Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Då måste du skriva dig på en adress i Göteborg då du kommer få avslag om samma kurser finns i din kommun. Söker du en kurs i Göteborg som inte finns i din kommun kan du fortfarande få avslag om dom anser att kommunen inte har råd att betala.
Jag är rätt säker på att jag kommer få min ansökan beviljad om jag söker. Det har SYV sagt till mig, men jag är enormt osäker på om det är värt det. Egentligen känns det som om man inte har något att förlora, men samtidigt så blir det samma skit om man nu inte lär känna någon där. Vet inte riktigt om jag klarar 1-2 år till utan något socialt liv eller utan att känna en enda jämnårig som går att föra ett vettigt samtal med. Allt är så trist, man vaknar, går till det lokala komvuxet, kommer hem, äter, pluggar, sover. Helgerna blir det med plugg varvat med gym. Finns inget att göra helt enkelt, jag kan pendla in till stan på helgerna men vad ska man göra där ensam liksom
Folk har tipsat mig om folkhögskola, men jag tror inte det hade varit något för mig trots att jag inte har något socialt liv, det känns som att jag skulle offra min framtid och förlora ännu fler år. Det känns mest som en lekstuga även fast jag är säker på att det skulle vara bra för mig. Jag hade nog kunnat träffa lite folk där osv. Grejen är att jag är rätt ambitiös och vill inte hamna i något lotteri när jag sedan ska söka in till högskolan. Skit system verkligen folkhögskolorna har.. Det finns ingen annan lösning som jag inte vet om? Man kan väl inte gå på en folkhögskola och få "riktiga betyg"? Det skulle kunna vara en lösning för mig i så fall. Att bo på skolan och få vanliga betyg som man får på komvux men tror att det inte är möjligt utan att man måste få 1-4 enligt deras system.. suck
Edit: Jag är inte direkt kräsen, men jag vill kunna föra en vettigt samtal med folk. Många invandrare har blivit för jobbiga för mig även om jag förstår deras sits och tar hänsyn. Men det är inga personer som jag helst skulle vilja umgås med på fritiden då jag inte får något direkt socialt utbyte. Många personer som är äldre är total ointresserade, många av dom har också barn och fru. Dom verkar allt för upptagna. 2-3st är runt 25-30 år, resten är 35+. Och många dom flesta är tjejer.
Oj, men jag trodde faktiskt att det var så i stan. Men tänkte att det kanske finns något speciellt komvux där det finns färre och mer svenskar. Vet inte hur jag ska göra