2011-07-24, 20:31
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ok, kan köpa hur man tänker MEN vi det talar om som hände i Norge är utans tvivel först och främst ett brott och skall därmed kategoriseras som det

Att följa ditt tänkesatt ger viss kredd till förövaren och det är enligt mig en stark indikation på att man kategoriserar fel

Det var ett svar på varför terrorism ligger under politik och inte krim delen.

Vad ABB har utfört är enligt mig inget annat en ett brutalt terrordåd, men istället för att skrika idoit som många gör här är det bättre att ta in hur dessa tänker, förstå mekanismen, dra paralleller för att kunna arbeta emot det på ett konstruktivt sätt.

Skriker man bara psyko och idiot så gör man samma tankefel som när man skriker att alla huliganer bara vill slåss och skiter i fotboll.

Eller att alla "blattar" kommer hit och tar våra jobb och lever på bidrag.

Kamphundar vill bara döda människor och de är skapta för det.

Det är dessa enkla schabloner som ofta leder till felaktiga och direkt farliga slutsatser, speciellt i en politiskt brännhet situation som detta. Vilket kan leda till ogenomtänkta lagar som i slutändan leder samhället från demokrati mot vad gärningsmännen(terroristerna) vill uppnå.
Citera
2011-07-24, 20:34
Medlem
Marcus__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Hur vinklar media detta? tar dom honom som en nazist? rasist? många säger olika vilket är det och vad står han för?

Har inte hunnit läsa allt ännu.

Mvh
Inte heller orkat läsa igenom allt media skriver, men media vinklar det ungefär så som man kan tänka sig. Man talar om att islamister bara utgör en bråkdel av terrorattentaten, att den däremot livsfarliga nationalismen fått fäste, att alla måste förenas och sjunga Yellow submarine. Vissa passar även på att understryka att han var "konservativ". Har för mig att DN hade rubriken "Han utförde dåden - ABB, islamkritiker", som att faktumet att han var islamkritiker var av yttersta relevans... Dock måste jag samtidigt säga att media långt ifrån enbart använder sig av dådet för att sprida ut politiska budskap, utan en stor del handlar om att helt enkelt rapportera om vad som skett osv.
Citera
2011-07-24, 20:40
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus__
Inte heller orkat läsa igenom allt media skriver, men media vinklar det ungefär så som man kan tänka sig. Man talar om att islamister bara utgör en bråkdel av terrorattentaten, att den däremot livsfarliga nationalismen fått fäste, att alla måste förenas och sjunga Yellow submarine. Vissa passar även på att understryka att han var "konservativ". Har för mig att DN hade rubriken "Han utförde dåden - ABB, islamkritiker", som att faktumet att han var islamkritiker var av yttersta relevans... Dock måste jag samtidigt säga att media långt ifrån enbart använder sig av dådet för att sprida ut politiska budskap, utan en stor del handlar om att helt enkelt rapportera om vad som skett osv.
Media vinklar och ljuger alltid för att sanningen ska justeras till den rätta tron. (Den politiska korrektheten/kulturmarxismen). Denna händelse kommer att bli lätt för dem. Media skriver såklart att han är nazist, främlingsfientlig, islamhatare o.s.v. Själv påstår han sig vara antirasist, antinazist, pro gay, extremt sionistisk o.s.v. Detta kommer såklart media inte skriva ett skit om.
Citera
2011-07-24, 20:40
Medlem
unikums avatar
(kanske nämnt tidigare men jag orkar inte kolla +1000 inlägg)

Enlig wikipedia ligger han numera etta på listan över sk "Spree killers"
Citera
2011-07-24, 20:48
Medlem
styrlunds avatar
Hittade denna.
http://www.youtube.com/watch?v=cPQTvQwhwWQ&feature=player_embedded#at=79

En som kallar sig Ulav Andersson och är svensk som känner Anders. Han påstår sig vara talesman för den ryska befolkningen i Sverige.
Nån som vet vem denna man är?
Citera
2011-07-24, 20:49
Medlem
miapetters avatar
En liten fråga:
Vad jag förstått säjer sig gm vara sionist?
Hur ligger det till med hans egna släktförhållanden?
Är det så att han (liksom Hitler själv...) har judiskt påbrå?
Det skulle kanske kunna förklare en del av kluvenheten i ideologin?
Citera
2011-07-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
(kanske nämnt tidigare men jag orkar inte kolla +1000 inlägg)

Enlig wikipedia ligger han numera etta på listan över sk "Spree killers"

Stämmer: http://spreekillers.biz/
Citera
2011-07-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Media vinklar och ljuger alltid för att sanningen ska justeras till den rätta tron. (Den politiska korrektheten/kulturmarxismen). Denna händelse kommer att bli lätt för dem. Media
skriver såklart att han är nazist, främlingsfientlig, islamhatare o.s.v. Själv påstår han sig vara antirasist, antinazist, pro gay, extremt sionistisk o.s.v. Detta kommer såklart media inte skriva ett skit om.

