Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Däremot förstår jag inte varför han inte helt enkelt attackerade muslimer direkt. Resultatet hade med största sannolikhet (om han lyckats döda 100+ muslimer och på samma sätt fått folk att tro att han agerat i SD:s och motsv. namn) inneburit en extrem upptrappning av spänningarna mellan muslimer och svenskar. Jag skulle inte ha blivit förvånad om hämnden från deras sida hade kommit, följt av allt från en extrem framgång för invandringskritiska partier till "krig" på gatorna.
Antagligen kunde han själv räkna ut att hämnden mot norrmännen från MENA-folket skulle ha blivit fruktansvärd. Och då skulle muslimerna samtidigt ha kunnat säga att det var norrmännen som inledde fientligheterna.
Men å andra sidan... Om han hade sprängt sönder en muslimsk förort och sedan gått in på ett muslimskt dagis och massavrättat muslimska barn, ja då hade han nog fått sitt efterlängtade inbördeskrig ganska omgående. Det skulle ha blivit rena rama krigsscenerna i Norge och säkert skulle oroligheterna ha spritt sig till andra europeiska länder också. Tänk vilket jävla helvete det skulle ha blivit!
Därför håller jag faktiskt med om att Breivik, i den mån han var ute efter största möjliga polarisering och konfrontation, gav sig på helt fel mål. Jag tror inte han vågade, helt enkelt.