2012-01-18, 01:26
Medlem
KungPungPats avatar
Hej alla.
Jag har länge funderat på hur detta skulle gå till för jag förstår att det är möjligt.
Jag tänkte att om man trär på en tyngd på en lodrät spiral så kommer gravitationen förvandlas till rörelseenergi när tyngden dras ner mot marken som sen går att generera antar jag.
Jag har dock inge pengar för att testa teorin eller nån som verkar tro på mig när jag berättar det här.

Kunde man använda magnetfält mellan spiralen och tyngden kunde friktion elimineras antar jag också.

Finns det någon här som kan hålla med mig om att det är rimligt och bör fungera?

/Förbannad elkund
Citera
2012-01-18, 01:32
Medlem
cephs avatar
Ja, du kan utnyttja lägesenergin på så vis.

Det görs även här:
http://vattenkraftverk.files.wordpress.com/2012/01/vattenkraft_illustration1.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft

Men i ditt fall måste man ju flytta upp tyngden varje gång (det kräver energi och då motarbetar du gravitationen). I vattenkraftsfallet så sköts det av vädret.
Citera
2012-01-18, 01:47
Medlem
Sereenas avatar
Problemet är att all energi som alstras kommer användas upp för att få tyngden tillbaks till toppen.
Citera
2012-01-18, 01:53
Medlem
Bonnatorps avatar
Din teori är ungefär densamma som att denna bil skulle rulla för evigt (den lutar ju trots allt framåt och har hjul på lyften )
Citera
2012-01-18, 02:45
Medlem
KungPungPats avatar
Men låt oss säga att att vi har 100 tyngder och en stor spiral, om jag då satt upp alla tyngder längst upp på spiralen varje morgon, då tror jag att om man släpper vikt efter vikt att en generator skulle kunna snurra en hel dag, och jag skulle inte klaga på att lyfta upp lite vikter på en hylla varje morgon om jag slapp betala elräkning, om vi säger så..

om vi hade en miljon vikter uppe på spiralen som släpps en efter en, skulle generatorn snurra ett år då kanske så skulle nog elektrisiteten vara så kraftig att den kan snurra ett varv på spiralen och sen börja om och släppa vikt efter vikt tillbaka.

Sen borde det gå att ha en cirkel med spiraler och vikter och på så sätt få i princip jämn vikt runt om hela. Men jag antar att det är nästa steg i den här utvecklingen.

Jag ser det som oändligt med energi eftersom hur många vikter som finns bestämmer vi. Alltså bestämmer vi hur länge vi vill att den ska snurra innan vikterna måste upp.
Citera
2012-01-18, 02:53
Medlem
Bonnatorps avatar
Det blir fortfarande samma energi som om du trampar på en cykel med dynamo. Möjligen kan det vara så att det känns lättare att lyfta upp vikter på en hylla då du fördelar ansträngningen på mer kapabla muskler.
Citera
2012-01-18, 03:02
Medlem
KungPungPats avatar
låt oss säga att vi har 100 vikter och 10 varv på spiralen och sen genererar ström från det. Tror ni inte strömmen från det kan få en motor att vända på spiralen med vikterna på en gång och sen släppa dom sakta åter igen?
Citera
2012-01-18, 03:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
låt oss säga att vi har 100 vikter och 10 varv på spiralen och sen genererar ström från det. Tror ni inte strömmen från det kan få en motor att vända på spiralen med vikterna på en gång och sen släppa dom sakta åter igen?

Du använder lika mycket energi för att lyfta vikten som du tjänade på att den föll (en av dom där irriterande små naturlagarna) plus att du alltid får en viss energiförlust till tex värme pga friktion mm

Läs lite om evighetsmaskiner
Citera
2012-01-18, 03:35
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Kan 1+1 bli 3?
Nej, det är en fysikalisk omöjlighet.

Tänk dig att denna vikt som du hissar upp har en lägesenergi på 100J. I absolut bästa fall kan den då generera max 100J.

Dessutom finns en friktion mellan vikten och spiralen samt vikten och luften som vi för enkelhetens skull kan säga tar 10 J. Denna energi blir värme.

Din elektriska generator kan inte konvertera precis alla energi till elektricitet. Säg att den lyckats konvertera lite mer än 90%. Då har vi 80 J i elektrisk energi. Resten blir värme.

Sedan vill du vända på spiralen. Till det behöver du en motor. En motor kan inte konvertera all elektrisk energi till rörelseenergi. Säg att den lyckas konvertera 70 J. Dessa 70 J räcker inte för att hissa upp vikten till sitt ursprungliga läge. Till det krävs minst 100J.

Totalt har vi alltså gjort en nettoförlust på 30 J.

Även om du är världshistoriens största geni och på något vis lyckas bygga en totalt friktionsfri spiral en hundraprocentig generator och en hundraprocentig motor, så kan du aldrig någonsin få ut mer energi än vad du stoppar in. Som allra bäst skulle då din maskin gå +- 0.
Citera
2012-01-18, 04:55
Medlem
KungPungPats avatar
så ni menar alltså att om man får en generator att snurra 1000 varv så kommer den elektrisiteten inte klara av att snurra 1 halvt varv för att vända spiralen så att processen startar om?

För mig är det iaf en självklarhet att det skall fungera, men säg gärna varför dom här 1000 varven generatorn kan snurra inte skulle skapa energi till det här halva varvet som spiralen ska snurra för att processen ska börja om?
Citera
2012-01-18, 04:59
Medlem
KungPungPats avatar
och energin från 10 000 vikter skulle ändå inte klara att vända på spiralen?

men om vi gjorde fler varv på spiralen då? spelar det ingen roll att generatorn kan snurra hur många varv som helst innan vi vänder på den?
Citera
2012-01-18, 05:30
Medlem
KungPungPats avatar
vikterna har ingen bestämd vikt heller och dom kan vara lätta eller väga bly det blir ju inte mindre el genererat för dom åker ändå lika många varv på spiralen, så att säga att det kommer ta exakt lika mycket energi att vända på spiralen verkar väldigt långt från verkligheten enligt mig, eftersom det skulle dra mer energi att vända e tung spiral än en lätt spiral.

Okej jag kanske ska överdriva och säga att vi har en 10 000 små lätta vikter som släpps en efter en på spiralen och en generator inne i spiralen som snurrar ett varv när en vikt åkt ett varv på spiralen. Och det är 10 varv på spiralen då skulle generatorn snurrat 1 miljon gånger innan spiralen behöver vändas för att processen ska startas om, all el som producerats på dom snurren skulle nog kunna vända på många lastbilar om det var så, så varför inte spiralen med hjälp av en motor.

Om vi säger att vikterna väger 0,1 kilo eller kanske ännu midre så skulle det bli ungefär ett 1 000 kilos lyft för att generatorn ska snurra 1 miljon varv till.

Jag tycker att det säger sig själv att denna teori bör fungera.

Ingen som håller med mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in