2012-08-25, 21:03
Medlem
Kamrater,

Sluta mata trollet.

Läs hans inlägg, han driver bara. Och skulle det finnas någon så urbota korkad ger det heller inget att skriva något, då hen bara ignorerar raka frågor etc. Znarken.
Citera
2012-08-25, 21:08
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Dina inlägg syns, och hans avatar ser ut att vara den framlidne Bill Hicks, amerikansk ståuppare.

Tack, måste säga att det var väldigt passade
Citera
2012-08-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Nej tyvär, magneten har ingenting med hjulets energi att göra..

Hjulet skapar rörelseenergi på grund av gravitationen och obalansen i vikt som kulan blir när magneten håller kulan på hjulets sida hela tiden..

Men du har fortfarande inte greppat att friktionen sabbar allt, du kan få kulan att vobbla upp och ner om du oljar in hela cylindern och kulan för att bli av med friktionen, detta stannar dock efter ett tag då båda krafterna har en konstant attraktion, och kulan kommer tillslut hamna i en absolut position... Men resultatet blir att den inte alls påverkar cylindern utam helt friktionsfritt glider mot den, precis som att det skulle vara luft emellan.

Men nu när den SKA påtvinga ett momentum genom att först åka UPP sen med gravitationens kraft glida ner och ta med sig cylindern så kommer den motverka sitt eget momentum genom att gravitationen drar i HELA kulan och bromsar dess axelrotation, samma sak händer när den ska guppa upp igen så kommer kraften från magneten som suger i HELA kulan motverka axelns rotation. Friktion uppstår vilket blir den enda restprodukten och eftersom att det inte finns någon energi som inte är bunden inom magnet-gravitation-friktion så hamnar värdet på NOLL. Det finns ingen kraft som kan överträffa friktionen, friktionen blir dominerande och det funkar inte.

Det hade funkar om kulan var elektromagnetisk och man kunde ändra dess laddning från + till - så att den tar en extra knuff från magneten till gravitationen, och där igenom få rörelseenergi. Men detta tar bort poängen med experimentet då du använder elektricitet.
Senast redigerad av wessla 2012-08-26 kl. 00:07.
Citera
2012-08-26, 01:36
Medlem
Lycurguss avatar
Så var det dags att dyka djupare. Fungerar inte detta? Vem sa det? Förklaringen till att det inte fungerar är? Någon som kan hjälpa mig förstå varför det inte fungerar?

Matrixen... haha ja visst kan man se det så, lite larvit utryck enligt mig, men jaja alla ser det som dom vill.

Om jag gick en utbildning i en annan värld, där man kommit överens om att två legobitar kan inte sättas ihop. Om jag började denna utbildning och läraren sa till mig.

Två legobitar går inte att sätta ihop, alla visste detta ifrån födseln i princip, då dom testat det och det fungerade inte, alla sa ju att det inte gick. Så dom flesta skulle aldrig ens försökt. Det är ett dåligt exempel för oss då detta är något så självklart för oss alla, vi vet att det går att sätta ihop två legobitar men det bygger ur samma princip.

Om jag sa till läraren i klassrummet, och gick emot, det går visst att sätta ihop två legobitar. Alla skulle skratta åt mig. Förlöjliga mig. Det går inte alls, hur hade du tänkt att detta skulle ske?

-Man sätter bara ihop dom.

Svaren jag hade mötts av skulle bli, jaha men hur ska du göra detta då? Det är fysiskt omöjligt, och sen skulle dom förklara för mig hur dom lärt sig att detta inte var möjligt. Dom vet om att det inte går.

Jag hade kanske trott på dom, och inte ens försökt min teori. Alla andra säger att det inte går, så det måste vara sant. Vågar jag ens försöka själv? Törs jag?

Om jag skulle vågat lita på vad jag trodde, hade jag bara satt ihop legobitarna inför klassen, skrattat åt läraren och sagt, jaha nu då? Vad säger du nu? Du ser ju att det gick.

