2013-11-26, 14:31
Medlem
Hah

Förra månaden betalade jag in fulla avgiften (dvs 297kr). Blev tillsagd då att ifall jag blir godkänd som arebtslös så skulle de ta av det extra jag betalade på nästa räkning.

Denna månaden kom ännu en på 297kr. Jag ringde upp och frågade varför. Ja, du hade jobbat 10h och då är du inte arbetslös. Därför får du betala full avgift.

Jag svarade med "Vafan, ska jag då inte ta tider jag blir erbjuden för jag skulle förlora på det? 200kr för att betala tåget och sen får jag betala 150kr extra för i er avgift. Dvs jag skulle få ut 550kr för att jobbat 10h, när jag får 650kr av er? Känns ju inte logiskt på något sätt alls!"

Fick som svar "Nä, men så är det."

Sedan orkade jag inte försöka prata med henne så lade på.

Är det verkligen så? Känns ju så jävla sjukt att man blir tvungen att arbeta på det ifall man "förlorar" på det?
Citera
2013-11-26, 16:19
Medlem
Key.s avatar
Ang. Delvis arbetslöshet

Så står det här t ex

Citat:
För veckor då du utfört deltidsarbete kan du få maximalt 75 ersättningsdagar, även semester räknas som deltidsarbete. Resterande dagar av ersättnings-perioden på 300 dagar får endast användas för veckor då du inte utfört något arbete.

Begränsningsregeln gäller alla anställningsformer. Den gäller endast dagar med arbetslöshetsersättning, inte dagar med aktivitetsstöd. Ersättningsdagar i en vecka där du påbörjat eller avslutat en anställning räknas. Karensdagar räknas inte.

Vad innebär det egentligen? Om jag under hela året har arbetat ca 39 dagar fördelat under ca 9 veckor och de menar att man får 75 ersättnings dagar betyder det då att man kan få högst 15 (75/5) veckor av hela året betalt om man jobbar deltid räknat på att hela veckan förfaller om man jobbat en dag i den? Eller hur räknar de?

Är resten av veckorna där full arbetslöshet inträffat räknade på de 300 dagarna av ersättning? När de säger att man max kan få 75 ersättningsdagar under deltidsarbete så måste de ju mena 15 veckor giltig ersättning men inte räknas väl bort alla andra veckor då om man t ex går över dessa 75 dagar?

En annan fråga, vad är oftast deras syfte att begära ett anställningsavtal från det ursprungliga deltidsjobbet jag haft under ersättningsperioden är det för att räkna ut att mina timmar stämmer eller är det något annat, varför är det viktigt för dem att ha något sånt underlag?
Senast redigerad av Key. 2013-11-26 kl. 16:22.
Citera
2013-11-27, 10:14
Medlem
Unionens A-Kassa, helt jävla efterblivna?!

Jag är så trött, trött och trött på deras inkompetenta medarbetare!

För 7 veckor sedan ordnade jag med arbetsgivarintyg för att kunna få ersättning, och inte ett skit har hänt. Ringde in och de berättade för mig att arbetsgivaren skulle skicka intyget och inte jag. Istället skickar arbetsgivaren intyget till mig så jag får skicka vidare till A-kassan (jaja, arbetsgivarens sketna beslut). Ja, så skickar jag in detta till Unionen, tillsammans med ett brev där jag intygat vad jag gjort under perioden jag ej arbetat enligt instruktioner från den jag pratat med på a-kassan.

Tiden går och det är tyst. Sen får jag en påminnelse på att jag måste skicka med ett intyg på vad jag gjort när jag ej arbetat, intyget jag redan skickat in! Så jag ringde i förra veckan och då sa en kvinna på telefon att jag ska ringa dagen därpå och prata med min handläggare för att få det muntligt.

Sagt och gjort. Ringde dagen efter och berättade detta. Då svarar den bittra handläggaren att jag minsann inte skickat in något, och jag hör på surjäveln att hon tror jag ljuger. Blir därför irriterad och sen sitter hon knäpptyst och inte vad vad hon ska säga eller göra. För h-vete, du har mer koll än mig! Tänker jag då. Fick då själv fråga om jag kunde göra det muntligt. Och ja, tack och lov fick jag det. Så hon skrev ner allt jag sa och sa att de nu skulle överlägga allt. Bra, jag andas ut och lägger på.

