Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
Låt oss säga att du läger undan läkarplanerna och skiter i komvux trotts att du egentligen vill bli läkare, kommer du då inte när du är 40år tänka tillbaka och kanske tycka att ditt beslut va dum? Så om du verkligen vill bli läkare, låt dig inte avskräckas av komvux, men om du däremot tycker att läkare är en av många andra saker du kan tänka dig bli och du inte brinner för det, tänk om, tänk rätt!
Det är förstås sant. Tvivlar dock på att alla är säkra på vad de vill arbeta med för resten av deras liv när de är 19-20 år, därför är det lite svårt att veta vad man ska satsa på. Är väldigt intresserad av att bli läkare så det är nog det jag ska kämpa för.
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00
Du skriver att du kan tänka dig bli läkare eller jurist - det är två helt olika yrken. Vad vill du verkligen bli? Om du bortser från status och pengar - vad skulle du gilla att ägna ca. 40h arbetstid på en vecka åt när du kommer ut i arbetslivet? Vad är du duktig på och vad intresserar dig? En läkar- eller juristutbildning är inte helt enkelt att ta sig in på men det är desto svårare att klara dem.
Med dagens antagningssystem så är betyg från KomVux mindre värda än rena gymnasiebetyg. Konkurrensen om du har pluggat upp betygen på KomVux och sedan söker till läkare/jurist blir alltså hårdare. Det är de facto väldigt bra att du tänker på din framtid redan nu men välj yrke efter kärlek efter vad som intresserar dig innerst inne, då blir det roligare att studera och arbeta sedan. För älskar du ett ämne, så kommer du bli bra på det lättare och du kommer kunnas lyckas och utvecklas mycket enklare i framtiden när du väl arbetar.
Väl medveten om att det är två helt olika saker. Vad jag har i åtanke är dels ett arbete där man ständigt är i kontakt med andra människor. Men också ett arbete som har hög status och som generar relativt bra med pengar. Anledningen att läkaryrket ligger högst upp på listan är på grund av möjligheterna att arbeta utomlands. En läkare är en läkare oavsett var i världen den befinner sig. En svensk jurist har däremot inget värde i t.ex. USA då lagstiftning inte är lika världen över. Du förstår nog vad jag menar.
Aldrig hört talas om att betyg från komvux är mindre värda än gymnasiebetyg? Däremot så vet jag att man hamnar i någon annan sorts kö till utbildningar då man har läst upp betygen på komvux, t.ex. från G i Engelska A till MVG i Engelska A. Jag ska inte läsa upp några betyg, jag ska läsa kurser som jag tidigare inte har läst för att få behörighet, det kan väl inte vara samma sak? Rätta mig om jag har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Själv läste jag ett "yrkes" program i gymnasiet, och ett par år efter studenten tröttnade jag på det jag läst till (jobbet). Läste då allt det du nämner på komvux, fast från matte a.
Värt det? Som fan!
Du kanske tycker annat är roligt efter du läst kurserna, inte bara titta blint åt läkar hållet som nu.
Dessa kurser öppnar många dörrar = du kan söka in till nästan allt!
Kul att höra att du är nöjd med dina val! Håller med dig till 100 %, tack för råden! Det avgör nog saken. Jag har bestämt mig för att läsa dessa kurser på komvux, då har jag förmodligen behörighet till varenda utbildning i Sverige! Haha!