2013-05-01, 10:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Du ska ha arbetsgivarintyg för de veckor/månader du jobbat. Ett tips sen kan vara att även "styrka tid du varit ledig utan ersättning". Ifjol fick jag krångla som f-n med A-kassan pga det. Den här gången skrev jag intyg för all tid jag varit ledig utan ersättning
Vad har A-kassan för nytta av det? Eller menar du en mellanperiod när du väntat på ersättning från A-kassan?
Citera
2013-05-01, 11:09
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vad har A-kassan för nytta av det? Eller menar du en mellanperiod när du väntat på ersättning från A-kassan?

Dom vill veta exakt vad man gjort under tex senaste 12 månaderna. Har man skickat in för 7 månader vill de veta man man gjort övriga 5. Troligen för att undvika att man kompletterar med fler anställningar efter att de räknat fram dagpenningen
Citera
2013-05-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Dom vill veta exakt vad man gjort under tex senaste 12 månaderna. Har man skickat in för 7 månader vill de veta man man gjort övriga 5. Troligen för att undvika att man kompletterar med fler anställningar efter att de räknat fram dagpenningen
Detta borde ju inte vara något problem om man varit inskriven på arbetsförmedlingen och speciellt om man har varit med i någon av faserna. Har du varit detta TS?

Undrar också om du är medlem i A-kassan nu, det går liksom inte att hävda "men jag var ju med i A-kassan 2011-05-01 till 2012-06-30!" då du måste ha varit medlem i ett år kontinuerligt innan du kan kräva A-kassa. Tror däremot att du kan jobba de 6 första månaderna och efter resterande 6 har gått så kan du få ut A-kassan.

Du skall alltid ha arbetsgivarintyg eller anställningsintyg när du ska jobba. Även om det är en muntlig överrenskommelse måste du ha fått skriftligt hur din anställning ser ut. Lika bra att göra det ordentligt när man väl håller på.

At byta arbetsgivare under perioden skall inte vara något problem, så länge du ka styrka arbete.

Känner spontant att det inte borde vara några problem så länge du skattar och får ett lönebesked. Ring A-kassan om du är osäker.

Grattis till jobbet!
Citera
2013-05-02, 20:40
Medlem
Qxxys avatar
Finns det andra sätt att få ersättning om man inte är medlem i ungdomsgarantin? AF har sjukt konstiga krav så vill inte gå med på deras ungdomsgaranti igen.
Citera
2013-05-03, 03:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Finns det andra sätt att få ersättning om man inte är medlem i ungdomsgarantin? AF har sjukt konstiga krav så vill inte gå med på deras ungdomsgaranti igen.

Menar du andra aktiviteter som du kan anvisas, för vilka du kan beviljas utvecklingsersättning/aktivitetsstöd? Om det är det, du menar så...ja andra aktiviteter finns ju, men det är nog svårt att i realiteten tänka sig vad det är som kan vara aktuellt om du väljer att tacka nej till Jobbgarantin för ungdomar.

Vad är det för krav dom ställer som är konstiga?
Citera
2013-05-03, 14:40
Medlem
gå på a-kassa och vara styrelsesuppleant i ett aktiebolag?

Hej!

Någon som vet om man får vara styrelsesuppleant i ett ab när man samtidigt går på a-kassa?

Jag vet att man inte får vara vd, vice vd eller ordförande, men hittar ingenting om styrelsesuppleant.

Tacksamför alla svar.

Peter
Citera
2013-05-03, 22:23
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Menar du andra aktiviteter som du kan anvisas, för vilka du kan beviljas utvecklingsersättning/aktivitetsstöd? Om det är det, du menar så...ja andra aktiviteter finns ju, men det är nog svårt att i realiteten tänka sig vad det är som kan vara aktuellt om du väljer att tacka nej till Jobbgarantin för ungdomar.

Vad är det för krav dom ställer som är konstiga?

Jag blev tvingad till att gå till olika ställen som Miroi så att idioterna där kunde få lönebidrag, sa ifrån mig efter min första dag. Förstår inte riktigt hur idioterna tänkte till med ett vuxendagis... så jävla pinsamt land.
Citera
2013-05-03, 22:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag blev tvingad till att gå till olika ställen som Miroi så att idioterna där kunde få lönebidrag, sa ifrån mig efter min första dag. Förstår inte riktigt hur idioterna tänkte till med ett vuxendagis... så jävla pinsamt land.

Lönebidrag...? Det är ju ett stöd till arbetsgivare vid anställning...antar att du inte blev anställd av Miroi, eller?

Nåväl, har hur som helst svårt se vilka andra insatser som skulle kunna bli aktuella istället för jobbgarantin. För övrigt tråkigt att inte Miroi kunde leverera nåt av värde till dig.
Citera
2013-05-03, 22:34
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Lönebidrag...? Det är ju ett stöd till arbetsgivare vid anställning...antar att du inte blev anställd av Miroi, eller?

Nåväl, har hur som helst svårt se vilka andra insatser som skulle kunna bli aktuella istället för jobbgarantin. För övrigt tråkigt att inte Miroi kunde leverera nåt av värde till dig.

Jag tror inte att nån har blivit anställd av Miroi, för den delen så tvivlar jag på att det finns positiva åsikter om Miroi alls.
Citera
2013-05-06, 17:21
Bannlyst
Jag har sedan 2år tillbaka haft 9600kr för 20 dagars ersättning ( 80% ersättningsnivå ) Men jag har hamnat i mellan på arbetsförmedlingens aktivitetstöd och efter 1 och ett halv år uppfyllde jag kravet för ett nytt ersättningsperiod i akassa men i och med att jag arbetade 9mån så får jag nu betydligt lägre ersättning ca 7.000kr. Dom räknar alltså den aktuella arbete inom 12 mån period när dom räknar ersättningen man får inte den gamla ersättning.

Den gamla ersättningen försvinner trots att den nuvarande ersättningen är betydlig lägre. jävla skit regler det lönar sig inte att arbeta i dagens samhälle man blir straffad istället.

Jag röstar sossar nästa gång dom har bättre a kassa politik.
Citera
2013-05-07, 12:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag tror inte att nån har blivit anställd av Miroi, för den delen så tvivlar jag på att det finns positiva åsikter om Miroi alls.

Nä det trodde inte jag heller att du blivit, men frågade eftersom du skrev att dom fick lönebidrag för dig, och lönebidrag är en stödform som utgår vid anställning. Således fick dom ej lönebidrag.

Det här är lönebidrag:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Arbetsgivarstod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=1

För övrigt är det många med dig som är missnöjd med coach/kompletterande aktör. Den typen av insatser kan borde riktas tydligare till dom som har behov och nytta av det.
Citera
2013-05-07, 19:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Anmälde mig på AF igår och de sa att jag skulle få hem papper från a-kassan (i mitt fall Handels). Kan först få mitt arbetsgivarintyg nästa vecka, men annars är det enda att skicka in anmälan om arbetslöshet + arbetsgivar-intyg till a-kassan för att få ersättning? Och de här med sju dagars-karens går det per automatik eller måste man fylla i det på kassakorten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in