2012-09-05, 12:48
Medlem
Om jag arbetat i säg 4 månader, kan jag då gå med imorgon och betala in för dessa föregående månader så att om jag blir arbetslös sen efter 2 månader till får jag grundersättning? Eller jag har i sådant fall skitit i det blå skåpet och får skylla mig själv som inte gick med i a-kassan direkt?
Citera
2012-09-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odugling
Om jag arbetat i säg 4 månader, kan jag då gå med imorgon och betala in för dessa föregående månader så att om jag blir arbetslös sen efter 2 månader till får jag grundersättning? Eller jag har i sådant fall skitit i det blå skåpet och får skylla mig själv som inte gick med i a-kassan direkt?

Du hittar denna tråd från 2006 men inte den som är klistrad högst upp?

Du kan inte gå med retroaktivt, skickar du in en ansökan nu så får du medlemskap från 1 september 2012.

Du kan ändå få grundersättning, man ska ha varit med i 12 månader för att kunna få inkomstrelaterad ersättning.

Grundersättning får du bara du uppfyller ett arbetsvillkor:
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316
Citera
2012-09-06, 14:57
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Nu är det ju förvisso långt efter måndag men jag svarar ändå.
Om du hade ersättning till och med 120610 så kommer du att få en påanmälan på den gamla perioden, dvs hoppa på med samma ersättning som tidigare.

Precis det stämde bra. Jag hoppade direkt in i "jobbgarantin för ungdomar" och jag fick sätta ihop en handlingsplan med min handledare vilket resulterade i någon "utbildning" under (tilll att börja med) 6 veckor heltid. Här ska man lära sig hur man skriver cv och göra låtsas intervjuer och skit?
VAD FAN? Det är ju löjeväckande. Och tacka nej kan jag ju inte heller göra för då får jag inget aktivitetsstöd.

Jag är inte helt 100% på vad det är jag egentligen ska göra där, men det är iaf 8h om dagen med start på måndag. Undervisning i klass, dvs feta svettluktande wowspelare i mjukisbyxor, blattar och jag som bara går och väntar på att resten av världen ska börja spendera igen så mitt jobb kan gå upp i skift och jag få tillbaka mitt jobb^^

Hur hade ni gjort? ÄR det verkligen värt att förnedra sig själv för 6800kr/mån (det är så mycket jag får) Jag skäms verkligen ihjäl när jag måste gå dit. Finns det ingen väg runt? kan man inte bara vägra vissa saker? Jag vill ju helst bara "söka jobb" , men det räknas tydligen inte som en aktivitet. Och en aktivitet MÅSTE man vara med i, annars blire inge cash.
Citera
2012-09-06, 16:14
Medlem
Solaris avatar
glömde fråga.. om jag skriver ut mig från arbetsförmedlingen imorn. Pausas då min bidrasperiod? så att om jag t.ex går hemma utan att göra ett skit i 6 månader och sedan går tillbaka till arbetsförmedlingen. Kommer jag då kunna fortsätta beta av mina dagar?
Citera
2012-09-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
glömde fråga.. om jag skriver ut mig från arbetsförmedlingen imorn. Pausas då min bidrasperiod? så att om jag t.ex går hemma utan att göra ett skit i 6 månader och sedan går tillbaka till arbetsförmedlingen. Kommer jag då kunna fortsätta beta av mina dagar?

Att avvisa ett arbetsmarknadspolitiskt program är att likställa med att säga upp sig på egen begäran från en anställning, se 46 § i ALF:

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/

Med andra ord, tänk en extra gång innan du gör det.

Om du däremot är borta i 6 månader så har du passerat 112 kalenderdagar från när du avsade dig denna och då har det passerat så lång tid sedan du "sa upp dig" och riskerar inte längre någon avstängning.

Kalla det "pausa" om du vill, så länge man inte söker ersättning dras inga ersättningsdagar. Vill man söka ersättning igen efter en tid får man se om man uppfyller villkoren för att få ersättning.

