2011-07-27, 16:25
Medlem
Twangs avatar
Förvånansvärt många som länkar till artiklar på Expressen och Aftonladet.
Så jävla patetiskt. Sväljer ni vad som än står? Sväljer du skit om någon säger att det godis också?

Aftonbladet: "Mördaren kom från framtiden i rymdkapsel!"
Flashbacks läsare: "SHIT HAN VA ALIEN! DET ÄR SANT! *länk till "artikeln" på Aftonbladet*"
Citera
2011-07-27, 16:57
Medlem
spokytrain666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Förvånansvärt många som länkar till artiklar på Expressen och Aftonladet.
Så jävla patetiskt. Sväljer ni vad som än står? Sväljer du skit om någon säger att det godis också?

Aftonbladet: "Mördaren kom från framtiden i rymdkapsel!"
Flashbacks läsare: "SHIT HAN VA ALIEN! DET ÄR SANT! *länk till "artikeln" på Aftonbladet*"

Precis det gäller att vara kritiskt, och inte bara till det man läser utan även till sin egen analys av texten första läget.

Tänkte precis på det förresten! Så fort det blev klart att ABB enväldigt utropat sig till en ny cybervariant av Templeriddarordern och beskrivit sitt enfaldiga korståg, precis då och som en händelse, blev det fullständigt omöjligt att kommentera Jan Gillou's krönikor på Aftonbladet.
Citera
2011-07-27, 17:58
Medlem
Ettan^s avatar
Jag förstår delvis hans resonemang att ett dödande slag mot partier som SD - det enda "vettiga" sättet att bekämpa islamisering och mångkulturalism - i hans huvud skulle resultera i att människor som inte längre kunde rösta sig fram till ett islamfritt samhälle skulle ta upp vapen och bli mer radikala.

Däremot förstår jag inte varför han inte helt enkelt attackerade muslimer direkt. Resultatet hade med största sannolikhet (om han lyckats döda 100+ muslimer och på samma sätt fått folk att tro att han agerat i SD:s och motsv. namn) inneburit en extrem upptrappning av spänningarna mellan muslimer och svenskar. Jag skulle inte ha blivit förvånad om hämnden från deras sida hade kommit, följt av allt från en extrem framgång för invandringskritiska partier till "krig" på gatorna.

Attacken som den blev nu resulterar antagligen endast i enorma tapp för anti-mångkultur-partier utan att någon "tar upp vapen" på det sätt han önskade. Gemenskapen mellan norskar/svenskar och muslimer stärks när velande människor inser att även icke-muslimer begår terrordåd, osv.
Citera
2011-07-27, 18:11
Medlem
Har tjänade tydligen pengar på börsen vilket också tyder på att han inte hade empati.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w#t=74m22s
Citera
2011-07-27, 18:16
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Har tjänade tydligen pengar på börsen vilket också tyder på att han inte hade empati.
På vilket sätt är aktiehandel ett bevis för avsaknad av empati? Vad sägs om ungen som han skonade då?
Citera
2011-07-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
På vilket sätt är aktiehandel ett bevis för avsaknad av empati? Vad sägs om ungen som han skonade då?

Kolla länken så förstår du.
Citera
2011-07-27, 18:52
Avslutad
Citat:
Däremot förstår jag inte varför han inte helt enkelt attackerade muslimer direkt. Resultatet hade med största sannolikhet (om han lyckats döda 100+ muslimer och på samma sätt fått folk att tro att han agerat i SD:s och motsv. namn) inneburit en extrem upptrappning av spänningarna mellan muslimer och svenskar. Jag skulle inte ha blivit förvånad om hämnden från deras sida hade kommit, följt av allt från en extrem framgång för invandringskritiska partier till "krig" på gatorna.

Antagligen kunde han själv räkna ut att hämnden mot norrmännen från MENA-folket skulle ha blivit fruktansvärd. Och då skulle muslimerna samtidigt ha kunnat säga att det var norrmännen som inledde fientligheterna.

Men å andra sidan... Om han hade sprängt sönder en muslimsk förort och sedan gått in på ett muslimskt dagis och massavrättat muslimska barn, ja då hade han nog fått sitt efterlängtade inbördeskrig ganska omgående. Det skulle ha blivit rena rama krigsscenerna i Norge och säkert skulle oroligheterna ha spritt sig till andra europeiska länder också. Tänk vilket jävla helvete det skulle ha blivit!

Därför håller jag faktiskt med om att Breivik, i den mån han var ute efter största möjliga polarisering och konfrontation, gav sig på helt fel mål. Jag tror inte han vågade, helt enkelt.
Citera
2011-07-27, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Antagligen kunde han själv räkna ut att hämnden mot norrmännen från MENA-folket skulle ha blivit fruktansvärd. Och då skulle muslimerna samtidigt ha kunnat säga att det var norrmännen som inledde fientligheterna.

Men å andra sidan... Om han hade sprängt sönder en muslimsk förort och sedan gått in på ett muslimskt dagis och massavrättat muslimska barn, ja då hade han nog fått sitt efterlängtade inbördeskrig ganska omgående. Det skulle ha blivit rena rama krigsscenerna i Norge och säkert skulle oroligheterna ha spritt sig till andra europeiska länder också. Tänk vilket jävla helvete det skulle ha blivit!

Därför håller jag faktiskt med om att Breivik, i den mån han var ute efter största möjliga polarisering och konfrontation, gav sig på helt fel mål. Jag tror inte han vågade, helt enkelt.

