Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Ja hur ska US Navy kunna göra något, som de har klarat av i årtionden?
Britterna klarade f.ö. detsamma över ett avstånd på 6000km för 40 år sedan, när de under radiotystnad bombade Falklandsöarna från Ascension och genomförde ett otal lufttankningar på vägen.
Och för att undvika att Iran kan lokalisera CSG med signalspaning, så räcker det med att man inte sänder i närheten av hangarfartyget.
Japp Och på optimal höjd och hastighet.
Taktisk räckvidd med tung vapenlast på låg höjd är t.ex. strax över 300km, vilket innebär att de t.o.m. måste starta gott och väl inom räckvidden för eskortfartygens luftvärn för att ha ens en teoretisk chans för att nå fram till en fällpunkt.
Det som krävs är helt enkelt någonting med räckvidd liknande Tu-22M eller i.a.f. F-111, d.v.s. det krävs flygplan som inte ens existerar på exportmarknaden.
Det är ingen seriös invändning.
Det finns makter som har dominerat i flera hundra år men som har fallit.
Jag tvivlar inte på USA:s kompetens men jag har också insett att det inte längre är lika stora avgörande skillnader mellan länderna som det en gång var.
Ett hangarfartyg är en svår uppgift. Det är en gigant som behöver aktivt försvar. Visst om året var 1984 hade jag hållit med. Men det du och många tänker på här att detta inte går att genomföra mot Iran;
Era of ‘hit and run’ is over!
Det finns inhemska missiler, UAV, flygplan, militär underrättelsetjänst, radar, fartyg, satelliter, bomber.. det fanns inte en gång i tiden. Det är svårt att upprätta exklusiva zoner mot Iran idag.
Om USA vill påbörja flygattacker från 1800km avstånd.. då kommer piloten som tänkas sitta på planet tänka efter..
Iran kommer dock få planen att landa i Iran i första hand.. men det beror på situationen..men det blir intressant och höra hur deras attack kommer att se ut från 1800km under buildup.. Vill höra kommunikationen..