Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
När jag ställer frågan får jag följande svar:
Min slutsats om Stig Engströms potentiella alkoholism som en bidragande faktor till hans agerande är baserad på vissa vittnesmål och beskrivningar av hans beteende. Här är vad jag menar:
Påverkan på omdömet: Alkoholmissbruk kan påverka en persons omdöme, vilket kan leda till impulsiva beslut eller överdrivna handlingar. Om Engström var påverkad av alkohol vid tiden för mordet eller under de efterföljande händelserna, kan det förklara varför han agerade på ett sätt som verkar självdestruktivt eller ologiskt, som att vilja dra uppmärksamhet till sig själv trots att han påstås vara oskyldig.
Uppmärksamhetssökande: Alkoholism är ofta kopplad till underliggande psykologiska faktorer, såsom behov av bekräftelse, låg självkänsla eller ett behov av att känna sig viktig. Engström kan ha förstorat sin roll i händelserna för att framstå som mer betydelsefull än han faktiskt var, särskilt om han kände sig marginaliserad i andra delar av sitt liv.
Möjlig förvirring: Om han var alkoholpåverkad vid tillfället kan det också ha bidragit till minnesluckor eller förvirring kring vad som faktiskt hände. Detta kan förklara varför hans berättelse ändrades över tid eller innehåller motsägelser.
Kulturell kontext: På 1980-talet var alkoholism något som ofta sopades under mattan i samhället. Det är möjligt att Engström, om han hade problem med alkohol, dolde detta och att det inte alltid togs med i beräkningen när hans agerande granskades.
Koppling till narrativet: Många av Engströms ageranden – hans sätt att vilja synas, de överdrivna detaljerna, och kanske även hans eventuella "spegling" av gärningsmannens rörelser – kan delvis ha sin grund i hur alkohol kan påverka självbild och verklighetsuppfattning.
Det är dock viktigt att påpeka att detta är spekulation och att det saknas definitiva bevis för att Engström var alkoholpåverkad just vid tiden för mordet eller att hans eventuella alkoholproblem påverkade hans beteende. Det är dock en möjlig förklaringsmodell för vissa av de mer märkliga aspekterna av hans agerande.
Mer en traditionell AI-uppräkning. Går ju alltid att spekulera om psykologiska förklaringsmodeller.
SE:s drickande hör säkert ihop med annat i hans person, men att det skulle ingå i förståelsen av hans tilltag i fallet MOP värjer jag mig emot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Folk blir mer oberäknliga och våldsamma på fyllan. Det är sen gammalt.
Det vet vel alla?
Nu handlade det väl inte om fylleri som omedelbart utlösande faktor för något, utan om
alkoholism som ingående i en förklaringsmodell. Vad jag förstår handlar det dessutom om hans agerande som vittne betraktat.
Vad han skulle visat prov på för oberäkneligt våldsamt beteende vid berusning är jag för övrigt okunnig om.