Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-20, 19:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag är beredd att hålla med, även om "gula linjen" är en rätt pedagogisk och tänkbar.
Vi vet dock fortfarande inte varifrån LJ faktiskt gjorde sig synlig förutom det faktum att Lisbeth också iakttar en person där inne i gränden som med stor sannolikhet är just LJ.

LJ menar ju att han ställer sig ute i korsningen då GM/personen som sprungit förbi är "halvvägs upp i trappen". Där finns en möjlighet så klart och förutsätter att GM vände sig om då.
Då GM/personen som sprang lämnar trappkrönet ser LJ att denne "kastar en blick" bakom axeln.
En annan möjlighet, men där enligt LJ själv så "tittade han fram" bakom containern. Det var troligen inte hela kroppen av LJ som visades då.

Den han tror är gärningsman(och förmodligen är det) och som sprang förbi var ju uppenbarligen beväpnad, så att vända ryggen och skylta med sin hela kropp mot(från) en sådan person känns lite riskfyllt. Möjligen var det så.

Gällande KP, så är mitt förtroende för honom kört i botten tyvärr. Jag tror han känner det själv också. Det blev inget bra avslut.

Han säger att han stod strax bakom det där brunnslocket vid hörnet. Det finns inte så många andra ställen att befinna sig på, om man ska kunna iaktta trappen, Luntmakargatan och Sveavägen.

Både GM och SE såg LJ i den positionen ... Ännu en märklig likhet som de delar.

Däremot lutade sig LJ aldrig mot baracken, vilket LP hävdar? Tiden stämmer nog inte heller.
Citera
2024-12-20, 19:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har läst och hört deras vittnesmål ( dom tidiga vittnena)...Dom nämner faktiskt varandra och hur trottoaren såg ut...

Dom tidiga vittnena kommer ju fram ca 20sek efter skotten och fram ca 40sek

Engström borde vara ute på Sveavägens trottoar och ganska långt framme om han ska hinna till "luckan" där LJ kan ses .

Sen måste man väl inse att Engström ser inte LJ direkt när han kommer fram utan först är han ju framme vid kroppen...Så låt säga 10sek efter att han kommit fram påstår SE att han ser in i gränden...

Då måste man placerar Engström ännu närmare brottsplatsen när dom första vittnena anländer...

Då ska jag också sväva ut lite från sakfrågan..
Som vi kan se i materialet så finns det inget stöd från någon att Ersson hjälpte Glantz med framstupa sidoläge. Ljuger Ersson? Eller hur ska vi förklara hans uppgift i annat fall.
Enklaste är såklart att hans uppgift stämmer.

.... men du kan få möjligheten att redogöra för vilka som faktiskt beskriver varandra.
Tycker att du slarvar rejält utan källor här och vilka vittnen som påstått vad..

Gällande när SE var framme vid mordplatsen, så utesluter du/ni möjligheten för att den är felaktig och även hans uppgift om att det är "folk på platsen redan".
Gör man så enkelt för sig så är det väl ganska klart att man vill fortsätta tycka det man tycker.
Det finns såklart alternativ till dessa slutsatser.
Citera
2024-12-20, 19:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han säger att han stod strax bakom det där brunnslocket vid hörnet. Det finns inte så många andra ställen att befinna sig på, om man ska kunna iaktta trappen, Luntmakargatan och Sveavägen.

Både GM och SE såg LJ i den positionen ... Ännu en märklig likhet som de delar.

Däremot lutade sig LJ aldrig mot baracken, vilket LP hävdar? Tiden stämmer nog inte heller.

Oj, vad jag verkar provocera ikväll.
Tänker att du även behöver beakta det Lisbeths uppgifter. Om LJ nu stod vid "brunnslocket" och att hon hade möjlighet att se honom?
Borde det inte betyda att någon ungefär där Lisbeth stod, hade möjlighet att göra iakttagelsen?

