Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Tack för era kommenterar. Jag tänker så här. Jag är ju bara 20 år och vill ha lite "kul" innan jag "ta tag i mitt liv". Resa lite och så kanske, flytta till storstan med kompisarna. Hade jag haft familj och barn så hade jag nog inte tänkt säga up mig från ett fast arbete. Men som det ser ut just nu så har jag inget större ansvar, har väldigt lite utgifter och lever ganska billigt. Dessutom så vill jag även komma bort från den här hålan(har bott i samma stad hela mitt liv)
Jag är ej så karriär-medveten. Vet ej vad jag vill göra. Hade nog tyckt i grund och botten att alla jobb är tråkiga. Fast har ju iofs bara haft ett jobb så man får kanske testa sig fram?
Ha d
Jag är ej så karriär-medveten. Vet ej vad jag vill göra. Hade nog tyckt i grund och botten att alla jobb är tråkiga. Fast har ju iofs bara haft ett jobb så man får kanske testa sig fram?
Ha d
Kan förvisso förstå hur du tänker eftersom du bara 20. Men bara för att man har ett arbete så förhindrar inte det att man kan resa och hitta på saker under de semesterveckorna man är berättigad till. Det kräver bara lite mer planering med vänner osv, men det fungerar.
Angående din nuvarande situation så bör du givetvis söka dig vidare om du inte är nöjd med jobb osv. Det är helt okej att inte ha riktigt klart för sig vad man vill jobba med. Själv har jag prövat på ganska mycket - städning, lagerarbete, restaurangjobb, IT-teknik och admininistrativ tjänst. Vissa hittar sin nisch direkt, medan det tar längre tid för oss andra. Att "göra karriär" är inte en nödvändighet; det viktiga är att man har en arbetsplats som man trivs med att gå till.
Vad du verkligen bör ha i åtanke är att ju längre du står utanför arbetsmarknaden, desto svårare blir det att komma tillbaka in i den igen. Ett års arbetslöshet ser inte bra ut i CV't oavsett vilket jobb du tvingas söka när dina besparingar börjar sina - och tro mig, de kommer minska ganska snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av billgren
Någon som har bra tips på hur man slipper söka jobb när man anmält sig som arbetslös? (om man nu har det som avsikt)
Jag tänker att om man går in på arbetsförmedlingen så är det väl så att man måste söka jobb för att få a-kassa?
Men om man säger att man har ett jobb på g som man kan börja på om fem månader, inte måste man väl söka jobb då? Och efter de månaderna kanske man säger att det sket sig med det jobbet, men att man tänker börja plugga om tre månader.
Jag tänker att om man går in på arbetsförmedlingen så är det väl så att man måste söka jobb för att få a-kassa?
Men om man säger att man har ett jobb på g som man kan börja på om fem månader, inte måste man väl söka jobb då? Och efter de månaderna kanske man säger att det sket sig med det jobbet, men att man tänker börja plugga om tre månader.
Jag skall väl erkänna att jag inte kan de nya reglerna till 100%, men vet så mycket att du måste söka ett visst antal jobb / vecka när dina ordinarie a-kassedagar är slut.
Att köra en rövare i den klassen som du föreslår hade kanske funkat för 10-15 år sedan, men inte idag. Kontrollen har blivit stenhård - speciellt i de större orterna. Om du säger att du har ett jobb på gång så måste du antagligen uppge arbetsgivarens och företagets namn osv så att de kan kontrollera att detta verkligen stämmer. Samma sak är det troligtvis med studier.