2012-07-04, 00:04
Medlem
minopoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Det du behöver se upp med är att många kurser på folkhögskola löper över hela året snarare än över en termin. Risken finns alltså att du i januari bara har läst exempelvis halva Engelska A (eller motsvarande). Sen hur Komvux bedömer oavslutade folkhögskolekurser vågar jag inte svara på. Men försök ta reda på hur kursupplägget på din folkhögskola ser ut, och hör med en studievägledare på Komvux hur de bedömer oavslutade folkhögskolekurser om det visar sig att kurserna löper över hela år. Det vore ju synd om du "förlorade" en hel termin i både tid och studiemedel om du inte kunde få med dig något av det. Då kanske det skulle vara bättre att läsa någon gymnasiekurs på distans fram till januari, många distansskolor har antagning flera gånger under terminen.

Är medveten om att kurserna löper över år, det är därför det inte känns som något för mig då jag utan problem skulle kunna tenta av många ämnen. När du skriver "förlora en termin i tid och studiemedel" menar du då att jag kan bli återbetalningsskyldig studiebidraget om jag slutar i januari?
Citera
2012-07-04, 01:08
Medlem
MagnusHedmans avatar
Frågor angående Komvux!

Hejsan allihopa!

Jag är fullt medveten om att jag är aningen sent (?) ute med en ansökan till Komvux, men vi får nog ta och se över det!

Nu till mina frågor.
Vad i helvete innebär till exempel matematik 2c, matematik 1b, matematik 1c, matematik 2b osv?
Skulle även vilja veta vad fan i helvete engelska steg 1,2,3,4,5,6,7 innebär? Är helt vilse i det nya systemet och skulle vilja veta vad engelska a, b respektive c motsvarar.
Sedan fhar vi ju också svenskan. Skulle någon kunna tala om vad svenska a samt b motsvarar i det nya systemet?

Kort sagt vill jag alltså plugga upp följande ämnen:
Samhällskunskap A samt C
Svenska A samt B
Engelska A samt B
Matematik B
Religionskunskap B
Historia A
Naturkunskap B

Ett problem som dock uppstått är att alla dessa kurser inte finns i min kommun. Hur ska jag då gå tillväga? Kan jag söka genom till en annan kommun och plugga på två, eller möjligtvis, tre kommuner samtidigt?

När jag nu sitter med ansökningen framför datorn ser jag att det finns en specifik period då man pluggar olika kurser. Hur ska jag göra för att välja den med att man betalar 500 kr för varje prov man vill skriva? Vissa kurser ser jag är cirka ett halv år, men jag upplever att jag kan göra dem på en eller två månader, kan jag göra något åt detta?

Tar gladeligen emot förklaringar där motsvarigheten till ovanstående kurser står. Är bara sjukt vilse med siffersystemet och 1b,2c,1a,2b smörjan.

Tilläg; Besökte Komvux igår i syftet att prata med studievägledaren men han/hon var tydligen borta på semester.
Kan även nämnas att jag läst klart det samhällsvetenskapliga programmet i gymnasiet!

Tack så hjärtligt!
Senast redigerad av MagnusHedman 2012-07-04 kl. 01:21.
Citera
2012-07-04, 02:02
Medlem
StylistChrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusHedman
Hejsan allihopa!

Jag är fullt medveten om att jag är aningen sent (?) ute med en ansökan till Komvux, men vi får nog ta och se över det!

Nu till mina frågor.
Vad i helvete innebär till exempel matematik 2c, matematik 1b, matematik 1c, matematik 2b osv?
Skulle även vilja veta vad fan i helvete engelska steg 1,2,3,4,5,6,7 innebär? Är helt vilse i det nya systemet och skulle vilja veta vad engelska a, b respektive c motsvarar.
Sedan fhar vi ju också svenskan. Skulle någon kunna tala om vad svenska a samt b motsvarar i det nya systemet?

Kort sagt vill jag alltså plugga upp följande ämnen:
Samhällskunskap A samt C
Svenska A samt B
Engelska A samt B
Matematik B
Religionskunskap B
Historia A
Naturkunskap B

Ett problem som dock uppstått är att alla dessa kurser inte finns i min kommun. Hur ska jag då gå tillväga? Kan jag söka genom till en annan kommun och plugga på två, eller möjligtvis, tre kommuner samtidigt?

