2013-07-26, 15:11
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertuz
Kan nån berätta för mig hur det går till, själva processen från att man tar kontakt med någon på Komvux, till själva studerandet.
Tack!
Gå in på din närmaste komvux hemsida. Du söker kurser därifrån såvida inte det är olika från stad till stad.
Citera
2013-07-27, 00:19
Medlem
FlapJacks avatar
Hej!

Har en fråga som jag inte riktigt fått svar på än...

Jag har inte grundläggande behörighet och tänkte läsa upp de poäng jag missat så att jag sedan kan söka in till Musikhögskolan.

Men funkar det så?

Jag fick:
IG i matematik B, 50 p
IG i projektiv geometri och utvidgad algebra, 50 p
IG i fysik och astronomi, 100 p
IG musikhistoria utvidgad kurs, 50 p

Det fattas alltså 250p för att få grundläggande behörighet, eller? Och för att få grundläggande behörighet räcker det alltså att läsa ämnen på komvux, vilka som helst, motsvarande de poängen?

Exempelvis, om jag läser:
Filosofi - 50p
Digitalt skapande - 100p
Fotografisk bild 1 - 100p

så får jag sedan grundläggande behörighet och kan söka in till högskolorna?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-28, 10:55
Medlem
FlapJack Vad jag kommer ihåg så behöver man "bara" ha godkänt i 2250 poäng utav 2500 poäng som ett vanligt gymnasieprogram innehåller, dvs det spelar ingen roll ifall du inte har godkännt i Matematik B, Projektiv Geometri och utvidgad algebra, Fysik och astronomi och Musikhistoria om du nu inte behöver något (eller några utav dessa) ämne för att uppfylla kraven för speciell behörighet ifall du ska läsa på högskola... Sen drar ju det ner snittet antar jag och således blir det svårare att komma in, dock vet jag inte hur antagningen fungerar på musikhögskola

För att svara på din fråga:
Ja du kan läsa 250 poäng i andra kurser ifall du nu vill, du kommer dock ha kvar dina IG:n i ditt samlade betyg (har jag förstått det som, rätta mig ifall jag har fel!.

Ja du får grundläggande behörighet ifall du nu uppnår 2250 godkända gymnasiepoäng!

Lycka till!
Citera
2013-07-28, 20:28
Medlem
Hur är det med studiemedel till komvux via CSN?

Om man ansöker om det, har det någon påverkan på framtida studelån/studiebidrag till högskolan som man max kan få under 6år?
Citera
2013-07-28, 22:55
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musklerr
Hur är det med studiemedel till komvux via CSN?

Om man ansöker om det, har det någon påverkan på framtida studelån/studiebidrag till högskolan som man max kan få under 6år?
Komvux är gymnasienivå och det är en separat pott. Så nej, det spelar ingen roll för framtida studier om man tar fullt lån för att läsa in gymnasieämnen på komvux. Man har fortfarande sina 6 års CSN kvar för högskolenivå.
Citera
2013-08-01, 15:49
Medlem
Jag har blivit antagen till komvux den här terminen
Citera
2013-08-01, 20:09
Medlem
mazdaqs avatar
Vad innebär "Yrkesexamen från komvux", och vad är skillnaden mot "Högskoleförberedande examen från komvux"?
Citera
2013-08-01, 23:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Vad innebär "Yrkesexamen från komvux", och vad är skillnaden mot "Högskoleförberedande examen från komvux"?
Yrkesexamen är väl att man pluggar relevanta ämnen för ett visst yrke, dvs man kan bli svetsare, undersköterska eller habiliteringspersonal etc. Då ingår vissa specifika gymnasieämnen som är relevant för det yrket t.ex jag har för mig att undersköterska läser medicin (minns inte exakt). Man läser alltså relevanta ämnen för det yrket på gymnasienivå. Högskoleförberedande då läser man ämnen som ger än behörighet till det man vill läsa vidare till senare på högskolenivå. Studierna förbereder en för högskolestudier. Rätta mig om jag har fel någon.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-08-01 kl. 23:07.
Citera
2013-08-03, 00:04
Medlem
Som sagt så har jag kommit in på komvux Men efter att ha räknat hur många timmar lektionstid jag har per vecka så är det ca 18,2h och jag har hört att man måste studera minst 20h/vecka för att det ska anses som heltid. Fast jag har ändå valt kurser värda 400p och enligt min studievägledare så brukar man inte godkännas kurser för mer än 400p /termin utan särskilda skäl.

