2012-05-21, 21:59
Medlem
Finns typ fyra komvuxskolor i Göteborg. Ledsen att säga det men du lär inte träffa så mycket stjärnskott ens i storstadskomvux. Mest pack. Utöver det är lärarna nästan uteslutande av bedrövlig kvalitet. Om du har engagerade lärare nu så finns det stor risk att du hade saknat dem.

Stanna kvar i din håla, kavla upp ärmarna och se till att skaffa din högskolebehörighet snabbt istället. Offra 3.5h om dagen i pendeltid i förhoppningen att skaffa sig vänner bland avskrädet som går på komvux är en sjukt dålig idé.
Citera
2012-05-21, 22:01
Medlem
PS, om du nu ändå skulle satsa på komvux i Göteborg, UNDVIK FOLKUNIVERSITETET TILL VARJE PRIS. Särskilt när det gäller fysik, kemi och matematik.
Citera
2012-05-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Finns typ fyra komvuxskolor i Göteborg. Ledsen att säga det men du lär inte träffa så mycket stjärnskott ens i storstadskomvux. Mest pack. Utöver det är lärarna nästan uteslutande av bedrövlig kvalitet. Om du har engagerade lärare nu så finns det stor risk att du hade saknat dem.

Stanna kvar i din håla, kavla upp ärmarna och se till att skaffa din högskolebehörighet snabbt istället. Offra 3.5h om dagen i pendeltid i förhoppningen att skaffa sig vänner bland avskrädet som går på komvux är en sjukt dålig idé.

Tack för ditt inlägg. Det var det jag befaradeFan sitter helt ensam. Vill kunna lösa detta innan högskolan är aktuellt men vet inte hur, allt känns hopplöst så därför kom detta upp i tankebanorna. Har lite drygt 1800 poäng kvar att läsa i kapp så det är otroligt segt och tråkigt. Och det värsta av allt är att man inte känner någon.. Lärarna och att gå upp tidigare det är det som jag förlorar om jag bestämmer mig för att börja i Göteborg.

Folkuniversitetet hehe, varför det det så dåligt? Nyfiken. Vet du hur klasserna brukar se ut förresten? Här där jag går nu är vi 8 personer kanske på en lektion, men ofta färre.. Jag är yngst (20), resten är 25+ varav några är invandrare som inte går att prata med (man måste förklara allt man säger). Vet faktiskt inte om jag pallar gå kvar här en eller flera terminer till, har inget socialt liv och vet inte hur jag ska lösa det annars. Utan det är bara plugg och gym som finns som aktiviteter.
Citera
2012-05-21, 22:14
Medlem
Lieutenants avatar
Då måste du skriva dig på en adress i Göteborg då du kommer få avslag om samma kurser finns i din kommun. Söker du en kurs i Göteborg som inte finns i din kommun kan du fortfarande få avslag om dom anser att kommunen inte har råd att betala.

Edit:

Citat:
Men frågan är om det går att lära känna folk där eller om människorna är ointresserade eller mycket äldre än mig.

Var inte rädd att träffa nytt folk bara för dom är äldre, jag har vänner som är ca 5-10 år äldre än mig, den äldsta till och med 20 äldre än mig, har ni samma intressen osv så spelar åldern ingen roll.
Dock gick jag på Folkhögskola och inte komvux kanske är lite annat folk där.

Edit2:
Citat:
Vet du hur klasserna brukar se ut förresten? Här där jag går nu är vi 8 personer kanske på en lektion, men ofta färre

En av mina polare gick på komvux och då var dom ca 15-20 stycken i en klass. Tror det var matematik den dagen jag var där och kikade in, nog mer än hälften var blattar.
Senast redigerad av Lieutenant 2012-05-21 kl. 22:24.
Citera
2012-05-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Då måste du skriva dig på en adress i Göteborg då du kommer få avslag om samma kurser finns i din kommun. Söker du en kurs i Göteborg som inte finns i din kommun kan du fortfarande få avslag om dom anser att kommunen inte har råd att betala.

