Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-20, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Byxinköp och könsroller.

SE uppger i intervjun i SvD oktober 1981 att han och hans fru är mycket jämställda och att han låter henne bestämma mycket själv.

Det går därför att tycka att det är konstigt att SE lägger sig i själva provandet av de gula joggingbyxorna på Åland. "Så provade de ett par joggingbyxor för henne", säger Ålandsmaggan. SE lade sig således här handgripligen i själva provandet av byxor vilket rimmar illa med SEs uttalanden i SvD.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EH9981-00-E
Så provade de ett par joggingbyxor för henne, det var ett par gula, stora extra large, och så reserverade de dem, då hörde jag att min man ropa, på vilket namn, då skrek han tillbaka ett namn som min man kom ihåg senare, som Stig Engström. Då tyckte jag också att jag kände igen det.
Det blir ännu mer diskrepans mot SEs uttalandet, 'att han låter frun fatta egna beslut', då det är SEs namn som används för att reservera fruns byxor på Åland. Skulle man tro intervjun i SvD skulle frun fått använda sitt eget namn när byxorna reserverades. (I det 'jämställda' Engströmska hemmet var det ME som hade byxorna på sig.)

Jag tycker detta är ytterligare ett belägg för att det är något som skaver med SEs påstådda besök i affären i Mariehamn.

Hypotetisk dialog:
- Sa Maggan verkligen "de" Lasse?
- Ja det gjorde hon verkligen, konstapel Ström."
- Då skriver jag "de" här i protokollet.
- Bra där, Lasse!
Citera
2024-06-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Byxinköp och könsroller.

SE uppger i intervjun i SvD oktober 1981 att han och hans fru är mycket jämställda och att han låter henne bestämma mycket själv.

Det går därför att tycka att det är konstigt att SE lägger sig i själva provandet av de gula joggingbyxorna på Åland. "Så provade de ett par joggingbyxor för henne", säger Ålandsmaggan. SE lade sig således här handgripligen i själva provandet av byxor vilket rimmar illa med SEs uttalanden i SvD.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EH9981-00-E
Så provade de ett par joggingbyxor för henne, det var ett par gula, stora extra large, och så reserverade de dem, då hörde jag att min man ropa, på vilket namn, då skrek han tillbaka ett namn som min man kom ihåg senare, som Stig Engström. Då tyckte jag också att jag kände igen det.
Det blir ännu mer diskrepans mot SEs uttalandet, 'att han låter frun fatta egna beslut', då det är SEs namn som används för att reservera fruns byxor på Åland. Skulle man tro intervjun i SvD skulle frun fått använda sitt eget namn när byxorna reserverades. (I det 'jämställda' Engströmska hemmet var det ME som hade byxorna på sig.)

Jag tycker detta är ytterligare ett belägg för att det är något som skaver med SEs påstådda besök i affären i Mariehamn.

Hypotetisk dialog:
- Bra där, Lasse!

Det var väl inte Stig Engströms fru.
Citera
2024-06-20, 12:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var väl inte Stig Engströms fru.

Om det var 'en betaldam' kanske hornen växte ut på SE. En ny sida hos SE som vi inte kände till innan vi hittade på den!

Att SE uppger sitt namn tyder nog på att det var hans pengar som betalade byxorna.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-20 kl. 12:58.
Citera
2024-06-20, 12:59
Medlem
https://pic8.co/sh/6Pl4kQ.jpg

https://pic8.co/sh/Jx3kbj.jpg

Hej!

Ang. handledsväskan. Ser inte väskan på första bilden helt ny ut, medan väskan på den senare verkar lite mer använd. Nytt läder, innan det använts och börjat tappa spänsten, bullar ju ut lite vid sömmarna likt på första bilden, medan en använd rynkar sig och blir lite "sladdrig".

Vet någon vad som hände med Stigs kläder? Antar att allt det som inte slängts innan försvann när han dog?
Citera
2024-06-20, 13:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykvist

Hej!

Ang. handledsväskan. Ser inte väskan på första bilden helt ny ut, medan väskan på den senare verkar lite mer använd. Nytt läder, innan det använts och börjat tappa spänsten, bullar ju ut lite vid sömmarna likt på första bilden, medan en använd rynkar sig och blir lite "sladdrig".

