2009-07-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Underligt att 90% av kritiken mot detta (vad jag hört av kompisar osv) bygger på absolut ingenting. Herregud vad ledsamt det måste vara att driva en politik som ständigt missförstås. Ingen som orkar sätta sig in.

Ännu mer ledsamt att det drivs en politik baserad på att den ansvarige ministern inte är insatt. Reservofficer Björklunds kommentarer om att det är fel att sådana som redan klarat kurserna snor platser av sådana som inte läst dem är ju närmast osannolikt korkade med tanke på att det i realiteten fungerar precis som han vill redan idag - d.v.s. att de med störst behov har förtur.
Citera
2009-09-24, 09:08
Bannlyst
Slutbetyg från gymnasiet, läser nu på komvux, är lite förvirrad.

Tog studenten 07 och fick slutbetyg, med 650 poäng IG av 2500, p.g.a. att jag inte hade några streck. Vad jag skyller detta på, är att jag var en omogen skitunge i början av gymnasiet som inte gillade att plugga. Ni behöver inte håna mig för detta, att jag gick ut med sådana skit betyg (jag har mig själv att skylla, jag vet). Jag tar ju faktiskt tag i detta nu, för att jag verkligen vill utbilda mig till något vettigt, eftersom jag vill kunna jobba med någonting man faktiskt tycker är roligt.

Har läst runt lite och tycker mig se lite här och var att man inte kan ta bort kurser ur slutbetyget, betyder detta att jag aldrig kommer kunna bli behörig till högskolan?

Jag läser nu på komvux, eftersom jag vill få grundläggande behörighet till högskolan och även få särskilda behörigheter! Har pluggat upp datorkunskap till MVG, läst psykologi A och naturkunskap B som jag inte läst förut och fick VG på dom båda. Just nu läser jag kemi A, fysik A, Biologi A, Matematik A (kemi A, fysik A, Biologi A, läste jag inte i gymnasiet). Matematik A läste jag i gymnasiet och fick G i, men kommer inte ihåg ett skvatt, så jag läser det igen för att repetera (ska läsa till matte C hade jag tänkt, bra att kunna allt från början isf).

Tanken är ju att dessa (delvis nya) kurser jag läser och har läst, skall ersätta mina IG'n poäng från gymnasiet och på så vis få grundläggande behörighet.

Men jag läser överallt att man inte kan ändra det som står i slutbetyget, betyder detta att jag aldrig kommer bli av med mina 600 IG poäng om jag inte läser upp kurserna jag fått IG i (läser ju inte upp några kurser nu direkt, läser ju helt nya kurser som jag inte läste i gymnasiet)? Ganska omöjligt att läsa upp dom kurserna jag har IG i (förutom datorkunskapen, som jag redan läst upp), eftersom dom kurserna inte finns på komvux (verkstadskurser är det). Att läsa dom på gymnasiet får jag inte, eftersom jag är för gammal.

Hjälp, blir förvirrad.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-09-24 kl. 09:26.
Citera
2009-09-24, 09:51
Medlem
_ikaros_s avatar
Du kan inte ändra i slutbetyget du fick från din Gymnasieskola, men du kommer att kunna få ett nytt slutbetyg från Komvux.

Jag gjorde en liknande sak, och då fick jag välja ämnen från mitt Gymnasieslutbetyg och pussla ihop ett nytt slutbetyg tillsammans med de kurser jag läste på Komvux. Det var dock 10 år sedan men antar att det fungerar på samma sätt.
Citera
2009-09-24, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _ikaros_
Du kan inte ändra i slutbetyget du fick från din Gymnasieskola, men du kommer att kunna få ett nytt slutbetyg från Komvux.

Jag gjorde en liknande sak, och då fick jag välja ämnen från mitt Gymnasieslutbetyg och pussla ihop ett nytt slutbetyg tillsammans med de kurser jag läste på Komvux. Det var dock 10 år sedan men antar att det fungerar på samma sätt.

