2015-04-09, 12:32
Medlem
Tammers avatar
Är det nån som vet vad som händer med FAS3? Den skulle ju avvecklas med tiden, men vad kommer istället? Har inte hört något alls om det från vår nya regering, det talas bara om ersättningsnivån för arbetslösa.
Citera
2015-04-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det nån som vet vad som händer med FAS3? Den skulle ju avvecklas med tiden, men vad kommer istället? Har inte hört något alls om det från vår nya regering, det talas bara om ersättningsnivån för arbetslösa.

Fas 3, eller sysselssätningsplats som det numera heter, kommer att finnas kvar ett tag till. Dock låter det som att ersättningen till anordnarna mest troligt kommer att sänkas.
Citera
2015-04-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Det ska med tiden ersättas med såkallade extratjänster i välfärden som det har skrivits en del om. Men det tar tid, bara några tusen platser hinner ordnas nu under 2015, 2016 ska det tillkomma betydligt fler men enligt AF kan det ta några år innan Fas 3 är helt ur världen.

Extratjänsterna lämnar dock flera obesvarade frågor. Jobben ska vara på 75 % bara. Innebär det att man kommer att få aktivitetsstöd för resterande 25 % eller inte? Följden kan ju annars bli att den som hamnar där får en lön som faktiskt är mindre än taket i aktivitetsstödet.
Och vad händer när den anställningen är slut? Den lär ju knappast vara A-kassa-grundande och det är väl nästan tur det för den som är drabbad för då skulle ju sänkningen bli ännu lägre för kommande ersättningsperiod. Men frågan är om man sedan får återtå till aktivitetsstöd igen? Säga vad man vill om Fas 3 men det var ju iaf inget som du fick sparken ifrån.

Eller är det kanske rent av så att dessa jobb är sista hållplatsen och att man sedan planerar att skicka dessa stackare till socialtjänsten? Varför får vi inte veta detta?

Jag litar inte ett dugg på Sossarna årgång 2015. Det känns mer och mer att när man granskar de olika satsningarna så är det mesta mycket sämre än det verkar.

Inte heller har man gjort ett skvatt kring de värdelösa deltids-reglerna som Moderaterna införde 2007 som begränsar antalet deltidsdagar till 75 och som i praktiken gör att man kan gå back på att jobba! Detta är ju något som berör tiotusentals deltidsarbetslösa och borde varit en valfråga.
Senast redigerad av tryffel 2015-04-09 kl. 19:40.
Citera
2015-04-12, 18:54
Medlem
Vilken A-kassa är rätt för mig? (Säkerhetstekniker)

Hej

Det är så att jag jobbar som Säkerhetstekniker på ett större företag i sverige, och undrar nu vilken a-kassa som skulle vara korrekt för mig.
Vi går under sef's installationsavtal, dock har jag inga tankar på att vara med i facket bara akassan.
Citera
2015-04-12, 19:09
Bannlyst
Om du har kollegor med samma befattning så fråga vilket fack dom tillhör.
Citera
2015-04-13, 21:40
Medlem
Hur hårda är arbetsförmedlingen med att man går dit direkt efter man blivit av med jobbet?

Ponera att jag har sparat ihop pengar för att jag ska kunna klara mig i 6-12 månader och att jag antingen säger upp mig eller blir uppsagd. Allra helst så vill man ju kunna klara sig på sina egna pengar utan att behöva bli förnedrad hos arbetsförmedlingen och söka jobb själv som det passar.

Skulle jag rent teoretiskt då helt enkelt kunna gå till arbetsförmedlingen ett år senare och skriva in mig när besparingarna börjar sina?
Citera
2015-04-14, 06:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Hur hårda är arbetsförmedlingen med att man går dit direkt efter man blivit av med jobbet?

Ponera att jag har sparat ihop pengar för att jag ska kunna klara mig i 6-12 månader och att jag antingen säger upp mig eller blir uppsagd. Allra helst så vill man ju kunna klara sig på sina egna pengar utan att behöva bli förnedrad hos arbetsförmedlingen och söka jobb själv som det passar.

Skulle jag rent teoretiskt då helt enkelt kunna gå till arbetsförmedlingen ett år senare och skriva in mig när besparingarna börjar sina?

Om du vill skriva in dig på Arbetsförmedlingen är i alla lägen givetvis helt upp till dig själv. Dock bör du vara medveten om eventuell påverkan som det kan ha på din SGI att inte skriva in dig, vad du eventuellt förlorar i form av arbetslöshetsersättning utvecklingsersättning/aktivitetsstöd och att du inte blir kvalificerad för någon form av arbetsgivarstöd vid anställning ( vilket kan bli aktuellt om du blir arbetslös en längre tid).
Citera
2015-04-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du vill skriva in dig på Arbetsförmedlingen är i alla lägen givetvis helt upp till dig själv. Dock bör du vara medveten om eventuell påverkan som det kan ha på din SGI att inte skriva in dig, vad du eventuellt förlorar i form av arbetslöshetsersättning utvecklingsersättning/aktivitetsstöd och att du inte blir kvalificerad för någon form av arbetsgivarstöd vid anställning ( vilket kan bli aktuellt om du blir arbetslös en längre tid).
Tack!