När jag nu sitter med ansökningen framför datorn ser jag att det finns en specifik period då man pluggar olika kurser. Hur ska jag göra för att välja den med att man betalar 500 kr för varje prov man vill skriva? Vissa kurser ser jag är cirka ett halv år, men jag upplever att jag kan göra dem på en eller två månader, kan jag göra något åt detta?

Tar gladeligen emot förklaringar där motsvarigheten till ovanstående kurser står. Är bara sjukt vilse med siffersystemet och 1b,2c,1a,2b smörjan.

Tilläg; Besökte Komvux igår i syftet att prata med studievägledaren men han/hon var tydligen borta på semester.
Kan även nämnas att jag läst klart det samhällsvetenskapliga programmet i gymnasiet!

Tack så hjärtligt!

Här finns en motsvarande lista med dem gamla kursbeteckningarna och dem nya.
http://hermods.se/Global/vux/dokument/2012_kursomvandling/Motsvarandelista_kurser_Hermods.pdf

Ska du läsa på heltid, så läser man 20 poäng/vecka. Läser du en 100 poängs kurs så motsvarar det 5 veckor.
Dem andra frågorna får du nog ta med komvux i din kommun.
Citera
2012-07-04, 18:01
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minopolis
Är medveten om att kurserna löper över år, det är därför det inte känns som något för mig då jag utan problem skulle kunna tenta av många ämnen. När du skriver "förlora en termin i tid och studiemedel" menar du då att jag kan bli återbetalningsskyldig studiebidraget om jag slutar i januari?

Då borde nog distanskurser vara ett bättre alternativ för dig, då kan du antingen arbeta vid sidan av eller söka studiemedel. Så länge du har tillräcklig närvaro (minst 80 procents närvaro) borde du inte bli återbetalningsskyldig, folkhögskolan kommer då att skriva ett intyg om vad du har läst och att du har haft fullgod närvaro. Men det kanske kan vara en bra idé att för säkerhets skull höra med folkhögskolan vad de har för rutiner i samband med att en deltagare inte läser klart en kurs så det inte blir trassligt. Om du får ett intyg som i CSNs ögon ser ut som att du inte läst de kurser du skulle kan det bli en onödig liten process att gå igenom, även om det med stor sannolikhet skulle lösa sig i slutändan.

Med att du förlorar en termin i studiemedel sett menade jag mest att antalet veckor på gymnasienivå är rätt begränsade, så det kan vara bra att inte slösa med dem om man inte behöver. Men om du kan tenta av ett flertal ämnen på komvux sen borde ju tiden inte bli något problem!
Citera
2012-07-04, 18:28
Medlem
Rastapappans avatar
Handlar om Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 samt Naturvetenskap 2. Har ingen aning om vilka som skulle kunna tentas av.
Citera
2012-07-04, 18:41
Medlem
Komvux brukar ha en åldersgräns på typ 20 år eller så...
Men, om du har läst åtminstone två år på gymnasiet så räcker det med ett år på folkhögskolan för att få ut grundläggande behörighet, oavsett vad du läser där. Det är ett separat papper som alltså ENBART ger grundläggande behörighet. Om det nu är så att du inte tar alla kurser som behövs för grundläggande behörighet på "riktigt" så kan du läsa dem på komvux i efterhand, men intyget är fortfarande giltigt. Samma sak om du vill söka till en utbildning med särskild behörighet ex Ma C så kan du läsa bara just den kursen på komvux.

Så mitt råd är att du går fhsk ett år, plockar pappret och sen prickar av de kurser du behöver på komvux efteråt. Då slipper du ta ett "slutbetyg" från komvux eller gymnasiet...

MEN iofs hamnar du i urvalsgruppen med bara fhsk och där kommer typ ingen in så du måste isf skriva högskoleprovet och bli antagen på det istället. Så om du absolut inte kan skriva ett normalt resultat på högskoleprovet (många utbildningar med höga gränser för betyg har typ 1,1 för hp... ) så är det kanske bättre att läsa på komvux.
Citera
2012-07-04, 19:49
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapappan
Handlar om Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 samt Naturvetenskap 2. Har ingen aning om vilka som skulle kunna tentas av.
Jag är inte insatt i det nya systemet så jag vet inte vad de motsvarar sorry.

Det beror helt på hur du själv känner, anser du att du redan har kunskap inom dessa? Känner du att du skulle klara av att göra ett stort prov för att tenta av det inom någon vecka? Om du anser att du borde kunna det, så kan du kontakta läraren o bestämma ett tentnings datum..