Först kanske han skulle tro att det var fake, att jag bara lurades, att legobitarna var ett fejkat trolleritrick? Till slut hade han ändrat vad han trodde och insett att han och alla andra hela tiden haft fel. Jag hade rätt, det gick att sätta ihop legobitarna.

Samma sak sker just nu här, går det att skapa en sån här maskin? Tror ni att det går? Kan man skapa den? Vågar ni testa? Eller kommer ni tänka att så många säger att det inte går, så det går inte.

Vet ni att det går? Är ni säkra på att det går? Kan man skapa detta? Tror ni att det går, kanske? Eller VET ni att det går?

Vågar ni försöka? Jag lovar att det fungerar, jag har nämligen testat själv, det krävs dock att man vågar testa först. Denna energikälla bygger på enkla principer.

Kulan dras emot magneten, till skillnad ifrån era dåliga jämförelser som att man ser magnetismen som ett snöre som drar i kulan så fungerar magnetismens dragningskraft annorlunda än ett snöre som drar. Snöret skulle hålla fast kulan emot kanten så att den "stannade". Magnetismen påverkar kulan i en dragning som inte är konstant på det sättet som ett snöre skulle dra den. Utan för att förklara på bebisspråk så drar den kulan samtidigt som den inte drar i kulan, av på av på av på. Detta gör att kulan inte stannar utan skapar två motsatta rörelser. Där hjulet börjar snurra neråt av att kulan dras uppåt emot magneten, enkelt förklarat. Friktionen som skapas av kulan emot hjulet när den dras av magnetismen skapar en kraft som får hjulet att rulla. Väldigt simpelt.

För att förtydliga, snöret hade hållit fast kulan ifrån att kunna snurra runt sin egen axel. Med magnetismen så sitter inte kulan "fast". Utan kan rulla runt sig själv, och på så sätt fungerar denna otroliga manick. Magi eller? Knappast

Inga regler kan ändra detta. Inga utbildningar eller energiprinciper kan få detta att bli fel. Hur många ingengörer som kommer in här och vill att det ska vara som dom lärt sig på sina utbildningar kan ändra detta simpla faktum. Detta är vad som händer om man skapar denna maskin. Om ni inte tror mig så är det bara att ni testar själva.

Mirakel kanske vissa kommer tycka, för andra så är det väldigt simpelt.

Att sätta ihop två legobitar är inte så svårt alls. Testa själv så får du se.
Senast redigerad av Lycurgus 2012-08-26 kl. 01:48.
Citera
2012-08-26, 02:09
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Detta är vad som händer om man skapar denna maskin. Om ni inte tror mig så är det bara att ni testar själva.

Vad tycker du om videon jag la upp på mitt försök några sidor tillbaka ?
Citera
2012-08-26, 02:16
Medlem
Lycurguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vad tycker du om videon jag la upp på mitt försök några sidor tillbaka ?

Har inte tittat på den, men det förändrar ingenting.
Citera
2012-08-26, 02:53
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
15.000kr
https://www.flashback.org/sp39014643

http://minfil.se/D8K0X6a8be

Jag tänker faktiskt ta för givet att du står fast vid ditt ord.

Självklart står jag fast vid mitt ord, men jag skulle vilja att du funderar lite kort över ett par saker först.
"1. Hjulets rotation drar kulan åt höger"
"3. Samtidigt motverkar sin egen riktning eftersom den rullar mot hjulet"
"4. Friktionen mellan kulan och hjulet skapar hjulets rotation"

I 4 säger du att den rullande kulan får hjulet att börja rotera via friktion. Detta är korrekt, förutsatt att kulan rullar.

Du säger dock i 1 och 2 att det samtidigt är hjulets rotation som gör att kulan börjar rulla.

Du säger alltså att A skapar B därför att B skapar A, vilket blir lite lustigt, för A kan inte skapa B förrän B har skapat A, men B kan ju inte skapa A förrän A har skapat B.

Vad är det här som är orsaken och vad är det som blir följden, A eller B?