Det låter ju helt galet att jag som vill försöka att vara till en så liten belastning på skattebetalarna som möjligt ska straffas för det. För mig är det självklart att iallafall försöka klara sig så länge man kan på sina egna tillgångar innan man t.ex söker akassa, bidrag eller dylikt. Att dessutom få gå och bli förnedrad på arbetsförmedlingen för det inte bättre.
Citera
2015-04-14, 21:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tack!

Det låter ju helt galet att jag som vill försöka att vara till en så liten belastning på skattebetalarna som möjligt ska straffas för det. För mig är det självklart att iallafall försöka klara sig så länge man kan på sina egna tillgångar innan man t.ex söker akassa, bidrag eller dylikt. Att dessutom få gå och bli förnedrad på arbetsförmedlingen för det inte bättre.

Nej det är faktiskt inte galet, det finns logik. Du hr inte rätt till arbetslöshetsersättning om du inte är inskriven eftersom det då inte finns någon möjlighet för a-kassan att säkerställa att du är arbetssökande. Du har inte heller rätt till att behålla din SGI under en längre tid utan att skriva in dig eftersom man inte ska kunna undvika att söka nytt arbete och ändå behålla sin SGI på samma nivå. Reglerna finns för att försöka att stävja utnyttjande av välfärdssystemen av de som inte gör det som förväntas av dem för att ha rätt att nyttja systemen.
Citera
2015-04-15, 06:55
Medlem
Tips på A-Kassa, fack m.m som lär passa mig?

Hej !
Jag är något år ifrån att bli 25 år, och sedan jag gick ut gymnasiet har jag varit arbetssökande, tog mig ett par år innan jag fick in foten på första jobbet (tog sådan tid då jag hade stora sociala problem bl.a).
Trodde aldrig jag ens skulle få anställning efter en praktik, men det fick jag, även om det är en vid behovsanställning. Samt ett annat jobb som kommer periodvis varje år i ett par få månader.

Har inte än gått med i A-kassan eller dylikt, då jag alltid haft i tanken att det är svårt att få ett jobb och det nuvarande är det sista jag kanske har varav ingen idé. Men nästan varje gång ett jobb avslutas (då de flesta jag haft är periods, förutom ett av de som jag jobbar vid behov), så har nya tillfällen öppnats.

Har därav bestämt mig för att gå med i någon A-kassa (som jag förstått, finns det flera stycken?, har hört utav Alfa-kassan som flickvännens moster förut rekommenderade mig om).
Men även om man ska gå med i fack och dylik?

Hur det ser ut för mig just nu är att jag kommer snart börja på 100% jobb i 2,5 månader, efter det har jag ingen aning vad som sker, men förhoppningsvis har jag kvar tider på det jobbet jag har vid behovsanställning och kanske får mer jobb.

Jag har även fråga angående avtal, då jag inte än fått skriva under för detta nya år på det företaget jag har vid behovsanställning, tänkte om det är krav att ha det på papper när man går med i någon kassa m.m?
Citera
2015-04-15, 08:00
Medlem
haruvettiskallens avatar
Du bör välja fackförbund / a-kassa som prioriterar din yrkesroll för att de ska kunna hjälpa dig bättre, och även att du får reglerad lön och bättre avtal. Om du jobbar inom restaurang så är HRF ocv HRAK givet.

Alfa-kassan är mest lämpad för de som jobbar med lite vad som helst, de är inte knutna till någon specifik arbetsgrupp. Vilket fack du ska välja beror helt på vilket yrke du har. Men, det finns ju de "flummiga" syndikalisterna (SAC) som inte är knutna till någon arbetsgrupp.

Jag skulle aldrig sätta min fot på jobbet om jag inte fått ett avtal. Om det gamla avtalet hade en tids begränsning så SKA du kräva avtal. För att registrera dig på a-kassan behövs ditt anställningsnummer och eventuellt företagets organisationsnummer, båda står på ditt anställningsavtal.
Senast redigerad av haruvettiskallen 2015-04-15 kl. 08:05.
Citera
2015-04-15, 09:29
Medlem
Se till att gå med i A-kassan du väljer fort eftersom du behöver ha betalat i ett år innan du kan få någon ersättning om du blir arbetslös. Att gå med i ett fack kan du i nödfall vänta med tills du behöver hjälp av dem med något specifikt, men det är ju bra att redan nu ta hjälp av dem ang. ditt kontrakt och så. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in