2012-05-15, 20:01
Medlem
Vintergrisens avatar
För att sammanfatta min situation så gick jag ut gymnasiet 2001 med ett samlat betygsdokument (1850p). Var inte speciellt pigg på att sitta i skolbänken på den tiden, vilket förstås straffat sig senare. Hur som helst så har jag de senaste åren, samtidigt som jag arbetat, läst in en rad kurser på komvux och har rent poängmässigt skrapat ihop till ett slutbetyg vid det här laget. Passade även på att göra högskoleprovet förra året med resultatet 1,6. Poängen med mitt pluggande har varit att studera vidare på någon högskola, men nu när jag äntligen är så gott som klar noterar jag att samlade betyg som har mer än åtta år på nacken inte plockas med i ett nytt slutbetyg.

Som ni säkert förstår känns det hela aningen hopplöst för tillfället. Får jag inget slutbetyg har jag helt enkelt att välja mellan att antingen läsa in 1850 poäng igen, eller att lägga ned mina studieplaner helt.

Jag har grävt runt på nätet de senaste dagarna och noterar att enskilda rektorer kan göra undantag, men min undran är hur frikostiga de kan tänkas att vara med detta. Mina betyg från gymnasiet har ju trots allt 11 år på nacken. Vidare har jag sett att den förordning (2002:1012) som fastslog tidsbegränsningen nu ersatts av en ny förordning (2011:1108) som inte nämner denna tidsgräns, men tillämpas denna nya förordning och betyder det att gränsen är struken?

Kommer självklart att ringa div. studievägledare imorgon och böna och be om ett undantag, men tills dess tänkte jag att någon här kanske har koll på hur ärenden likt mitt brukar handläggas?
Citera
2012-05-15, 20:05
Medlem
jettesnels avatar
Du kan söka in på betygen inom 8 år men du har fortfarande högskolebehörighet efter de 8 åren, och eftersom du har gjort hp, som gäller i fem år, så kan du komma in på en högskoleutbildning.

Edit: Jag missuppfatta din fråga...
Citera
2012-05-15, 20:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Du kan söka in på betygen inom 8 år men du har fortfarande högskolebehörighet efter de 8 åren, och eftersom du har gjort hp, som gäller i fem år, så kan du komma in på en högskoleutbildning.

Edit: Jag missuppfatta din fråga...

Jag förstår det. Problemet är ju att 2001 hade jag inget _slutbetyg_ utan ett _samlat betygsdokument_, vilket tydligen inte får kompletteras efter åtta år, åtminstone inte i normalfall med den tidigare förordningen.
Citera
2012-05-15, 20:14
Medlem
lighten-ups avatar
Man kan söka till högskola med ett högskoleprovresultat om man uppfyller grundläggande behörighet.

Eftersom du har 1,6 på högskoleprovet (och kanske får ett ännu bättre resultat om du skriver HP igen någon gång) så räcker det faktiskt om du läser in grundläggande behörighet (vilket är mindre än 1850 poäng).

Snacka med en syo och berätta om din situation.

Citera
2012-05-15, 20:25
Medlem
Jag kan tänka mig att det beror lite på vart du tänkt dig plugga. KAU har väl så att säga inte riktigt samma söktryck som Chalmers, och är kanske därför lite mer benägna att göra undantag medan Chalmers med marginal fyller sina kvoter oavsett.

Upplysningen: Nej tyvärr, grundläggande behörighet är minst G i svenska/matte/engelska etc SAMT minst 2250p med minst betyget godkänt. Alltså får du alltså ha 250/2500p IG så länge det inte är i ovan nämnda ämnen.
Citera
2012-05-15, 20:26
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag förstår det. Problemet är ju att 2001 hade jag inget _slutbetyg_ utan ett _samlat betygsdokument_, vilket tydligen inte får kompletteras efter åtta år, åtminstone inte i normalfall med den tidigare förordningen.
Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte gick och lösa på något sätt, så du behöver nog inte att vara orolig.
Citera
2012-05-15, 20:31
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Man kan söka till högskola med ett högskoleprovresultat om man uppfyller grundläggande behörighet.

Eftersom du har 1,6 på högskoleprovet (och kanske får ett ännu bättre resultat om du skriver HP igen någon gång) så räcker det faktiskt om du läser in grundläggande behörighet (vilket är mindre än 1850 poäng).

Snacka med en syo och berätta om din situation.

