2013-04-04, 10:57
Medlem
konanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringelikrokarna
Hörni. Sluta vara idioter - ni kan inte tillgodoräkna er dagar som ni inte betalat avgift för! Att ni skitit i att gå med i A-kassan de senaste åren är ert eget fel - ni är med i A-kassan från den dag ni kontaktar dem och går med.
Har hört att man kan betala in retroaktivt till vissa, undrar vilka de är.
Tänker knappast säga upp mig eller surfa en tid som arbetslös, tvärtom.
Citera
2013-04-04, 14:01
Medlem
Hur funkar det när man byter företag som ingår i ett annat kollektivavtal? MÅSTE man byta a.kassa till det eller kan man vara kvar i sin gamla?
Om det inte måste tillhöra samma vilken a-kassa har lägst avgift? Alla borde byta till den
Citera
2013-04-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillmeister1
Hur funkar det när man byter företag som ingår i ett annat kollektivavtal? MÅSTE man byta a.kassa till det eller kan man vara kvar i sin gamla?
Om det inte måste tillhöra samma vilken a-kassa har lägst avgift? Alla borde byta till den

Du måste tillhöra en kassa som anknyter till ditt verksamhetsområde. Sen är det ju vettigt att välja en akassa med så låg medlemsavgift som möjligt. Alfakassan verkar vara bland de dyraste.
Citera
2013-04-04, 23:02
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Du måste tillhöra en kassa som anknyter till ditt verksamhetsområde. Sen är det ju vettigt att välja en akassa med så låg medlemsavgift som möjligt. Alfakassan verkar vara bland de dyraste.

Va händer om man inte är knuten till en som har samma då ? Och vad händer med den tiden du varit med i din gamla om du nu byter ?
Citera
2013-04-05, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Va händer om man inte är knuten till en som har samma då ? Och vad händer med den tiden du varit med i din gamla om du nu byter ?

Du får alltid tillgodoräkna den tid du varit medlem i en akassa om du byter till en ny. Se bara till att det inte blir något uppehåll i medlemsskapet.
Citera
2013-04-06, 00:09
Medlem
MRs avatar
Mitt första jobb, A-kassa och liknande?

Så om några få veckor kommer jag börja mitt första jobb, efter 2 års av slaveri på praktiker och liknander så får jag äntligen njuta av en lön som åtminstone är 3-4 gånger mer än vad man får till bidrag. Dock är detta jobb endast cirka 1,5 månad lång, men i alla fall både bra att ha i sitt CV samt att få mig mer pengar som inte då heller är på aktivitetsstöd/skattepengar.

Kommer ha lön på strax över 15 000 kr i månaden, innan skatt. Så osäker på vad det lär ge mig efter skatt? typ 10 000 kr eller?

Sedan vill jag gärna ta emot tips om det är något speciellt jag borde göra nu när jag får jobb.
Vad jag hörde av en lärare när jag gick på gymnasiet så vore det bra att gå med i A-kassan direkt när man får jobb.

Har dock ingen kunskap om A-kassan osv. då jag endast kommer jobba i cirka 1,5 månad med en lön på endast 15 000 kr efter skatt, så är det någon idé att gå med i A-kassan eller liknande? Vad jag fattat så hjälper ju inte A-kassan arbetslösa, som jag då kommer bli efter en kort tid av anställning.

Nå väl, vad har ni för tips?
Nu när jag sedan är av med detta jobb då detta jobb är bara kommer finnas uppe i 1,5 månad, så kommer jag vara arbetslös åter igen och då gäller det väl att forsätta söka jobb om jag inte kommer in på en utbildning jag sökt.
Darför undrar jag om det liksom finns något man kan göra för att få bättre chans till nästa jobb eller liknande? Gå med i någon kassa om det ens vore värt något med den lilla anställningstiden jag har m.m?
Citera
2013-04-06, 00:14
Medlem
A-kassa ska du gå med i! efter 6 månader, får du betalt om du säger upp dig från ditt jobb.
Citera
2013-04-06, 00:17
Medlem
Det är nog meningslöst att gå med i A-kassan om du bara ska jobba i 1.5 månad. Annars ska man alltid gå med.

