Citat:
Ursprungligen postat av Vinnyjones
ja och inte såg vi en enda hysterika lägga ut bilder på sina armhålor på facebook heller.. där kan vi ju prata riktiga dårar.
tänk det motsatta: att massa snubbar visar upp sina håriga rövar/pungar på facebook. hade tokvänstern hyllat det? "männen gjorde det bara för att visa sin självständighet mot det patriarkala och heteronormativa samhället.."
(Är det debatten om kvinnan på melodifestivalen som flashade sin buskiga armhåla ni pratar om btw?)
Jag hörde en förnuftig kvinna vars politiska ideologi jag inte vet något om, men de har säkerligen med kvinnofrågor att göra i någon form.
Det hon sade var att efter att massa anonyma människor gick ut och deklarerade sin avsmak så var det precis lika många människor som gick ut och deklarerade att "det är sexigt med hår!". Problemet är att de människor som tror sig vara stöttande bara ytterligare lägger värderingar på kvinnans utseende. För hur vi än vänder och vrider på begreppet ideal, hur det ändras med tiden, så kommer det alltid att finnas ett. Om det nya idealet är kvinnor som inte rakar sig så stöts ju kvinnor som tycker om att raka sig ut och blir det nya "fula" och sedan när vi ser en renrakad armhåla på TV så går folk ut och deklarerar sin avsmak och vilket får följden att en massa människor deklarerar att "det är sexigt med rakade armhålor!"
Jag tycker det var ganska klarsynt och förmedlar poängen att vi borde vara varsamma med att lägga värderingar i hur människor ser ut eller beteer sig så länge det inte går ut över andra. Lättare sagt än gjort kanske, men det finns ju föreställningen om att en kvinna som rakar sig är "hjärntvättad av patriarkatet". Det borde man luckra upp på det lite och mer se det som att ideal och preferenser kommer och går genom generationerna.