Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-05, 06:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
”Kulor” var lite slarvigt uttryckt; jag menade avgjutningarna av kulorna. För han nämner att han gjöt av dem i mars 1986. Och dessutom fotograferade dem. Och han verkar lägga fram det som att både fotona och avgjutningarna vore möjliga att jämföra med.

Jag förstod NFC:s poäng men ansåg inte att det förelåg någon motsättning mellan den och Sonnys poäng. Sonny verkar inte invända mot NFC:s slutsats om att det inte hade gått att binda kulorna ens 1986. Hans poäng är bara att man kanske ändå ”kan komma en bit på vägen”, och det tolkar jag som att man kanske skulle kunna få +1 eller i bästa fall +2. Då har man ju inte bundit kulorna men man har ”kommit en bit på vägen”. Och det är då det kanske vore bättre att jämföra med ”Sonnys kulor”, det vill säga avgjutningar/foton.

Min synpunkt på det var bara att om man hoppas på +1 vid en sådan jämförelse skulle det lika gärna kunna bli -1 istället. Det kan ju framkomma nya minimala spårbilder som pekar bort från vapnet istället. Så väntevärdet vid en jämförelse med Sonnys material torde fortsatt vara 0 i vapensamlarens fall.

Apropå väntetider hos NFC dröjde de visst två år med att kolla en puffra som LGWP lämnat in. Då kollade man också efter DNA – något som torde ha varit aktuellt även med vapensamlarens revolver kan tyckas. Stigs DNA på revolvern vore ju intressant även om vapnet sköt 0.

Ja, han pratade om avgjutningar, hur de nu skulle användas i sammanhanget. För övrigt så gjorde även SKL avgjutningar.

Gällande NFC:s poäng, så påpekar jag den med anledning av att inslaget verkar tänt förhoppningar hos somliga om möjligheter att binda vapensamlarens revolver till mordkulorna (om det var mordvapnet). Men det går av allt att döma inte oavsett jämförelsematerial.

Och nog menar SB att NFC skulle ha konstaterat svårigheten att binda ett vapen till kulorna utifrån deras tillstånd 2020. Och vidare att man därmed skulle kunna komma närmare med avbildningar från 1986. Men NFC har enligt vad som framgår inte gjort någon förnyad sådan undersökning av mordkulorna 2020.

Ja, om nu fanns möjlighet till undersökning som kunde säga något mer säkert, så är väl sannolikheten för att det blir mer minus än mer plus på samlarens revolver minst 800 gånger större.

Om vapensamlarens revolver efter utfört värv återbördats till kabinettet och legat där fram till 2020 borde man verkligen letat efter Stig på den. Men nu hade den väl varit ute på marknaden och blivit rikligt hanterad, så det var nog kört.
Citera
2025-01-05, 07:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, han pratade med ALG och AK, innan ALG gick ut på sin rond strax efter kl. 21.

Vi vet inte hur exakt klockan som figurerar i larmlistorna gick.

Men det kanske man kan räkna ut med tanke på att ALG passerar hisshallen före receptionen ...

SE har bråttom för att hinna ut och spegla GM tillräckligt mycket ... men inte för mycket.

GM har bråttom ut för att hinna spegla GM tillräckligt mycket. Hur mycket är för mycket? 14 meter? Har man samtidigt "alibi" då?

Citat:
I och med observationen av LJ blev det FAIL på den?

Nudge, nudge!

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Där skiljer vi oss åt..

Syftet att ljuga som GM har en större anledning än att glo på klockan för att berätta att man ingenting såg..

Vilket är då GM:s högre syfte med att så noggrant inte se något av vad som händer på Sveavägen genom att stirra på klockan? Han har ju gått där exakt vid den tidpunkt han uppger.

Och hur mordet gick till vet GM, liksom hur GM såg ut. Om det nu behöver påpekas. Och GM har i panik kontaktat PU eftersom inslag i de spretiga signalementen träffar honom. Men han tittar på klockan och antyder att ett vittne i gränden kan ha varit GM.
Citera
2025-01-05, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, han pratade om avgjutningar, hur de nu skulle användas i sammanhanget. För övrigt så gjorde även SKL avgjutningar.

Gällande NFC:s poäng, så påpekar jag den med anledning av att inslaget verkar tänt förhoppningar hos somliga om möjligheter att binda vapensamlarens revolver till mordkulorna (om det var mordvapnet). Men det går av allt att döma inte oavsett jämförelsematerial.

Och nog menar SB att NFC skulle ha konstaterat svårigheten att binda ett vapen till kulorna utifrån deras tillstånd 2020. Och vidare att man därmed skulle kunna komma närmare med avbildningar från 1986. Men NFC har enligt vad som framgår inte gjort någon förnyad sådan undersökning av mordkulorna 2020.

Ja, om nu fanns möjlighet till undersökning som kunde säga något mer säkert, så är väl sannolikheten för att det blir mer minus än mer plus på samlarens revolver minst 800 gånger större.

