2011-07-29, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har väldigt svårt att tänka mig att mördar-anders skulle fått hjälp av Vitryssland. Den strängt kommunistiska diktaturen borde inte attrahera en ultrakonservativ.
Fast ibland går ju ytterligheterna i varandra.

Ja, men det är en hel del som inte stämmer i ABBs historia. När jag kollade igenom manifestet en andra gång så är min slutsats att det inte är något mästerverk. Hans egna slutsatser rör framförallt terroristverksamheten och inte ideologi. Hans metodiska tillvägagångssätt stämmer inte heller överens med en man som drivs av ideologisk övertygelse, snarare framstår han som en soldatmaskin. Han skriver även att hans slutsatser bygger mycket på anteckningar från föreläsningar, vilket verkar rimligt.

Till detta kommer hans märkliga kunskaper och ställningstaganden i östblockskonflikter. Det är ytterst märkligt att ta kraftig ställning där. Han skriver även att hans största idol är gamla KGB-Putin, vafan?

Sen själva dådets grymhet är inte normalt heller.
Senast redigerad av Andemening 2011-07-29 kl. 16:45.
Citera
2011-07-29, 16:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andemening
Ja, men det är en hel del som inte stämmer i ABBs historia. När jag kollade igenom manifestet en andra gång så är min slutsats att det inte är något mästerverk. Hans egna slutsatser rör framförallt terroristverksamheten och inte ideologi. Hans metodiska tillvägagångssätt stämmer inte heller överens med en man som drivs av ideologisk övertygelse, snarare framstår han som en soldatmaskin. Han skriver även att hans slutsatser bygger mycket på anteckningar från föreläsningar, vilket verkar rimligt.

Till detta kommer hans märkliga kunskaper och ställningstaganden i östblockskonflikter. Det är ytterst märkligt att ta kraftig ställning där. Han skriver även att hans största idol är gamla KGB-Putin, vafan?

Sen själva dådets grymhet är inte normalt heller.

Nej stämmer. Det han skriver själv handlar om hans arbete efter att ha blivit övertygad, en övertygelse som kan ha vilket källa som helst. Dock kan detta bara luta åt att han är en person inte kapabel att tänka själv och bilda sin egen uppfattning utan bara tar andras och bildar sina egna lösningar. Han var helt tvungen att ha något i livet att bry sig om och efter att uppslukas av detta så tar galenskapen över. I den aspekten är han ingen större skillnad från andra mass- eller seriemördare. Det som gör det annorlunda är vidden av gärningen. Och just detta att lyckas med det kan man och bör man kontrollera om det finns någon annan kraft bakom. Även om det i dagsläget mest tyder på en vanlig galning.
Citera
2011-07-29, 16:54
Bannlyst
Tydligen ska Putin ha träffat Stoltenberg två dagar innan dådet för att diskutera gränsdragningen i Barents hav:

http://en.apa.az/news.php?id=151930

En konspirationsteoretisk sida skriver följande:

Citat:
A startling Federal Security Service (FSB) report on the 22 July massacre in Norway states that two-days prior to this catastrophic attack Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg [photo top left with Putin] placed an “urgent” call to Putin “begging” Russia’s leader to help stop the events that left nearly 100 innocent civilians dead.

Källan till detta är en rapport som är på ryska som inte jag kan kontrollera. Någon med ryskakunskaper får gärna intyga sanningshalten i påståendet. Lägg även märke till att artikeln är skriven den 25, innan någon börjat rikta blicken österut.

http://www.whatdoesitmean.com/index1506.htm
Senast redigerad av Andemening 2011-07-29 kl. 17:11.
Citera
2011-07-29, 16:56
Medlem
Citat:
GP skriver nu om det:

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.6...-i-vitryssland

Citat:
Jag är väldigt stolt över mitt vikingaarv. Mina stamfäder vikingarna var kända som sin tids mest ondskefulla och brutala krigare och plundrade betydligt mer utvecklade kulturer

Detta står tydligen i manifestet enligt GP. Han verkar verkligen jättekristen.

Jag kan ärligt talat inte komma på någon skillnad mellan hans resonemang och en islamists. Det går inte riktigt att förstå varför han är så irriterad på muslimer med ovanstående citat i åtanke.

Han tillhör kanske nån islamistisk sleepercell?

http://www.wisegeek.com/what-is-a-sleeper-cell.htm

Breivik blew his cover med a freudian slip!!!

