2012-05-12, 22:31
  #2089
Medlem
MrsBlaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aenim
Just det trodde jag också när det gäller kurser som står på slutbetyget. Lite mer osäker är jag på kurser som jag bara har läst på komvux och inte finns i mitt slutbetyg. Vet du något om det?

Det borde ju vara ok kan jag tycka, i och med att det skulle kunna vara så att de IGn man har på slutbetyget är kurser som inte ges på komvux, samt att de ju måste räknas för att det ska vara någon poäng att läsa till kurser som behövs för särskild behörighet.
jag är osäker på om du får komplettera med nya kurser i slutbetyget, jag misstänker att du inte får det dock. Hur många godkända poäng har du om du räknar med de kurser som du läst om som du redan hade i slutbetyget? Det borde ju dock gå att ordna på något vis, du pratade inte med syon på komvux innan du började?
Citera
2012-05-12, 22:51
  #2090
Medlem
Aenims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlaise
jag är osäker på om du får komplettera med nya kurser i slutbetyget, jag misstänker att du inte får det dock. Hur många godkända poäng har du om du räknar med de kurser som du läst om som du redan hade i slutbetyget? Det borde ju dock gå att ordna på något vis, du pratade inte med syon på komvux innan du började?
Jodå, det gjorde jag. Jag har också mailat runt lite till bland annat VHS som hade uppenbara felaktigheter. Vad SYO sa var ungefär att man skulle göra som jag har gjort. Nu var det länge sen jag hade den diskussionen så jag kommer inte ihåg exakt vad som sades. För mig rör det sig om 300 poäng som jag har läst på komvux men som inte finns med i slutbetyget.

Enligt den här posten får man göra som jag har gjort, men det är också det enda som berör min situation(inget jag har hittat på google förutom det har talat varken för eller emot att man får göra så här) som jag hittar om jag googlar: https://www.flashback.org/sp22747679
Postaren hade tydligen gjort på exakt samma sätt som jag, men han verkar tyvärr inte vara aktiv här längre så det finns ingen möjlighet att fråga hur det gick för honom.
Citera
2012-05-12, 23:08
  #2091
Medlem
Aenims avatar
Jaha, nu har jag gjort en liten dykning i kommentarerna av den citerade användaren i mitt sista inlägg.
Det verkar som om den här personen sökte till högskolan till hösten samma år som inlägget postades och kom in, så förutsatt att snubben inte har suttit och hittat på allt så är det ett ganska bra svar på min fråga.
Citera
2012-05-12, 23:28
  #2092
Medlem
löste det sig? isf hur?
Citera
2012-05-15, 19:49
  #2093
Medlem
Prövning på Komvux

Hallå där. Får be om ursäkt om det finns fler ämnen om det här, har försökt söka men hittade inte riktigt något.

Min situation är som så att jag var sjukskriven stora delar av gymnasiet pga depression, och slutade därför med strax över 1000 poäng godkänt+ under hela gymnasiet. Har under våren pluggat ikapp lite grann via en folkhögskola, vilket gör att jag bör ligga runt 1600 nu.

Min fråga är nu alltså, hur många ämnen kan man pröva per termin på Komvux? Skulle jag i teorin kunna pröva en hel gymnasieutbildning under en termin? Jag känner helt enkelt att jag skulle kunna pröva upp dessa ämnen hyfsat enkelt, och då slippa slösa ytterligare ett år av min tid på att plugga in sådant jag redan kan.
Citera
2012-05-15, 19:52
  #2094
Medlem
VonUllas avatar
Finns det ens något som heter komvux i dagensläge? Trodde dom tagit bort det.
Citera
2012-05-15, 20:00
  #2095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonUlla
Finns det ens något som heter komvux i dagensläge? Trodde dom tagit bort det.

Ja, klart att det finns. Vet inte om det finns någon gräns på ämnen/termin dock..
Citera
2012-05-15, 20:10
  #2096
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.Mengele
Hallå där. Får be om ursäkt om det finns fler ämnen om det här, har försökt söka men hittade inte riktigt något.

Min situation är som så att jag var sjukskriven stora delar av gymnasiet pga depression, och slutade därför med strax över 1000 poäng godkänt+ under hela gymnasiet. Har under våren pluggat ikapp lite grann via en folkhögskola, vilket gör att jag bör ligga runt 1600 nu.

Min fråga är nu alltså, hur många ämnen kan man pröva per termin på Komvux? Skulle jag i teorin kunna pröva en hel gymnasieutbildning under en termin? Jag känner helt enkelt att jag skulle kunna pröva upp dessa ämnen hyfsat enkelt, och då slippa slösa ytterligare ett år av min tid på att plugga in sådant jag redan kan.

Jag har för mig att man kan göra två prövningar per termin.
Citera
2012-05-15, 20:38
  #2097
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.Mengele
Min fråga är nu alltså, hur många ämnen kan man pröva per termin på Komvux?

Jag har inte läst något om nån gräns för antalet prövningar/termin... men som Arzenik skrev så brukar det vara 2 officiella prövningstillfällen per termin.

Man kan göra prövningar varsomhelst i Sverige (och inte bara vid sitt lokala komvux).

Citat:
Ursprungligen postat av Josef.Mengele
Skulle jag i teorin kunna pröva en hel gymnasieutbildning under en termin?

En vanlig gymnasieutbildning är på ca 2350-2500 poäng. Det skulle bli en jävla massa prövningar, och kanske för jobbigt. Men vill man så kan man. Frågan är dock om det finns någon smartare lösning på din situation.

Om du redan är godkänd i 1000p och ska så småningom fixa ett slutbetyg på komvux så fattas det över hälften av poängen. Nu till hösten kommer en ny kursplan och nya bestämmelser på hur många poäng man måste ha läst för att få ett slutbetyg (eller gymnasieexamen som det ska börja kallas, se länk).



Tillägg: Läs gärna tråden där man diskuterar grundläggande behörighet med högskoleprovresultat (länk)
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2012-05-15 kl. 21:26.
Citera
2012-05-16, 23:16
  #2098
Medlem
sara.nillsons avatar
Komvux kurser har ändrats? 1a och 1b???

Hej! Jag tänkte plugga fysik B på komvux och tänkte anmäla mig idag. Men jag ser att hela systemet är förändrat. Vad motsvarar fysik B?

det finns kurser som heter:
Fysik 1a, distans - FYSFYS01A-DI 150 poäng
Fysik 1b1, distans - FYSFYS01B1-DI 100 poäng
Fysik 1b2, distans - FYSFYS01B2-DI 50 poäng

Jag förstår verkligen inte vad jag ska söka till? Någon som vet? Måste anmäla mig snarast.
Citera
2012-05-16, 23:21
  #2099
Medlem
fattar inte vad 1a osv betyder men fysik B är 150 poäng så bör vara den första (:
Citera
2012-05-16, 23:26
  #2100
Medlem
sara.nillsons avatar
Jag fattar nu, efter att kollat flera gånger. Fan alltså. Fysik B har blivit två kurser nu.
Fysik B är 150 p, så nu är det en 100 p kurs + 50 p kurs. Kanske för att många inte klarar 150 p på 10 veckor. Jag har ingen aning. Blir jävligt irriterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in