Ringer idag bara för att få veta hur lång tid det kommer ta för dem att fatta beslut. Min handläggare var inte tillgänglig så jag får prata med en annan. Hon går då in på mitt konto/personnummer whatever, och ser allt som gjorts och skrivit. Då säger kärringen, MEN VI SAKNAR FORTFARANDE DITT INTYG! Så jag får självklart dra hela historien igen.

Till slut tappar jag faktiskt behärskningen och blir förbannad. Säger att de inte veta vad tusan de håller på med och att de verkar sakna rutiner och regler öht! Sen orkar jag inte och slänger bara på luren.

Så ja, vad ska jag göra nu? Allt jag gör verkar ju vara lönlöst eftersom alla jag pratat med säger helt olika saker. Hur går jag vidare med detta? Jag blir så less
Citera
2013-11-27, 13:11
Medlem
Förstår att du är trött o irriterad o förbannad....

.... Men skickade du intyget till Unionen eller till Unionens A-kassa?? Två skilda ställen.
Citera
2013-11-27, 13:28
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Ang. Delvis arbetslöshet

Så står det här t ex

Vad innebär det egentligen? Om jag under hela året har arbetat ca 39 dagar fördelat under ca 9 veckor och de menar att man får 75 ersättnings dagar betyder det då att man kan få högst 15 (75/5) veckor av hela året betalt om man jobbar deltid räknat på att hela veckan förfaller om man jobbat en dag i den? Eller hur räknar de?

Jobbar du ex måndag, så kommer ti-fredag att tas från dom 75 dagarna (4 dagar)
Jobbar du mån, ti, ons så dras två dagar från dom 75
Helt arbetslös en hel vecka så dras det från dom 300

När dom 75 dagarna är slut så har du valet att fortsätta din deltidsanställning utan möjlighet till ersättning eller avsluta den.
Citera
2013-11-27, 13:58
Medlem
OffGrids avatar
Det kan ha kommit bort på posten, skicka ett nytt bara.
Citera
2013-11-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkCurious
Förstår att du är trött o irriterad o förbannad....

.... Men skickade du intyget till Unionen eller till Unionens A-kassa?? Två skilda ställen.

Jag skickade till A-kassan och då tillsammans med arbetsgivarintyget (som de hade fått) det andra for nog bort för att någon klantade sig och inte kollade igenom kuvertet...

Nåja, det löste sig. Efter en kaffe så lugnade jag ner mig och ringde igen. Fick då prata med en riktigt trevlig tjej som sa att den muntliga redovisningen visst fanns där. Hon kunde bara beklaga att jag fått fel information och hon förstod att jag var less
Citera
2013-11-27, 20:00
Medlem
Sådant kaffe skulle jag behöva massor av på jobbet.😎
Citera
2013-11-27, 22:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
När dom 75 dagarna är slut så har du valet att fortsätta din deltidsanställning utan möjlighet till ersättning eller avsluta den.

Nja, vill nog påstå att det bara till hälften sant. Om inkomsten från deltidsjobbet är lägre än ersättningen från a-kassan (räknat på heltid) har man det valet, annars inte.

http://www.aea.se/arbetslos/arbete/deltidsbegransning
Citera
2013-11-29, 14:06
Medlem
CraigChrists avatar
Hej en snabb fråga. Jag har i ca 2 månader jobbat deltid... Arbetsgivaren har ännu inte fixat ett anställningsbevis åt mig trots att jag har vart på dom flera gånger angående detta.

Innan A-kassan får in detta så betalar dom inte ut någon a-kassa.
På mina utbetalningsspecifikationer står alla dagar då jag inte har arbetat angivna som "Hindertid".

Nu till min fråga: Kommer jag få ut pengarna för dessa dagar retroaktivt när jag väl skickar in mitt arbetsgivarintyg?

Tack på förhand.
Senast redigerad av CraigChrist 2013-11-29 kl. 14:47.
Citera
2013-11-29, 21:50
Medlem
diar84s avatar
Jobbar på en a-kassa i Finland. Fy fasen, stackars ni som har svensk a-kassa. Bland de sämsta villkor i Europa. Några exempel:

1. 300 a-kassa dagar i Sverige, 500 i Finland.

