvux lär det vara för att man vill in på universitet, då är det ju nästan bra att få utöva de självstudier som nu kommer att krävas för att kunna höja sitt betyg, för man kan ju fortfarande tenta upp dom! Har själv i princip inte haft lärarhjälp alls under mina 3 första år på universitet och det är inte självvalt, men däremot så lär man sig ett nytt sätt att arbeta.

Ser inte varför vi i samhället ska behöva bekosta ytterliggare utbildning till personer som egentligen inte behöver det. Var man för lat på gymnasiet får man väl söka på HP istället? Eller kanske acceptera att man inte har det som krävs...

`Nuff said!
__________________
Senast redigerad av Shifflet 2009-06-15 kl. 00:04.
Citera
2009-06-15, 00:01
  #279
Medlem
tarasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avath
Jag tycker inte det är en bra ide. Jag mådde psykist jätte dåligt under det året jag gick på gymnasiet men lyckades få G i ämnen jag under 'normala omständigheter' skulle haft MVG i. Nu när jag mår bättre är jag på komvux och får mina MVG. Alla borde få den chansen.

Det är inte bara 'skoltrötthet' och 'slackers' som hoppar av gymnasiet eller 'bara' får G.

Då tycker jag att man ska hoppa av och försöka "försörja" sig på annat sätt för att senare gå på komvux. Inte gå och få gratispengar i 3 år och sen göra om samma sak igen.
Citera
2009-06-15, 00:06
  #280
Bannlyst
dock har kommunerna ett försörjningsansvar för dig tills du är 20år så går du inte på gymnasiet får kommunen hitta något annat för dig att göra... praktikplatser tex..
Citera
2009-06-15, 00:17
  #281
Medlem
jumpcuts avatar
Men vanta nu, jag laste lite mer om det har...

Ar det inte bara sa att Bjorklunds forslag innebar att hela landet kommer fungera som de tre storstadsregionerna redan gor - att man inte kan lasa upp G och VG, men om man har IG sa gar det fortfarande?
Citera
2009-06-15, 00:18
  #282
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men vanta nu, jag laste lite mer om det har...

Ar det inte bara sa att Bjorklunds forslag innebar att hela landet kommer fungera som de tre storstadsregionerna redan gor - att man inte kan lasa upp G och VG, men om man har IG sa gar det fortfarande?

Vad har det med saken att göra? Björklund är ju höger, därför är förslaget fel!!!
Citera
2009-06-15, 00:21
  #283
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
Om man mådde psykiskt dåligt och hade det allmänt jobbigt under tonåren då?
Skoltrött?
Ska man inte få en andra chans då?
Det är vad du tycker alltså, att det ska försvåras som fan för alla människor i samhället att skaffa sig sin drömutbildning?
Med andra ord så ska en andra chans ges till alla? Och med en andra chans menar du att läsa om ämnen som man faktiskt redan har klarat av? Har man kapacitet att få MVG i ett ämne man redan läst så bör det räcka gott med ett par veckors självstudier och sen en prövning. Varför skulle inte det räcka? Eller så får man skriva högskoleprovet. Misslyckas man med de båda så kanske man helt enkelt inte är lämpad för högre studier? Universitetet är vare sig lekskola eller förvaring och det funkar inte om alla ska läsa där.

Det är FAN vad det ska gnällas så fort det ställs krav i det här landet.
Citera
2009-06-15, 00:25
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
Om man mådde psykiskt dåligt och hade det allmänt jobbigt under tonåren då?
Skoltrött?
Ska man inte få en andra chans då?
Det är vad du tycker alltså, att det ska försvåras som fan för alla människor i samhället att skaffa sig sin drömutbildning?

Men du förstår ju inte. För varje person som läser upp sina betyg och kommer in på en utbildning så är det någon annan som inte kommer in. Någonstans måste man ju göra urvalet liksom, annars måste man väl införa platsgaranti på landets alla lärosäten.
Citera
2009-06-15, 00:28
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Men vanta nu, jag laste lite mer om det har...

Ar det inte bara sa att Bjorklunds forslag innebar att hela landet kommer fungera som de tre storstadsregionerna redan gor - att man inte kan lasa upp G och VG, men om man har IG sa gar det fortfarande?

Det är så det kommer att fungera överallt i framtiden om förslaget går igenom, ja.
Citera
2009-06-15, 00:29
  #286
Bannlyst
1.Kommunen har försörjningsansvar till 20år.. de innebär att om du inte går på gymnasiet eller jobbar får kommunen hitta annan sysselsättning

2. kompistryck gör att man pluggar gymnasiet och man når G men om man inte varit skoltrött hade man kanske fått mer, man väljer någon praktisk linje så det inte blir så mycket teoretiskt..Alternativt tröttnar man sista året men går klart, 1år kvar till studenten ni vet... Iaf sen står man där 5år efter examen och vill börja plugga på högskola men då kommer man inte in för man får inte läsa upp sina G betyg..

3. yttre omständigheter, fundera över varför vi har många självmord på folk i denna åldern...

4. Dåliga föräldrar/hemförhållanden

5. Lärarens sätt att lära ut kanske inte funkar för dig

6. Mobbning i klassen

7. Man kanske leker runt bara, so what man skall ha en möjlighet att rätta till det i såfall... (jag vet att ni tänker IG, men vissa lärare är schysta med att ge G speciellt tilll praktik eleverna, jag råkade ut för ett par sådana, om ni kommer nästa lektion får ni G).. lite kul att den lärare som jag hade som var hårdast med betyg var en sosse:P han sade aldrig det dock men det var i samhäll och det hördes ibland...
Citera
2009-06-15, 00:30
  #287
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Vad har det med saken att göra? Björklund är ju höger, därför är förslaget fel!!!

Hehe, ja, sa kan man ju se pa saken

Jag tycker visserligen att det ar ett bra forslag. Har man redan ett godkant betyg i amnet sa finns det ju trots allt ingen direkt anledning till att lata personen ga om kursen. De som gnaller mest ar val de som sager att de blivit "orattvist bedomda", men de borde val inte ha nagra problem att bevisa sig genom att gora en provning i amnet da?
Citera
2009-06-15, 00:35
  #288
Medlem
pokergudens avatar
inte så påläst om detta, men kan någon verifiera att "lagen" börjar gälla först 2010...ska nämligen söka in om ett par dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in