Citat:
Det mest skrämmande är nog att det redan börjat dyka upp hyllningstrådar på flashback. Iof så kan mycket vara resultatet av troll, men tyvärr så finns det nog svaga själar här som blir imponerande över ABB:s sk "framgång". För, tyvärr, så verkar en ensam ideologiskt förblindad människa, som har tillräckligt lång tid på sig och tillräckliga resurser, kunna åstakomma mycket skada på det öppna samhället.
Jag tror mer det handlar om fascination för det extremt avvikande i ett minutiöst planerat dubbelattentat av en tillsynes ensam gärningsman. Han refererar dock i manifestet att halva texten kommer från andra källor och hälsar även på anonyma krafter i olika länder han räknar upp; det kan vara sant eller falskt, det organisatoriska stöd som eventuellt finns. Klart är iallafall att han återkommer till det där med att inte avslöjas, och för att minimera risken så var det bäst att göra allt själv, samt hitta på skäl att isolera sig från andra en lång tid. Hans dagliga "mental check" med meditation, musik osv för att upprätthålla motivationen i flera år, det andas extremistens totala hängivenhet för att uppnå målet. Jag tror att många fascineras av det närmast episka i dessa fruktansvärda brott han gjort sig skyldig till genom bomben och massakern. Det uppmärksammade helikopterrånet (Västbergarånet) 2009 fascinerade också många, men där blev ingen bragt om livet.
Den aktuella massakern på bortåt hundratalet ungdomar i Norge är naturligtvis ett fruktansvärt trauma och kan inte ens gottgöras med det gruvligaste straff. Det går inte att greppa de processer som möjliggjort brotten och de processer som satts igång hos överlevande, anhöriga eller avlägsna åskådare/åhörare som många av oss på Flashback. Kvar blir bland annat bävan, sorg, förundran... Finns det något sätt att gardera sig mot framtida attentat. Nej, jag tror inte det. Frågan är hur samhället kan skydda sig mot arten av terrorbrott, om det som bäst kan bli en liten riskjustering på marginalen. Frågan är också vilka åtgäder det skulle kräva. Hur hanterar men politisk extremism? Vilka andra drifter kan vara bakomliggande attentat som givits politisk beteckning?