2007-10-09, 10:30
Awaiting Email Confirmation
Ännu dyrare vara med i a-kassa??

Fick en lapp från handels nu på morgonen..

"Medlemmar i a-kassan ska betala en förhöjd finansieringsavgift på 251 kr i månaden.
De som har fått arbetlöshets- eller aktivititetsstöd under månaden befrias från den förhöjda avgiften, om de inte har arbetat eller haft rätt till lön under någon del av månanden.
Regeringen har meddelat att skulden för den förhöjda finansieringsavgiften kan komma att överlämnas till inkasso. Beslut om detta kommer senast 1 Januari 2008 och kan gälla för hela 2007."

Hur ska man tolka detta.
Går min avgift upp från 520kr till 741kr + att jag ska betala retroaktivt för hela 2007?
(Jag är inte bara med i a-kassan utan facket ochså, dock har jag inte fått någon a-kassa då jag jobbar)
Citera
2007-10-09, 11:09
Medlem
Vad menas med "för hela 2007"? Att de ska börja kräva så mycket pengar retroaktivt känns lite otroligt. Vore politiskt sett att lägga fälleben för sig själv då de skulle tappa många röster på det.
Citera
2007-10-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwi

"Medlemmar i a-kassan ska betala en förhöjd finansieringsavgift på 251 kr i månaden.
De som har fått arbetlöshets- eller aktivititetsstöd under månaden befrias från den förhöjda avgiften, om de inte har arbetat eller haft rätt till lön under någon del av månanden.
Regeringen har meddelat att skulden för den förhöjda finansieringsavgiften kan komma att överlämnas till inkasso. Beslut om detta kommer senast 1 Januari 2008 och kan gälla för hela 2007."

Hur ska man tolka detta.
Går min avgift upp från 520kr till 741kr + att jag ska betala retroaktivt för hela 2007?
(Jag är inte bara med i a-kassan utan facket ochså, dock har jag inte fått någon a-kassa då jag jobbar)

För helvete, skriv som en riktig människa. Fattar ingenting av ditt dravvel.
Citera
2007-10-09, 11:22
Medlem
Minfäldts avatar
Tja, det går ju bra att resa ett par månader på dina besparingar utan att ligga någon till last. Om du ger fan i att anmäla dig till akassan och är borta ett halvår eller vad gränsen är nu (112 dagar?) och anmäler dig arbetslös efteråt har du 5 dagars karens utan ersättning när du är tillbaka och kan ta tag i livet igen.

Om du anmäler dig direkt med tanken att slappa får du 45 dagar utan ersättning och klockan startar direkt på tiden tills du tvingas in i "utvecklande" åtgärder i AMS regi och det ska vara ett bra trist jobb om det inte är roligare än att häcka med de lokala förlorarna på CV-skrivarkurser.
Citera
2007-10-09, 11:38
Awaiting Email Confirmation
Jag har kopierat texten rätt av från brevet jag fått hemskickat till mig.

Edit: Om det är min fråga längre ner så ser jag att jag räknat fel på några tior när det gäller min totala avgift.
Citera
2007-10-09, 11:52
Medlem
hazard simpsons avatar
Mitt bästa råd är att göra som jag gjorde. Jobba hårt och mycket och lägg pengar på hög. Samla på dig extratimmar om du kan genom att jobba extra. Sedan tar du tjänstledigt och reser iväg. Jag lyckades få ihop ganska många sparade semesterdagar+komptimmar.

Du kommer förhoppningsvis att se lite annorlunda på saker och ting när du återkommer. Att resa iväg för att få perspektiv på saker är en utmärkt idé.

Jag är medveten om att det inte är så många som kan göra detta som jag gjorde. Jag hade alla positiva förutsättningar och offrade en del för att kunna göra det.

Man måste vara medveten om att man måste betala på olika sätt. Men jag anser att det är värt det.
Citera
2007-10-09, 16:19
Medlem
Om du säger upp dig får du väl ingen a-kassa de första 90 dagarna iaf, rätta mig om jag har fel. Ur ekonomisk synpunkt är det därför bättre att du ser till att du får sparken på något sätt. Hur får du själv komma på.
Citera
2007-10-09, 17:41
Medlem
Krim1s avatar
Om du nu har 60k i besparingar kan ju du också dra ut o resa om du tyckte det verkade roligt?
Citera
2007-10-09, 20:51
Medlem
Leif Ds avatar
Tänk dig att jag ska anställa någon. Du har 2 pers att välja på. Den ena har jobbat i butik i 2 år. Den andra i 1 år, men sa upp sig och lökade sedan i ett år. Vem tror du får jobbet?

Jobba nu, medan du kan. Det kommer sämre tider, var så säker. Då är risken stor att du blir utan jobb vare sig du vill eller inte. Det är då ska slå till! Res, plugga. Under lågkonjuktur är det nämligen många fler som är utan jobb, så risken för situationen ovan blir liksom utspädd på flera.

Under lågkonjuktur är det också lämpligt att plugga. Läs nåt du tycker är kul + det nåt språk. Tyska eller engelska rekomenderas.
Citera
2007-10-10, 00:33
Medlem
ZoltiRs avatar
Jag fattar det som att de återigen informerar om den förhöjda avgiften som infördes 1 jan 2007.

Andra stycket handlar om vad som händer om man inte betalar/betalt denna förhöjda avgift. Då kan du alltså bli skyldig för de eventuella uteblivna avgifter för hela 2007.

Har du varit ordentlig och betalat dina fakturor så är det nog inget du behöver oroa dig över.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiwi

Hur ska man tolka detta.
Citera
2007-10-12, 21:08
Medlem
billgrens avatar
Någon som har bra tips på hur man slipper söka jobb när man anmält sig som arbetslös? (om man nu har det som avsikt)

Jag tänker att om man går in på arbetsförmedlingen så är det väl så att man måste söka jobb för att få a-kassa?

Men om man säger att man har ett jobb på g som man kan börja på om fem månader, inte måste man väl söka jobb då? Och efter de månaderna kanske man säger att det sket sig med det jobbet, men att man tänker börja plugga om tre månader.

Givetvis får man vara väldigt övertygande och se ut som man menar vad man säger. Hur funkar sånt i praktiken? Ni som testat?
Citera
2007-10-13, 07:43
Medlem
Doxologys avatar
Jag var i samma situation som dig för ett år sedan. Hade ett tråkigt industri jobb och då menar jag verkligen ett tråkigt jobb, samma band samma uppgifter 10h per dag. Sa upp mig och började plugga på universitet och det är mitt bästa beslut i livet. Bor med min flickvän på ny ort och läser sådant jag är intresserad av och det går mycket bra, livet känns meningsfullt.

Ser inte anledningen till varför man ska resa och slappa något år när man är tjugo, skaffa ett jobb på Irland i ett år istället som min bror, även det väldigt utvecklande och lönande. Gör något konstruktivt och slacka inte runt, det är det sämsta du kan göra. För den delen så är studier väldigt bra, det är på ett sätt mycket slappare än jobb på det sättet att du gör vad du vill, det bidrar till mer harmoni.

Mitt tips; börja studera eller att jobba utomlands, INTE slacka runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in