2012-08-26, 18:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Det här är oförståeligt dravel som inte kan kvantifieras, kan man inte beskriva fenomenet med någon ens väldigt förenklad matematisk model.

Bara att skapa en ny ren energikälla är stort, men den här bristen på matematisk modell är nästan ännu märkligare.

Som jag förstod det satt det en liten smurf i kullan som springer väldigt snabbt, ungefär som en hamster.

I ett vakum är det nog fullt med partiklar dock inte luft.. Men jag vet inte , jag litar dock på gummiankan mer än alla er som inte ser vikt-obalansen i hjulet..

Och hans beskrivning var underbar även fast jag tycker han vänt en pil åt fel håll..
minfil.se/e6LbX7a8b5

Inom några dagar så har jag film med olika demonstrationer med olika hjul/cylindrar och rör och denna princip..

MVH
Citera
2012-08-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
I ett vakum är det nog fullt med partiklar dock inte luft.. Men jag vet inte , jag litar dock på gummiankan mer än alla er som inte ser vikt-obalansen i hjulet..

Och hans beskrivning var underbar även fast jag tycker han vänt en pil åt fel håll..
minfil.se/e6LbX7a8b5

Inom några dagar så har jag film med olika demonstrationer med olika hjul/cylindrar och rör och denna princip..

MVH
Fortfarande ingen matematik. Det är fantastiskt märkligt.
Vad hände med smurfen?
Citera
2012-08-26, 19:04
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Fortfarande ingen matematik. Det är fantastiskt märkligt.
Vad hände med smurfen?

Om vi säger att du har järnkula i varje hjul på bilen, och fäller ner magneter från bilen framför hjulen som attraherar kulorna framåt..

tror du att obalansen i vikt som då skapas i varje hjul är en bluff?
Vad tror du egentligen?
Citera
2012-08-26, 19:09
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Om vi säger att du har järnkula i varje hjul på bilen, och fäller ner magneter från bilen framför hjulen som attraherar kulorna framåt..

Vad tror du egentligen?

Så kommer kulorna att attraheras framåt tills att de hamnar i ett läge där kraftresultanten av gravitationen och magneten går radialt från hjulets mittpunkt och därmed inte gör mer än ligger stilla inuti fälgen.
Citera
2012-08-26, 19:09
Medlem
Citat:

Vad tror du egentligen?
Vad spelar det för roll vad jag tror?
Varför går inte fenomenet att beskriva matematiskt?
Citera
2012-08-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Hur menar du att en kompass rör sig? Det är väl rätt "magiskt", eller? Men den gör det helt utan kraft? Med ren viljestyrka?

Det är inte kompassen som rör sig, det är du som rör dig. Kompassen pekar bara alltid mot norr.

Har aldrig sett så mycket trams i en tråd...
Citera
2012-08-26, 19:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

minfil.se/e6LbX7a8b5

MVH
Du tror väl på etern och flogistonet också antar jag. Varför ska man lära sig och utforska saker när det är mycket enklare att fantisera.

Jag ser dock fram emot din film. Har du hittat lämpliga material? Jag rekommenderar ju plexiglas så du inte gömmer några motorer eller remmar inuti.
Citera
2012-08-26, 19:28
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mashed
Du borde läsa nån kurs i fysik på universitetet. Du verkar genuint intresserad, men du har tyvärr missförstått hur det fungerar.

Jag förstår hur du tänker men det är tyvärr fel. Det blir ingen obalans i vikten på det sättet du tror, utan kulan hålls på sin plats av magneten och gravitationen, kraftresultanten (kombinationen av magnetens kraft och gravitationens) pekar rakt ut från hjulets mitt och tillför därmed ingen moment till hjulet som skulle få det att snurra.

Jämför med att dra ett snöre från ett hjuls mitt - det roterar inte. Fäster du däremot ett snöre i gummit på däcket så kommer det rotera på grund av momentet, fram tills att snöret utgör en kraft rakt mot hjulets mitt.

Illustration:

http://imgur.com/v2tDO

Ska bli intressant att se argumentet mot din illustration tyvärr tror jag inte att det kommer. =(
Citera
2012-08-26, 19:33
Medlem
Måste vara många som har hysteriskt kul när dom läser det här forumet, såna där prylar finns väl på nått jävla museum?
Citera
2012-08-26, 22:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Jo jag förstår, men du har fel.

Magnetiska fält är inte statiska, kan inte vara det. En konstant fältstyrka är inte heller statiskt, det har bara lika mycket rörelse (laddning) hela tiden.

Om elektriskt laddade partiklar, som i sig är i rörelse (laddning är rörelse), ska skapa ett magnetiskt fält, så kan det självklart aldrig vara statiskt, även din "konstanta fältstyrka" fluktuerar.

Den konstanta fältstyrkan du pratar om finns ju inte, den varierar beroende på avstånd.

Partikalrna som skapar magnetfältet rör sig lika mycket och på samma sätt hela tiden och därmed får man ett statiskt fält med en konstant fältstyrka, som beror på avståndet. Med konstant menas alltså att fältstyrkan inte varierar över tiden.

Citat:
Dom behöver inte samverka, dom ska inte samverka.

Om de inte samverkar så motverkar de varandra vilket skulle leda till en lägre uteffekt...

Citat:
För att dom ska ta ut varandra så måste dom vara identiska vid ett givet tillfälle, och dessutom måste kulan i det läget vara exakt i mitten, och dessutom helt still (annars utnyttjar den sin rörelseenergi och fortsätter i sin riktning)

Det handlar ju inte om "över tid", det här händer konstant, hela tiden.

Nej, för att fluktueringar skall ta ut varandra måste de inte vara identiska vid ett givet tillfälle, utan det räcker att de över en viss tid (som i några bråkdelar av e nsekund) jämnar ut varandra.

Det verkar inte som att du kan få mig förstå via ord och logiska resonemang, kanske är jag för trög helt enkelt? 【・_・?】

Kanske får du helt enkelt bygga en prototyp och visa för mig, så att jag kan förstå att du faktiskt har rätt...
Citera
2012-08-26, 22:41
Medlem
Intressant och väldigt roligt om det fungerar. Det jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera till är små små lampor. Led finns och drar inte mycket. Kanske ladda mobilen.
Men.. Allt strävar efter jämvikt. Om man däremot tillför en knuff då och då bör det gå alldeles utmärkt. Tyvärr är det lite jobbigt att ha koll på när den väl stannar.
Hör av dig med ett PM när du fått den till och gå i ett dygn utan stopp.
Citera
2012-08-26, 22:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donjulio
Intressant och väldigt roligt om det fungerar. Det jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera till är små små lampor. Led finns och drar inte mycket. Kanske ladda mobilen.
Men.. Allt strävar efter jämvikt. Om man däremot tillför en knuff då och då bör det gå alldeles utmärkt. Tyvärr är det lite jobbigt att ha koll på när den väl stannar.
Hör av dig med ett PM när du fått den till och gå i ett dygn utan stopp.
Um, om man ska hålla på och knuffa till hjulet, vad för nytta har man då av arrangemanget med kula och magnet? Cykeldynamon är bra men inget att direkt höja på ögonbrynen för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in