"2. Ju längre bort kulan dras från magneten, desto mer ökar dragningskraften från den"

Är det verkligen så? Jag skall inte bemöda mig att blanda in matematik (Biot-Savarts lag är annars bra), men om vi tänker logiskt istället. Du menar att ju närmare ett föremål kommer en magnet, desto svagare blir kraften från den. Detta medför att om man tar en magnet och håller rakt över ett magnetiskt föremål som liggerpå ett bord, så kommer det föremålet att hoppa upp till magneten, sedan falla tillbaka ned, sedan hoppa upp igen osv i all oändlighet. Beter sig verkligen dina magneter så?

Tänk dig magnetfältet som fältlinjer. Dessa fältlinjer kommer att starta i magnetens ena ända och sluta i dessa andra, vilket innebär att de är cirkulära. Rita nu upp några sådana på din magnet. Var är dessa fältlinjer tätast? Precis som en täthet av fotoner gör att man får starkt ljus så innebär en täthet av dessa fältlinjer (som för övrigt också "är" fotoner) att man får ett starkt magnetfält.

Sedan så ritar du upp krafterna korrekt och dessa visar tydligt att kulan är i jämvikt, förutsatt att alla krafter är konstanta. Du menar dock att magnetfältets styrka avtar ju närmare man kommer magneten, vilket skulle skapa instabiliteten.

Fundera lite på detta och hör av dig om du tycker att du kan förklara lite bättre...
Citera
2012-08-26, 03:19
Medlem
Lycurguss avatar
Ett annat alternativ för er som inte får experimentet att lyckas är att försöka med olika kraftiga magneter och med olika kulor som är olika magnetiska till kraft och yta.

Huh?? Tänker några.

Om kraften är för stark så kan missödet att kulan fastnar uppstå. Om man däremot tänker sig en magnetisk kula med en kärna som inte är magnetisk.

Så kan man göra så att kulan dras runt sig själv och skapar friktionen i hjulet. Sålänge en friktion emot hjulets innerkant finns som gör att det kan rulla, annars kan man få samma problem här också, att det "fastnar".

Om kulan är magnetisk på rätt sätt så drar inte ma netismen hela kulan på en gång i en stark dragning emot sig, utan magnetismen byter hela tiden punkt på kulan, fästpunkten på magnetismen blir starkare på en ny plats sålänge kulan får rullning.

Detta gör att magneten drar kulan runt sin egen axel om och om igen och den fastnar således aldrig så att maskinen stannar.

Ni kan inte bara ta en fet magnet och random kula och sätta igång. Experimentera med lite olika krafter tills ni får igång effekten. Sen kan man börja räkna ut större skalor för manicken.

Detta är att uppfinna hjulet igen. Man kan inte säga att hjulet inte snurrar om man gör det fyrkantigt. Visst kan det i teorin snurra runt, i verkligheten hade dock vagnen stått still hur mycket hästarna en drog. Betyder inte att teorin är felaktig.

Hjulet kan snurra.

Lycka till!
Senast redigerad av Lycurgus 2012-08-26 kl. 03:21.
Citera
2012-08-26, 03:20
Medlem
Citat:

Kulan dras emot magneten, till skillnad ifrån era dåliga jämförelser som att man ser magnetismen som ett snöre som drar i kulan så fungerar magnetismens dragningskraft annorlunda än ett snöre som drar. Snöret skulle hålla fast kulan emot kanten så att den "stannade". Magnetismen påverkar kulan i en dragning som inte är konstant på det sättet som ett snöre skulle dra den. Utan för att förklara på bebisspråk så drar den kulan samtidigt som den inte drar i kulan, av på av på av på. Detta gör att kulan inte stannar utan skapar två motsatta rörelser. Där hjulet börjar snurra neråt av att kulan dras uppåt emot magneten, enkelt förklarat. Friktionen som skapas av kulan emot hjulet när den dras av magnetismen skapar en kraft som får hjulet att rulla. Väldigt simpelt.

