Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-17, 12:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, historien om att han införskaffar cykel efter flytten till Grindtorp, är ju känd. Dock går det ju inte att helt veta hur det förhöll sig på sjuttio- och åttiotalet? Dock talar det väl det mesta för att det är ett påhitt eller missförstånd, iaf om man ska lita på ME och UG. Dock kan han ju ha cyklat en säsong eller två innan reumatismen bröt ut. Dock påverkar ju detta inget kring skuldfrågan, mest en detalj.

Det handlar väl om nyanser i SE-mörkret?

Om SE inte cyklade talar mycket för att SE verkligen var en soffpotatis. Nyansen som kan skönjas av denna information gör den hypotetiska GM-SE något mer osannolik i min skeptiska gråskala.

Men självklart är det som du skriver att själva cyklandet i sig knappast går att knyta till själva skuldfrågan.
Citera
2024-11-17, 12:13
Medlem
Citat:
Håller med, så klart. Som GM har han ju allt att vinna på att springa i media.

Att ME inte fick nys om språngmarschen 1986 tvivlar jag på. Att se på Rapport 1986 var en av de verkligt stora lägereldarna, särskilt tiden efter mordet. Men visst kan hon ha missat sändningen, dock tvivlar jag på att alla hennes kollegor, grannar och de i bridgesällskapet missade sändningen. SÅ, nog var det en snackis i Lahäll/Täby. Dock kan hon ju ha glömt det i mer modern tid (av flera orsaker), personligen tror jag så är fallet framför att hon medvetet skulle ha förnekat ha sett sändningen.

Med rampljus menar jag rent allmänt, att få synas i media, vara i händerna på kameramän och reportrar, vara i fokus, "vara någon", osv. Att samtliga från bridgesällskapet eller grannar skulle ha undgått dessa språngmarscher tror jag inte en sekund på, snarare tvärtom.

Men det finns en liten detalj i detta med språngmarschen som stör mig lite...

Ska se om jag lyckas formulera mina tankar rätt ..

Att hitta på en språngmarsch borde ju leda till att man vill komma till något som i sin tur kan ge en lite cred ...

Jag skulle inte hitta på något enbart för att hitta på något som vittne...Alltså ska jag ändå "ljuga" så varför inte ljuga till något som ger mig cred...

Den här språngmarschen är på gränsen till idiotisk och märklig ..

1 Någon kan ju faktiskt avslöja honom och då framstår han som en fåntratt i hela Sverige..

2 Springa efter polisen och sen tappa bort dom redan vid Luntmakargatan...Jaha så om det är en påhittad historia så ska den leda till ingenting !

3 Har man så stark uppmärksamhet att man gör "vadsomhelst" så lite märkligt att han inte bemöder sig vänta tills media dyker upp efter han fått reda på att det är Olof....Eller vandra dom 60m efter sin kaffe på Skandia

Ville Engström eg istället springa efter GM ? För då pratar vi om lite cred med en lögn ?
Citera
2024-11-17, 12:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Problemet för Stig Engström var att "han inte hade något alibi", dvs han hade lämnat Skandias entré cirka 50-60 meter norr om mordplatsen. Tiden för detta är enligt uppslagen oklart då flera tidsuppgifter finns.

Antingen var Stig Engström

1. GM och ville skapa ett alternativt alibi som vittne.

2. Ett oskyldigt vittne med "narcissism" och vilja att stå i centrum.

3. Ovillig att redogöra för exakt vad han gjorde och eventuellt vem han träffade/såg utanför Skandias entré och som var delaktiga i mordet på Olof Palme.

Oavsett vilket alternativ man väljer framstår Stig Engström som en man som medvetet påverkar utredningen antingen av egen drivkraft eller påverkan av andra i hans personkrets.

Får vi tro HO så har SE ett alibi, men det vittnesmålet klipps alltid bort när man ska utmåla SE som en osannolik mördare.
Citera
2024-11-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför skulle den hypotetiska GM-SE utgå ifrån att rättegången skulle dröja flera år? Kände GM-SE något orakel som kunde se in i framtiden?

Om SE mot bättre vetande var GM så måste man konstatera att han på något sätt hanterat mordvapnet. 50 miljoner kronor i belöning tyder väl på att ingen runt SE var på minsta sätt medveten om denna hantering? Inte ett enda tips i PU handlar väl om kopplingar mellan SE och ett vapen?