Okej, men vad innebär grundläggande behörighet om inte ett slutbetyg eller 90% av full pott från ett gymnasieprogram?

Svenska, engelska, historia och liknande ämnen skulle jag nog kunna avklara genom prövningar, även om det skulle kosta en del.

En annan sak som jag undrar är vad 90% egentligen innebar på 2000-talet? Slår jag ihop mina 1850p från gymnasiet med 250 till som jag fick från komvux redan 2003 så är jag uppe i 2100p och om det hade räckt redan 2003 så kanske det kan vara ett kryphål, även om jag aldrig ansökte om något faktiskt slutbetyg.

Edit: Ser att jag gick bet på den lösningen från 2003 med 150p.
Senast redigerad av Vintergrisen 2012-05-15 kl. 20:34.
Citera
2012-05-15, 20:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte gick och lösa på något sätt, så du behöver nog inte att vara orolig.

Tack för de uppmuntrande orden, och ja, jag hoppas att man kan lirka fram någon lösning. De flesta jag talat med inom "branschen" i form av studievägledare, rektorer, lärare, etc. har inte verkat allt för nitiska.

Fick dock lite av en chock idag när jag upptäckte att mina studier de senaste åren kanske varit helt bortkastade, åtminstone ur karriärsynpunkt.
Citera
2012-05-15, 20:46
Medlem
Citat:
Om du kan visa att du har godkända kunskaper i gymnasiekurserna Svenska/Svenska 2 kurs A och B, Engelska kurs A, Matematik kurs A och Samhällskunskap A och dessutom har arbetat under minst tre år på lägst halvtid efter det att du normalt skulle ha lämnat gymnasiet, görs bedömningen att du uppfyller kraven för grundläggande behörighet.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete/
Citera
2012-05-15, 20:49
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Okej, men vad innebär grundläggande behörighet om inte ett slutbetyg eller 90% av full pott från ett gymnasieprogram?

Svenska, engelska, historia och liknande ämnen skulle jag nog kunna avklara genom prövningar, även om det skulle kosta en del.

Jag vet inte exakt vad som behövs för att få grundläggande behörighet på det sättet. Det är kanske olika från fall till fall, beroende på vad man redan har läst och om man har någon arbetslivserfarenhet.

Edit: Länken i inlägget av Krillekrok77 visar info om detta.

Citat:
En annan sak som jag undrar är vad 90% egentligen innebar på 2000-talet? Slår jag ihop mina 1850p från gymnasiet med 250 till som jag fick från komvux redan 2003 så är jag uppe i 2100p och om det hade räckt redan 2003 så kanske det kan vara ett kryphål, även om jag aldrig ansökte om något faktiskt slutbetyg.

Edit: Ser att jag gick bet på den lösningen från 2003 med 150p.

Förut kunde kurserna vara t.ex. 80p och 30p beroende på hur många timmar de varade. Idag är dem istället 50, 100, 150 eller 200, beroende på hur krävande de är.

Dina jämförelser med de gamla kurspoängen stämmer nog inte riktigt med dagens kurser. Med dagens kurspoäng så hade du kanske läst mer poäng än vad du gjorde då.
Senast redigerad av lighten-up 2012-05-15 kl. 20:51.
Citera
2012-05-15, 20:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete/

Det där låter ju minst sagt intressant det med eftersom jag haft fast anställning sedan 2005.

Jobbar hårt på att samla in allt som kan hjälpa mig under drabbningen med studievägledarna imorgon, så tack så mycket för informationen!
Citera
2012-05-15, 20:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag vet inte exakt vad som behövs för att få grundläggande behörighet på det sättet. Det är kanske olika från fall till fall, beroende på vad man redan har läst och om man har någon arbetslivserfarenhet.

Edit: Länken i inlägget av Krillekrok77 visar info om detta.

Förut kunde kurserna vara t.ex. 80p och 30p beroende på hur många timmar de varade. Idag är dem istället 50, 100, 150 eller 200, beroende på hur krävande de är.

Dina jämförelser med de gamla kurspoängen stämmer nog inte riktigt med dagens kurser. Med dagens kurspoäng så hade du kanske läst mer poäng än vad du gjorde då.

Aha, men då får ju de svagbegåvade mer poäng än resten!

Skämt åsido så tror jag inte att det här är fullt lika omöjligt längre så tack så mycket för allt peppande! Återkommer med feedback när jag talat med studievägledarna imorgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in