2. Inga pengar om du åker från Sverige - I Finland får du resa hur mycket du vill & få pengar. Bara du är anträffbar på mail/telefon & kan direkt komma tillbaka om du får ett jobb.

3. Skit i hur mycket lön du har. A-kassa i Sverige betalar aldrig mer än 11 158 kronor efter skatt. I Finland får du din ersättning utgående från din lön, upp till 3408,30 euro (ca 32 000 kr) Plus pengar om man har barn under 18 (5,24 € för ett barn, 7,69 € för två barn och 9,92 € för tre...)

4. I Sverige måste du flytta inom HELA Sverige - I Finland inom sitt pendlingsområde. Ingen ska tvingas flytta!

5. Helt sjukt i Sverige: I Sverige får man BARA 75 dagar från a-kassan om man jobbar tim/deltid. Sen får du välja: jobba eller a-kassa. I Finland: uppskattar att folk jobbar än att vara hemma. Jobbar du t.ex. 50% får du dubbelt upp dvs. ersättning för 1000 dagar (500+500 dgr)

6. Kan du plugga & få kassa i Sverige? INGEN CHANS! I Finland får du studera heltid i max 2 år med full a-kassa. Om du kanske hoppat av yrkeshögskola eller universitet. Eller t.ex. vill bygga upp en kandidatexamen till magister. De här två åren måste dock leda till en utbildning.

I Sverige är det kört att studera som vuxen om du inte är rik eller får CSN - helt sjukt!!

7. Som pensionär i Fi & Swe: I Sverige 65-68. Om man i Finland är fyllt 59 år, 'blivit' arbetslös får man lyfta a-kassa tills man är 65! (krav: jobbat 5 år) I Sverige som långtidsarbetslös 59 år = fas 3 så det ryker om!

I Sverige tycker rådande borgerliga att långtidsarbetslösa ska slava "gratis" i fas 3. Inga ungdomar får insatser de första 90 dagarna. Vuxna först efter a-kassa eller 14 månader.

I Finland får alla 'aktivitetsstöd' från dag ett och man lockar folk till aktiviteter som utbildningar eller praktik med att de får 9 euro skattefritt/dag Just för att locka arbetslösa till aktivitet som tex. utbildning/praktik. Men aldrig något tvång!!

I Sverige har arbetsförmedlingen usel rykte, är omtalad & hatad. NO WONDER WHY. I Finlands nämns knappt arbetsförmedlingen i sociala medier eller offentliga debatten

Varför skryter jag på Finlands generösa A-kassa politik & vad har det med Sverige att göra? Finland har i princip lika stor arbetslöshet som Sverige. Jag aldrig träffat en arbetslös svenne eller finne som vill vara arbetslös. De jag träffat vill ha ett jobb.

Men i Sverige straffas med man, med ett system där du ska vara "aktiv". Med usel ersättning för att (med tvång) delta i insatser. Och fixar du inte jobb, då vankas fas 3 med "våld" om du vill få pengar. I Finland försöker man tvärtom uppmuntra folk till aktivitet & då får man skattefria extra pengar om man går t.ex. kurser, utbildningar, starta eget, praktik. Och ändå är arbetslösheten lika stor i båda länderna! Det tycker jag bevisar på Sveriges arbetsmarknadspolitik inte har lyckats. Just tänket att Sveriges "arbetslösa måste vara i aktivitet" "vara i fas 3 för att få din lilla peng" tycker jag inte funkar. Det leder inte till mindre arbetslöshet.

Två grannländer, så olika som bär gällande arbetslöshetsersättning & åtgärder.

Men en sak är klar, jag skulle aldrig klara mig ekonomiskt att vara arbetslös i Sverige, stackars ni. På sant.
Senast redigerad av diar84 2013-11-29 kl. 21:59.
Citera
2013-12-01, 19:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Jobbar på en a-kassa i Finland. Fy fasen, stackars ni som har svensk a-kassa. Bland de sämsta villkor i Europa. Några exempel:

1. 300 a-kassa dagar i Sverige, 500 i Finland.

2. Inga pengar om du åker från Sverige - I Finland får du resa hur mycket du vill & få pengar. Bara du är anträffbar på mail/telefon & kan direkt komma tillbaka om du får ett jobb.

