2011-08-02, 11:42
Medlem
Komvux Studiemedel?

Hej!

Jag hade som plan att studera heltid på Komvux istället för att gå på en folkhögskola. Eftersom jag hoppade av gymnasiet, vill jag läsa klart de poäng jag behöver för att få ett slutbetyg så fort som möjligt. På folkhögskolor har man ju typ fyra "lära känna varandra" veckor...

Jag pratade med en studievägledare i maj/juni och eftersom jag inte vet ett skit om studier och särskilt inte komvux ställde jag många frågor och han hjälpte mig även att fylla i ansökan.
I mitt minne var jag väldigt tydlig med att jag verkligen ville studera på heltid så att jag får hela beloppet i studiemedel ifrån CSN.

Han sa att jag behövde kurser som tillsammans gav 400 poäng för att det skulle bli heltid. Han hjälpte mig fylla i kurserna. Och jag frågade om jag inte borde söka fler kurser utifall att jag inte kommer inte på någon utav de jag sökt till, så att jag verkligen får kurser för 400 poäng, men studievägledaren sa "Nej det behövs inte, du står först i kön så det kommer inte bli några problem för dig att komma in på kurserna". Eftersom jag litade på honom, kontrollerade jag inte ansökan själv.

Senare fick jag ett brev hem där det stod att jag sökt kurser som tillsammans ger 300 poäng. WTF!?
Så jag ringde studievägledaren och han konstaterade bara att det stämde, jag sa att han hjälpt mig fylla i och att han sa att kurserna gav 400 poäng tillsammans, det hade han inget att säga något om. Han sa att jag helt enkelt får söka en till kurs för 100 poäng så att jag kommer upp till heltid.
Vid denna tidpunkt var det egentligen "för sent" att skicka in ansökningar, man kan göra det om man vill men chansen är troligtvis mindre att man kommer in på kursen.

Jag sa till studievägledaren igen hur viktigt det är för mig att få studera på heltid och jag frågade vad som händer om jag inte kommer in på alla kurser. Då sa han "Nej det blir inte problem. Vi fixar så att du kommer in. Och kommer du inte in får vi fixa det på något sätt." Jaha, okej. Då lutade jag mig tillbaka och litade på att det kommer att fixa sig.

Sedan fick jag veta att den senaste kursen jag sökte till stod jag på kö till, jag stod även på kö till en annan kurs som jag sökte till vid första tillfället. Jag tänkte att eftersom studievägledaren sagt att jag kommer att komma in på de kurserna så behövde jag bara vänta på att få bekräftelse i ett brev eller något.

Nu är det en vecka kvar, och därför började jag bli orolig då jag ännu inte fått veta att jag kommit in på de kurserna jag stod i kö till. Jag ringde igår till studievägledaren, men han var tydligen på semester till 18 Augusti, så jag kopplades till en annan studievägledare.
Denna studievägledare sa att jag borde ha sökt till fler kurser, och att om jag har tur kommer jag in på de kurser jag står på kö till. WTF!!?? Om den första studievägledaren hade sagt detta till mig så hade jag kanske sökt till folkhögskola istället!

Nu är det så att detta leder till en massa problem för mig. Jag har i ett år bott hos en kompis och fått ekonomisk bistånd ifrån kommunen. Vi har bott extremt trångt och jag har under hela tiden sovit på en madrass på golvet! Jag skulle bara stanna där tillfälligt, men hittade inget boende på grund av att jag gick på ekonomisk bistånd. Nu trodde vi att det skulle lösa sig.

IDAG skulle jag titta på en lägenhet som jag skulle få hyra, men med 4000 kr per månad(så mycket får man i studiemedel då man studerar 50 %) kan jag inte hyra en lägenhet!

Det jag undrar är... det måste ju finnas andra människor som har lägenhet med en hyra som måste betalas som söker till komvux, hur gör de? Eller jobbar alla på komvux vid sidan om?
Kunde ingen ha sagt det till mig så att jag kunde ha planerat för att jag eventuellt inte skulle komma in på alla kurser och kunna studera 100 %?
Citera
2011-08-02, 18:54
Medlem
Tonfiskmackas avatar
När jag pluggade på komvux för några år sedan, i en medelstor stad, hamnade jag av diverse anledningar, helt utanför systemet, vilket innebar att jag inte heller blev reservplacerad, på de kurser, jag ville läsa. Jag hörde dock av mig till respektive lärare i de kurser jag önskade läsa, eller administrationen, dagen efter uppropet och har då kunnat hoppa på alla dessa kurser (utan undantag).
Slutsatsen, jag har dragit av detta, är att det alltid kommer vara folk, som av olika anledningar inte ämnar läsa det som de sökt och blivit antagna till. Jag skulle bli mycket förvånad, om du inte kan få läsa dina 400 poäng i höst.

Vad det gäller jobb vid sidan om, beror det förstås på hur tunga kurser du ska läsa, vilket betyg du satsar på och hur mycket du vill jobba. Jag läste 650 poäng en termin och jobbade som behovsanställd timvikarie.
De kurser jag läste, var förvisso inte särskilt jobbiga, men betygen fördelade sig på 500 poäng MVG och 150 poäng VG, utan att jag överhuvudtaget hade några andra ambitioner, än att ordna G.

