Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-25, 00:29
  #2413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annneli
Även om M insåg att blickarna skulle riktas mot honom så verkar hans försvar vara att de inte kommer att hitta bevis mot honom. Jag syftar bl a tills hans första konstiga kommentar om att han inte kan vara skyldig för att han ägde huset... Och hans senaste kommentar där de inte kommer att kunna hitta bevis mot honom. Han verkar vara ganska gränslös och kör på så länge det funkar...

Hans första "kommentar" var inte konstig. Han stod då inför att någon tar beslut om huruvida han skall häktas. Dvs frihetsberövas i väntan på åtal. Det är alltså inte ett åtal han står inför där och då utan en häktning.

Han säger då att jag har inte gjort det. och om nu åklagaren hävdar det så är det oavsett vilket "mitt eget hus" och ingen annans jag i så fall är anklagad för att ha bränt ner.

Syftet med försvaret är ju inte att undvika åtal i detta läget utan att undvika att bli frihetsberövad i väntan på åtal. Tanken är alltså att man ska förstå att risken för att han går ut och bränner ner en massa hus är ganska liten. Däremot kan ju en åklagare hävda att om han kommer ut kanske han flyr eller stör utredningen osv osv. Men hans "försvar" i detta läge torde ju vara helt enligt textboken.

Det här har ju tagits upp 1000 gånger i tråden så varför kommer det upp på nytt?
Citera
2012-03-25, 00:39
  #2414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eccz0r
Hans första "kommentar" var inte konstig. Han stod då inför att någon tar beslut om huruvida han skall häktas. Dvs frihetsberövas i väntan på åtal. Det är alltså inte ett åtal han står inför där och då utan en häktning.

Han säger då att jag har inte gjort det. och om nu åklagaren hävdar det så är det oavsett vilket "mitt eget hus" och ingen annans jag i så fall är anklagad för att ha bränt ner.

Syftet med försvaret är ju inte att undvika åtal i detta läget utan att undvika att bli frihetsberövad i väntan på åtal. Tanken är alltså att man ska förstå att risken för att han går ut och bränner ner en massa hus är ganska liten. Däremot kan ju en åklagare hävda att om han kommer ut kanske han flyr eller stör utredningen osv osv. Men hans "försvar" i detta läge torde ju vara helt enligt textboken.

Det här har ju tagits upp 1000 gånger i tråden så varför kommer det upp på nytt?

För att folk är sinnesrubbade idioter....som Åsa ungefär..hehe
Citera
2012-03-25, 00:40
  #2415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Citat;
Ursprungligen postat av motvals0803

----Tyvärr kan du mycket lite juridik. Bättre då att FRÅGA, än att PÅSTÅ saker! Du svamlar om sånt du inte har en aaaning om! Lite fakta:



Det är SÄLJAREN ( i detta fall EF) som ska hålla huset i AVTALSENLIGT skick på TILLRÄDESDAGN -dvs nån gång i april. Då ska huset vara i det skick som det hade när köpeavtalet undertecknades. Objektet ska inte ha FÖRSÄMRATS under denna "mellantid". Har fastigheten försämrats före tillträdesdagen så är detta SÄLJARENS ansvar. [I]Säljare förpliktigs att ha fastigheten fullfärdesförsäkead fram till dagen för övertaget och fasthetsaffär ska skrivas över, penga,papper byrer ägare
[/i]
Om köparen kan visa att huset har försämrats kan denne t ex kräva prisavdrag. Ofta kräver köparen ÅTERGÅNG av hela köpet. I normalfallet (om ett hus brunnit helt eller delvis) brukar säljaren betala tillbaka handpenningen till köparen. Man behöver alltså inte köpa ett NEDBRUNNET eller SKADAT hus.
Köparen är bara skyldig att köpa det objekt som beskrivs i kontraktet!! Kommer man inte överens får saken avgöras i domstol, men så här ser reglerna ut i grova drag.
Sen får säljaren ta ett snack med försäkringsbolaget, dvs kräva pengar p g a försäkringen .....

I vårt fall med dr Brasa så får han INTE tillbaka handpenningen - OM det kan BEVISAS att det är han som tuttat på. Då går handpenningen istället åter till försäkringsbolaget. Detta får i normalfallet se till att EF blir skadeslös (om hon inte har del i branden förstås). Hon ska inte blir ekonomiskt lidande.

Vidare måste dr Brasa DESSUTOM betala skadestånd får de skador han åsamkat - OM han fälls vill säga. Vilket spännande fall för övrigt!