Fittfitta ljuger och sprider desinformation systematisk i denna tråd.

GM var högerextremist, nationalist och mångårig medlem i Fremskrittspartiet.

För den som vet vad fremskrittspartiet är så är det den norska motsvarigheten till sverigedemokraterna.

Han är den del av den islamofobiska högerextrema rörelsen. Och det är detta hat tillsammans med det hat han delar med Fittfitta mot vad de ser som "kommunister" dvs Socialdemokrater osv som drev honom till att slakta just socialdemokrater.

Precis som fittfitta ser han människor som inte delar hans åsikter som landsförrädare. Vad är straffet för landsförräderi?

GM är en del av samma politiska rörelse som fittfitta och diverse andra desinformatörer här inne och det är därför de försöker förvränga vad GM stod för och varför han utförde massmordet.

Det är uppenbart vilken politisk rörelse han tillhört och det är allmänt känt vilket parti han tillhört under planeringen.
Citera
2011-07-24, 20:54
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
En liten fråga:
Vad jag förstått säjer sig gm vara sionist?
Hur ligger det till med hans egna släktförhållanden?
Är det så att han (liksom Hitler själv...) har judiskt påbrå?
Det skulle kanske kunna förklare en del av kluvenheten i ideologin?

Jag tycker verkligen inte han är så kluven. Han är ju o princip bara SD på anabola. Passar in i bilen på de flesta terrorister uppväxta i västerlandet.
Citera
2011-07-24, 20:55
Medlem
Jonny.rs avatar
Virrigt? Ultra höger och ultra vänster är samma skit med olika faner NSDAP var en blandning av de båda. Se bara Freddan som inte ens vill ha hjälp av sina gamla koleger i SD för att regera Sverige.
Citera
2011-07-24, 20:56
Medlem
Citat:
Det mest skrämmande är nog att det redan börjat dyka upp hyllningstrådar på flashback. Iof så kan mycket vara resultatet av troll, men tyvärr så finns det nog svaga själar här som blir imponerande över ABB:s sk "framgång". För, tyvärr, så verkar en ensam ideologiskt förblindad människa, som har tillräckligt lång tid på sig och tillräckliga resurser, kunna åstakomma mycket skada på det öppna samhället.
Jag tror mer det handlar om fascination för det extremt avvikande i ett minutiöst planerat dubbelattentat av en tillsynes ensam gärningsman. Han refererar dock i manifestet att halva texten kommer från andra källor och hälsar även på anonyma krafter i olika länder han räknar upp; det kan vara sant eller falskt, det organisatoriska stöd som eventuellt finns. Klart är iallafall att han återkommer till det där med att inte avslöjas, och för att minimera risken så var det bäst att göra allt själv, samt hitta på skäl att isolera sig från andra en lång tid. Hans dagliga "mental check" med meditation, musik osv för att upprätthålla motivationen i flera år, det andas extremistens totala hängivenhet för att uppnå målet. Jag tror att många fascineras av det närmast episka i dessa fruktansvärda brott han gjort sig skyldig till genom bomben och massakern. Det uppmärksammade helikopterrånet (Västbergarånet) 2009 fascinerade också många, men där blev ingen bragt om livet.

Den aktuella massakern på bortåt hundratalet ungdomar i Norge är naturligtvis ett fruktansvärt trauma och kan inte ens gottgöras med det gruvligaste straff. Det går inte att greppa de processer som möjliggjort brotten och de processer som satts igång hos överlevande, anhöriga eller avlägsna åskådare/åhörare som många av oss på Flashback. Kvar blir bland annat bävan, sorg, förundran... Finns det något sätt att gardera sig mot framtida attentat. Nej, jag tror inte det. Frågan är hur samhället kan skydda sig mot arten av terrorbrott, om det som bäst kan bli en liten riskjustering på marginalen. Frågan är också vilka åtgäder det skulle kräva. Hur hanterar men politisk extremism? Vilka andra drifter kan vara bakomliggande attentat som givits politisk beteckning?
Citera
2011-07-24, 20:56
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Det är uppenbart vilken politisk rörelse han tillhört och det är allmänt känt vilket parti han tillhört under planeringen.
Börjar tröttna på logiska felslut nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Association_fallacy

Ja, han tillhörde FrP men gick ur för att partiet var för mjukt. Alltså kan hans extrema åsikter knappast jämställas med FrP. Äckligt att utnyttja denna tragedi för att plocka billiga politiska poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in