Vet någon vad som hände med Stigs kläder? Antar att allt det som inte slängts innan försvann när han dog?

En fantastiskt bra spaning!

Det är dragkedja på utsidan av ena väskan och bara en väska har ett 'firmamärke'.

Det rör sig tveklöst om två olika väskor. Av slitaget att döma är den slitna väskan gjord av läderimitation och inte läder.

Vilka tidpunkter är bilderna ifrån?

Edit: Mittåt! Det är nog bara framsida och baksida på samma väska. Mer sliten på baksidan då den oftast lades ned med facket uppåt?

Edit2: Polisens bilder avbildar den slitna väskan som enligt somliga var besudlad av krutpartiklar och luktade krut. Att väskan var sliten talar lite mot teorin att SE köpte en ny väska i läderaffären i Norrtälje.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-20 kl. 13:13.
Citera
2024-06-20, 13:21
Medlem
Citat:
En fantastiskt bra spaning!

Det är dragkedja på utsidan av ena väskan och bara en väska har ett 'firmamärke'.

Det rör sig tveklöst om två olika väskor. Av slitaget att döma är den slitna väskan gjord av läderimitation och inte läder.

Vilka tidpunkter är bilderna ifrån?

Edit: Mittåt! Det är nog bara framsida och baksida på samma väska. Mer sliten på baksidan då den oftast lades ned med facket uppåt?

Edit2: Polisens bilder avbildar den slitna väskan som enligt somliga var besudlad av krutpartiklar och luktade krut. Att väskan var sliten talar lite mot teorin att SE köpte en ny väska i läderaffären i Norrtälje.

https://pic8.co/sh/40zzHg.jpeg

Ja så såg den ut på andra sidan. Men det är ändå en märkbar skillnad på slitaget. Intressant oavsett kronologin tänker jag. Någon som är bättre insatt kanske kan säga när de olika bilderna är ifrån. jag minns inte eftersom det var ganska längesedan jag läste in mig på gubben, men båda är väl från när han uppvaktar media.

Edit ang kronologin:

"vinterbilden" - 7 april 1986
"sommarbilden" - september 1986
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/
Senast redigerad av nykvist 2024-06-20 kl. 13:28.
Citera
2024-06-20, 13:47
Medlem
ursprungligens avatar
Jag stöter på ett för mig okänt påstående i denna blogg som också tar upp syftet GM hade med väskan:

https://liljensparre.blogg.se/frimurare/category/palmemordet.html
Så uppgifterna om walkie-talkiekommunikation på finska vid Sveavägen kvällen den 28/2 och att en person med estnisk bakgrund identifierats som "Dekorima-mannen", ligger helt i linje med det kulturhistoriska och socipolitiska analysen.
Lägg där till Stig Engström den sk "Skandia-mannen" och polisen Ö, som båda behärskade finska. Ö var den polis som mordkvällen mot läkares inrådan avvek från sjukhuset efter en blindtarmsoperation.
Är det verkligen så att SE behärskade finska? Det var något nytt för mig.

Edit:
Den andra kopplingen är till en kvinnlig vakt som arbetade vid Skandiahuset kvällen då Palme sköts. Och vars vittnesmål hemligstämplats av polisen. Hon var skriven på samma adress som den älskarinna Holmér uppgav att han vistats med i Borlänge natten till den 1/3 1986.

Han måste därmed ha känt till, eller lätt kunnat skaffa sig information om, vem Stig Engström var. Den man som gick under benämningen "Skandiamannen" och som påstod sig ha kommit till mordplatsen strax efter skotten, bidragit med första hjälpen och sedan jagat mördaren. Det mystiska är att det inte finns några vittnen runt mordplatsen som känner igen honom eller kan stödja hans eget vittnesmål.

Stig Engström är endera Palmes mördare eller också är han en del av den avledningsoperation som ska förstöra värdet av eventuella vittnesmål. Det finns inga andra alternativ. Någon galenpanna till mytoman är han definitivt inte.
Och honom avfärdar Holmér med orden "Elefant i porslinsbutik". En man som uppger sig ha samma kläder som mördaren hade. Och som uppger sig ha sprungit mördarens väg. Det är bara ett problem som sagt. Ingen har sett honom. Om det inte är Engström som är mördaren.