För att förtydliga, snöret hade hållit fast kulan ifrån att kunna snurra runt sin egen axel. Med magnetismen så sitter inte kulan "fast". Utan kan rulla runt sig själv, och på så sätt fungerar denna otroliga manick. Magi eller? Knappast

Inga regler kan ändra detta. Inga utbildningar eller energiprinciper kan få detta att bli fel. Hur många ingengörer som kommer in här och vill att det ska vara som dom lärt sig på sina utbildningar kan ändra detta simpla faktum. Detta är vad som händer om man skapar denna maskin. Om ni inte tror mig så är det bara att ni testar själva.

Mirakel kanske vissa kommer tycka, för andra så är det väldigt simpelt.

Att sätta ihop två legobitar är inte så svårt alls. Testa själv så får du se.

Det är PRECIS samma sak som att sätta ett elastiskt snöre fast i kulans centrum. Vi tänker oss att vi har en kula i en kula, den yttre kulan är öppen med en skåra så man kan fästa ett elastiskt snöre i kärnan på kulan så den kan snurra fritt. Precis samma effekt blir det, förutom att det blir tvärtom. Ju längre kulan är utdragen med snöret desto högre kraft blir det, medan det blir mindre kraft med en magnet.

Det är PRECIS utbildningar och principer som gör att man lär sig sånt här och fattar varför det inte funkar. Gravitationen och Magnetismen skapar en tredje kraft som planar ut hela effekten, och det är friktionen. Hade däremot kulan av nån magisk anledning bara blivit attraherad av magneten i överkant så kulan skulle föredragit att rull mot magneten istället för att förflytta hela sin energi hade vi kunnat gjort nått kul. Men så är inte fallet, kulan kommer bara attraheras mot den starkaste källan, vilket blir mitt mellan krafterna, och inte få för sig att gå mot båda samtidigt vilket den måste om den ska börja rotera över sin egen axel.
Citera
2012-08-26, 03:22
Medlem
Lycurguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Det är PRECIS samma sak som att sätta ett elastiskt snöre fast i kulans centrum.

Nej det är det inte alls, om kraften var fäst i kulans centrum hade kraften varit konstant ifrån kärnan och kulan hade då inte rullat runt sin egen axel utan fastnat med denna kraft och stått still, i en konstant dragning emot kanten av hjulet.
Citera
2012-08-26, 03:26
Medlem
Citat:
Ett annat alternativ för er som inte får experimentet att lyckas är att försöka med olika kraftiga magneter och med olika kulor som är olika magnetiska till kraft och yta.

Huh?? Tänker några.

Om kraften är för stark så kan missödet att kulan fastnar uppstå. Om man däremot tänker sig en magnetisk kula med en kärna som inte är magnetisk.
Citat:
Så kan man göra så att kulan dras runt sig själv och skapar friktionen i hjulet. Sålänge en friktion emot hjulets innerkant finns som gör att det kan rulla, annars kan man få samma problem här också, att det "fastnar".

Om kulan är magnetisk på rätt sätt så drar inte ma netismen hela kulan på en gång i en stark dragning emot sig, utan magnetismen byter hela tiden punkt på kulan, fästpunkten på magnetismen blir starkare på en ny plats sålänge kulan får rullning.

Nej du verkar inte fatta hur den attraherar alls, den kommer alltid att dra i HALVA kulan, den är ju förfan rund, hur ska du få den att dra i 1/3 av kulan, du måste få magnetismen att skära ut som en tårbit i kulan.. haha

Citat:
Detta gör att magneten drar kulan runt sin egen axel om och om igen och den fastnar således aldrig så att maskinen stannar.

Det är precis vad den inte gör, den drar i halva kulan eller hela, bara att välja.

Citat:
Hjulet kan snurra.
*rulla
Citera
2012-08-26, 03:27
Medlem
Citat:
Nej det är det inte alls, om kraften var fäst i kulans centrum hade kraften varit konstant ifrån kärnan och kulan hade då inte rullat runt sin egen axel utan fastnat med denna kraft och stått still, i en konstant dragning emot kanten av hjulet.

bingo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in