Jag skrev även direkt inne i ditt stycke, en mening (kursivt) hoppas ok, ville så gärna kompletera. Det som händer först är att föräkringen genast bör sätta igång och betala ut till F för det skador som huset har fått, Försäkringen kommer att betala ut till Ägaren F och renoveringen kommer att påbörjas och tagas utav dom 1.9 från köparens handpenningen. Senare faser kan man inte se än, där kan komma ett par olica scenarier allt utifrån om ML är skyldig eller ej.


Det är EXAKT så ML tänkt när han bestämde sig för att tutta på. Likheten med bilen som brann i Umeå är slående .....
Jag undrar om inte Dråsa känt till hur bil historien slutade uppe i Umeå. Hade varit intressant med en direkt fråga till henne


Personligen tror jag Dråsa i detta nu packar väskorna för en utlands karriär. Nån som vågar betta emot mig att det blir Dubai?
Citera
2012-03-25, 00:44
  #2416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Glöm inte att Dråsna var snabb att twittra om att det minsann inte var deras försäkring, således kan han omöjligt vara skyldig. QED

("Alla använder Karlsson-klister-logik utom jag för jag är en Dråsna.")


Saken handlar om ett husköp som gick överstyr. Finansieringen stötte på patrull. Enda sättet att häva eller rädda handpenningen var en brand som. Det fanns ingen annan grund för att häva köpet. Banken beviljade inte lån.

Har någon tänkt på att Å visste om att det inte var deras försäkring?

Försäkringen måste ha diskuterats när huset brann, då det är Eva Fischers försäkring, lutar det åt att de ville häva. E F borde kunna bistå med information om de ville fullfölja köpet. E F sitter med information och kan bidra med mer än hon själv kan tolka.
("Jag använder Karlssons- klister- logik ibland, för jag är ingen åsna".)
Citera
2012-03-25, 00:47
  #2417
Medlem
En intressant uppgift är att grannar uppgett att strax efter att larmet gått i huset så rivstartar ett fordon.

Tidigt i tråden spekulerades huruvida gärningsmannen varit smart nog att parkera en bit ifrån och gått sista biten till huset eller om fordonet körts ända fram till huset.

Det ger oss följande information:

- Det kan finnas vittnesuppgifter om fordonet som kopplar gärningsmannen till platsen.
- Att fordonet uppges rivstarta verkar tyda på någon slags panik eller att något gått överstyr vilket kan överensstämma med de teorier som framförts tidigare om användandet av bensin.
Citera
2012-03-25, 00:50
  #2418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Vad har Baldring att göra med detta? Om du vill veta saker som endast handlar hans domar så får du leta upp en tråd om honom. Eller har du någon teori om hur Baldrings 26 och 17 år gamla bokföring- och mutbrott kan ha något samband med att ML ev satte fyr?




När jag läser om ML får jag en känsla av att han tror att han är smartare än alla andra och därför spelar det ingen roll vad han gör, det är ändå ingen som är smart nog att lista ut att han gjort det. Dessutom känns det som att han tycker att han har rätt att göra lite som han vill eftersom att han är lite bättre än alla andra.
Så min känsla är att han inte anser att han gjort fel. Han tycker att han äger kåken och då får han elda som han vill, det ska alla andra bara skita i. Men han har ju inte gjort det för hur mycket bevis det än finns så kan han förklara det så bra så. Och i hans värld är han övertygad om att slippa undan, som sagt ingen annan är smart nog att motbevisa honom.

Men det är en känsla jag får baserat på det jag läser i kombination av erfarenhet av liknande personer så jag har säkert helt fel.

Ja, jag får samma uppfattning om M. En person som anser sig själv oskyldig så länge det inte går att bevisa någonting.

Sannolikheten talar ju emot honom...
Vem skulle annars bränna ner bilen han var på väg att "köpa tillbaka"..?
Och vem skulle annars bränna ner huset han snart skulle få skriftligt nej till ombyggnad...?
Citera
2012-03-25, 00:53
  #2419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Björn Baldring dömdes 1986 av Södra Roslags tingsrätt för bokföringsbrott, grov förskingring och trolöshet mot huvudman till villkorlig dom.

1995 dömdes han av Hovrätten för Nedre Norrland för mutbrott till åtta månaders fängelse.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10912454.ab

De domarna skulle jag vilja se.

Nu börjar det bli roligt på allvar med en saftig konspirationsteori.
Är det inte lägligt med en granne som är straffad?
Citera
2012-03-25, 00:59
  #2420
Medlem
Fadderorganisationen Plan använder sig av Dr Åsa som en av kändisarna som gör reklam för organisationen. I det nyss utkomna numret av "Barnens framtid" så är Dr Åsa med. Dålig tajming av Plan...