Jag ska återkomma till Engström och kopplingen till mordet längre fram. Och det hänger ihop med hans finska bakgrund.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-20 kl. 13:57.
Citera
2024-06-20, 13:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
https://pic8.co/sh/40zzHg.jpeg

Ja så såg den ut på andra sidan. Men det är ändå en märkbar skillnad på slitaget. Intressant oavsett kronologin tänker jag. Någon som är bättre insatt kanske kan säga när de olika bilderna är ifrån. jag minns inte eftersom det var ganska längesedan jag läste in mig på gubben, men båda är väl från när han uppvaktar media.

Edit ang kronologin:

"vinterbilden" - 7 april 1986
"sommarbilden" - september 1986
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Den hypotetiska GM-SE kan ha halkat med sina hala sulor och slitaget som tydligt syns i bild på baksidan av väskan kan vara från just denna "vurpa" på mordnatten. Det syns ett område mitt på väskan som är extra skavt där revolverpipan borde "putat ut".

En rimlig förklaring till väskans olika "slitagebilder" på fram och baksidan? Ännu ett indicium att den hypotetiska GM-SE sköt OP.

Ojämnt slitage kan också uppstå vid normalt bruk av väskan och inte bara på mordnatten.
Citera
2024-06-20, 13:58
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Hypotetisk dialog:
- Bra där, Lasse!

Påminner lite om när SE passade på att flika in att Lisbeth sa ”de har skjutit mig också” under rättegången mot CP.

Kanske inte ett helt självklart drag för varken GM-SE eller medhjälpar-SE om han ville bidra till en fällande dom mot en syndabock. Här hade han ju verkligen chansen att anpassa hela sitt vittnesmål för att sätta dit CP men så kastar han istället smolk i bägaren.

Men man får väl anta att detta var ännu en fyrdimensionellt genial strategi som bara TP kan förklara.

Citat:
Jag stöter på ett för mig okänt påstående i denna blogg som också tar upp syftet GM hade med väskan:

https://liljensparre.blogg.se/frimurare/category/palmemordet.html
Så uppgifterna om walkie-talkiekommunikation på finska vid Sveavägen kvällen den 28/2 och att en person med estnisk bakgrund identifierats som "Dekorima-mannen", ligger helt i linje med det kulturhistoriska och socipolitiska analysen.
Lägg där till Stig Engström den sk "Skandia-mannen" och polisen Ö, som båda behärskade finska. Ö var den polis som mordkvällen mot läkares inrådan avvek från sjukhuset efter en blindtarmsoperation.
Är det verkligen så att SE behärskade finska? Det var något nytt för mig.

Det är i så fall revolutionerande uppgifter. Då får man väl börja finkamma Uutiset i mediedatabasen för att se vad han kan ha tillgodogjort sig därifrån.
Citera
2024-06-20, 14:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Påminner lite om när SE passade på att flika in att Lisbeth sa ”de har skjutit mig också” under rättegången mot CP.

Kanske inte ett helt självklart drag för varken GM-SE eller medhjälpar-SE om han ville bidra till en fällande dom mot en syndabock. Här hade han ju verkligen chansen att anpassa hela sitt vittnesmål för att sätta dit CP men så kastar han istället smolk i bägaren.

Men man får väl anta att detta var ännu en fyrdimensionellt genial strategi som bara TP kan förklara.

Det är i så fall revolutionerande uppgifter. Då får man väl börja finkamma Uutiset i mediedatabasen för att se vad han kan ha tillgodogjort sig därifrån.

https://liljensparre.blogg.se/frimurare/2010/january/
Den andra kopplingen är till en kvinnlig vakt som arbetade vid Skandiahuset kvällen då Palme sköts. Och vars vittnesmål hemligstämplats av polisen. Hon var skriven på samma adress som den älskarinna Holmér uppgav att han vistats med i Borlänge natten till den 1/3 1986.

Han måste därmed ha känt till, eller lätt kunnat skaffa sig information om, vem Stig Engström var. Den man som gick under benämningen "Skandiamannen" och som påstod sig ha kommit till mordplatsen strax efter skotten, bidragit med första hjälpen och sedan jagat mördaren. Det mystiska är att det inte finns några vittnen runt mordplatsen som känner igen honom eller kan stödja hans eget vittnesmål.