Jag är inte så säker på det. Alltså möjligtvis att det på lång sikt hade blivit mer spänningar men på kort sikt så givetvis Norge bara lagt sig platt, betalat mängder med skadestånd osv. Detta kunde ju på sikt reta upp norrmännen kanske.

Men ett sådant dåd hade nog förändrat mindre och inte tvingat folk att tänka lika mycket som detta gör. Är det sant att någon kan vara ute efter mig som inte tycker någonting om någonting, frågar sig folk och det är det han vill. Han är ju inte galen längre har polisen bestämt och då måste det ju vara rationellt för honom att vara ute efter mig. Vad ska jag tycka?
Citera
2011-07-27, 19:14
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andemening
Jag är inte så säker på det. Alltså möjligtvis att det på lång sikt hade blivit mer spänningar men på kort sikt så givetvis Norge bara lagt sig platt, betalat mängder med skadestånd osv. Detta kunde ju på sikt reta upp norrmännen kanske.

Men ett sådant dåd hade nog förändrat mindre och inte tvingat folk att tänka lika mycket som detta gör. Är det sant att någon kan vara ute efter mig som inte tycker någonting om någonting, frågar sig folk och det är det han vill. Han är ju inte galen längre har polisen bestämt och då måste det ju vara rationellt för honom att vara ute efter mig. Vad ska jag tycka?
Det enda resultaten nu blir att "högerextremister" uppfattas som värre terrorister än muslimer. Invandringskritiska partier gynnas inte, polariseringen (vilket är den enda vettiga anledningen jag kan komma på om man ska försvara ABB:s val) kommer inte att ske. Muslimerna drar vinstlotten och det norska (och såklart även svenska) folket tappar luften i kampen mot mångkultur och islamisering.

Hundratusen ungdomar från Arbeiderpartiet hade inte kunnat göra mycket om det plötsligt blev blodbad på gatorna och det norska folket skulle vara tvingade att försvara sig.
Citera
2011-07-27, 19:22
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tjej som växte upp med ABB berättar att han tidigt var en hårding jämfört med de andra barnen. Han spottade i källaren, kissade i grannens trädgårdsbord och hade stor glädje i att döda myror.

Första barndomsvittnet som ger en mer negativ bild av ABB från unga år. Även om det bara rör sig om myror, så är det intressant att han fann glädje i att döda djur, redan här kan man nu ana en empatistörning.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080816
Döda myror med tex förstoringsglas är väl i och för sej något som var och varannan unge provat på. Jag och mina kompisar gjorde mycket värre saker än så i 10-12 års åldern. Vi fångade tex paddor som vi sen tryckte ner en kinapuff i, för att sen tända på och bevittna när stackarn hoppade i väg och sen flög i luften. Vad gjorde vi mer, jo vi sköt fåglar med luftgevär etc.. Detta var sånt nästan alla i min klass ägnade sej åt under uppväxten. Inget konstigt alls. Vanlig hederlig svensk barndom. Att pissa in i grannens bod låter ju inte heller så gangsta eller psykotiskt, Vem fan har som unge inte haft någon gaggig gubbe i kvarteret som alla trakasserat med diverse metoder. Jag har på fyllan pissat in i arabers brevinkast i mitt höghus kvarter när jag var yngre. Inte är jag en psykopat för det. Och spotta i källaren... herregud, vad är det för frireligiös granne som Breivik fått dras med...?
Citera
2011-07-27, 20:29
Bannlyst
Citat:
Det enda resultaten nu blir att "högerextremister" uppfattas som värre terrorister än muslimer. Invandringskritiska partier gynnas inte, polariseringen (vilket är den enda vettiga anledningen jag kan komma på om man ska försvara ABB:s val) kommer inte att ske. Muslimerna drar vinstlotten och det norska (och såklart även svenska) folket tappar luften i kampen mot mångkultur och islamisering.

Hundratusen ungdomar från Arbeiderpartiet hade inte kunnat göra mycket om det plötsligt blev blodbad på gatorna och det norska folket skulle vara tvingade att försvara sig.

Jag vet inte men jag tror inte något kommer förändras när det gäller röstfördelning. Kanske en liten dipp för SD, inte mer.

Vad som har förändrats är kanske att vissa konstaterar att lögner inte alltid passerar obestraffat och tänker till lite.

Tragiskt men sant.
Citera
2011-07-27, 20:32
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengasteinn
Måste säga att jag blir beklämd av att se ABBs pappa i tv. Han säger att han aldrig mer vill se honom, och att det bästa hade varit om han tagit livet av sig efter dåden. Så totalt motsatt Stoltenberg och andras åsikt om försoning. Om han hade varit det minsta till far så hade han genast rest till Norge för att försöka gottgöra sin skuld i form av det dåliga faderskapet. En mycket liten människa, och fan vet om han inte lider av samma störning som sonen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2509476/pappan-han-borde-tagit-sitt-eget-liv

Vilken intressant tråd, jag har fullt upp med att läsa. Vill bara kommentera detta och jag håller verkligen med! Det är sjukt av en far att inte känna mer för sin son, vad han än gjort. Sorgligt och obehagligt. Det tyder på en enorm brist på engagemang och dålig anknytning till sitt barn tycker jag.

Här kan man luska vidare och hitta ett embryo till det som sedan växte till en helt störd verklighetsuppfattning tror jag. Jag fortsätter läsa det ni skrivit och återkommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in