Du skulle i princip, kunna jobba heltid om du inte strävar efter ett högre betyg än G. Visst, det kan bli en del slitiga kvällar, om det är mycket på jobbet, men det är helt klart genomförbart.
Citera
2011-08-02, 20:29
Medlem
Vilka orter har ett generöst komvux? Egen erfarenhet?

Vilka orter har ett generöst komvux? Dvs. kommuner där de låter en läsa upp kurser man har godkänt i etc. Gärna i södra sverige, men inget måste.
Citera
2011-08-02, 20:47
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Kan det ens variera från kommun till kommun? Finns det inte sedan något år tillbaka nationella riktlinjer utfärdade för sådant som föreskriver att den som har ett slutbetyg, själv måste betala för de kurser han läser upp via Komvux?
Citera
2011-08-02, 21:25
Medlem
Kör på folkhögskola allmän linje. Du får läsa en hel del ämnen du redan har, men du får också läsa in de ämnen som fattas. Du får också studiekamrater som hela tiden följer en som en klass, så man får ett större sammanhang i studerandet.

Lycka till!
Citera
2011-08-03, 12:18
Medlem
Tack så mycket för ditt svar! jag har aldrig studerat på komvux förut så jag förstår inte riktigt vad som är skillnaden mellan komvux och folkhögskola. När man går på en folkhögskola verkar det att man alltid är där från typ 8 till kl 16, typ. Som när man till exempel studerar på grundskolan eller gymnasiet...

Men nu på komvux verkar det som att man jag har en lektion per dag på ca 2 timmar, ska man studera resten av tiden hemma eller?
Citera
2011-08-03, 12:33
Medlem
Några frågor till:
*Hur försörjer sig andra människor som går på Komvux? Jag till exempel hade jag tänkt leva på studiemedel då jag vill plugga 100 %. De som studerar 50 % och väljer att söka studiemedel ifrån CSN, de kan väl knappast leva på endast studiemedlet? Jobbar de samtidigt eller?
Finns det de som jobbar på heltid och studerar på komvux, alltså såna som väljer att inte söka studiemedel?

*Är det mycket att läsa 4 ämnen samtidigt? Jag tycker inte att det låter mycket i och med att man på gymnasiet/folkhögskola/grundskola osv läser typ 10 ämnen samtidigt.

*Och frågan som jag också ställde där ovan, om jag har en lektion per dag på två timmar, hur pluggar man resten av tiden? Hemma?
Citera
2011-08-04, 00:05
Medlem
opiiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Google: Komvux + namnet på stan du bor i. En 7-åring klarar att fixa resten därifrån. Om du mot förmodan inte hitta en sida för komvux i din stad (väldigt osannolikt) så ringer du eniro/kommunen/kommunens studievägledning eller vad fan som helst.

Nu är det så att jag inte har hittat när jag googlat. Kommer bara in på massa spamskitsidor. Får väll ringa då.
Citera
2011-08-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opiium
Nu är det så att jag inte har hittat när jag googlat. Kommer bara in på massa spamskitsidor. Får väll ringa då.

Om du lagt mindre energi på att punda opium så kanske du hade haft grundläggande datorkunskaper, men tji.

Google: "Kommunal vuxenutbildning" +din kommun
Citera
2011-08-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censurmonster
Några frågor till:
*Hur försörjer sig andra människor som går på Komvux? Jag till exempel hade jag tänkt leva på studiemedel då jag vill plugga 100 %. De som studerar 50 % och väljer att söka studiemedel ifrån CSN, de kan väl knappast leva på endast studiemedlet? Jobbar de samtidigt eller?
Finns det de som jobbar på heltid och studerar på komvux, alltså såna som väljer att inte söka studiemedel?

*Är det mycket att läsa 4 ämnen samtidigt? Jag tycker inte att det låter mycket i och med att man på gymnasiet/folkhögskola/grundskola osv läser typ 10 ämnen samtidigt.

*Och frågan som jag också ställde där ovan, om jag har en lektion per dag på två timmar, hur pluggar man resten av tiden? Hemma?

Har också blivit antagen, och jag kommer under höstterminen att läsa 500 poäng, varav endast 100 av dessa är förlagda i staden, och resten är på distans. Samhällskunskap B (på plats här hemma) kommer att bestå av lektioner någon gång i veckan, precis som ämnena du läste på gymnasiet, och sedan läxor och prov därtill. Poängen som jag läser på distans fungerar litet annorlunda; där "intensivläser" jag en kurs i taget, vilket i praktiken resulterar i att jag läser exempelvis 100 poäng historia under 4 veckor, med allt vad det innebär, följt av 4 veckor kulturhistoria.

Hajar du?
Citera
2011-08-15, 17:53
Medlem
toxicvaccines avatar
Hur är komvux?

Jag funderar på att börja studera igen kanske och undrar hur komvux är. Är det som en vanlig skola och en vanlig klass? Eller sitter man och studerar i enrum med bara några stycken. Funderar starkt på det och läsa upp mina betyg Och undrar också, hur är de med boende och sånt? Vet inte om de finns komvux nära min bostad.
Citera
2011-08-15, 17:59
Medlem
Som en vanlig skola, fast de som går där är äldre. Och man har inte klasser utan man går till kurserna bara. Man har ingen mentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in