2009-02-11, 19:48
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ok, tack för snabbt svar. Men du e säker?
Japp.
Citera
2009-02-11, 20:15
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> A&S

/Mod
Citera
2009-02-11, 20:52
Medlem
wildhorsess avatar
Om du får sparken - dvs avskedad, kommer du att bli avstängd från rätt till ersättning från a-kassan i 60 ersättningsdagar eftersom du då anses ha medverkat till din egen uppsägning. Likaså om du blir uppsagd av personliga skäl.

Reglerna i a-kassan är tydliga på denna punkt, om du själv har sagt upp dig eller orsakat uppsägning från arbetsgivaren blir du avstängd. I realiteten krävs en uppsägning av ekonomiska skäl (arbetsbrist) för att undgå avstängning.

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=321
Citera
2009-02-11, 20:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Om du får sparken - dvs avskedad, kommer du att bli avstängd från rätt till ersättning från a-kassan i 60 ersättningsdagar eftersom du då anses ha medverkat till din egen uppsägning. Likaså om du blir uppsagd av personliga skäl.

Reglerna i a-kassan är tydliga på denna punkt, om du själv har sagt upp dig eller orsakat uppsägning från arbetsgivaren blir du avstängd. I realiteten krävs en uppsägning av ekonomiska skäl (arbetsbrist) för att undgå avstängning.

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=321

Men om man blir uppsagd pga arbetsbrist och under den tiden får sparken vad gäller då? Det står på länken du posta: Om du däremot har orsakat uppsägning från arbetsgivaren är den längsta avstängningstiden 60 ersättningsdagar. Dessa ska fullgöras inom 168 kalenderdagar.

Är det olika från fall till fall eller är det 60 dagar som gäller?
Senast redigerad av Masinga 2009-02-11 kl. 20:57.
Citera
2009-02-11, 21:01
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Men om man blir uppsagd pga arbetsbrist och under den tiden får sparken vad gäller då?
Hur menar du? Du blev varslad om uppsägning och började missköta dig under tiden du hade kvar och fick sparken?

Då har du ju orsakat avskedet själv och lååång karens gäller.
Citera
2009-02-11, 21:03
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Hur menar du? Du blev varslad om uppsägning och började missköta dig under tiden du hade kvar och fick sparken?

Då har du ju orsakat avskedet själv och lååång karens gäller.

Inget är klart än, imorgon får jag svar. Är karensen 60 arbetsdagar?
Citera
2009-02-13, 10:05
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag fick sparken ett par gånger under åttiotalet och visst fan fick jag a-kassa. Vill minnas att det var två karensdagar.
Men det var i och för sig under åttiotalet. Det kanske har ändrat sig.
Citera
2009-02-13, 10:06
Medlem
Grrvakts avatar
Utbildning och A-Kassa

Har tänkt att plugga upp mina betyg på en distanskurs. Får jag någon A-Kassa undertiden?
Citera
2009-02-13, 10:13
Medlem
PreDampors avatar
Nej.

Minsta antydan till studier/kvällskurs = avstängs/indragen akassa.

http://sydsvenskan.se/malmo/article133692.ece

http://www.kollega.se/index.cfm?c=8627

Kolla med din akassa direkt vad som gäller. Finns säkert undantag.

Glöm de gamla lökiga tiderna då studerandevilkoret fanns (stämpla på somrarna mellan terminerna på universitetet...)
Citera
2009-02-16, 22:24
Medlem
A kassan

Saknar bara några timmar en månad för att få rätt till min Alfakassa.
Tycker ni att man kan ”ändra" en siffra för att få rätt till in Akassa?
Hur stor är risken att de upptäcker detta?
Jag vet att jag kommer få ett jobb om några månader men jag vill inte tigga his Socialen så länge
Citera
2009-02-16, 22:47
Medlem
Ingen bra kontakt där du jobbat? Då skulle du kunna ändra "lagligt" så att säga utan risk att åka fast. Fast det gäller givetvis att man har en schysst arbetsgivare då.
Citera
2009-02-16, 23:44
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Ingen bra kontakt där du jobbat? Då skulle du kunna ändra "lagligt" så att säga utan risk att åka fast. Fast det gäller givetvis att man har en schysst arbetsgivare då.

Precis. Det där hjälper arbetsgivaren till med utan problem om de är någorlunda humana.
Min chef skrev ner min tjänst till exakt 80% på papper när jag började för att jag då fick rätt att stämpla upp till heltid. Egentligen ligger den på 82% och då får man inte stämpla upp. Lite trix och så kunde man hysta in 2000 extra i månaden efter skatt. Nu har jag iofs struntat i detta sedan ett halvår då jag inte orkar dribbla med mupparna på A-kassan och AF längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in