Kanske vi får veta mer om den falske rusen från muslimska källor så småningom.

Det mesta vi vet om hans föregångare som personer vet vi ju från muslimska källor (Ukraina, bl a, tycks det.) :

http://www.nordicway.com/search/Viki...the%20East.htm
Senast redigerad av Erleb 2011-07-29 kl. 17:37. Anledning: byter muslimsk mot islamistisk!!
Citera
2011-07-29, 17:37
Bannlyst
Spanska och norska tidningar tycks nu även rapportera om vitrysslandspåret.

KGB var tidigare mycket inflytelserika och det är väldigt jobbigt och tråkigt att tappa inflytande. Kanske är det några avdankade vitryska KGBare som för sitt höga nöjes skull suttit och kokat denna soppa. Men troligtvis var väl Lukashenko inblandad och hade något att vinna på det hela.

En sak får man inte glömma. Bara för att KGB är inblandat så betyder det inte att man kan utesluta mossad.
Citera
2011-07-29, 18:18
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Jag kan ärligt talat inte komma på någon skillnad mellan hans resonemang och en islamists. Det går inte riktigt att förstå varför han är så irriterad på muslimer med ovanstående citat i åtanke.

Hans hat mot den politiska och intellektuella eliten i Norge och västerlandet är större än hatet mot islam. Annars skulle han väl ha bombat en moské.

Hans hopkok av högerextrema idéer, historieförvanskning, religiösa svärmerier, barnsliga lekar och paranoida vanföreställningar gjorde honom till en spegelbild av bin Laden.

Religion gör en del människor livsfarliga. Det gäller främst de som säger sig ha sett sanningen och betraktar oss andra som blinda.
Citera
2011-07-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Endast den repliken i ditt citat bar någon form av mognad och förmåga till att reflektera i sitt sköte, för den som reflekterar och läser mellan raderna behöver aldrig hemfalla till oförskämdheter och ad hominems (som ju är pöbelns kännetecken).
Sedan har du fel när du tror att dagens adel lever på andras bekostnad, eftersom det snarare är pöbeln som stulit adelns tillgångar och arvegods;vilket i sin tur gjort den Europeiske adelsmannen (som inte är registrerad i Riddarhusets kalender) till en fattig rebell med stor revanschlusta.
Men eftersom du saknar allt vad idealism och storsinthet betyder (du styrs istället av pengar), lär vi knappast kunna diskutera den här frågan på Herrars hövliga och upplyftande vis.

Vi får konstatera att Breivik inte låter sig förstås av krämare som du, utan han förblir ett psykonalytiskt och Freudianskt studium i din trångsynta lilla småjudiska hjärna.

Att ditt väsen inte förmår följa mitt enkla resonemang kring ABB's väg från barndom till terrorist förvånar föga. Vetenskap där empirin sällan är stringent är för dig att promenera i kvicksand. Man går liksom ner sig och förlorar kontrollen tämligen omgående. Kanske gott att du inser åtminstone denna begränsning. Det är ju penibelt att stup i kvarten ertappas med brallorna nere.

Jag skäms inte en sekund att använda mig av ad hominems i detta sammanhang. Själv så har du gjort guilt by association-argumentation till ditt eget varumärke. Den enda skillnaden är att du argumenterar utifrån en förment överhöghet och utvaldhet. Inte jag.

Skulle jag haft pengar som främsta drivkraft i livet så skulle jag ha känt mig oändligt fattig. Mina största drivkrafter är nyfikenheten och kärleken. Kärleken har jag idag manifesterat genom att i stort sätt hela dagen lekt med min 3,5-åriga dotter. Vi har dansat, lekt affär, byggt kojor av filtar, kramats, haft picknick i skogen och ritat tillsammans.

Jag anar att du ser dig själv som den bestulne adelsmannen som av omständigheterna tvingats bli rebell med stor revanchlusta. En naturlig undran blir då hur privilegierna ska återerövras - värja eller sabel?

Så här såg det slutligen ut med den skamlösa adelns snyltande för år 2008:

Att läsa listor från olika år över de största mottagarna av EU:s gårdsstöd är som att läsa den svenska adelskalendern. Allra mest får Thure-Gabriel Gyllenkrok som äger godsen Svenstorp och Björnstorp och så har det varit många år. Jordbruket bedrivs dock av sonen Nils. I stort sett är det samma namn som återkommer år efter år i listan över de som får mest gårdsstöd. Samma gods och samma adelsmän.