Hämtat från tidningen (notera stavningen av efternamnet):

Åsa Wihlbeck, leg. läkare och fadder:

- När jag reste med Plan till Egypten kände jag att det här vill jag stödja. Mitt starkaste minne är de unga tjejer som var så otroligt medvetna, smarta och fulla av integritet. De var medvetna om att de inte skulle gifta sig mot sin vilja - inga mespluttar man kör över i första taget. Jag vill gratulera Plan till 15 år och till att ha ökat livskvaliteten för många.

Det finns också ett klipp på Youtube från Dr Åsas resa till Egypten:

http://www.youtube.com/watch?v=Z-TwE6tMkoE
Citera
2012-03-25, 01:01
  #2421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eccz0r
Hans första "kommentar" var inte konstig. Han stod då inför att någon tar beslut om huruvida han skall häktas. Dvs frihetsberövas i väntan på åtal. Det är alltså inte ett åtal han står inför där och då utan en häktning.

Han säger då att jag har inte gjort det. och om nu åklagaren hävdar det så är det oavsett vilket "mitt eget hus" och ingen annans jag i så fall är anklagad för att ha bränt ner.

Syftet med försvaret är ju inte att undvika åtal i detta läget utan att undvika att bli frihetsberövad i väntan på åtal. Tanken är alltså att man ska förstå att risken för att han går ut och bränner ner en massa hus är ganska liten. Däremot kan ju en åklagare hävda att om han kommer ut kanske han flyr eller stör utredningen osv osv. Men hans "försvar" i detta läge torde ju vara helt enligt textboken.

Det här har ju tagits upp 1000 gånger i tråden så varför kommer det upp på nytt?

Jobbar man med fastigheter som han gör så vet man att man inte äger huset när man bara betalat handpenning.
"han påstår att han har köpt fastigheten och då kan han inte bli straffad."

Han verkar inte ha alla hästar hemma...?
Det finns även andra anledningar till att bli straffad.
Citera
2012-03-25, 01:06
  #2422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFischer
En intressant uppgift är att grannar uppgett att strax efter att larmet gått i huset så rivstartar ett fordon.

Tidigt i tråden spekulerades huruvida gärningsmannen varit smart nog att parkera en bit ifrån och gått sista biten till huset eller om fordonet körts ända fram till huset.

Det ger oss följande information:

- Det kan finnas vittnesuppgifter om fordonet som kopplar gärningsmannen till platsen.
- Att fordonet uppges rivstarta verkar tyda på någon slags panik eller att något gått överstyr vilket kan överensstämma med de teorier som framförts tidigare om användandet av bensin.

Och dem här sveda ögonbrynen som nämnts. Även om Dr Brasa fått sveda ögonbryn i januari när han eldade på tomten så borde de synliga spåren varit borta förlängesedan då ögonbrynshåren borde vuxit ut på nån vecka. Däremot om han fick sveda ögonbryn vid branden den 24 februari så kan det ha funnits spår av branden i brynen när han polisen hämtade honom den 6 mars.
Citera
2012-03-25, 01:06
  #2423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Nu börjar det bli roligt på allvar med en saftig konspirationsteori.
Är det inte lägligt med en granne som är straffad?

Jo, det är ju lite intressant. En granne som har dömts för mutbrott och ett testamente hittats inklistrat under ett bord till samma grannes fördel...

Men enda motivet verkar ju vara bitterhet för att han inte vann målet och det känns lite långsökt.
Citera
2012-03-25, 01:08
  #2424
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Vad har Baldring att göra med detta? Om du vill veta saker som endast handlar hans domar så får du leta upp en tråd om honom. Eller har du någon teori om hur Baldrings 26 och 17 år gamla bokföring- och mutbrott kan ha något samband med att ML ev satte fyr?

Baldrings måste ju vara minst sagt förbannade på förlusten av arvet, och att dessutom bli tvungna att betala en massa pengar i rättegångskostnader. Hämndmotiv1?!

Björn Baldring är känd för att inte ha några skrupler vad gäller rätt och fel. Nu kom dessutom en ny aktör in i bilden - ML. Vet Baldring vem det är? Känner de varandra? Har Baldring "råkat ut för" ML tidigare? Hämdmotiv2?

Tänk om Baldring av någon anledning absolut INTE vill ha ML som granne?

ML kan ju ha varit på ett legalt besök på kvällen, träffat Baldring och tjabbat lite, ML kör därifrån, och senare så råkar det brinna.

Så det är mycket intressant att forska vidare i om de två kålsuparna har någon tidigare koppling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback