2024-11-17, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja då finns nog bara den här kvar

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

"Även kepsen och mörka jackan stämmer. "

Om det nu var mördaren Jeppsson såg men det kan man väl ändå anta att det var?

Med stor sannolikhet såg LJ mördaren. Fast enough-is-enough och Ursprungligen vet att det inte var SE. Alltså kan alla gå vidare men de två verkar ha oerhört svårt för det .
Citera
2024-11-17, 08:41
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Håller med helt.

En fråga: Tränade S.E något fysiskt? Jag tänker på när han på dagtid visade journalisten hur han sprang efter mördaren. Han hade absolut ingen "rullande gång" som GM hade enligt Ingemar Krusell vilket han ansåg att C.P också hade.

Utan såg mer ut som någon som tränade styrketräning och sprang som ett lokomotiv (vilket man ibland kallar sprinters för som är mer muskulösa än genomsnittsspintern). Lite imponerande faktiskt om man föreställer sig en 52-årig kontorsman som spelar bridge och inte hade emot stora middagar och lite whisky

Naturligtvis förstår jag att han

Det finns ingenting som tyder på att SE någonsin trånat i i vuxen ålder, än mindre på åttiotalet. Tvärtom vittnar ju de som kände honom bäst att han var en soffpotatis av rang, som tog bilen överallt. Dock tränade han under skoltiden som alla gjorde.

I tråden har det florerat rykten om att han cyklade sommarhalvåret till arbetet, vart dessa uppgifter i grunden kommer ifrån, minns jag inte för ögonblicket; vill minnas att de främst är en höna som gjorts av en fjäder. Han hade ju även reumatism (lite oklart när den till fullo blommade ut), kan ju vara en av anledningarna att han ogärna rörde på sig.

Den så kallade tjurrusningen in i gränden för teve förvånade nog flera som såg den när det begav sig, den förvånade iaf de nära/kära som visades klippet under senaste PU 2017-2020. De hade aldrig sett honom röra på sig eller ens sprungit en meter tidigare, dock hänvisar även dessa till hans reumatism. Man kan dock konstatera att han kunde kuta några meter. Som du säger är det ingen direkt rullande gång. Syftet är väl att befästa att han sprang efter poliserna med ett signalement - som han påstår att poliserna inte fick med sig. Somliga vill göra gällande att språngmarschens i grunden handlar om att förvirra då han ju var gärningsman.
Citera
2024-11-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns ingenting som tyder på att SE någonsin trånat i i vuxen ålder, än mindre på åttiotalet. Tvärtom vittnar ju de som kände honom bäst att han var en soffpotatis av rang, som tog bilen överallt. Dock tränade han under skoltiden som alla gjorde.

I tråden har det florerat rykten om att han cyklade sommarhalvåret till arbetet, vart dessa uppgifter i grunden kommer ifrån, minns jag inte för ögonblicket; vill minnas att de främst är en höna som gjorts av en fjäder. Han hade ju även reumatism (lite oklart när den till fullo blommade ut), kan ju vara en av anledningarna att han ogärna rörde på sig.

Den så kallade tjurrusningen in i gränden för teve förvånade nog flera som såg den när det begav sig, den förvånade iaf de nära/kära som visades klippet under senaste PU 2017-2020. De hade aldrig sett honom röra på sig eller ens sprungit en meter tidigare, dock hänvisar även dessa till hans reumatism. Man kan dock konstatera att han kunde kuta några meter. Som du säger är det ingen direkt rullande gång. Syftet är väl att befästa att han sprang efter poliserna med ett signalement - som han påstår att poliserna inte fick med sig. Somliga vill göra gällande att språngmarschens i grunden handlar om att förvirra då han ju var gärningsman.

Tycker du inte att det är lite märkligt att han bokstavligen springer I gränden i både rapport och tidningen Expressen vid två tillfällen!

Alltså han kunde ju bara t.ex pekat in i gränden i TV-inslaget och sagt här sprang jag in ....!

Har tagit upp det innan i tråden och då har folk sagt att Rapport kanske bett Engström springa så dom kan filma det!

Tycker dock att det isåfall är lite ofint av Rapport att be en 52åring återigen springa i kontorsskor bara för att göra det "visuellt" ...

Men att Engström springer sen även i Expressen börjar bli väldigt märkligt enligt mig....Nu präntar han i denna språngmarsch i folks medvetandet och det är uruselt i en rättegång då minnen inte ska blandas ihop..
Citera
2024-11-17, 10:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tycker du inte att det är lite märkligt att han bokstavligen springer I gränden i både rapport och tidningen Expressen vid två tillfällen!

Alltså han kunde ju bara t.ex pekat in i gränden i TV-inslaget och sagt här sprang jag in ....!

Har tagit upp det innan i tråden och då har folk sagt att Rapport kanske bett Engström springa så dom kan filma det!

Tycker dock att det isåfall är lite ofint av Rapport att be en 52åring återigen springa i kontorsskor bara för att göra det "visuellt" ...

Men att Engström springer sen även i Expressen börjar bli väldigt märkligt enligt mig....Nu präntar han i denna språngmarsch i folks medvetandet och det är uruselt i en rättegång då minnen inte ska blandas ihop..

Vet inte om jag tycker det är märkligt att han springer? Sträckan är ju inte särskilt lång, tvärtom? Det är väl även oklart om språngmarschen var på SEs eller SVTs initiativ? Iaf för mig oklart. Detsamma gäller ju Expressen, kanske såg de inslaget på SVT och ville ha samma reportage? Inte omöjligt att SE njöt som en kalv på grönbete under dessa reportage? Rampljus deluxe 2.0 årsmodell 1986. Och vad jag tror, så ville ju SE befästa för allmänheten och PU att han sprang efter polisen, enbart en tokstolle skulle ju komma på tanken att plantera en sådan grej? Så givetvis trodde man på honom då, och de som inte gjorde det; gjorde ju ingen större grej av det, som bekant?

Han sprang ju som sagt av fri vilja, ingen tvingade honom. Huruvida det var en svår fysisk ansträngning eller inte, vet bara SE själv. Och SE var ju "het skit" i media de första månaderna, innan det ebbade ut. Så ser inte det ofina? Dessutom vet vi ju inte om det var SE som kontaktade Expressen eller tvärtom, det är lite oklart iaf för mig. Men det mesta pekar väl på att SE kontaktade dem?
Citera
2024-11-17, 10:26
Medlem
Citat:

Bra reflektion.

Genom att offentligt presentera ett mycket snarlikt scenario visuellt kort efter mordet kommer en vittnesutsaga under en rättegång flera år senare att kunna ifrågasättas av endera försvararen / åklagaren om vittnet svarar ja på en fråga om han sett massmediauppgifter om Stig Engströms språngmarsch.

Så förstör man vittnesobservationer. Fulspel?
Citera
2024-11-17, 11:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

När det gäller cyklandet så berättar SE för en vän efter pensionen att han köpt en cykel med flera växlar. Det vittnesmålet talar för mig starkt emot att SE var en inbiten cyklist som brukade cykla till jobbet.

Om SE cyklade till jobbet kunde han inte göra det i kavajen utan vore tvungen att duscha före jobbet. Dessutom är det väl inte troligt att SE skulle tycka att en cykel med många växlar var något att prata med sin vän om. Cyklade SE mycket hade han så klart redan skaffat sig en cykel med växlar långt tidigare.

Vittnesmålen om SEs kondition och att en racercykel skulle innebära början på något nytt talar mycket starkt för (+4) att hypotesen att SE inte cyklade till jobbet är den riktiga.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-17 kl. 11:59.
Citera
2024-11-17, 11:15
Medlem
Citat:
Vet inte om jag tycker det är märkligt att han springer? Sträckan är ju inte särskilt lång, tvärtom? Det är väl även oklart om språngmarschen var på SEs eller SVTs initiativ? Iaf för mig oklart. Detsamma gäller ju Expressen, kanske såg de inslaget på SVT och ville ha samma reportage? Inte omöjligt att SE njöt som en kalv på grönbete under dessa reportage? Rampljus deluxe 2.0 årsmodell 1986. Och vad jag tror, så ville ju SE befästa för allmänheten och PU att han sprang efter polisen, enbart en tokstolle skulle ju komma på tanken att plantera en sådan grej? Så givetvis trodde man på honom då, och de som inte gjorde det; gjorde ju ingen större grej av det, som bekant?

Han sprang ju som sagt av fri vilja, ingen tvingade honom. Huruvida det var en svår fysisk ansträngning eller inte, vet bara SE själv. Och SE var ju "het skit" i media de första månaderna, innan det ebbade ut. Så ser inte det ofina? Dessutom vet vi ju inte om det var SE som kontaktade Expressen eller tvärtom, det är lite oklart iaf för mig. Men det mesta pekar väl på att SE kontaktade dem?

Det skulle vara intressant och veta om det var Engström själv som bad om få springa....!

Som GM så fattar han ju att det kan bränna några vittnesmål även i efterhand

Det är ju solklart att en försvarsadvokat hade använt hans språngmarscher i ett försvar och minnesbilder...

Som vittne menar du att det är bara för att få uppmärksamhet men tydligen minns inte ens Maggan att han sprang I TV så på "hemmaplan" så var det tydligen inte en stor grej eller något han var stolt över !
Citera
2024-11-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra reflektion.

Genom att offentligt presentera ett mycket snarlikt scenario visuellt kort efter mordet kommer en vittnesutsaga under en rättegång flera år senare att kunna ifrågasättas av endera försvararen / åklagaren om vittnet svarar ja på en fråga om han sett massmediauppgifter om Stig Engströms språngmarsch.