Vad är det du har tänkt att läsa vidare? Eftersom du läser så många Naturkunskapsämnen?
Citera
2012-07-04, 20:29
Medlem
Rastapappans avatar
1 = A, 2 = B Osv. T.ex. Naturvetenskap 2 = Naturvetenskap B.

Vill läsa Läkar alternativt Sjuksköterskeprogrammet men tyvärr så gick jag en hantverkarlinje på gymnasiet som knappt medförde några teoretiska ämnen alls. Har jobbat nu strax ett år och tänkte att man kanske skulle ta tag i bitarna och utbilda sig till något man faktiskt är någorlunda intresserad av.
Citera
2012-07-04, 21:05
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Komvux brukar ha en åldersgräns på typ 20 år eller så...
Men, om du har läst åtminstone två år på gymnasiet så räcker det med ett år på folkhögskolan för att få ut grundläggande behörighet, oavsett vad du läser där. Det är ett separat papper som alltså ENBART ger grundläggande behörighet. Om det nu är så att du inte tar alla kurser som behövs för grundläggande behörighet på "riktigt" så kan du läsa dem på komvux i efterhand, men intyget är fortfarande giltigt. Samma sak om du vill söka till en utbildning med särskild behörighet ex Ma C så kan du läsa bara just den kursen på komvux.

Så mitt råd är att du går fhsk ett år, plockar pappret och sen prickar av de kurser du behöver på komvux efteråt. Då slipper du ta ett "slutbetyg" från komvux eller gymnasiet...

MEN iofs hamnar du i urvalsgruppen med bara fhsk och där kommer typ ingen in så du måste isf skriva högskoleprovet och bli antagen på det istället. Så om du absolut inte kan skriva ett normalt resultat på högskoleprovet (många utbildningar med höga gränser för betyg har typ 1,1 för hp... ) så är det kanske bättre att läsa på komvux.

Det är en sanning med modifikation att det räcker med ett år på folkhögskola. För att få intyg om grundläggande behörighet till högskolestudier från folkhögskola behöver TS uppfylla dels omfattningskravet (totalt motsvarande 3 års studier på gymnasienivå, oavsett om de läses på gymnasiet, komvux eller folkhögskola eller är en kombination av alla tre), dels innehållskravet (godkänt i de sju kärnämneskurserna). Om TS har streck eller IG i alla eller många av kärnämneskurserna är det mycket möjligt att det krävs två år på folkhögskola istället för ett, helt enkelt på grund av hur kurserna på folkhögskolans allmänna linje är utspridda över hela år. Det är exempelvis fullt möjligt att det inte går att läsa Matematik A samma år som man läser Samhällskunskap A.
Citera
2012-07-04, 21:05
Medlem
Max 400 per termin, totalt 800 per läsår!

Sen om man går över gränsen, när man inte kan välja något annat, ja...
Citera
2012-07-04, 22:01
Medlem
Oj, du det där är rätt tunga kurser och om du som du säger har jobbat ett tag tycker jag absolut inte att du ska satsa på att läsa allt på en gång. Dela upp det och jobba någon dag i veckan samtidigt, eller läs någon rolig kurs för att fylla ut tiden... Men det kommer nog bli en chock som heter duga om du ger dig på allt det där på en gång. Har du läst grundkurserna för den delen? Antar att fysik 2 är fd fy b, och att du alltså måste läsa fy 1 först.
Citera
2012-07-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Det är en sanning med modifikation att det räcker med ett år på folkhögskola. För att få intyg om grundläggande behörighet till högskolestudier från folkhögskola behöver TS uppfylla dels omfattningskravet (totalt motsvarande 3 års studier på gymnasienivå, oavsett om de läses på gymnasiet, komvux eller folkhögskola eller är en kombination av alla tre), dels innehållskravet (godkänt i de sju kärnämneskurserna). Om TS har streck eller IG i alla eller många av kärnämneskurserna är det mycket möjligt att det krävs två år på folkhögskola istället för ett, helt enkelt på grund av hur kurserna på folkhögskolans allmänna linje är utspridda över hela år. Det är exempelvis fullt möjligt att det inte går att läsa Matematik A samma år som man läser Samhällskunskap A.
Nej. Även kärnämnen kan man tenta av i efterhand. Det gjorde jag. Det bara saknas kryss på pappret om grundläggande behörighet då. Gör inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in