Med din sista mening så vill du alltså mena att Lisbeth inte såg LJ heller, men då har du mer att förklara.
Citera
2024-12-20, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Oj, vad jag verkar provocera ikväll.
Tänker att du även behöver beakta det Lisbeths uppgifter. Om LJ nu stod vid "brunnslocket" och att hon hade möjlighet att se honom?
Borde det inte betyda att någon ungefär där Lisbeth stod, hade möjlighet att göra iakttagelsen?

Med din sista mening så vill du alltså mena att Lisbeth inte såg LJ heller, men då har du mer att förklara.

Provocera? Nej, jag har för en gångs skull semester och lite mer MOP-tid att stoppa in i kalendern.

Vi vet tyvärr inte exakt vad LP sa i förhören. Det finns inga dialogförhör?

Hon kan ha hört senare att LJ befann sig där, och placerat in honom.

Ja, hon hade möjlighet att se honom, likväl som flera andra: LB, PV, KJ ... ?

Men SE och GM är de enda som med säkerhet såg LJ i den positionen.

Varför skulle GM annars springa och titta bakåt hela tiden på åsen?
Citera
2024-12-20, 19:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Provocera? Nej, jag har för en gångs skull semester och lite mer MOP-tid att stoppa in i kalendern.

Vi vet tyvärr inte exakt vad LP sa i förhören. Det finns inga dialogförhör?

Hon kan ha hört senare att LJ befann sig där, och placerat in honom.

Ja, hon hade möjlighet att se honom, likväl som flera andra: LB, PV, KJ ... ?

Men SE och GM är de enda som med säkerhet såg LJ i den positionen.

Varför skulle GM annars springa och titta bakåt hela tiden på åsen?

Vad skönt för dig! Ägna lite tid och kritiskt granskande till din egna teori kanske? Eller nej..

Precis, det är många "om och men" här, eller hur? Och på det drar du och ni slutsatser utan att beakta andra alternativ, anser jag. (Men "placerar man SE som GM först", så blir svaren givna)

Ja, flera hade såklart möjlighet att se LJ, men det är väl ganska naturligt att de flesta titta på "offret" för gärningen?
Hasse J kollade inåt gränden och såg en springande person som tittade bakåt, men i övrigt har vi inga fler vittnesmål av gärningsmannen inne i gränden. (Förutom LJ, som jag personligen anser ha sett GM).

SE, Lisbeth och LJ's vittnesmål går ihop. (Om man kan se möjligheter som felaktiga tidsuppskattningar från vittnen)

Ja varför skulle gärningsmannen ständigt titta bakåt? Är inte det enkla svaret att han var stressad och nervös över att någon tagit upp jakten och följde honom?
Det mer komplicerade är väl att han därtill hade sinnesnärvaro och fångade upp detaljer som LJ's ålder, jackfärg. Hann med att se att "flera personer lade Palme till rätta" och att "Lisbeth spraqng ut i gatan" (och ja, stoppade 20 bilar vilket verkar viktigt att ta upp).
Det finns säkert fler detaljer som SE-GM påstås ha fångat upp under sin påstådda flykt från mordplatsen.
Citera
2024-12-20, 20:04
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja tänk om vittnesmål skulle kunna vara full tillförlitliga. Nu är det inte så.
Sedan verkar du inte förstå. Trots högskolepoäng? (för att stämma in i din ton)
Du har ju ändå tillstått att GS behandling av Lisbeth skulle kunna uppfattas som bryskt, vilket inte många av SE-anhängarna ens tillstår. (Vissa börjar t.o.m. slå upp ordet brysk i ordlistan, som om det skulle ha en betydelse o.s.v. Svårt att diskutera teorin seriöst då.)
Och du har uppgiften om brysk i ALG's förhör.
Oavsett hur så bör man såklart fundera på hur detta kan komma sig.

Som jag sagt tidigare ... att ALG förhörs 3 månader senare förklarar inte den saken.
Eftersom du upprepar detta, så tror jag inte att du förstår.

Gällande att SE påstod sig vara "hörd" är en annan uppgift. Vill du hellre diskutera den istället?

