Citat:
Ursprungligen postat av Mental.Midget
Är i en sits där min arbetsgivare meddelat att efter nyår kommer det med all sannolikhet ske drastiska förändringar på lagret jag jobbar på. Har sedan över ett år tillbaka varit medlem i akassan. Förändringarna det pratas om kommer göra det väldigt svårt för mig att fortsätta på detta jobbet och min chef som jag kommer väldigt bra överens med har sakgt att han kommer göra det han kan för att hjälpa mig.
Nu är frågan, vad vore bäst för min del, att på pappret bli sparkad? att självmant sluta på grund av förändringar i arbetssituation?
(om jag skulle fortsätta på fulltid skulle jag få byta mellan att arbeta 05.30-11.00/kvällspass/helgpass på 6 dagar i veckan...)
Bör jag på förhand meddela akassan eller liknande?
När du skriver sparkad antar jag att du menar arbetsbrist, blir du sparkad på riktigt (avskedad) får du 60 dagars avstängning. Säger du upp dig på egen begäran får du 45 dagars avstängning. Arbetsbrist får du ingen avstängning.
Citat:
Ursprungligen postat av hummingbird85
Har fullständig ångest. Har betalat till a-kassan i flera år utan att ha behövt utnyttja dem, nu när jag är arbetslös och egentligen skulle få min första utbetalning nästa månad så blir jag avskriven från kassan efter att jag var sen med den senaste inbetalningen!

Vad fasen gör jag nu?! Finns det någon annan ersättning man kan få?
Du begär inträde så fort du bara kan, redan imorgon om du läser det här nu. Får du inträde från månaden efter du fått utträde så ska du få sammanhängande medlemskap och då kan du sitta lugnt i båten.
Ny praxis är att man ska få sammanhängande medlemskap även om man får utträde på grund av bristande betalning, se denna dom från högsta förvaltningsdomstolen:
http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/domar/2012/A01%207455-10.pdf
Alltså, ansök om inträde SÅ FORT DU BARA KAN!!
Om kassan inte beviljar sammanhängande (obrutet) medlemskap så omprövar du det, får du inte rätt då heller så överklagar du för du kommer få rätt. Under förutsättning att du ansöker om inträde senast månaden efter den som du fått utträde. T ex du har fått utträde från och med 1 oktober (sista september som sista dag som medlem) och sedan under oktober ansöker om inträde, då ska du få sammanhängande medlemskap.