Jag är rätt säker på att jag kommer få min ansökan beviljad om jag söker. Det har SYV sagt till mig, men jag är enormt osäker på om det är värt det. Egentligen känns det som om man inte har något att förlora, men samtidigt så blir det samma skit om man nu inte lär känna någon där. Vet inte riktigt om jag klarar 1-2 år till utan något socialt liv eller utan att känna en enda jämnårig som går att föra ett vettigt samtal med. Allt är så trist, man vaknar, går till det lokala komvuxet, kommer hem, äter, pluggar, sover. Helgerna blir det med plugg varvat med gym. Finns inget att göra helt enkelt, jag kan pendla in till stan på helgerna men vad ska man göra där ensam liksom

Folk har tipsat mig om folkhögskola, men jag tror inte det hade varit något för mig trots att jag inte har något socialt liv, det känns som att jag skulle offra min framtid och förlora ännu fler år. Det känns mest som en lekstuga även fast jag är säker på att det skulle vara bra för mig. Jag hade nog kunnat träffa lite folk där osv. Grejen är att jag är rätt ambitiös och vill inte hamna i något lotteri när jag sedan ska söka in till högskolan. Skit system verkligen folkhögskolorna har.. Det finns ingen annan lösning som jag inte vet om? Man kan väl inte gå på en folkhögskola och få "riktiga betyg"? Det skulle kunna vara en lösning för mig i så fall. Att bo på skolan och få vanliga betyg som man får på komvux men tror att det inte är möjligt utan att man måste få 1-4 enligt deras system.. suck

Edit: Jag är inte direkt kräsen, men jag vill kunna föra en vettigt samtal med folk. Många invandrare har blivit för jobbiga för mig även om jag förstår deras sits och tar hänsyn. Men det är inga personer som jag helst skulle vilja umgås med på fritiden då jag inte får något direkt socialt utbyte. Många personer som är äldre är total ointresserade, många av dom har också barn och fru. Dom verkar allt för upptagna. 2-3st är runt 25-30 år, resten är 35+. Och många dom flesta är tjejer.

Oj, men jag trodde faktiskt att det var så i stan. Men tänkte att det kanske finns något speciellt komvux där det finns färre och mer svenskar. Vet inte hur jag ska göra
Senast redigerad av Moosoulini 2012-05-21 kl. 22:34.
Citera
2012-05-21, 22:45
Medlem
Då SFI och komvux delar lokaler i Göteborg så får du vara beredd på oerhörda massor av somalier, men om du ska läsa matematik, fysik och kemi så kommer du få vettiga och ambitiösa kurskamrater, men som någon tidigare skrev undvik Folkuniversitet.
Citera
2012-05-21, 23:14
Medlem
Lieutenants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Folk har tipsat mig om folkhögskola, men jag tror inte det hade varit något för mig trots att jag inte har något socialt liv, det känns som att jag skulle offra min framtid och förlora ännu fler år. Det känns mest som en lekstuga även fast jag är säker på att det skulle vara bra för mig. Jag hade nog kunnat träffa lite folk där osv.

Om du gör det till en lekstuga så blir det en lekstuga. Jag gillade skarpt folkhögskola då det var mycket muntligt, mycket grupparbeten och annat. Tex när vi läste religion så läste vi kanske 2 lektioner sen så blev vi indelade i grupper och så sa läraren "här har ni en kamera gå ut och spela in en film om någonting ni tycker ser intressant ut i bibeln ni får resten av samhällskaps lektionerna i 2 veckor på er" och det var faktiskt mer som fastnade när man var tvungen att läsa vad scenen handlade och ens repliker osv än att bara sitta och lyssna på en lärare. Kanske lite med detta du menar lekstuga? men det var mycket roligare tyckte jag.

Citat:
Grejen är att jag är rätt ambitiös och vill inte hamna i något lotteri när jag sedan ska söka in till högskolan. Skit system verkligen folkhögskolorna har.. Det finns ingen annan lösning som jag inte vet om?

Skadar ju inte att söka ändå? som du sa du har ju inget att förlora? sök till allmän linjen, många skolor har tillval att erbjuda på sidan av allmän linje tex bild, musik, data/it, du kan ju bara tacka nej även om du kommer in och du verkligen inte vill gå på folkhögskola senare. Jag sökte halv hjärtat till 4 stycken bara och fick bara svar från 1 där jag inte hamnade på reserv listan men jag är glad jag gick på intervjun och började.