Så hur blir det? Kommer jag kunna få bidrag för heltid eller deltid?
Citera
2013-08-03, 03:48
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Som sagt så har jag kommit in på komvux Men efter att ha räknat hur många timmar lektionstid jag har per vecka så är det ca 18,2h och jag har hört att man måste studera minst 20h/vecka för att det ska anses som heltid. Fast jag har ändå valt kurser värda 400p och enligt min studievägledare så brukar man inte godkännas kurser för mer än 400p /termin utan särskilda skäl.

Så hur blir det? Kommer jag kunna få bidrag för heltid eller deltid?
Heltid.
Citera
2013-08-04, 13:30
Medlem
Komvux vs. Högskoleprov

Hej flashbackare!

Efter studenten förra året hade jag planer på att ta flyget till Australien och backapacka. Istället blev det jobb i ett år och under den här tiden har mitt intresse för samhällsrelaterade frågor inom Sverige & internationella gränser ökat och jag har bestämt mig för att läsa en Pol. kandidat i Malmö eller Göteborg, nästa höst.

Offentlig organisation & ledning Malmö
http://edu.mah.se/sv/Program/SGOOL

Offentlig förvaltning Göteborg
http://www.utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=S1OFF

Min önskan är ju framför allt att ta mig in på utbildningen i Göteborg, problemet är att för tillfället räcker inte mina betyg för att komma in. Dessutom vill jag verkligen uppleva min dröm, åka till Australien i ett par månader.

Planen var först att åka nu i september - komma hem i januari - plugga på komvux. Jag läste natur på gymnasiet och tyvärr drog matte och fysikkurserna ner mitt snitt till 16.7.. Jag har inga IG men frågan är om det lönar sig att läsa till fler kurser (inom sh-vetenskap) på komvux o höjas cirka 1,0 trots de högsta betygen samtidigt som man satsar på HP nästa vår. (På så vis får jag även studiemedel.)

Alternativ 2. Satsar endast på HP. Reser efter högskoleprovet i oktober, kommer hem i lagom god tid till nästa HP och med ännu mer kunskap i det engelska språket. Skulle de två chanserna gå åt skogen så kommer jag ändå in i Malmö och kan läsa där en termin och skriva HP igen. Det enda jag noterade var att i Malmö behöver man inte läsa NEK för att ta ut en pol. kand., där har man knappt några ekonomikurser, vilket är ganska märkligt?

Så mina frågor är alltså:

- Satsa på komvux+HP eller bara HP?
- Faller det ändå till slut på Malmö - så kan man väl läsa till fler ekonomikurser efter examen och ta ut en dubbelexamen i ekonomi? Eller möjligtvis läsa masterexamen i Göteborg..

Tack för alla tips & förslag!
Senast redigerad av citrus7 2013-08-04 kl. 13:34.
Citera
2013-08-06, 02:02
Medlem
Grundläggande behörighet, från komvux -14?

Hej!

Jag har ett samlat betygsdokument, men vill läsa mot ett slutbetyg på komvux och dessa skulle avslutas någon gång under -14. Det verkar ju variera ang behörigheten beroende på vilket år man får slutbetyget och om det är gymnasium eller komvux, därav mina frågor.

Men hur många poäng måste jag ha läst och vara godkänd i? Jag har hittills 2200 godkända gymnasiepoäng. Vilka kurser måste finnas med för att ha grundläggande behörighet? Räcker t ex. Ma2b av mattekurserna? Vilka fler?

Jag har A-B-C systemet på mina kurser, var vänlig svara utifrån detta. Jag vet själv iaf att jag måste läsa samhälle 1b, naturkunskap 1 och matte 2b.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in