Ok, skönt att höra. När jag läst klart det jag ska läsa komvux så ska jag alltså plocka ut de betyg jag vill ha ur mitt gamla slutbetyget och sedan baka ihop dom med dom nya kurserna jag läst/läser nu på komvux, till ett nytt slutbetyg?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-09-24 kl. 09:58.
Citera
2009-09-24, 10:56
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Ok, skönt att höra. När jag läst klart det jag ska läsa komvux så ska jag alltså plocka ut de betyg jag vill ha ur mitt gamla slutbetyget och sedan baka ihop dom med dom nya kurserna jag läst/läser nu på komvux, till ett nytt slutbetyg?
Precis den här frågan vill jag också gärna ha besvarad.
Citera
2009-09-24, 13:09
Medlem
Jag sitter i en liknande situation. Studievägledarna jag pratat med har gett mig olika svar, vilket knappast har hjälpt för att reda ut krångligheterna.

Som jag har förstått det så behöver du ha godkänt i minst 2250 poäng för att bli behörig till högskolestudier. Detta är åtminstone vad studie- och yrkesvägledaren på Komvux Sthlm sagt till mig. Om du, låt säga, har IG i Svenska C (50 poäng), och inte vill läsa den kursen igen, så går det utmärkt att läsa exempelvis Filosofi A (50 poäng) istället, och på så vis få tillgodogöra dig de 50 godkända poäng du saknar. Problemet är att du inte har möjlighet att ta bort ditt IG i Svenska C från slutbetyget - det kommer att finnas kvar där och dra ned ditt betygssnitt.

En annan studievägledare menade att så inte alls är fallet, utan att man helt enkelt måste ha betyget godkänt på 90% av de kurser man läst - att man alltså inte kan kompensera genom att läsa nya kurser, eftersom det "då bara läggs till kurser". Detta är, vad jag förstått, fullkomligt fel. Det borde finnas en egen krets i helvetet för studievägledare som är dumma i huvudet.

Vad gäller slutbetyg kontra samlat betygsdokument har jag fått olika besked även där. Min studievägledare på Komvuxenheten i Sthlm sa till mig att det är fullt möjligt att få göra om sitt slutbetyg till ett samlat betygsdokument (förutsatt att rektorn på gymnasiet man gått på godkänner detta), och på så vis plocka bort alla sina IG:n. Detta skulle vara särskilt intressant för mig, eftersom jag har IG i en hel del ekonomiämnen, men funderar på att plugga till ingenjör. När jag sedan gick och talade rektor och studievägledare på mitt gamla gymnasium om detta såg de frågande på mig och sa att det var det konstigaste de hört, och att detta inte alls var möjligt.

Moment 22, onekligen. Eller ptja, svårt att få ett ordentligt svar på vad som gäller åtminstone.
Senast redigerad av batcave 2009-09-24 kl. 13:13.
Citera
2009-09-24, 13:14
Medlem
Wheeler88s avatar
jag läser på komvux nu och hur som helst så kommer de ämnen som är bäst att finnas på mitt betyg så säg att jag har 4 ig'n i några ämnen sen läser jag fyra andra ämnen klarar dom bättre så får jag de bästa utav dom inskrivna i mitt betyg samtidigt som jag då kan ta bort 4 sämre. så funkar det för mig iaf på det komvux jag läser på.
Citera
2009-09-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
jag läser på komvux nu och hur som helst så kommer de ämnen som är bäst att finnas på mitt betyg så säg att jag har 4 ig'n i några ämnen sen läser jag fyra andra ämnen klarar dom bättre så får jag de bästa utav dom inskrivna i mitt betyg samtidigt som jag då kan ta bort 4 sämre. så funkar det för mig iaf på det komvux jag läser på.

Har du ett slutbetyg eller ett samlat betygsdokument?
Citera
2009-09-24, 15:56
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batcave
Jag sitter i en liknande situation. Studievägledarna jag pratat med har gett mig olika svar, vilket knappast har hjälpt för att reda ut krångligheterna.

