Byxinköp och könsroller.
SE uppger i intervjun i SvD oktober 1981 att han och hans fru är mycket jämställda och att han låter henne bestämma mycket själv.
Det går därför att tycka att det är konstigt att SE lägger sig i själva provandet av de gula joggingbyxorna på Åland. "Så provade
de ett par joggingbyxor för henne", säger Ålandsmaggan. SE lade sig således här handgripligen i själva provandet av byxor vilket rimmar illa med SEs uttalanden i SvD.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EH9981-00-ESå provade de ett par joggingbyxor för henne, det var ett par gula, stora extra large, och så reserverade de dem, då hörde jag att min man ropa, på vilket namn, då skrek han tillbaka ett namn som min man kom ihåg senare, som Stig Engström. Då tyckte jag också att jag kände igen det.
Det blir ännu mer diskrepans mot SEs uttalandet, 'att han låter frun fatta egna beslut', då det är SEs namn som används för att reservera fruns byxor på Åland. Skulle man tro intervjun i SvD skulle frun fått använda sitt eget namn när byxorna reserverades. (I det 'jämställda' Engströmska hemmet var det ME som hade byxorna på sig.)
Jag tycker detta är ytterligare ett belägg för att det är något som skaver med SEs påstådda besök i affären i Mariehamn.
Hypotetisk dialog:
- Sa Maggan verkligen "de" Lasse?
- Ja det gjorde hon verkligen, konstapel Ström."
- Då skriver jag "de" här i protokollet.
- Bra där, Lasse!