Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Jag försöker låna tråden istället för att göra en egen;
Vad händer ifall mitt kontrakt går ut, men stället kan erbjuda mig nytt / ger mig tid.. och jag säger nej?
Får jag karensdagar då? eller kan jag bara dra samma dag som mitt kontrakt går ut utan problem?
Karensdagar får du alltid i början på varje ny ersättningsperiod, men inte vid andra tillfällen. Om du är inne i en ersättningsperiod fårdu alltså inte några karensdagar. Därutöver bör du känna till skillnaden på avstängningsdagar och karensdagar (se länkarna i mitt svar till TS).
Om du tackar nej till en ny tidsbegränsad anställning blir du inte avstängd eftersom du inte lämnat en anställning och du får ej heller nedsatt ersättning, eftersom du inte tackat nej till anställning under tid som du uppbär ersättning (förutsatt att du i dagsläget inte deltidsstämplar alltså). Vill dock lägga in en brasklapp här - jag jobbar inte på a-kassa och är inte säker på om det kan finnas situationer då du kan drabbas av sanktion. För definitivt svar är mitt tips att fråga i a-kassetråden här på FB eller ringa din a-kassa och fråga.