3. Skit i hur mycket lön du har. A-kassa i Sverige betalar aldrig mer än 11 158 kronor efter skatt. I Finland får du din ersättning utgående från din lön, upp till 3408,30 euro (ca 32 000 kr) Plus pengar om man har barn under 18 (5,24 € för ett barn, 7,69 € för två barn och 9,92 € för tre...)

4. I Sverige måste du flytta inom HELA Sverige - I Finland inom sitt pendlingsområde. Ingen ska tvingas flytta!

5. Helt sjukt i Sverige: I Sverige får man BARA 75 dagar från a-kassan om man jobbar tim/deltid. Sen får du välja: jobba eller a-kassa. I Finland: uppskattar att folk jobbar än att vara hemma. Jobbar du t.ex. 50% får du dubbelt upp dvs. ersättning för 1000 dagar (500+500 dgr)

6. Kan du plugga & få kassa i Sverige? INGEN CHANS! I Finland får du studera heltid i max 2 år med full a-kassa. Om du kanske hoppat av yrkeshögskola eller universitet. Eller t.ex. vill bygga upp en kandidatexamen till magister. De här två åren måste dock leda till en utbildning.

I Sverige är det kört att studera som vuxen om du inte är rik eller får CSN - helt sjukt!!

7. Som pensionär i Fi & Swe: I Sverige 65-68. Om man i Finland är fyllt 59 år, 'blivit' arbetslös får man lyfta a-kassa tills man är 65! (krav: jobbat 5 år) I Sverige som långtidsarbetslös 59 år = fas 3 så det ryker om!

I Sverige tycker rådande borgerliga att långtidsarbetslösa ska slava "gratis" i fas 3. Inga ungdomar får insatser de första 90 dagarna. Vuxna först efter a-kassa eller 14 månader.

I Finland får alla 'aktivitetsstöd' från dag ett och man lockar folk till aktiviteter som utbildningar eller praktik med att de får 9 euro skattefritt/dag Just för att locka arbetslösa till aktivitet som tex. utbildning/praktik. Men aldrig något tvång!!

I Sverige har arbetsförmedlingen usel rykte, är omtalad & hatad. NO WONDER WHY. I Finlands nämns knappt arbetsförmedlingen i sociala medier eller offentliga debatten

Varför skryter jag på Finlands generösa A-kassa politik & vad har det med Sverige att göra? Finland har i princip lika stor arbetslöshet som Sverige. Jag aldrig träffat en arbetslös svenne eller finne som vill vara arbetslös. De jag träffat vill ha ett jobb.

Men i Sverige straffas med man, med ett system där du ska vara "aktiv". Med usel ersättning för att (med tvång) delta i insatser. Och fixar du inte jobb, då vankas fas 3 med "våld" om du vill få pengar. I Finland försöker man tvärtom uppmuntra folk till aktivitet & då får man skattefria extra pengar om man går t.ex. kurser, utbildningar, starta eget, praktik. Och ändå är arbetslösheten lika stor i båda länderna! Det tycker jag bevisar på Sveriges arbetsmarknadspolitik inte har lyckats. Just tänket att Sveriges "arbetslösa måste vara i aktivitet" "vara i fas 3 för att få din lilla peng" tycker jag inte funkar. Det leder inte till mindre arbetslöshet.

Två grannländer, så olika som bär gällande arbetslöshetsersättning & åtgärder.

Men en sak är klar, jag skulle aldrig klara mig ekonomiskt att vara arbetslös i Sverige, stackars ni. På sant.

Om arbetslöshetsersättningen i Finland ser ut som du beskriver den, så bidrar den till att X antal lediga tjänster inte tillsätts och att X antal personer förblir arbetslösa längre än nödvändigt. Menar med det inte att det är fel att den ser ut så (alla utformningar av försäkringssystem har för- och nackdelar, vad man föredrar beror på hur prioriteringarna ser ut), men den motverkar definitivt incitamenten för att ta arbete, precis som att exempelvis en sjukförsäkring utan karensdag ökar korttidsfrånvaron.

Förresten väldigt intressant läsning. Om du har länkar till läsning om hur den finska arbetslöshetsförsäkringen ser ut, eller hur den finska arbetsförmedlingen är organiserad och arbetar, dela gärna med dig, eller PM:a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in