Thure Gabriel Gyllenkrok är nu inte vem som helst. Hans dotter var den första frun till Michael Treschow, en centralfigur i det svenska näringslivet och hans frus föräldrar är Hakon Mörner af Morlanda och Andrea Wallenberg, syster till Marcus och Jacob Wallenberg, de två bröder som i decennier dominerade svenskt näringsliv. Den förre är farfar till nutidens Marcus och Jacob Wallenberg.

Andra som får mycket är greve Peder Thott, ägare till Skabersjö, var mor var född Bennet, och greve Carl-Trolle Bonde på Trolleholm vars far bl.a. var ambassadör i Budapest en tid. På långt håll är han släkt med den Peder Bonde (syssling med Carl Trolle-Bondes far) som var en av Wallenbergarnas centrala personer på 1970-talet.

Den delen av ätten Bonde äger dock ett par andra stora mottagare av bidrag. Peder Bondes brors sonson Carl Bonde äger Bordsjö Säteri, Ericsberg, Hörningsholm med flera gods och säterier. Barnen är dock på väg att ta över. Wibyholm togs dock över av hans syster, Malin (gift med Sven Öberg). Familjen är en av de största privata markägarna i Sverige och är alla ättlingar till den rika göteborgsfamiljen Dickson genom att modern till Peder Bonde och hans syskon, såsom Carl Carlsson Bonde, var Blanche Dickson. Han gifte senare om sig med Ebba Wallenberg, syster till 1970-talets Marcus och Jacob Wallenberg..

Vidare finns där Hans Ramel på Övedskloster, relativt nära släkt med Povel Ramel och avlägset släkt med den Stig Ramel som var en tidigare chef för Nobelstiftelsen. Hans gren av ätten Ramel (på 1970-talet var det hans bror Malte Ramel som ägde godset) äger däremot Hviderup, ett annat gods som tar emot stora bidrag. Hans Ramel är gift med Madeleine Douglas från en annan gren av ätten Douglas än Gustaf Douglas. Stig Ramel var i sin tur gift med Ann-Marie Wachtmeister, syster till nedan nämnde Hans-Gabriel Wachtmeister.

Motttagare variera dock lite från år till år men till de stora under de senaste tio åren hör bl.a. Wathier Hamilton på Barsebäck varit en stor mottagare, liksom Staël von Holstein (avlägset släkt med den mer kände och fattigare Johan Staël von Holstein) på Wapnö, Silfverschiöld (Niclas Silfverschiöld är gift med en syster till kungen) på Gåsevadholm och Koberg, Hans-Gabriel Trolle-Wachtmeister som äger Trolle-Ljungby . Han är gift med Alice Tornérhielm, faster till en annan stor mottagare, Gustaf Tornérhielm på Gedsholm. Hans syssling Rudolf Tornérhielm på Wrams-Gunnarstorp är också en bidragstagare. Andra grenar av Wachtmeisterätten som också är eller varit stora mottagare av stöd, är Stephan Wachtmeister på Halmstadgården (Whaxta AB) och ägarna av Wanås, från samma gren av ätten Wachtmeister.

Till de stora mottagarna hör också Georg Bergengren på Pugerup, från den tidigare finansfamiljen Bergengren. Även familjen Trolle som äger Trollenäs och Kulla-Gunnarstorp är stora bidragstagare och man är nära släkt med familjen Wachtmeister på Wanås.

Ägarna till Jordberga, en annan stor mottagare av stöd, familjen von Arnold, en familj som inte är upptagen i Riddarhuset, men är med i den ointroducerade adelns bok istället. Godset har kommit i familjens ägo genom att den nuvarande ägarens, Otto von Arnold, far var gift med en medlem i ätten Stjernswärd och sysslingar i den familjen äger fortfarande godset Vittskövle. Otto von Arnold är riksdagman för och partistyrelseledamot i kristdemokraterna. Han är gift med Catherine Paues som är ordförande i den svenska delen av organisationen Europa-Nostra.

Gyllenstiernska stiftelsen, förvaltar ett stort gods, Krapperup, och är också stor bidragsmottagare. Den siste ägaren hade nämligen inga arvingar. Hans andra gods, Bjersgård, hamnade dock hos en avlägsen släkting med samma efternamn. Gyllenstierna är dessutom en av de kändaste adelsfamiljerna i nordisk historia, i Danmark framförallt.