Fast om brysk, t ex i verbal form, har förekommit enligt scenariot SE pratade om när GS och IW anlände har det betydelse i skuldfrågan. Det stämmer ju in mycket bättre med materialet och talar mycket mer för att det kan vara en sanning än ett påstående om en handgriplig GS som han aldrig pratat om och som enligt materialet stämmer extremt dåligt in med att han försvann in i gränden. Det blir en pluspost på alibikontot jämfört med en divergens annorlunda uttryckt.

Sedan måste man såklart ha klart för sig att ALGs tolkning är vad den är utifrån en berättelse vi inte alls har koll på. Hon äger den till punkt och pricka. För mig råder dock ingen tvekan alls. Han såg inte GS dra i LP och beskrev det därför inte heller i tidningarna då kritiken mot polisens agerande verkligen stod på agendan.

Om hans berättelse om GS och IW är någorlunda sann, har ALG fått det olämpliga beteendet därifrån enligt mig. Det är en enklare lösning än ett ofullständigt material. Det är bara att lyfte blicken och inte vara fast i gamla tankebanor så ser man att det uppenbart kan vara så. Kan man få träff i materialet på två otillbörliga ageranden ska man överväga den träffen.
Citera
2024-12-20, 20:07
Medlem
På temat aldrig synts till på mordplatsen.

"Racingprofilen Janne ”Flash” Nilsson var en av de första på plats efter att Olof Palme sköts.

Han såg statsministern livlös på marken – innan polisen kommit till platsen.

– Jag trodde att han fått en hjärtattack, säger han till Aftonbladet.

Han har aldrig hörts av polisen och ska aldrig ha omnämnts i någon rapport.

Men racinglegendaren Janne ”Flash” Nilsson, 55, var en av de första personerna på plats efter att statsminister Olof Palme sköts på Sveavägen för 30 år sedan.

Då bodde han tillfälligt hos vännen Ronny på Östermalm i Stockholm och de båda hade kört under kvällen åkt för att handla grillkorv. På väg hem från macken vid Norra Bantorget kom de körandes på dåvarande Tunnelgatan, som sedan döpts om till Olof Palmes gata, vilket Värmlands Folkblad först rapporterat."

Forts https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord
Citera
2024-12-20, 20:08
Medlem
Citat:
Då ska jag också sväva ut lite från sakfrågan..
Som vi kan se i materialet så finns det inget stöd från någon att Ersson hjälpte Glantz med framstupa sidoläge. Ljuger Ersson? Eller hur ska vi förklara hans uppgift i annat fall.
Enklaste är såklart att hans uppgift stämmer.

.... men du kan få möjligheten att redogöra för vilka som faktiskt beskriver varandra.
Tycker att du slarvar rejält utan källor här och vilka vittnen som påstått vad..

Gällande när SE var framme vid mordplatsen, så utesluter du/ni möjligheten för att den är felaktig och även hans uppgift om att det är "folk på platsen redan".
Gör man så enkelt för sig så är det väl ganska klart att man vill fortsätta tycka det man tycker.
Det finns såklart alternativ till dessa slutsatser.

Får jag tid en dag så kan man gå genom det igen...

Men jag syftade på att när KP gick genom dessa vittnen så fick han nog en klar bild över hur sannolikt Engström är på trottoaren mellan 20-40 sek efter skotten..

Hans bild över situationen måste varit att det är osannolikt att Engström är på brottsplatsen första minuten ...

Med osannolikt menas ju såklart att det finns en möjlighet men någonstans måste man ju dra gränsen!
Citera
2024-12-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat aldrig synts till på mordplatsen.

"Racingprofilen Janne ”Flash” Nilsson var en av de första på plats efter att Olof Palme sköts.

Han såg statsministern livlös på marken – innan polisen kommit till platsen.

– Jag trodde att han fått en hjärtattack, säger han till Aftonbladet.

Han har aldrig hörts av polisen och ska aldrig ha omnämnts i någon rapport.