Han kan ju ha varit i maskopi med en korrupt åklagare som drar ut på utredningstiden i syfte att försvaga vittnesmålens exakthet genom att vittnena inte minns och på så sätt skydda förövarna.

Det finns en orsak till att åklagare skyndsamt skall driva ett mål till åtal.
Citera
2024-11-17, 12:18
Medlem
Citat:
Får vi tro HO så har SE ett alibi, men det vittnesmålet klipps alltid bort när man ska utmåla SE som en osannolik mördare.

I vilket uppslag redogör HO för det?
Citera
2024-11-17, 12:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Att hitta på en språngmarsch borde ju leda till att man vill komma till något som i sin tur kan ge en lite cred ...

Jag skulle inte hitta på något enbart för att hitta på något som vittne...Alltså ska jag ändå "ljuga" så varför inte ljuga till något som ger mig cred...

1 Någon kan ju faktiskt avslöja honom och då framstår han som en fåntratt i hela Sverige..

2 Springa efter polisen och sen tappa bort dom redan vid Luntmakargatan...Jaha så om det är en påhittad historia så ska den leda till ingenting !

3 Har man så stark uppmärksamhet att man gör "vadsomhelst" så lite märkligt att han inte bemöder sig vänta tills media dyker upp efter han fått reda på att det är Olof....Eller vandra dom 60m efter sin kaffe på Skandia

Ville Engström eg istället springa efter GM ? För då pratar vi om lite cred med en lögn ?

Inslaget med SE sändes väl på en söndag? Kan söndag kväll varit bridgekvällen i Täby? På 80-talet var det väl bara engelsmän som hade tvn på när de gjorde annat? (Jag läste någon gång vid tiden att engelsmän ofta hade tvn på när de hade sex.) Att man i Täby skulle slå på tvn mitt i bridgekvällen låter inte så troligt i mina ögon.
Citera
2024-11-17, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han kan ju ha varit i maskopi med en korrupt åklagare som drar ut på utredningstiden i syfte att försvaga vittnesmålens exakthet genom att vittnena inte minns och på så sätt skydda förövarna.

Det finns en orsak till att åklagare skyndsamt skall driva ett mål till åtal.

Åklagaren vid tiden det handlar om skulle alltså varit korrumperad av det kriminella geniet GM-SE?

HH var åklagaren och starkt knuten till Socialdemokraterna. Riktigt hur moderaten GM-SE skulle kunnat styra HH kräver nog lite mer förklaringar för att bli begriplig. Samarbetade GM-SE med SÄPO och kollrade in HH på PKK-spåret med sina välgenomtänkta medieframträdanden? Allt för att förhala "den oundvikliga" rättegången mot GM-SE?
Citera
2024-11-17, 12:30
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Det är ju en enda soppa kring SEs många uttalanden, samt i kombination med vad han säger under förhör. Lägg till de storys han drar för vänner och kollegor, och hur de får liv och muterar. Det går inte att få någon egentlig klarhet om i det närmaste någonting gällande SE. Man får vackert plocka körsbär. Och hur denna plockning sker, är ju ytterst individuellt, om detta vittnar ju inte minst denna tråd. Egentligen har ju alla rätt och alla fel? Facit saknas.

Anledningen att han inte inväntar media kan ju bero på fler saker, exempelvis visste han ju inte om de ens skulle dyka upp? När mordet skedde visste ju ingen vem/vilka som låg bakom, ingen visste om de var en större kupp främmande makt (Ingvar Carlsson tänkte ju tanken, som bekant), om, så vore det ju inte uppåt väggarna att anta att fler attentat skulle ske, kanske rent av i stadskärnan? Var de ett gäng galningar kunde de ju återvända till platsen och skjuta "oskyldiga"? Rätt vågat av media att ens våga sig dit, om än det gått dryga halvtimmen innan de var på plats? Även vågat av flera vittnen att dröja sig kvar, även smått udda av polisen att inte snabbt sjasa bort folk efter att de tagit uppgifter. Så, egentligen inte konstigt att SE återvände snabbt till arbetsplatsen. Lägg till att han hade en skidresa planerad (han var redan sen), samt ville informera frun om ytterligare sen hemkomst? SE lär ju ha varit tämligen skärrad vid ankomsten till arbetet, inte konstigt i sig, inte omöjligt att han snabbt ville lämna platsen pga de anledningar jag nämnt?

