Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Gör man det så är man genuint inkompetent och skall definitivt inte tillåtas bemanna tyngre vapensystem än gummisnoddar - i normala fungerande länder. Men som sagt - Iran är inte som riktigt andra länder - utan snarare mer som en skäggig särskola. Det är då sånt där händer.
Åja. Jag har ingen som helst avsikt att försvara IR-maffian och deras enfaldiga idiotier, men vådabekämpningar av detta slag inte bara kan hända, utan
har hänt i andra länder likaså. Irans förklaring till vad som skett är faktiskt plausibel och förefaller vara ärlig, vilket är mer än vad man kan säga om Rysslands nedskjutning av MH17. Och sånt här sitter djupt inne att erkänna även för den bästa och även USA slingrade sig till en början efter att man vådabekämpat Iran Air Flight 655 (också det under spänd och stressig atmosfär bäddad för misstag), Sovjet slingrade sig som fan efter att ha skjutit ner KAL 902 och toknekade initialt efter att ha skjutit ner KAL 007 ett par år senare. Ukraina tog tid på sig att erkänna nedskjutningen av Siberia Airlines 1812 (vilket också kan ha skett under stressade omständigheter, blott en månad efter 911).
Själva kontexten i Irans vådabekämpning av Flight 752 är logisk med efterklokhetens ögon och alla dessa nedskjutningar har skett i helt olika sammanhang med olika tekniknivå, olika ordergång, osv.
Självklart handlar det alltid om någon form av inkompetens på något plan, eller teknikfel, men jag måste ändå säga att Iran har hanterat detta mer vuxet än
samtliga andra fall jag räknade upp och var relativt snabba med att bekräfta vad som hänt och ta på sig ansvaret. Vidare har man bjudit in svenska havkom, kanadensiska TSB, amerikanska NTSB, Boeing samt Ukraina att deltaga i utredningen.
Bara för att iranrunkarna i tråden är debila mähän med Dunning Kruger som tror att de behärskar krig, logistik, vapensystem och taktik bättre än alla andra samt är totalt immuna mot sakliga invändningar, så betyder inte det inte att vi andra bör sjunka till samma nivå. Svaret på topicfrågan är som vi alla vet "tämligen osannolikt", men Iran råkar ha hanterat denna tragiska nedskjutning tämligen bra om du frågar mig.