Men racinglegendaren Janne ”Flash” Nilsson, 55, var en av de första personerna på plats efter att statsminister Olof Palme sköts på Sveavägen för 30 år sedan.

Då bodde han tillfälligt hos vännen Ronny på Östermalm i Stockholm och de båda hade kört under kvällen åkt för att handla grillkorv. På väg hem från macken vid Norra Bantorget kom de körandes på dåvarande Tunnelgatan, som sedan döpts om till Olof Palmes gata, vilket Värmlands Folkblad först rapporterat."

Forts https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord

Bra att "Flash" bekräftar det jag alltid hävdat att Lisbeth skrek ordentligt

Fler vittnen som sagt liknade första minuten..

För jag tycker det är otroligt konstigt att Engström som många menar kommer ut sent inte märker något från brottsplatsen..

Vanlig fredagskväll brukar Enough-is-enough säga samt att Lisbeth bara skrek en gång och det var direkt efter skotten ...

Lite nyttig info..
Citera
2024-12-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Bra att "Flash" bekräftar det jag alltid hävdat att Lisbeth skrek ordentligt

Fler vittnen som sagt liknade första minuten..

För jag tycker det är otroligt konstigt att Engström som många menar kommer ut sent inte märker något från brottsplatsen..

Vanlig fredagskväll brukar Enough-is-enough säga samt att Lisbeth bara skrek en gång och det var direkt efter skotten ...

Lite nyttig info..

Tycker du inte det är underligt att man inte verkar ha sett Flash på mordplatsen plus att man hade en ovanlig bil, en röd Mini från 1969 .
Citera
2024-12-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tycker du inte det är underligt att man inte verkar ha sett Flash på mordplatsen plus att man hade en ovanlig bil, en röd Mini från 1969 .

Jo men han gjorde kanske en väldigt snabb visit ?

Annars märkligt

Hade han stannat i 20min och sprungit I gränden och pratat med LP osv så hade det varit ännu märkligare
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-20 kl. 21:13.
Citera
2024-12-20, 21:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fast om brysk, t ex i verbal form, har förekommit enligt scenariot SE pratade om när GS och IW anlände har det betydelse i skuldfrågan. Det stämmer ju in mycket bättre med materialet och talar mycket mer för att det kan vara en sanning än ett påstående om en handgriplig GS som han aldrig pratat om och som enligt materialet stämmer extremt dåligt in med att han försvann in i gränden. Det blir en pluspost på alibikontot jämfört med en divergens annorlunda uttryckt.

Sedan måste man såklart ha klart för sig att ALGs tolkning är vad den är utifrån en berättelse vi inte alls har koll på. Hon äger den till punkt och pricka. För mig råder dock ingen tvekan alls. Han såg inte GS dra i LP och beskrev det därför inte heller i tidningarna då kritiken mot polisens agerande verkligen stod på agendan.

Om hans berättelse om GS och IW är någorlunda sann, har ALG fått det olämpliga beteendet därifrån enligt mig. Det är en enklare lösning än ett ofullständigt material. Det är bara att lyfte blicken och inte vara fast i gamla tankebanor så ser man att det uppenbart kan vara så. Kan man få träff i materialet på två otillbörliga ageranden ska man överväga den träffen.

Håller med i första stycket, men det fetstilta ser jag inte argumenten för din slutsats.
Klart ALG inte har koll på annat än vad hon påstår att SE har berättat och även där kan vi så klart ha synpunkter vilket jag även tagit upp.
Varför råder det ingen tvekan här? Är det vad "du vill" eller vad du kommit fram till... det sistnämnda är ju det jag frågar efter, men inget svar från dig heller.

Faktum kvarstår ändå:
GS beskriver en situation med LP som såklart kan uppfattas som brysk.
ALG beskriver att polisen var brysk mot Lisbeth. (Jag bortser från att SE sagt detta utifall att det gör frågan tydligare)

Hur kan dessa uppgifter uppkomma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in