2006-01-03, 10:48
Medlem
Kan man få ut sin a-kassa retroaktivt?

Hej hej, jag har en liten fråga:

Är inreggad som arbetssökande hos AMS sedan 5-6veckor, där jag fick klart för mig att min a-kassa inte betalas ut förrens mitten av Januari (45 dagars karens) eftersom jag på egen hand sade upp mig från mitt jobb.

Nu är det så att jag ska börja plugga upp mina betyg på Komvux - inregistreringsdag är den 9/1....dvs att jag börjar studera innan jag ser röken av ett öre från Metalls A-kassa.

Eftersom jag nu har gått i snart två månader utan inkomst = väldigt fattig, så kan ni ju förstå ifall
jag undrar om man kan få retroaktiv ersättning för dessa veckor mellan arbete > studier?
Jag har ju trots allt varit arbetssökande samt helt berättigad till ersättning under denna tiden...

tack på förhand....
Citera
2006-01-03, 14:07
Medlem
Ja. Egentligen så blir det ju inte ens retroaktiv ersättning. Jmf. med jobbet, där du får ut lönen för senaste arbetade månaden trots att du inte är anställd längre.
Citera
2006-01-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medionsilver
....

Beror på. De där 45 karensdagarna låter som att du sagt upp dig själv utan giltiga skäl. Är det så kommer du inte se röken av några pengar förrän denna avstängning är över, och hinner du då påbörja studier innan så ser du alltså inga pengar alls.

Om det däremot är så att Metall bara är jävligt sega med att ta ett beslut (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) så kommer du få ersättning för hela perioden (minus fem karensdagar om du påbörjar en ny ersättningsperiod) när de väl tagit beslutet och kassakort kommit in.

Edit: Hmm, läste inte meddelandet helt och hållet. Hinner avstängningen (45 dagar) + karensdagar (5 st) gå innan du påbörjar studierna så får du ut alla pengar för den perioden
Citera
2006-01-03, 16:44
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medionsilver
Hej hej, jag har en liten fråga:

Är inreggad som arbetssökande hos AMS sedan 5-6veckor, där jag fick klart för mig att min a-kassa inte betalas ut förrens mitten av Januari (45 dagars karens) eftersom jag på egen hand sade upp mig från mitt jobb.

Nu är det så att jag ska börja plugga upp mina betyg på Komvux - inregistreringsdag är den 9/1....dvs att jag börjar studera innan jag ser röken av ett öre från Metalls A-kassa.

Eftersom jag nu har gått i snart två månader utan inkomst = väldigt fattig, så kan ni ju förstå ifall
jag undrar om man kan få retroaktiv ersättning för dessa veckor mellan arbete > studier?
Jag har ju trots allt varit arbetssökande samt helt berättigad till ersättning under denna tiden...

tack på förhand....

Du förlorar i alla fall inte några dagar, kommer inte ihåg exakt, men jag tror att de dagar man är avstängd skjuts framåt, vet ej hur det är med karensdagarna?
Har en bekant som blev avstängd i fyra månader, men hon hade sänt in korten i alla fall, pengarna bara ramlade in på hennes konto efter fyra månader
Citera
2006-01-05, 09:22
Medlem
A-kassa med bisyssla (företag)?

Vid sidan om mitt heltidsarbete driver jag sedan 2002 ett företag med en polare. Det är en bisyssla och påverkar inte heltidsarbetet ö.h.t.

Är med i HTF nu och har läst lite om deras regler, jämfört mot SIF så ser det uruselt ut. Funderar på att gå över till SIF då deras regler verkar släppa igenom min bisyssla...

Någon här i samma situation som går på a-kassa?
Citera
2006-01-05, 10:00
Medlem
Beträffande vilken A-kassa som är bäst så finns det ingen skillnad i deras regelverk. I sverige finns det 37 olika A-kassor med 3,8 miljoner medlemmar och de regleras av samma regelverk. Det hjälper alltså inte att byta. så kontakta din A-kassa för gällande regler vad gäller bisyssla.
mvh/jimmi
Citera
2006-01-05, 10:17
Medlem
må så vara.. i så fall går SIF ut med sina regler mer tydligt på hemsidan.

http://www.htf.se/templates/HTF_InformationPage_Thin.aspx?id=1367 finns detta att läsa:
"4. Du får normalt inte vara egen företagare. Om du är egen
företagare bedömer a-kassan om du har rätt att få a-kasse-
ersättning. Detsamma gäller uppdragstagare."

D.v.s inte mycket till info.

https://www.internetkassan.nu/25/(0twgwyyytxe14f3jq0ipkv55)/Index.aspx?id=221 och https://www.internetkassan.nu/25/(0twgwyyytxe14f3jq0ipkv55)/Index.aspx?id=222 finns Sif's regler att läsa. Mycket utförligare.

Detta ger mig en bild av att Sif ser "mildare" på bisyssla så länge man uppfyller kraven där. Att HTF inte ens specificerar något tolkar jag som att det är tvärstopp ö.h.t. Men som du säger, man får väll ringa och snacka med dom...
Citera
2006-01-05, 11:42
Medlem
Gör det totte du betalar väl deras lön via din avgift till dom . Så med all rätt så skall du ha svar på din fråga. för jag håller med dej deras sida är värkligen luddig.
mvh/jimmi
ps. berätta gärna svaret du fick av dom.
Citera
2006-01-06, 02:29
Medlem
billgrens avatar
Nån som har koll på följande?

Jag jobbar som säljare i dagsläget. Har sedan ett par år tillbaka en fast anställning på 44 % och har varit med i A-kassan i drygt två år. Har jag någon möjlighet att "stämpla" upp till fulltid? Och om möjligt, hur skulle det gå till isf? Alltså: Kan jag klassas som halvtidsarbetslös trots att jag inte arbetat 100 % tidigare? Jag jobbade 75 % under ett halvår, nåt som påverkar? Hur ser ersättningsnivåerna ut om det nu är möjligt..?

Tack till den som reder ut begreppen för mig!
Citera
2006-01-10, 05:57
Medlem
billgrens avatar
Någon?
Citera
2006-01-10, 20:19
Medlem
Du skriver inte när du jobbade 75% hur har du jobbat under ett år tillbaka?? det är det som ligger till grund för din ersättning.
mvh//jimmi
Citera
2006-01-10, 22:46
Medlem
billgrens avatar
Senaste året har jag endast jobbat 44%. Innebär det att det inte är möjligt att stämpla upp till fulltid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in