Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
De kan ligga mitt emellan Oman och Mumbai, i en amerikansk version av den ryska bastiontaktiken, där deras robotubåtar är skyddade av Seawolf, Virginia och 688-attackubåtar, samt flyg från hangarfartyg längre ut. Därifrån når de ca 75% av Irans territorium med Tomahawk. De kan ligga söder om Kreta och nå ungefär detsamma, och skydd för iranska flyg och flottstridskrafter behövs inte där. Sammanlagt över 90% av iranskt territorium når man med bara detta exemplifierade vapensystem, från platser där Iran inte kan verka mot dem.
Kraftverk, matarstationer, oljeupplag, annan oljeinfrastruktur, kända militära basområden, politiska ledningsbyggnader, o.s.v. o.s.v. Allt detta är känt och kan slås ut utan att Iran kan reagera.
Har Iran tur, och är väl förberedda, kanske de kan räkna med att kunna skjuta ner 3-5% av de inkommande robotarna, och då är jag generös.
Har Iran tur, och är väl förberedda, kanske de kan räkna med att kunna retaliera mot kända amerikanska baser i området, som på förhand förberetts för just sådana attacker. Genom att göra det, så röjer de också dessa system för amerikanska satelliter, och löper hög risk att förlora även dem till flyg eller robotangrepp. Dessutom blir eventuella amerikanska förluster, gissningsvis 30-50 man om de har otur, ett bra kort att dra för hemmaopinionen inför fortsatta militära operationer för att oskadliggöra Iran.
Folk kan lära sig och förstå att det du beskriver är bortom all militär verklighet. För att göra det behöver man inte vara högutbildad. Människor kan lära sig komplicerade saker på ett enklare sätt.
Kryssningsmissiler är flygande vapenlast som har en riktning mot en plats. Precis som flygplan som flyger mot sina destinationer. De missiler du pratar om och som ska avfyras från ubåtar,; "någonstans mellan Oman och Mumbai" , måste ta sig genom olika rutter. De som planerar dessa rutter heter "planners". De planerar en attack. Det är inte tonåringar som sitter där och planerar. Det är människor som vet hur ett krig fungerar. De tar hänsyn till en del saker. Dessa typer av missiler måste ta sig genom rutter som gör att missilerna inte upptäcks tidigt. Det kan vara över befolkade områden..områden under bevakning, bergsområden etc..måste undvikas.
Att planera något sånt för 600 kryssningsmissiler mot Iran

..
Jag tror inte att något mer än fasta mål vid kusterna skulle bli träffade i bästa fall. Det är fasta mål som USA innan ett krig tror skulle vara effektiva måltavlor..
Iran har räknat ut många många fler saker innan man planerade för olika system. De tar hänsyn till rutterna..innan man bygger känslig infrastruktur osv.
Sedan har du också flera andra problem, tex att Iran kommer störa ut gps. Iran kan också störa satelliter..
Ett hangarfartyg och co behöver ju ha en framförhållning.
Så det är inte så som ni i västvärden trycker/pressar i människorna att man bara avfyrar saker. Det fungerar inte så. Om USA och deras allierade anfaller Iran kommer Iran att svara tillbaka. De har den missilkapaciteten.
Iran har också "punkter" som man kommer att angripa, sedan får du se vem som sitter vid förhandlingsbordet först.
Jag har inga problem med människor som vill diskutera krig. Men jag har problem den delen som beskriver krig i termer av orealistiska scenarier där ena sidan är superman.
På 1800km avstånd kan USA inte effektivt kriga mot en missilmakt som når deras allierade med precision
Nej varken Libyen eller Irak hade sådan teknologi som Iran har.