Om vapensamlarens revolver efter utfört värv återbördats till kabinettet och legat där fram till 2020 borde man verkligen letat efter Stig på den. Men nu hade den väl varit ute på marknaden och blivit rikligt hanterad, så det var nog kört.

Om Vapensamlaren skulle gett eller lånat ut ett vapen till Stig så är det väl ologiskt att det sen gått tillbaka till samlingen ?

Iallafall inte troligt ...
Citera
2025-01-05, 07:21
Medlem
Citat:
GM har bråttom ut för att hinna spegla GM tillräckligt mycket. Hur mycket är för mycket? 14 meter? Har man samtidigt "alibi" då?

Vilket är då GM:s högre syfte med att så noggrant inte se något av vad som händer på Sveavägen genom att stirra på klockan? Han har ju gått där exakt vid den tidpunkt han uppger.

Och hur mordet gick till vet GM, liksom hur GM såg ut. Om det nu behöver påpekas. Och GM har i panik kontaktat PU eftersom inslag i de spretiga signalementen träffar honom. Men han tittar på klockan och antyder att ett vittne i gränden kan ha varit GM.

Är han ett vittne så är han alltså inte 20m ifrån mordplatsen , då ljuger han sig närmare för att glo på klockan och missa allt !...Väldigt svag anledning att ljuga för att ändå inte ljuga till något ! Då kan han likabra bara säga sanningen och faktiskt kunna berätta ännu mer och bli ett bra vittne !

Därav menar jag att som vittne blir det otroligt dålig anledning att ljuga , och blir tillomed ännu sämre !

Som GM så håller han sig mer hyffsad sig nära sanningen , anledning till det kan vara som vi innan skrivit att han inte tror sig kunna ljuga att han inte varit på trottoaren......Han kan alltså haft så mkt panik på morgonen att han tror att det var människor på trottoaren som passerade honom ( likt NF) eller från bilar ! Så han helt enkelt håller sig nära sanningen!

Men när han sen går mot skyltfönstret så kommer alltså GM fram och skjuter ...

Ska tillägga att om han heller inte ser något så behöver han inte heller veta vart GM kommer ifrån ....Det kan faktiskt vara en fördel , för om han nämner saker om GM och vart han kom ifrån så kan han lättare bli anklagad för att ljuga om en viktig sak !
Senast redigerad av Problem2020 2025-01-05 kl. 07:25.
Citera
2025-01-05, 07:38
Medlem
Citat:

Om man bara tar detaljen om att ställa sig i skyltfönstret för att titta på klockan...

Som vittne : Helt poänglöst och ologiskt

Som GM : Han erkänner att han gått bakom LOP i ca 30m men när han sen går mot skyltfönstret för att se sin klocka, så missar han alltså att en GM dyker upp vid annonspelaren och skjuter Palme........En mkt större poäng alltså !

Han ger ev vittnen rätt i att om dom sett honom på trottoaren så är det som han faktiskt säger men han är inte GM , så isåfall är han möjligen förväxlad !

Hade han åkt dit ändå om t.ex Delsborn pekat ut honom från taxin som gåendes bakom LOP på trottoaren?

Ja det tror jag såklart , men kan man anklaga Engström för att åtminstone försöka ?

Vad har han att förlora ? Ingenting eg .För om inget vittne sett honom så får han väl bli ett "tokstolle" men om någon sett honom så kan åtminstone ge någon förklaring !
Citera
2025-01-05, 07:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Vapensamlaren skulle gett eller lånat ut ett vapen till Stig så är det väl ologiskt att det sen gått tillbaka till samlingen ?

Iallafall inte troligt ...

Nu gällde det revolvern som sköt nolla.

Om vapensamlaren beväpnat Stig och som gick runt med Magnumrevolvern på stan och sköt statsministern med den, så har den uppenbarligen återbördats till samlingen efteråt eftersom den efter samlarens frånfälle såldes på samma sätt som hans vapeninnehav i övrigt.
Citera
2025-01-05, 07:46
Medlem
Citat:
Nu gällde det revolvern som sköt nolla.

Om vapensamlaren beväpnat Stig och som gick runt med Magnumrevolvern på stan och sköt statsministern med den, så har den uppenbarligen återbördats till samlingen efteråt eftersom den efter samlarens frånfälle såldes på samma sätt som hans vapeninnehav i övrigt.

Okej , Det vapnet är relativt ointressant enligt mig
Senast redigerad av Problem2020 2025-01-05 kl. 07:53.
Citera
2025-01-05, 10:04
Medlem
Det skulle vara intressant att höra hur SE var som person från de som umgicks med honom. Inte bara från jobbet. Bilden man har är att han är rätt misslyckad och mobbad.

Om samlaren beväpnade SE måste han ändå haft ganska stort förtroende för honom. Att SE knyckte vapnet och lyckade lämna tillbaka det obemärkt verkar ju lite långsökt. Att han "lånat" vapnet (kanske skulle ta upp skyttet) och sen "råkade" skjuta statsministern och sen involverade vapensamlaren i en sammansvärjning kanske är möjligt.

