2012-01-24, 17:14
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PfizerPGN150
Skolan brinner just nu så du kanske får vänta ett tag.

kursen på nti början mitten på april!

Jag behöver seriöst hjälp med val nu!
Citera
2012-01-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figureout
Hur gammal är du? Vad vill du utbilda dig till?

jag är 20. skulle gärna gå journalistik med multimedia på södertörn. men då kanske det är bäst att läsa på komvux..
Citera
2012-01-26, 14:51
Medlem
slamess avatar
Lånar den här tråden lite.
Har börjat bli sugen på att plugga på högskolan nu men märkt att den kurs jag vill gå på kräver matematik d och då jag inte har pluggat det så hade jag tänkt läsa in det ämnet på komvux. Funderar främst på att läsa kvälls kursen då jag jobbar vissa dagar men efter att ha läst lite kring distans kurser så har jag blivit mer intresserad av det.

Trots att jag har bra betyg så har jag alltid haft lite problem med matte och fick bara g på matte c. Vad tycker ni är enklast? Jag förstår att det är väldigt personligt men funkar testerna olika eller görs testerna olika? Får man hjälp via en hemsida om man pluggar distans eller hur fungerar det?
Senast redigerad av slames 2012-01-26 kl. 14:54.
Citera
2012-01-27, 17:00
Medlem
kumquats avatar
Läsa på komvux under gymnasiet

Kan man läsa på komvux innan man har gått ut gymnasiet? Och kan man konkurrera i urvalsgrupp BI och BII samtidigt? Har fått höra lite olika om det. Jag tänkte söka till Handels till hösten men har (tyvärr) lyckats få till ett VG i Idrott & Hälsa A. Senaste antagningen på HHS var ju 19.61 i BI och 19.81 i BII, så jag har ju möjlighet att komma in med 19.8... Men om jag kan söka i båda urvalsgrupperna vore det såklart ännu bättre.

Så, kan man konkurrera i BI och BII samtidigt? Och kan man läsa upp betyg på Komvux samtidigt som man går på gymnasiet?

--
Nej, nu såg jag att man inte kunde läsa Komvux samtidigt.
Senast redigerad av kumquat 2012-01-27 kl. 17:02.
Citera
2012-01-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumquat
Kan man läsa på komvux innan man har gått ut gymnasiet? Och kan man konkurrera i urvalsgrupp BI och BII samtidigt? Har fått höra lite olika om det. Jag tänkte söka till Handels till hösten men har (tyvärr) lyckats få till ett VG i Idrott & Hälsa A. Senaste antagningen på HHS var ju 19.61 i BI och 19.81 i BII, så jag har ju möjlighet att komma in med 19.8... Men om jag kan söka i båda urvalsgrupperna vore det såklart ännu bättre.

Så, kan man konkurrera i BI och BII samtidigt? Och kan man läsa upp betyg på Komvux samtidigt som man går på gymnasiet?

--
Nej, nu såg jag att man inte kunde läsa Komvux samtidigt.

Du kan väl, mig veterligen, fortfarande göra en särskild prövning under gymnasietiden
Citera
2012-01-27, 17:09
Medlem
kumquats avatar
Jo, fast då lär det ju vara samma lärare som jag hade tidigare som bedömer och han lär väl inte ändra sig?
Citera
2012-01-27, 17:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Jo, fast då lär det ju vara samma lärare som jag hade tidigare som bedömer och han lär väl inte ändra sig?

En prövning går ut på att man får en helt ny chans. Men om du inte känner för läraren så kan du be om att få en helt ny lärare isåfall. En prövning kan gå både bättre och sämre än ev. tidigare försök.
Citera
2012-01-27, 17:21
Medlem
kumquats avatar
Jaha, det låter ju faktiskt intressant. Man kan alltså få göra en prövning i ett ämne som man har avslutat?

Vad jag har läst mig till får man endast göra en prövning för ett högre betyg än G efter att man gått ut gymnasiet?
Citera
2012-01-27, 19:23
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Jaha, det låter ju faktiskt intressant. Man kan alltså få göra en prövning i ett ämne som man har avslutat?

Vad jag har läst mig till får man endast göra en prövning för ett högre betyg än G efter att man gått ut gymnasiet?

Man får göra prövning i vilken kurs som helst. Fast många gör det i en kurs som de har läst tidigare eftersom de kanske känner att de kan höja sitt tidigare betyg. Om man gör en prövning i en helt ny kurs så måste man kanske plugga in en del.

Sen gäller det ju att hitta ett prövningstillfälle också.
Senast redigerad av lighten-up 2012-01-27 kl. 19:31.
Citera
2012-01-31, 19:30
Bannlyst
Plugga på komvux i kommun man inte är skriven i?

Jag ska antagligen flytta till en annan närliggande kommun inom en snar framtid men vill fortsätta plugga på skolan här, funkar det eller ska jag helt enkelt skita i att skriva mig i den nya staden?
Citera
2012-01-31, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climber
Jag ska antagligen flytta till en annan närliggande kommun inom en snar framtid men vill fortsätta plugga på skolan här, funkar det eller ska jag helt enkelt skita i att skriva mig i den nya staden?
Det brukar oftast gå bra.
Det är den kommun som du bor i som betalar utbildningen, så du måste få godkänt av dom först att få plugga i en annan kommun.
Citera
2012-01-31, 20:21
Bannlyst
Konstigt komvux?

Det är såhär att jag läste 2 kurser i Okt - Dec 2011. Fast jag var bara på en kurs första gången introduktionen och kanske en till gång. Det var väl runt 7 gånger den terminen som kursen pågick. Och skolan säger att dem skriver av eleven om man inte har närvarit i 4 veckor, jag har inte blivit avskriven. Vilket är bra, det var en dement lärare. Ifall jag hade blivit avskriven hade det då blivit strul med CSN. Men varför blev jag inte avskriven? Och kan jag bli avskriven nu eller senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in