Och i dag fick man lära sig att man inte behöver betala äldre skulder än 3 år till a-kassan.
http://www.nj.se/artjidtemp/D040889DCF1D40FEC12579AE00481249
Citat:
A-kassan väckte talan mot en kvinna avseende två obetalda medlemsavgifter. Tingsrätten ansåg att kassans fordran omfattades av en tioårspreskription och biföll talan. Men hovrätten anser att rättsförhållandet av en konsument kan uppfattas som ett privaträttsligt och anser därför att kassans fordran är preskriberad såsom en konsumentfordran.
Förmodligen rör sig detta om en liknande skuld som jag själv drabbades av för något år sedan. I samband med att alliansen levde rövare i kassareglerna uppstod moment-22 liknade situationer där den aktuella avgiften inte var möjlig att räkna fram förrän i ett senare skede. Rätta mig om jag har fel, men vissa kassor valde då att inte kräva in avgifterna då medlemmarna inte var de som felat. Nu har kassorna i och med regelverket tvingats kräva in ersättningen.
Själv hade jag autogiro och hade ingen aning att jag var "skyldig" kassan pengar. när dom väl krävde in "skulden" hade jag sedan länge bytt a-kassa. Till skillnad mot kvinnan ovan betalade jag snällt...