Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
1. Kulan rör sig först, sen hjulet, kulan komer ALLTID dras till den lilla punkten som är närmst magneten. Punkten är väldigt liten. När magneten häftast fast kulan på den punkten det är exakt då som magneten vill och kan skapa balans i hjulet genom att dra både kula och hjuletet som kulan sitter fast i, i sidled bara en liten bit innan magneten drar kulan upp till samma punkt, närmast magneten. Där händer samma sak igen och sen så repeteras det snabbt om och om igen.
Det är en missuppfattning att magneten som har kontakt med metall 1-2 cm bort "orkar" stå emot gravitationens kraft när den vill balansera vikten ihjulet. Kontakten som magneten har med kulan är som mest och minst starkast på vägen upp till punkten och när den häftats fast.
2. Skulle vi sätta fast kulan istället föör att magneten får häfta fast kulan vid punkten som jag pratar om, då skulle det vara ganska lönlöst. Men det går bra att förhindra kulan att lämna magnetens fält, UNDERIFRÅN kan man hålla kulan i klippet för att sätta både magnet och kulan på exakt rätt plats för att skapa "punkten" som jag beskrivit. Som alltid är där magnetens kant pekar. (även där magnetens fält tar slut) (kulan har till hälften lämnat magnetfältet vid punkten)
3. Enligt gummiankan som jag lyssnar på för jag vet att han också vet det jag vet som ni tror att vi tror så drar magneten på övre delen av kulan mer än undre .. Därför den snurrar. Det kan stämma Även fast gravitationen är det som skapar rörelseenergin I HJULET genom viktutjämning-"försök".
4. Ok , men den här principen är oslagbar för du kan annvända cylindrar och rör, kulor och hjul.. Det spelar ingen roll för principen fungerar fortfarande.
Som Einstein sa, det ska vara så enkelt som möjligt men inte för enkelt så det inte fungerar.
Kom ihåg att jag redan kommit på flera andra uppfinningar som gör graviation till rörelseenergi, det är lixom ingen nyhet att gravitation kan skapa rörelseenergi , jag fick bevis för det när jag tappade kulan och den fick rörelseenergi ner till golvet..
Fortfarande ganska extremt att det är 2 personer som kan se det vad som händer i videoklippet och hur krafterna arbetar. Ni har fått kunskapstillfällen varje dag i hela erat liv att lära er om gravitation, magnetism och hjul bara genom små iaktagelser i vardagen. Detta bör alla kunna se eftersom hjulet snurrar åt det hållet som det gör OCH att kulan ser ut som att snurra vid KANTEN på magneten/"punkten" förutom vid en liten sekvens i filmen då hjulet skapar vridkraft där kan man se att kulan "juckar" vridkraft genom att häftas fast av magnet i hjulet och sen åka med hjulet i sidled tillbaks in i magnetens fält där det naturliga är att kulan dras mot PUNKTEN igen.
Nu ser ni jag har sovit fram tålamod som gummiankan, ispirerande killa faktist jag har lärt mig mycket av gummiankan Hitils och jag hoppas nån av er alla lär er nått från mig, för jag gör det för kunskapen och vetenskapen, kärleken inte pengarna.
MVH
Det jag menar med 1 och 2 är att du måste bryta isär problemet och titta på varje del för sig för att förstå vad det är som gör att hjulet rör på sig.
Magneten kommer inte dra kulan i någon punkt. Om kulan är asymetrisk så kommer den tillslut hitta ett balanserat läge, dvs. den kommer att ligga still i magnetfältet.
Jag har själv haft möjligheten att leka med supraledare, en sån liten kub som man kan få "sväva" på en superkyld magnet. Även denna, trotts att den ligger och "svävar" slutar snurra efter ett tag. All rörelse kostar energi.
Vad gäller Einsteins citat så håller jag med, det är svårt att görna något svårt enkelt med det är lätt att göra något enkelt svårt.
Vidare så är det flera som har frågat efter dina beräkningar, men den frågan undviker du flitigt. Visa dina beräkningar och rita upp hur alla krafter och motkrafter verkar på maskinen. Visar du inte matematiskt hur du tänker kommer jag att avfärda dig som troll.
Det är så det fungerar, iaf i den akademiska värden. Kan man inte bevisa sina teorier så avfärdas dom som inte sanna. Sticker man ut hakan så får man vara beredd att försvara sina argument (då med trovärdiga källor, modeller både matematiska och mekaniska). Än har jag inte sett ett vettigt argument i form av beräkningar eller modeller.
Citat:
Ni har fått kunskapstillfällen varje dag i hela erat liv att lära er om gravitation, magnetism och hjul bara genom små iaktagelser i vardagen. Detta bör alla kunna se eftersom hjulet snurrar åt det hållet som det gör OCH att kulan ser ut som att snurra vid KANTEN på magneten/"punkten" förutom vid en liten sekvens i filmen då hjulet skapar vridkraft där kan man se att kulan "juckar" vridkraft genom att häftas fast av magnet i hjulet och sen åka med hjulet i sidled tillbaks in i magnetens fält där det naturliga är att kulan dras mot PUNKTEN igen.
Iaktagelser utan rellevant kunskap är inget annat än amatörmässiga gissningar. Känner man inte till teorin så kan man inte dra vetenskapliga slutsatser.
Så bevisa vad du har lärt dig genom att bevisa att detta fungerar matematiskt.
Magnetism och dess påverkan på material händer starkt ihop med massa. Samma sak som gravitation, mindre massa ger mindre potensiell energi. Alltså om kulan är assymetrisk så kommer det vara masscentrum som kommer hamna närmast magneten.
Hat du överhuvud taget tänkt på vilket varvtal kulan måste ha för att få hjulet att snurra 1rpm? Kulan ser ut att ha en omkrets som är ~50ggr mindre än hjulet, dvs kulan måste hålla 50 rpm för att hjulet ska hålla 1rpm.
Sen kan jag bar hålla med den som skrev att hjulet borde fortsätta att accelerera om det är som du säger. Annars så fungerar den inte iaf, då friktionen blir för stor.
Och appropå friktion, hur ska du kyla kula? Ponera att exprimentet fungerar, hjulet börjar snurra (utan yttre inverkan) och kula rullar och accelererat i oändligheten, mellan kulan och hjulet så uppstår det friktion, denna kommer att yttra sig som värme. Högre rpm ger alltså större uppbyggnad av värme, tillslut kommer Al-hjulet att deformeras av värmen, och allt havererar. Detta förutsatt att du har noll friktion i lagret till hjulet annars kommer det hända samma sak där.
Men som jag sa tidigare visa beräkningar och rita upp alla krafter, annars avfärdar jag dig som troll.