Men visst, springer man enbart efter den ramplustörstande linslusen-SE, kan man så klart tycka att han borde blåst upp sig likt en påfågel och stannat kvar på platsen och gluggat efter media? Tagit sin chans att hamna i tidningen redan dagen efter. Men, nu gjorde han inte det.
Citera
2024-11-17, 12:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Ska vi tro vittnena inne på Bohemia så har verklighetens efterspelsvittne SE verkligen lufsat in till Bohemia i gränden. Då borde inte den delen plockas bort från hans vittnesmål och den lite "hariga" utflykten till Bohemia fick "poleras upp" lite för att bli "mediefäig" i SEs ögon.

Efterspelsvittnet är ingen psykologisk gåta direkt.
Citera
2024-11-17, 12:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det handlar väl om nyanser i SE-mörkret?

Om SE inte cyklade talar mycket för att SE verkligen var en soffpotatis. Nyansen som kan skönjas av denna information gör den hypotetiska GM-SE något mer osannolik i min skeptiska gråskala.

Men självklart är det som du skriver att själva cyklandet i sig knappast går att knyta till själva skuldfrågan.

Jag håller så klart med dig. Och det mesta pekar ju i riktningen att han var just en soffpotatis, som inte rörde mer på benen än vad som var ytterst nödvändigt. Och att springa in i gränden som SE gjorde inför media, kräver ingen större konst.

Om han verkligen sprang efter poliserna tvistar ju folk om, personligen tror jag inte han gjorde det, men vet att du är stor vän av detta, samt att han slank in på Bohemia efterpå. Inte omöjligt så klart, men jag är långt ifrån övertygad.
Citera
2024-11-17, 12:35
Medlem
Citat:
Det är ju en enda soppa kring SEs många uttalanden, samt i kombination med vad han säger under förhör. Lägg till de storys han drar för vänner och kollegor, och hur de får liv och muterar. Det går inte att få någon egentlig klarhet om i det närmaste någonting gällande SE. Man får vackert plocka körsbär. Och hur denna plockning sker, är ju ytterst individuellt, om detta vittnar ju inte minst denna tråd. Egentligen har ju alla rätt och alla fel? Facit saknas.

Anledningen att han inte inväntar media kan ju bero på fler saker, exempelvis visste han ju inte om de ens skulle dyka upp? När mordet skedde visste ju ingen vem/vilka som låg bakom, ingen visste om de var en större kupp främmande makt (Ingvar Carlsson tänkte ju tanken, som bekant), om, så vore det ju inte uppåt väggarna att anta att fler attentat skulle ske, kanske rent av i stadskärnan? Var de ett gäng galningar kunde de ju återvända till platsen och skjuta "oskyldiga"? Rätt vågat av media att ens våga sig dit, om än det gått dryga halvtimmen innan de var på plats? Även vågat av flera vittnen att dröja sig kvar, även smått udda av polisen att inte snabbt sjasa bort folk efter att de tagit uppgifter. Så, egentligen inte konstigt att SE återvände snabbt till arbetsplatsen. Lägg till att han hade en skidresa planerad (han var redan sen), samt ville informera frun om ytterligare sen hemkomst? SE lär ju ha varit tämligen skärrad vid ankomsten till arbetet, inte konstigt i sig, inte omöjligt att han snabbt ville lämna platsen pga de anledningar jag nämnt?

Men visst, springer man enbart efter den ramplustörstande linslusen-SE, kan man så klart tycka att han borde blåst upp sig likt en påfågel och stannat kvar på platsen och gluggat efter media? Tagit sin chans att hamna i tidningen redan dagen efter. Men, nu gjorde han inte det.

Men jag menar främst att hitta på en språngmarsch för att sen tappa bort poliserna redan vid Luntmakargatan...

Vad är vitsen men att hitta på det ?

Eller han trodde kanske att om han påstår att han sprang efter poliserna och blev av med dom så skulle han få uppmärksamhet!? Jo denna gång lyckades det genom att få springa i TV och tidningar men det var väl iofs främst i kombo med att känna sig förväxlad
Citera
2024-11-17, 12:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I vilket uppslag redogör HO för det?

Det är svårt att med hedern i behåll inte dra den slutsatsen från HOs förhör.

Att ingen lagt märke till SE på mordplatsen tyder också på att något som drog uppmärksamheten till sig från andra vittnen redan inträffat när efterspelsvittnet SE väl kommer fram till mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in