Den långa listan över bidragstagare i den gamla svenska adliga överhögheten fortsätter, Stiernblad på Stora Markie, olika grenar av familjen Piper på Högestad, Christinehof och Krageholm. Fritz Piper som äger det sistnämnda godset har en bror som är gift med en dotter till Malte Ramel, som nämns ovan som en tidigare ägare av Hviderups gods. Även godset Ågerup ägs av ättlingar til familjen Piper. Vidare Ehrensvärd på Tosterup, Ankarcrona på Boserup och von Schwerin på Skarhult.

Utöver adelsfamiljer förekomer också reprsentanter för gångna tider finansfamiljer flitigt bland bidragstagarna, som exempelvis ovan nämnda Bergengren, familjen Wehtje på Ellinge och Rydsgård,

Det rör sig om människor som kan var medlemmar i den ”exklusiva” Jordägarföreningen, en förening för dem uppfyller följande villkor:

En medlem väljs in i den regionala jordägareförening som egendomen geografiskt hör hemma i.
Vid inval av ny medlem läggs stor vikt vid att egendomen är i enskild ägo (vilket inkluderar närstående bolag respektive stiftelser) och att ägaren har ett långsiktigt ägarintresse.
Personliga egenskaper värderas positivt vid invalet: Aktiv, engagerad ägare som kompletterar nätverket

Egendomen bör ha viss storlek och också vara av gods- eller brukskaraktär.
Med gods- eller brukskaraktär menas exempelvis:

att det finns en kulturmiljö att vårda
att det på gården bedrivs aktiv
jordbruks-, skogs- eller annan på fastighetsinnehavet baserad förvaltning
att det sker upplåtelser av arrenden och bostäder eller bedrivs annan kompletterande verksamhet
att egendomen präglas av god naturvård
(citerat från organisationens hemsida)

I styrelsen för denna ”exklusiva” organisation brukar sitta gräddan av de svenska godsägarna, förutom en del av de ovan nämnda är det bl.a. sådana som Kyulenstierna på Sperlingsholm, von Horn på Hjelmarsnäs, Treschow på Karsholm, Hagemann på Ruuthsbo, Posse på Bergqvara och Adelswärd på Adelsnäs.

Man dessutom konstatera att de olika höga herrarna alla verkar vara släkt med varandra och med de svenska finansfmiljerna på olika sätt. Överklassen i Sverige är liten och den gamla godsägaradeln utgör fortfarande en del av den. Att de samtidigt hör till de största bidragstagarna i Sverige är dock lite mer oväntat.

Intressant.

FOTNOT: Kan det vara så att sådana som ABB och du röstar på Europeiska Arbetarpartiet (EAP)? Eftersom du här på FB smått försvarat, eller i alla fall inte tagit avstånd ifrån aset ABB's handlingar, så hör du per definition till samma kategori människor. Nämligen asen.
Senast redigerad av HenryRollins 2011-07-29 kl. 19:02.
Citera
2011-07-29, 18:59
Bannlyst
Ok, nu blir det ännu rörigare. Fjordman publicerade denna artikel för några veckor sedan där han anklagar stoltenberg och arbejderpartiet för samröre med KGB:

http://gatesofvienna.blogspot.com/20...-bed-with.html

Och. Jag vet inte om jag misstar mig men verkar det inte som om något inte stämmer med datumen på kommentarerna till artikeln?

Kan någon dra ihop trådarna här tack.
Citera
2011-07-29, 19:05
Medlem
ChristerNs avatar
Det med Vitryssland kanske inte betyder så mycket.
Man kan tänka sig han rest runt och haft kontakt med olika grupper. Kanske intresserad av nån träning vapen mm. (bara det inte var kärnvapen).
I Öststater skall det finnas diverse grupper nära nyfascism.

Om Jugoslavien-kriget kanske han ville köra ut muslimer från Bosnien mm?
Annars fanns det nationalism och en del fascistiska grupper i Kroatien, men de flesta kroater var nog hyggliga. Liknande i Kosovo med grupper liknande handlingskraftiga urfascister. Men det gäller inte alla i Kosovo. Egentligen blommar urfascismen på alla sidor i början av krig.
En urfascister kan nog ta olika ställning där.