I första hand kollar man medlemmen har haft ersättning och i så fall hur länge sedan, är det inom året från senast ersatta dag och dagar finns kvar så får man en påanmälan. Har det passerat mer än ett år måste man uppfylla ett nytt arbetsvillkor eller att det finns överhoppningsbar tid inom året så man kan hoppa över månader och då återknyta till den gamla perioden.
Citera
2012-09-06, 17:00
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Att avvisa ett arbetsmarknadspolitiskt program är att likställa med att säga upp sig på egen begäran från en anställning, se 46 § i ALF:

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/

Med andra ord, tänk en extra gång innan du gör det.

Om du däremot är borta i 6 månader så har du passerat 112 kalenderdagar från när du avsade dig denna och då har det passerat så lång tid sedan du "sa upp dig" och riskerar inte längre någon avstängning.

Kalla det "pausa" om du vill, så länge man inte söker ersättning dras inga ersättningsdagar. Vill man söka ersättning igen efter en tid får man se om man uppfyller villkoren för att få ersättning.

I första hand kollar man medlemmen har haft ersättning och i så fall hur länge sedan, är det inom året från senast ersatta dag och dagar finns kvar så får man en påanmälan. Har det passerat mer än ett år måste man uppfylla ett nytt arbetsvillkor eller att det finns överhoppningsbar tid inom året så man kan hoppa över månader och då återknyta till den gamla perioden.

Hänger inte riktigt med nu. Menar du att det är okey att "säga upp sig" sålänge man håller sig borta i mer än 6 månader?

Från början var min bidragsperiod: 2012-02-15 - 2013-05-14.
Sen jobbade under sommaren och nu när jag kom tillbaka till arbetsförmedlingen och skrev in mig så fortsatte den såhär 2012-08-29 - 2013-08-04.

Så, om jag skulle gå ner imorn och ljuga ihop att jag ska resa bort på obestämd tid och således måste skriva ut mig. Hur kommer det funka? När måste jag tidigast/senast skriva in mig igen för att kunna fortsätta beta av mina dagar?
Citera
2012-09-07, 09:54
Medlem
Citat:
Du hittar denna tråd från 2006 men inte den som är klistrad högst upp?

Du kan inte gå med retroaktivt, skickar du in en ansökan nu så får du medlemskap från 1 september 2012.

Du kan ändå få grundersättning, man ska ha varit med i 12 månader för att kunna få inkomstrelaterad ersättning.

Grundersättning får du bara du uppfyller ett arbetsvillkor:
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Jag är en sån där som googlar.
Men tack så mycket! Lite synd men nu vet jag det!
Citera
2012-09-07, 16:57
Medlem
LFNODFSs avatar
När får man pengar? A-kassa

Hej
Jag undrar under hur lång tid måste man vara medlem i a-kassa för att få ersättning när man blir arbetslös? alltså om jag går med idag och blir arbetslös om 3 månader, kommer jag att få ersättning eller hur blir det? Tack på förhand!
Citera
2012-09-07, 17:09
Medlem
loxots avatar
Hur länge har du jobbat?
Citera
2012-09-07, 17:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFNODFS
Hej
Jag undrar under hur lång tid måste man vara medlem i a-kassa för att få ersättning när man blir arbetslös? alltså om jag går med idag och blir arbetslös om 3 månader, kommer jag att få ersättning eller hur blir det? Tack på förhand!

Först och främst måste du uppfylla medlemsvillkoret, 12 månaders medlemsskap.

Sedan måste du uppfylla arbetsvillkoret, minimum 6 månader och 480 timmar vill jag minnas.
Citera
2012-09-07, 17:22
Medlem
LFNODFSs avatar
så du menar att man måste vara medlem i 12 månader och betala avgiften i 123 månader annas får man inte ersättning?
Citera
2012-09-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFNODFS
så du menar att man måste vara medlem i 12 månader och betala avgiften i 123 månader annas får man inte ersättning?

Nej man måste ha betalat avgiften i 12 månader och jobbat 480 timmar de under den senaste 6 mån perioden.

Har för mig att det finns något krav om hur timmarna ska vara utsprida med så det räcker inte att du jobbade 480 h de två första månaderna och har gått utan sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in