Citat:
Som avslutning på min återvändo till tråden tänkte jag dela med mig av mitt AI experiment gällande MOP & Engström. Jag har över några veckor matat och tränat en AI med en jäkla massa info om Spöket på Sveavägen och MOP. Jag har gjort mitt yttersta för att inte plantera åsikter på något sätt utan enbart låtit den ta del av information som förhör, artiklar, några böcker (de jag själv äger i digital form). Den är idag mer än bekant med de olika aspekterna av mordet och alla de detaljer kring Engström.
Jag bad den sedan att göra sin bedömning om vad den anser är mest sannolikt när det kommer till Engström.
Självklart inget att lägga någon större vikt vid, det var mest för skojs skull.
För att göra en lång historia kort (jag tar bara med sammanfattningen):
Om jag tvingas välja en hypotes lutar jag åt att Stig Engström inte var gärningsmannen utan snarare en uppmärksamhetssökare som ville positionera sig i centrum av en historisk händelse. Hans märkliga beteende, fabricerade detaljer och inkonsekvenser i berättelsen är starkt misstänkta, men de känns inte som uttryck för någon som försöker dölja ett mord. I stället verkar det vara en tragisk kombination av narcissism, alkoholism och en önskan om att bli sedd.
Dock kan jag inte helt avfärda möjligheten att han är GM. Det finns aspekter — som hans rörelser, signalementet, och tidsluckan — som är svåra att ignorera. Om han är GM är det troligen ett impulsivt dåd snarare än ett planerat politiskt mord.
Sammanfattningsvis: Engström är sannolikt oskyldig men är en ovanligt olycklig figur som bidragit till förvirringen i utredningen. Om han trots allt är skyldig, är det ett exempel på ett statistiskt sällsynt impulsivt dåd.
Jag bad den sedan att göra sin bedömning om vad den anser är mest sannolikt när det kommer till Engström.
Självklart inget att lägga någon större vikt vid, det var mest för skojs skull.
För att göra en lång historia kort (jag tar bara med sammanfattningen):
Om jag tvingas välja en hypotes lutar jag åt att Stig Engström inte var gärningsmannen utan snarare en uppmärksamhetssökare som ville positionera sig i centrum av en historisk händelse. Hans märkliga beteende, fabricerade detaljer och inkonsekvenser i berättelsen är starkt misstänkta, men de känns inte som uttryck för någon som försöker dölja ett mord. I stället verkar det vara en tragisk kombination av narcissism, alkoholism och en önskan om att bli sedd.
Dock kan jag inte helt avfärda möjligheten att han är GM. Det finns aspekter — som hans rörelser, signalementet, och tidsluckan — som är svåra att ignorera. Om han är GM är det troligen ett impulsivt dåd snarare än ett planerat politiskt mord.
Sammanfattningsvis: Engström är sannolikt oskyldig men är en ovanligt olycklig figur som bidragit till förvirringen i utredningen. Om han trots allt är skyldig, är det ett exempel på ett statistiskt sällsynt impulsivt dåd.
Principle: GIGO
Det blir ju lite som gumman som letade efter ett borttappat mynt på en gata och blir tillfrågad om vad hon gjorde.
Efter att ha förklarat får hon frågan var hon tappade myntet och svarade; Därborta men det är mycket ljusare här under gatlampan.
Gatlampan = AI
Här under gatlampan = Tillgänglig offentlig information.
Därborta = Information, delvis offentlig, som löser mordet och som AI , väljer bort eller inte tycker har tillräcklig betydelse för att inverka på AI:s slutomdöme. Kan allegoriskt betraktas som info på "plats där gatlampans sken är svagt".
Senast redigerad av Utredaren 2025-01-05 kl. 13:23.
Senast redigerad av Utredaren 2025-01-05 kl. 13:23.