Jag tycker vapendelen är den stora utmaningen med SE. Känns inte som han rörde sig i kretsar där man kan få tag i vapen lite hux/flux (kriminella undervärlden).
Citera
2025-01-05, 10:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Jaha, så Sonny hade fel när han påstod att NFC utgick från kulornas skick 2020? Ok. Frågan är väl då om Sonnys material ens är bättre än det som NFC/SKL har tillgång till.

Ställer mig också lite frågande till varför Sonny ens sitter på till synes helt privata avgjutningar och mikroskopiska foton som han verkar ha fått ta med hem från jobbet. Om han nu verkligen anser att det materialet är bättre än NFC:s material är det ju ganska anmärkningsvärt att en privatperson sitter och tjuvhåller på det. Eller har han försökt tillgängliggöra materialet för NFC som sagt tack men nej tack? ”Vi har redan ett vittne”?

Då skulle man ju kunna fantisera om en komisk SE-parallell där Sonny försöker hämnas på NFC med sådana här utspel. Och passar på att bygga upp en mystik kring väntetiden på NFC.

Precis som du påpekar är väl väntevärdet inte ens 0 utan snarare negativt vid en jämförelse mellan vapensamlarens revolver och ett eventuellt bättre jämförelsematerial. Och sammantaget får man väl intrycket att videon mest ger falska förhoppningar.
Citera
2025-01-05, 10:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Apropå Sonnys avgjutningar

https://sverigesradio.se/artikel/7498018

"Nationellt forensiskt centrum hade konstaterat att kulorna inte kommer kunna kopplas till ett mordvapnet, och aldrig har kunnat göra det."

Sammanfattningsvis, kulorna är inte "förstörda" men har alltid haft för lite spår. (enligt NFC)
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-05 kl. 11:23.
Citera
2025-01-05, 11:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Apropå ME:s obefintliga minnen av SE:s MOP-aktivitet så förstår jag inte riktigt varför den saken är relevant. Den är väl lika märklig eller inte oavsett om SE är GM eller vittne.

Man kan anta att somliga menar att även denna sak pekar mot SE som GM oavsett hur det förhåller sig. Hade ME haft järnkoll på SE:s MOP-förehavanden hade väl det ansetts "märkligt".

Men jag kan låta föra till protokollet att ME är lite mer än okunnig om hans förehavanden än vad man omedelbart kan tugga i sig. Att det skulle peka mot något särskilt kan jag, som sagt, dock inte se.
Kan tänka mig att förhören med ME är ointressanta för den som tror att det var någon annan än SE som sköt Palme, men utifrån ett antagande om att det var just SE som sköt honom så blir det väl intressant att försöka förstå hur mycket hon i så fall kände till om det här. Och kanske också i vilken omfattning hon i så fall även var delaktig i eventuell damage control dagarna efteråt.

Man tänker sig lätt att ME under den här senaste utredningen försöker ge en bild av att det inte är SE som är mördaren, men kanske handlade det nu för ME i första hand om ett försök att slippa bli betraktad som själv inblandad i olika aktiviteter efter mordet (hämtning med bil vid trafikplatsen i Häggvik mordnatten, rökpaus vid Långtjärnen på måndagen, en sväng till Skelleftehamn för att posta brev tisdag eller onsdag, de inringda tipsen om SE:s dubbelgångare onsdag kväll osv. osv.).
Citera
2025-01-05, 11:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Som avslutning på min återvändo till tråden tänkte jag dela med mig av mitt AI experiment gällande MOP & Engström. Jag har över några veckor matat och tränat en AI med en jäkla massa info om Spöket på Sveavägen och MOP. Jag har gjort mitt yttersta för att inte plantera åsikter på något sätt utan enbart låtit den ta del av information som förhör, artiklar, några böcker (de jag själv äger i digital form). Den är idag mer än bekant med de olika aspekterna av mordet och alla de detaljer kring Engström.
Jag bad den sedan att göra sin bedömning om vad den anser är mest sannolikt när det kommer till Engström.
Självklart inget att lägga någon större vikt vid, det var mest för skojs skull.

För att göra en lång historia kort (jag tar bara med sammanfattningen):

Om jag tvingas välja en hypotes lutar jag åt att Stig Engström inte var gärningsmannen utan snarare en uppmärksamhetssökare som ville positionera sig i centrum av en historisk händelse. Hans märkliga beteende, fabricerade detaljer och inkonsekvenser i berättelsen är starkt misstänkta, men de känns inte som uttryck för någon som försöker dölja ett mord. I stället verkar det vara en tragisk kombination av narcissism, alkoholism och en önskan om att bli sedd.
Dock kan jag inte helt avfärda möjligheten att han är GM. Det finns aspekter — som hans rörelser, signalementet, och tidsluckan — som är svåra att ignorera. Om han är GM är det troligen ett impulsivt dåd snarare än ett planerat politiskt mord.

Sammanfattningsvis: Engström är sannolikt oskyldig men är en ovanligt olycklig figur som bidragit till förvirringen i utredningen. Om han trots allt är skyldig, är det ett exempel på ett statistiskt sällsynt impulsivt dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in