2009-09-09, 22:30
Medlem
Tack för tipset. Jag får göra det. Insignificunt's idé om att ta det och hoppa vidare snarast möjligt får det bli om det är omöjligt att tacka nej trots i mitt tycke orimliga villkor. Men då klargör jag det direkt då jag inte heller vill lämna min nya arbetsgivare i sticket lagomt efter introduktionstiden på jobbet.
Citera
2009-09-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksmith
Nej de har knappast kollektivavtal. Och jag har gärna beredskap ibland. Däremot så tror jag inte på idéen att ha det hela tiden.

Jag skulle vilja påstå att det i praktiken inte är möjligt att du skulle ha jour/beredskap dygent runt hela året...jag vet inget annat företag som inte har det och jag har varit inom IT ett par år än så länge

Undrar om det är på mitt företag du ska börja...
Citera
2009-09-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainPanda
Om du hade varit på 24h jour hela året så hade du nog fått löjligt mycket betalt Där jag jobbar är de 5 man som delar, så de tar var femte vecka beredskap(vilket det antaligen gäller i ditt jobb) och de får 3000:- extra per vecka för det.
Jag har haft beredskap på en tidigare anställning, då fick jag 5000:- för den veckan. Problemet är just det att de i mitt tycke inte tänkt igenom det hela. Det är nämligen enbart jag som ska ha beredskap då. Men jag behöver diskutera det mer med dem.
Citera
2009-09-09, 22:33
Medlem
Citat:
Jag har haft beredskap på en tidigare anställning, då fick jag 5000:- för den veckan. Problemet är just det att de i mitt tycke inte tänkt igenom det hela. Det är nämligen enbart jag som ska ha beredskap då. Men jag behöver diskutera det mer med dem.

Jag tror du ska göra det, för det låter väldigt osannolikt att enbart du skulle ha jour, om du isåfall skulle ha det så hade du som tidigare sagt fått löjligt mycket betalt för det.
Citera
2009-09-09, 22:37
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja påstå att det i praktiken inte är möjligt att du skulle ha jour/beredskap dygent runt hela året...jag vet inget annat företag som inte har det och jag har varit inom IT ett par år än så länge

Undrar om det är på mitt företag du ska börja...
Nej inte jag heller. De kan inte ha tänkt igenom det. Antingen vill de garantera en viss uptime och då får de anställa fler än en person med beredskap. Eller så är det på väldigt lösa boliner i form "Om du har tid och det strular, så får du en fin slant för att du rycker ut". Men att ha fulla ansvaret dygnet runt året om är helt nytt för mig. Det var så det lät och att jag skulle vara ensam om att åtgärda den typen av fel var det ingen tvekan om. Men jag ska diskutera det mer med dem, förhoppningsvis inser de omöjligheten i det om de menar att jag jämnt ska ha en viss inställelsetid varje dag. Annars är det mer löst som sagt.
Citera
2009-09-09, 22:41
Medlem
Citat:
Jag tror du ska göra det, för det låter väldigt osannolikt att enbart du skulle ha jour, om du isåfall skulle ha det så hade du som tidigare sagt fått löjligt mycket betalt för det.
Ja, det får bli en diskussion imorgon. To be continued.
Citera
2009-09-10, 07:00
Medlem
Ja, om du tackar nej så kommer det drabba din A-Kassa ersättning. Antingen blir du avstängd eller så får du en procentuell mindre utbetalning under X-antal veckor.

Du ska förövrigt vara glad att du har beredskap-/jourtimmar inom IT. Du kan få dig en rejäl hacka (så jag undrar egentligen varför du klagar? Ska du åka bort en helg så är det bara att du informerar detta i förväg och tar du ut semester så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att motsvarande kompetens finns tillgänglig under din frånvaro.) Och måste du ha beredskapstimmar under din semester, ja du, då får du ännu mer pengar...

Så du vill hellre stämpla än att ha beredskapstimmar? Vilken A-kassa tillhör du?
Citera
2009-09-10, 11:33
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Nej inte jag heller. De kan inte ha tänkt igenom det. Antingen vill de garantera en viss uptime och då får de anställa fler än en person med beredskap. Eller så är det på väldigt lösa boliner i form "Om du har tid och det strular, så får du en fin slant för att du rycker ut". Men att ha fulla ansvaret dygnet runt året om är helt nytt för mig. Det var så det lät och att jag skulle vara ensam om att åtgärda den typen av fel var det ingen tvekan om. Men jag ska diskutera det mer med dem, förhoppningsvis inser de omöjligheten i det om de menar att jag jämnt ska ha en viss inställelsetid varje dag. Annars är det mer löst som sagt.

Förvisso helt sant att det är ett orimligt krav att ha 24h jour varje dag året runt. Det är dessutom oseriöst, eftersom ingen människa klarar någonting sådant.

Ska bli intressant att höra vad de säger.
Citera
2009-09-10, 12:05
Medlem
Att ha 24 timmar jour ständigt är en omöjlighet. Det måste ju ändå finnas lagar som skyddar alla arbetstagare (även för de som inte omfattas av kollektivavtal) annars är det riktigt illa.
Citera
2009-09-10, 12:07
Bannlyst
Sist jag rota i skillnaderna mellan beredskap och jour, så vill jag minnas att beredskapsarbetare är väldigt dåligt skyddade av arbetstidsregler jämfört med jour-arbete.
Citera
2009-09-10, 12:14
Medlem
Det går ju inte heller att ständigt ha beredskap... att en arbetsgivare kan kräva det (om det nu är så) är ju åt skogen. Det borde t.o.m Arbetsförmedlingen förstå att det inte går att ta ett sådant jobb.
Citera
2009-09-10, 12:21
Medlem
Säg ja till beredskapen. Om arbetsgivarna är beredda att förlänga din semester med 1 vecka varje gång de kallar in dig. Självklart påkostar de förstaklasens från solstolen i Thailand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in