Citat:
Man kan väl inte gå på en folkhögskola och få "riktiga betyg"? Det skulle kunna vara en lösning för mig i så fall. Att bo på skolan och få vanliga betyg som man får på komvux men tror att det inte är möjligt utan att man måste få 1-4 enligt deras system.. suck

Man får ett samlat studieomdöme av alla lärare som bedömer ens studieförmåga för samtliga ämnen och inte så att säga G, MVG etc för enskilda ämnen. Men betygen blir inte mindre värda bara för att man fått dom från en folkhögskola istället för Komvux.

Om du vill träffa nytt folk så är nog folkhögskola ett bra ställe, speciellt om du bor på skolans internat.
Citera
2012-05-21, 23:49
Medlem
Citat:
Man får ett samlat studieomdöme av alla lärare som bedömer ens studieförmåga för samtliga ämnen och inte så att säga G, MVG etc för enskilda ämnen. Men betygen blir inte mindre värda bara för att man fått dom från en folkhögskola istället för Komvux.
Om du vill träffa nytt folk så är nog folkhögskola ett bra ställe, speciellt om du bor på skolans internat.

Jag hade definitivt gjort det om det inte vore för betygens och min framtids skull. Tyvärr så blir betygen mindre värde då man får 1-4 enligt deras system och hamnar i en egen grupp sedan när man ska söka in till högskolan. Och om man då vill söka in på något som kräver hyfsade betyg som jag vill så är det bara 1 eller 2 personer med 4or i hela Sverige som tas in. Så det är ett lotteri, dessutom så ingår det att vara social på omdömet. Så om man skulle vara ett geni i alla ämnen och säg att man hade lyckats göra en revolutionerande upptäckt så hade det kanske inte räckt för att få en 4, om man var helt osocial och bara pluggade. Det är där skon klämmer för mig. Jag skulle faktiskt vilja börja på en folkhögskola, men inte om jag måste offra min framtid för ett lotteri :/ Även om jag skulle få en 4a så räcker det inte långt, utan jag måste också ha sanslöst med tur för att komma in.

Finns faktiskt inte något utbildning jag skulle kunna tänka mig där jag har god chans genom ett omdöme utan allt som jag vill göra kräver lite över medelsnittet i betyg. Jag vill kunna ta mig in på ett tekniskt basår på en av dom stora lärosätena i alla fall.
Senast redigerad av Moosoulini 2012-05-22 kl. 00:01.
Citera
2012-05-22, 13:21
Medlem
fråga om komvux och utökade kurser

Hej!
jag har en fråga som jag inte lyckas hitta något svar på.
Jag har ett klart gymnasiebetyg (från 2010) från naturvetenskapliga programmet men jag läste aldrig kemi B, så på mitt betyg stod det: specialutformat program.
Nu håller jag på kemi B för att jag behöver det för behörighet, men jag har fortfarande 2500 poäng från gymnasiet.
Nu till frågan: spelar det någon roll vilket betyg jag får i kemi B?

tack på förhand (:
Citera
2012-05-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipa
Hej!
jag har en fråga som jag inte lyckas hitta något svar på.
Jag har ett klart gymnasiebetyg (från 2010) från naturvetenskapliga programmet men jag läste aldrig kemi B, så på mitt betyg stod det: specialutformat program.
Nu håller jag på kemi B för att jag behöver det för behörighet, men jag har fortfarande 2500 poäng från gymnasiet.
Nu till frågan: spelar det någon roll vilket betyg jag får i kemi B?

tack på förhand (:
Nej det spelar ingen roll så länge du får minst G.
Citera
2012-05-22, 16:54
Medlem
har en annan fråga om komvux. Om jag går ut med 1 ig, senare kompletterar det på komvux, kan jag söka in till ett program både med kompletterade betyg och "vanliga" betyg?
Citera
2012-05-22, 19:04
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
har en annan fråga om komvux. Om jag går ut med 1 ig, senare kompletterar det på komvux, kan jag söka in till ett program både med kompletterade betyg och "vanliga" betyg?

Nope.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in