2013-11-23, 07:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Akassan är förskräckligt låg när jag blev arbetslös hade precis tagit körkort och köpt bil skaffat lägenhet o köpt grejjer till. Fick börja dra in på allt och har sedan dess (1år) saknat pengar råkat få böter 2 gånger så fick ställa av bilen så fått gå eller åka med vänner.har varit ute en gång på krogen har inte haft råd mer sen så har tappat kontakten med typ alla. Min motivation är noll jag har snart slut på dagar vilket var mitt mål var så förbannad när jag fick första utbetalning så jag svor att suga ut varenda krona innan jag jobbar igen. Fick nästan exakt halva min lön när allt jag hört var att man får 80%.fuck you jävla bedragare!

Hur kan det innebära bedrägeri att du inte beviljas högre ersättning än den högsta angivna ersättningsnivån? Du har ju själv valt att teckna försäkringen, och innan dess tagit reda på vad den kostar och hur hög ersättning du kan beviljas vid eventuell arbetslöshet, eller?

Vad gäller lägenhet, bil osv, så är det ju knappast a-kassans fel att du drar på dig kostnader av diverse slag, kostnader som du uppenbarligen inte räknat på hur du ska kunna bära om du drabbas av arbetslöshet.
Citera
2013-11-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan det innebära bedrägeri att du inte beviljas högre ersättning än den högsta angivna ersättningsnivån? Du har ju själv valt att teckna försäkringen, och innan dess tagit reda på vad den kostar och hur hög ersättning du kan beviljas vid eventuell arbetslöshet, eller?

Vad gäller lägenhet, bil osv, så är det ju knappast a-kassans fel att du drar på dig kostnader av diverse slag, kostnader som du uppenbarligen inte räknat på hur du ska kunna bära om du drabbas av arbetslöshet.

Vill minnas att min syster fick ut ungefär 14000kr varannan vecka i A-kassa. Hade hon tecknat någon extra försäkring då?
Citera
2013-11-24, 05:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yakupov
Vill minnas att min syster fick ut ungefär 14000kr varannan vecka i A-kassa. Hade hon tecknat någon extra försäkring då?

Högsta dagpenning är 680 kr per dag- 680 X 22 =14960. Om hon fick 14000 varannan vecka, så måste det innebära att hon hade inkomstförsäkring via fackförbund.
Citera
2013-11-24, 09:31
Medlem
Hej.
Jag jobbar som fastighetsskötare samt båtbyggare, vilken a-kassa skulle passa mina båda yrkesområden någorlunda?
Citera
2013-11-24, 18:44
Medlem
jag var permiterad för några år sedan och då var det 26 veckors behandlings tid innan jag fick pengarna.
nu är jag med i systemet och det funkar bra har valt själv att permitera mig. och firman gick med på det sist år och i år då. skall upp och jobba min sista vecka så i morgon skall jag till nav och fixa allt igen..
det brukar funka bra så länge alla papper är i ordning.
Citera
2013-11-24, 18:51
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har du kollat om Grensetjensten har någon info eller kan hjälpa dig?
http://www.grensetjansten.no/
Citera
2013-11-24, 20:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hej.
Jag jobbar som fastighetsskötare samt båtbyggare, vilken a-kassa skulle passa mina båda yrkesområden någorlunda?

Här har du en förteckning. Läs om de olika så kommer du kunna utröna vilka som kan vara aktuella.
http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/

Förteckning över deras respektive medlemsavgifter.
http://www.iaf.se/Fakta/Avgifter-i-arbetsloshetskassorna/
Citera
2013-11-24, 20:28
Medlem
Citat:
Här har du en förteckning. Läs om de olika så kommer du kunna utröna vilka som kan vara aktuella.
http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/

Förteckning över deras respektive medlemsavgifter.
http://www.iaf.se/Fakta/Avgifter-i-arbetsloshetskassorna/

Tackar så mycket

Lutar åt unionen då, det verkar täcka hyfsat.
Citera
2013-11-24, 21:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Tackar så mycket

Lutar åt unionen då, det verkar täcka hyfsat.

Varsågod

Men du skriver att du jobbar som fastighetsskötare...ligger inte Fastighetsanställdas a-kassa närmast till hands?

Edit: Är du med i fackförbund? Glöm inte se över möjligheterna till inkomstförsäkring?
Senast redigerad av Bunny 2013-11-24 kl. 21:20.
Citera
2013-11-24, 21:47
Medlem
Citat:
Varsågod

Men du skriver att du jobbar som fastighetsskötare...ligger inte Fastighetsanställdas a-kassa närmast till hands?

Edit: Är du med i fackförbund? Glöm inte se över möjligheterna till inkomstförsäkring?

Nja, jag har två jobb och vill täcka in båda.
Därför lutar det mest åt unionen

Nej, jag är inte med i något fackförbund ännu, tänkte börja med a-kassan bara och nästa år ska jag överväga att gå med i själva facket också, har för mycket i skallen för att sätta mig in i för mycket detta året känner jag.
Citera
2013-11-25, 16:04
Medlem
Men om jag är ordinarie ledamot för tillfället och går över till att vara enbart suppleant då? Syns den ändringen? Jag har egentligen inte haft någon bestämmande roll i bolaget (förutom på papper).
Har inte heller tagit ut någon lön eller annan förmån från bolaget under tiden. Dock så har bolaget funnits endast ca 7-8 månader och på Unionens hemsida står det att man kan ha det som bisyssla om man har haft uppdraget i minst ett år vid sidan av sitt ordinarie arbete.
Tänker mest på att om det blir tjafs avseende bolagsordningen och att A-kassan kommer att hävda att denna förändring är endast på papper men att jag fortfarande styr bakom kulisserna och kommer neka mig ersättning.
Citera
2013-11-26, 09:27
Medlem
cqs avatar
Hur fungerar det med ersättningen man får som aktivitetsstöd när man är med i ungdomsgarantin, betalar de endast ut hela månader?
Har varit här i lite över en månad nu och kommer gå ur om en vecka på grund av ny sysselsättning.
Har redan skickat in en blankett för månaden som jag varit här, kan jag även få ut de sista två veckorna innan jag slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in