Som GM så finns där en tydlig anledning enligt mig...

Som vittne och bara påstå att han sökte uppmärksamhet så skulle man isåfall vilja att Engström visade samma uppmärksamhet på mordnatten för att styrka att han ville bara ha "uppmärksamhet" men då är han osynlig
Citera
2024-11-17, 11:37
Medlem
Citat:
Som GM så finns där en tydlig anledning enligt mig...

Som vittne och bara påstå att han sökte uppmärksamhet så skulle man isåfall vilja att Engström visade samma uppmärksamhet på mordnatten för att styrka att han ville bara ha "uppmärksamhet" men då är han osynlig

Problemet för Stig Engström var att "han inte hade något alibi", dvs han hade lämnat Skandias entré cirka 50-60 meter norr om mordplatsen. Tiden för detta är enligt uppslagen oklart då flera tidsuppgifter finns.

Antingen var Stig Engström

1. GM och ville skapa ett alternativt alibi som vittne.

2. Ett oskyldigt vittne med "narcissism" och vilja att stå i centrum.

3. Ovillig att redogöra för exakt vad han gjorde och eventuellt vem han träffade/såg utanför Skandias entré och som var delaktiga i mordet på Olof Palme.

Oavsett vilket alternativ man väljer framstår Stig Engström som en man som medvetet påverkar utredningen antingen av egen drivkraft eller påverkan av andra i hans personkrets.
Senast redigerad av Utredaren 2024-11-17 kl. 11:40.
Citera
2024-11-17, 11:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När det gäller cyklandet så berättar SE för en vän efter pensionen att han köpt en cykel med flera växlar. Det vittnesmålet talar för mig starkt emot att SE var en inbiten cyklist som brukade cykla till jobbet.

Om SE cyklade till jobbet kunde han inte göra det i kavajen utan vore tvungen att duscha före jobbet. Dessutom är det väl inte troligt att SE skulle tycka att en cykel med många växlar var något att prata med sin vän om. Cyklade SE mycket hade han så klart redan skaffat sig en cykel med växlar långt tidigare.

Vittnesmålen om SEs kondition och att en racercykel skulle innebära början på något nytt talar mycket starkt för (+4) att hypotesen att SE inte cyklade till jobbet är den riktiga.

Ja, historien om att han införskaffar cykel efter flytten till Grindtorp, är ju känd. Dock går det ju inte att helt veta hur det förhöll sig på sjuttio- och åttiotalet? Dock talar det väl det mesta för att det är ett påhitt eller missförstånd, iaf om man ska lita på ME och UG. Dock kan han ju ha cyklat en säsong eller två innan reumatismen bröt ut. Dock påverkar ju detta inget kring skuldfrågan, mest en detalj.
Citera
2024-11-17, 11:49
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det skulle vara intressant och veta om det var Engström själv som bad om få springa....!

Som GM så fattar han ju att det kan bränna några vittnesmål även i efterhand

Det är ju solklart att en försvarsadvokat hade använt hans språngmarscher i ett försvar och minnesbilder...

Som vittne menar du att det är bara för att få uppmärksamhet men tydligen minns inte ens Maggan att han sprang I TV så på "hemmaplan" så var det tydligen inte en stor grej eller något han var stolt över !

Håller med, så klart. Som GM har han ju allt att vinna på att springa i media.

Att ME inte fick nys om språngmarschen 1986 tvivlar jag på. Att se på Rapport 1986 var en av de verkligt stora lägereldarna, särskilt tiden efter mordet. Men visst kan hon ha missat sändningen, dock tvivlar jag på att alla hennes kollegor, grannar och de i bridgesällskapet missade sändningen. SÅ, nog var det en snackis i Lahäll/Täby. Dock kan hon ju ha glömt det i mer modern tid (av flera orsaker), personligen tror jag så är fallet framför att hon medvetet skulle ha förnekat ha sett sändningen.

Med rampljus menar jag rent allmänt, att få synas i media, vara i händerna på kameramän och reportrar, vara i fokus, "vara någon", osv. Att samtliga från bridgesällskapet eller grannar skulle ha undgått dessa språngmarscher tror jag inte en sekund på, snarare tvärtom.
Citera
2024-11-17, 12:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra reflektion.

Varför skulle den hypotetiska GM-SE utgå ifrån att rättegången skulle dröja flera år? Kände GM-SE något orakel som kunde se in i framtiden?

Om SE mot bättre vetande var GM så måste man konstatera att han på något sätt hanterat mordvapnet. 50 miljoner kronor i belöning tyder väl på att ingen runt SE var på minsta sätt medveten om denna hantering? Inte ett enda tips i PU handlar väl om kopplingar mellan SE och ett vapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in