15000 i lön kommer ge ca 12000-13000 på kontot. Beror på var du bor, om du är med i kyrkan osv.
Citera
2013-04-06, 00:17
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
A-kassa ska du gå med i! efter 6 månader, får du betalt om du säger upp dig från ditt jobb.
Men då måste jag ha ett jobb i minst 6 månader eller?
Samt vad kostar A-kassa osv? Menar, i längden lär jag väl förlora på att gå med i A-kassan på denna korta periodjobbet?
På senaste skolan/kurserna jag gick så var dom väldigt kritiska mot A-kassan, var väldigt många arbetslösa där (något sk-t via AF) och påstod att A-kassan hjälper inte de långtidsarbetslösa m.m (som jag då antar att jag är, då jag varit utan riktig skola/utbildning på snart 2 år samt inget jobb heller, förutom snart då.

Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Det är nog meningslöst att gå med i A-kassan om du bara ska jobba i 1.5 månad. Annars ska man alltid gå med.

15000 i lön kommer ge ca 12000-13000 på kontot. Beror på var du bor, om du är med i kyrkan osv.

Aha okej.
Jo, osäker riktigt. Skattetabellen jag är med i enligt Swedbank var troligen 36, enligt vad dom trodde. Tyvärr hade skatteverket stängt där jag bor så inte kommit i kontakt om mer information om skatten.
Med i kyrkan antar jag att jag är, då jag inte då gått ur kyrkan. Funderar dock om det är någon idé att vara med i kyrkan ö.h.t. Menar, jag går aldrig dit och jag skiter i att bli begraven när jag väl dör m.m.
Citera
2013-04-06, 00:18
Medlem
Nekro.s avatar
A-kassa är ett måste nästan, en väldigt billig försäkring skulle man kunna kalla det, minimum för att bli berättigad är att du betalar med en angiven summa 40 timmar i veckan i sex månader så har du det i hamn.
Citera
2013-04-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Men då måste jag ha ett jobb i minst 6 månader eller?
Samt vad kostar A-kassa osv? Menar, i längden lär jag väl förlora på att gå med i A-kassan på denna korta periodjobbet?
På senaste skolan/kurserna jag gick så var dom väldigt kritiska mot A-kassan, var väldigt många arbetslösa där (något sk-t via AF) och påstod att A-kassan hjälper inte de långtidsarbetslösa m.m (som jag då antar att jag är, då jag varit utan riktig skola/utbildning på snart 2 år samt inget jobb heller, förutom snart då.

Aha okej.
Jo, osäker riktigt. Skattetabellen jag är med i enligt Swedbank var troligen 36, enligt vad dom trodde. Tyvärr hade skatteverket stängt där jag bor så inte kommit i kontakt om mer information om skatten.
Med i kyrkan antar jag att jag är, då jag inte då gått ur kyrkan. Funderar dock om det är någon idé att vara med i kyrkan ö.h.t. Menar, jag går aldrig dit och jag skiter i att bli begraven när jag väl dör m.m.
Ja du lär nog förlora på att gå med. Är själv med även i facket, kostar väl ca 400 i månaden tror jag. Kanske hälften för A-kassan bara. Men du får ändå inga pengar från dem om du bara jobbat någon månad så jag skulle nog strunta i det om du inte tror att det finns chans att få fortsatt jobb.

Nej det finns ingen mening med att vara med i kyrkan. Gå ur.
De använder pengarna till en hel del bra saker också, men man kan istället skänka en mindre slant direkt till sådant om man känner att man vill bidra.
Citera
2013-04-06, 00:47
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare

Är du galen A-kassan ska man bara gå med i om man får en längre anställning. Det är kasst att gå med annars...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in