2011-04-18, 10:41
Medlem
raugers avatar
Söka A-kurs om man redan klarat C-kurs (komvux)

Alltså i vanliga fall ska det ju inte vara något problem men blev lite fundersam när det kommer till språk om man redan har betyg i steg 3, kan man läsa steg 1 ändå? Steg 1 läste man ju i högstadiet men det står ju ingenstans på mina gymnasiebetyg att jag läst denna kurs. Låter lite konstigt att man skulle kunna göra så så blev lite tveksam. Borde ju vara 100 enkla poäng i så fall.
Citera
2011-04-19, 20:13
Medlem
Fusk på Komvux, Åkte dit :(

Scenariot är följande:

Gjort en kurs på distans åt en kompis, allt gick bra fram tills de andra provet.
När jag sitter och gör provet kommer en lärare in som känner mig sedan en annan kurs i komvux, och vet att jag inte är den som jag utgör mig för att vara om vi säger så.

Har inte hänt så mycket sedan dess, fast idag fick jag och min polare som jag gjorde kursen åt varsitt brev hemskickat.
Står att vi skall på möte angående provet samma tid samma dag.

Så vad kommer hända?
Båda två läser andra kurser på komvux, finns det risk att vi blir avstängde från dessa?

Tänkte på att neka allt, men inte så troligt nu när min andra lärare känner igen mig osv..
Citera
2011-04-19, 20:15
Medlem
Fy fan vad kul! Tror ni åker ut båda två.
Citera
2011-04-19, 20:18
Medlem
Rätt åt dig jävla parasit! Ja ni kommer bli kuggade från alla kurser!!
Citera
2011-04-19, 20:18
Medlem
Arzeniks avatar
Skulle gissa på avstängning sen så får det konsekvenser om du använder dig av Csn. Bara en gissning.
Citera
2011-04-19, 20:22
Medlem
Har inte bett om era åsikter angående om det är rätt eller fel i så fall hade jag fan skrivit det.

Ingen av oss har csn så det är skit samma.

Kan ni inte svara på frågeställningen i tråden så skit i det.

Frågorna lyder:

Kommer vi bli avstängda från de andra kurserna vi läser. Att min polare blir avstängd från kursen i fråga är självklart.

Vad för andra påföjlder kan vi vänta oss?
Citera
2011-04-19, 20:30
Medlem
Festungbreslaus avatar
Komvux/gymnasieskolan har ju ingen disciplinnämnd så de kan fatta beslut lite hur de vill. Sett till universitetet däremot så vet jag att det INTE är straffbart att hjälpa någon, det är bara personen som lämnar in uppgiften som riskerar en påföljd.
Citera
2011-04-19, 22:53
Medlem
raugers avatar
Ingen som vet? Får väl lyfta på mitt feta arsle och ta mig till vuxenutbildningen...
Citera
2011-04-19, 23:17
Medlem
SNUSKROLFs avatar
Antar att det finns något olagligt i att göra det så det bästa som lär hända är väl att han bara blir avstängd
Citera
2011-04-23, 07:11
Medlem
Annar skulle du ju kunna försöka att få tag på en telefon och ringa istället.
Citera
2011-04-24, 19:46
Medlem
bobbie3s avatar
Hur söka till komvux på annan ort

Hej! Jag vill till hösten söka in mig på ett program som komvux i en annan stad ordnar (ca 30 mil bort). Jag vill söka det programmet för att det är det mest kompletta och närmsta från min stad. Iaf så tog jag kontakt med skolan (Jag hade läst på innan att man måste vara folkbokförd i den kommun man söker) och förklarade min situation att jag bor i en annan kommun, förmodligen har ett sommarjobb på g, uppfyller alla kraven, när sista ansökningsdag, när programmet började osv samt med en liten slut kläm där jag frågade om hon visste hur jag kunde göra. Intrycket innan jag tog kontakt var en mysig liten med ändå kompetent skola. Hur som helst fick jag mejl tillbaka och jag hade aldrig kunnat tro att gensvaret skulle bli så kort och kallt.

Citat:
Sista ansökningsdag är 3/6 och du söker i den kommun du bor vid ansökningstillfället.
Utbildningen startar 24/8

Då jag fått svar från dem och kände att jag inte skulle få mera hjälp där så ringde jag upp min lokala SYV (dock för gymnasiet), för att där var jag mer säker på att jag kunde få hjälp. Hon var väldigt tillmötesgående och sa bland annat att komvux här i stan i VISSA fall kan tänka sig betala min utbildning men hon var inte så säker på mig och bad mig ta kontakt med SYVen på komvux här. Tackade för mig och ringde upp henne men hon hade gått för dagen. Skickade då mejl om min situation och om det var möjligt att få den betald och hon svarade med att vi skulle ha ett möte.

Här är jag nu.. jag är skitnervös över det mötet. Gillar henne definitivt inte då hon är så dryg, insnöad och hennes kompetens ligger ungefär i stil med en sjundeklassare. Varit hos henne förut och då har hon gett mig fel information, "glömt" att berätta saker osv.

Så nu ställer jag frågan till er flashbackare,
vilka alternativ har jag om jag vill studera på annan ort? Hjälp!!!
Citera
2011-04-24, 20:00
Bannlyst
Det är väl bara o ringa Komvx i den staden du vill studera i och kolla om dom har platser ?
Google är din vän..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in