Som jag har förstått det så behöver du ha godkänt i minst 2250 poäng för att bli behörig till högskolestudier. Detta är åtminstone vad studie- och yrkesvägledaren på Komvux Sthlm sagt till mig. Om du, låt säga, har IG i Svenska C (50 poäng), och inte vill läsa den kursen igen, så går det utmärkt att läsa exempelvis Filosofi A (50 poäng) istället, och på så vis få tillgodogöra dig de 50 godkända poäng du saknar. Problemet är att du inte har möjlighet att ta bort ditt IG i Svenska C från slutbetyget - det kommer att finnas kvar där och dra ned ditt betygssnitt.

Detta verkar stämma med det som min syo sagt till mig. Det där med att ämnet stannar kvar och drar ner ditt snitt vet jag inget om - då jag ändå inte kommer att söka in med betygen, utan med högskoleprov-poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av batcave
En annan studievägledare menade att så inte alls är fallet, utan att man helt enkelt måste ha betyget godkänt på 90% av de kurser man läst - att man alltså inte kan kompensera genom att läsa nya kurser, eftersom det "då bara läggs till kurser". Detta är, vad jag förstått, fullkomligt fel. Det borde finnas en egen krets i helvetet för studievägledare som är dumma i huvudet.

Ja, det där måste vara helt jävla fel. Min syo sa att det går bra att ta vilka kurser som helst för att kompensera poängmässigt!

Jag blir mest förvirrad av allting, det blir inte direkt klarare nu med de nya riktlinjerna för 2010.. Mailade min syo med lite frågor och fick detta, kanske hjälper någon av er lite:

Det som är viktigt för dig är att ta ut ett slutbetyg innan dina
gymnasiekurser blir för gamla för att kunna ingå i ett slutbetyg från
vuxenutbildningen.
Ett enskilt betyg får inte vara äldre än 8 år. Om det finns särskilda
skäl kan rektor bevilja dispens (brukar i såfall gälla betyg som är
högst 10 år gamla). I annat fall får man läsa till de kurspoäng som
saknas. En sak som blir viktig fr o m 2010 är om minst 2/3 av poängen
har klarats av inom vuxenutbildningen, hamnar man i direktgruppen,
vilket är att föredra.

Vad som ändras när det gäller behörigheten är att de med enbart betyg
från vuxenutbildningen inte längre kan bli behöriga när de har klarat av
90% av totalsumman 2.350 poäng, dvs man kan inte längre bli behörig utan
slutbetyg.
Citera
2009-09-26, 16:21
Medlem
Har kanske inte riktigt med det här att göra men bättre att fråga här än att starta en ny tråd.

Hur kommer det bli ifall man läser upp sina betyg på komvux och sen söker till universitet i England eller USA?
Citera
2009-09-26, 17:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steven seagal
Har kanske inte riktigt med det här att göra men bättre att fråga här än att starta en ny tråd.

Hur kommer det bli ifall man läser upp sina betyg på komvux och sen söker till universitet i England eller USA?

Du bifogar samtliga betygsdokument (pa engelska) i din anmalan. Svarare an sa ar det faktiskt inte
Citera
2009-09-26, 22:53
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofakind
Vad som ändras när det gäller behörigheten är att de med enbart betyg
från vuxenutbildningen inte längre kan bli behöriga när de har klarat av
90% av totalsumman 2.350 poäng, dvs man kan inte längre bli behörig utan
slutbetyg.[/i]

Stämmer det här sista verkligen? Det finns inte angivet någonstans som jag har hittat att detta skulle vara korrekt, tvärtom i det jag hittar står det, "behörighet har den som har fullständigt betyg från gymnasiet eller komvux"

Visserligen om det är en änding så behöver ju inte högskolerna ha uppdaterat ännu förens detta träder i kraft men kan någon isf länka till något ställe som kan bekräfta detta?

Jag bommade gymnasiet helt (läste några månader och hoppade sen av) och pluggar nu in hela skiten via komvux och det skulle ju vara ganska icke-motiverande om det visar sig stämma, för då har inte jag behörighet och kommer aldrig någonsin att få? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in