Även om ABB planerade och utförde dådet själv, så kan han ändå varit med i ett nätverk.

Det finns ett gigantiskt antikommunistiskt nätverk, som även haft kopplingar till en Italiensk frimurarloge. Gäller hela västeuropa och kanske en del öststater och kanske mycket mer?
Även Palme var med. Obs: det består säkert av massor av celler eller olika nivåer.
Men på en del håll fanns fascism. En hel del Tyska från SS var med i början.
Det skulle inte förvåna mig om ABB har en koppling, men massmordet behöver inte vara en konspiration för det.
Om organisationen:
http://chefsingenjoren.blogspot.com/...ay-behind.html

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...r-relse?page=1

Fråga: Har ABB några kopplingar till nätverket?

Jag tror han planerade allt ensam.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-07-29 kl. 19:22. Anledning: rättelse
Citera
2011-07-29, 19:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ok, nu blir det ännu rörigare. Fjordman publicerade denna artikel för några veckor sedan där han anklagar stoltenberg och arbejderpartiet för samröre med KGB:

http://gatesofvienna.blogspot.com/20...-bed-with.html

Och. Jag vet inte om jag misstar mig men verkar det inte som om något inte stämmer med datumen på kommentarerna till artikeln?

Kan någon dra ihop trådarna här tack.

Mja, eller Fjordman översätter ju en artikel som publicerats på norska document.no som i sin tur verkar ha dagbladet.no som sin källa. Ser inget konstigt med datumen, men notera att de skrivs i formatet M/DD/ÅÅÅÅ och inte som i Sverige med formatet ÅÅÅÅ/MM/DD. Hur som helst så känns det inte så märkligt att Fjordman publicerar denna artikel på GoV eftersom han ju själv är norrman.

EDIT: Är man lite lätt konspiratoriskt lagd kan man kanske spekulera i om den påstådda historiska kopplingen KGB - Arbeiderpartiet kan ha något att göra med det inträffade, men jag betvivlar det.
Senast redigerad av Vintergrisen 2011-07-29 kl. 19:21.
Citera
2011-07-29, 19:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Det med Vitryssland kanske inte betyder så mycket.
Man kan tänka sig han rest runt och haft kontakt med olika grupper. Kanske intresserad av nån träning vapen mm.
I Öststater skall det finnas diverse grupper nära nyfascism.

Nej verkar som sagt som han rest runt mycket. Just gällande öststater så verkar en stark koppling finnas till Ungern. Inte bara då genom dagboken utan också själva datumet för attacken den 22 juli då en ungersk nationalhjälte John Hunyadi besegrade en muslimsk här. Så visst mycket verkar tyda på en stark koppling ditåt. Men då borde det även varit enklare för honom tycker man att skaffa fram vapen illegalt i dessa länder... Om det nu rörde sig om verkliga kontakter snarare än enbart en fascination.
Citera
2011-07-29, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Mja, eller Fjordman översätter ju en artikel som publicerats på norska document.no som i sin tur verkar ha dagbladet.no som sin källa. Ser inget konstigt med datumen, men notera att de skrivs i formatet M/DD/ÅÅÅÅ och inte som i Sverige med formatet ÅÅÅÅ/MM/DD. Hur som helst så känns det inte så märkligt att Fjordman publicerar denna artikel på GoV eftersom han ju själv är norrman.

EDIT: Är man lite lätt konspiratoriskt lagd kan man kanske spekulera i om den påstådda historiska kopplingen KGB - Arbeiderpartiet kan ha något att göra med det inträffade, men jag betvivlar det.

Ok datumen stämmer.

Ja det är självfallet innehållet i artikeln som är poängen. Stoltenberg och arbejderpartiet har haft täta kontakter med KGB och stoltenberg mötte den gamle KGBaren Putin två dagar innan dådet. Fjordman m. fl försöker visa på denna koppling och strax efter kommer den KGButbildade marxistjägaren med ett kompendium av fjordmans texter och lanserar sin terrororganisation. Marxistjägarens idol är Putin.

Vid sidan av detta så har vi att stoltenberg och putin talade energifrågor och vi vet vilka problem det är med sånt i östblocket. Olje och energiministeriet sprängdes av terroristen.

Förvirrande, ja, men man kan konstatera att allt pekar österut mot KGB, även marxistjägarens besatthet av östblocket.
Senast redigerad av Andemening 2011-07-29 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in