Stig Engström är endera Palmes mördare eller också är han en del av den avledningsoperation som ska förstöra värdet av eventuella vittnesmål. Det finns inga andra alternativ. Någon galenpanna till mytoman är han definitivt inte.
Och honom avfärdar Holmér med orden "Elefant i porslinsbutik". En man som uppger sig ha samma kläder som mördaren hade. Och som uppger sig ha sprungit mördarens väg. Det är bara ett problem som sagt. Ingen har sett honom. Om det inte är Engström som är mördaren.

Jag ska återkomma till Engström och kopplingen till mordet längre fram. Och det hänger ihop med hans finska bakgrund.
Jag kanske är kass på att leta, men jag hittar inget mer om SEs finska koppling i bloggen.

En tänkbar koppling är väl att SE åkte till Åland två veckor efter mordet?

Den erfarna bloggförfattaren Liljensparre serverar LÖSNINGEN redan i januari 2010 på en gyllene silverbricka:
Stig Engström är endera Palmes mördare
eller också är han en del av den avledningsoperation som ska förstöra värdet av eventuella vittnesmål. Det finns inga andra alternativ. Någon galenpanna till mytoman är han definitivt inte.
TP behövde bara skriva av texten från Liljensparre så var 'grävandet' fulländat.

Den erfarne Liljensparre misstänkte således SE för mordet redan januari 2010!

Citat:
”Om en lögn upprepas tillräckligt ofta och om folk vill tro på den, kommer du till och med att tro på den själv.” /Joseph Goebbels
....
Under andra världskriget vidareutvecklade Joseph Goebbels teorin om ”den stora lögnen”. I januari 1941 konstaterade han, i en artikel om ”Churchills lögnfabrik”, att hemligheten bakom den engelska härskartekniken var att man, om man ljög, skulle ljuga rejält och bre på lögnen ordentligt, även om man därmed riskerade att verka löjlig. Denna analys var det närmaste Goebbels kom ovanstående citat.
Liten hypotetisk Filterskola:
Under 12 år vidareutvecklade TP den osannolika LÖSNINGEN om ”Skandiamannen”. I september 2018 konstaterade han, i en artikel i Filter, att hemligheten bakom Filters härskarteknik i LÖSNINGEN var att man, om man ljög, skulle ljuga rejält och bre på lögnen ordentligt, även om man därmed riskerade att verka löjlig. Denna analys var det närmaste TP kom sanningen i Palmemordet.
Jag tycker Filter lyckades över förväntan att framstå som lite löjliga när de publicerade LÖSNINGEN, men det var tydligen avsikten. Filter verkar också upprepat LÖSNINGEN så många gånger att de fallit i Goebbels fälla och själva börjat tro på den.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-20 kl. 15:02.
Citera
2024-06-20, 15:01
Medlem
Citat:

Hej!

Finns det inte fler bilder på väskan?
Citera
2024-06-20, 15:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Tack för förtydligandet. Men jag tror inte att tidsterminalen enbart användes för flextid i och med att systemet drog av 30 minuter om man inte själv registrerade sin lunch? Vågar inte påstå att jag har ett utsirat elefantminne men som jag minns det kunde man antingen registrera tiden för lunch själv eller så drogs 30 minuter automatiskt.

Eller skedde det i praktiken aldrig att man loggade sin egen lunchtid?

Citat:
Jag har uppfattat det som du tror jag. Tiden drogs av helt automatiskt i tidredovisningssystemet och att lunchen bara tog 30 minuter föll på personalens rymliga samvete att efterleva.

Flextid är väl troligt, men själva uppgiften att Skandia tillämpade flextid framgår inte i materialet. Flextid var något "nytt påfund" på 80-talet som det konservativa och försiktiga Skandia kanske avvaktade lite med.

Jag vet inte hur lunchtid administrerades, men sådann registrerades i sådana fall i arbetstidssystemet på särskilda tidsredovisningsterminaler. Man kunde även betala sin personallunch på sådan, lägga in semester osv.

Och även stämpla in och ut. Att öppna låsta dörrar med kort var en annan funktion i systemet vilket gjordes med andra kortläsare.

Skandia inför flextid i början av sjuttiotalet (DN 720214) och i samband med det installeras ett första system med kort som ska dras i en tidsmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in