2011-05-15, 10:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Någon som vet exakt när jag kommer börja få ersättning? Blir det att efter jag ev. sagt upp mig måste jag fortsätta betala tills jag varit med i a-kassan 12mån? Sedan får jag ersättning efter hur lång tid? eller hur funkar det?
Den som inte varit med i en a-kassa tillräckligt länge eller som står utanför a-kassan kan få grundförsäkringen på max 320 kronor per dag. När du varit medlem ett år höjs nivån till 80 procent av din lön, max 680 kronor per dag. Självklart måste du fortsätta vara medlem i a-kassan under tiden du stämplar. För att överhuvudtaget få någon ersättning måste du uppfylla två saker, nämligen arbetsvillkor och grundvillkor.

Grundvillkor: Du måste vilja och kunna ta lämpligt arbete, aktivt söka jobb och upprättat en handlingsplan med Arbetsförmedlingen. Naturligtvis måste du också gå till de möten Arbetsförmedlingen kallar dig till.

Arbetsvillkor: Du måste före arbetslösheten arbetat minst 80 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna alternativt 480 timmar under de senaste sex månaderna. Läs mer här.

https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/35/Bra_att_veta_Februari_2011.pdf

Du kan alltså ha rätt till grundförsäkringen om du slutar jobba i höst. Men eftersom du säger upp dig själv riskerar du 45 dagars karens utan ersättning vilket motsvarar cirka två kalendermånader. Därefter kan ersättningen betalas ut till dig, förutsatt att du aktivt söker arbete och går på de möten som Arbetsförmedlingen bokar in för dig.

Googla gärna på begreppet "bidragsbrott".
Citera
2011-05-15, 12:20
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den som inte varit med i en a-kassa tillräckligt länge eller som står utanför a-kassan kan få grundförsäkringen på max 320 kronor per dag. När du varit medlem ett år höjs nivån till 80 procent av din lön, max 680 kronor per dag. Självklart måste du fortsätta vara medlem i a-kassan under tiden du stämplar. För att överhuvudtaget få någon ersättning måste du uppfylla två saker, nämligen arbetsvillkor och grundvillkor.

Grundvillkor: Du måste vilja och kunna ta lämpligt arbete, aktivt söka jobb och upprättat en handlingsplan med Arbetsförmedlingen. Naturligtvis måste du också gå till de möten Arbetsförmedlingen kallar dig till.

Arbetsvillkor: Du måste före arbetslösheten arbetat minst 80 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna alternativt 480 timmar under de senaste sex månaderna. Läs mer här.

https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/35/Bra_att_veta_Februari_2011.pdf

Du kan alltså ha rätt till grundförsäkringen om du slutar jobba i höst. Men eftersom du säger upp dig själv riskerar du 45 dagars karens utan ersättning vilket motsvarar cirka två kalendermånader. Därefter kan ersättningen betalas ut till dig, förutsatt att du aktivt söker arbete och går på de möten som Arbetsförmedlingen bokar in för dig.

Googla gärna på begreppet "bidragsbrott".

Okej tror det börjar klarna lite. Men ponera att jag säger upp mig i oktober, då har jag jobbat 8 månader samtidigt som jag betalat a-kassa (och mer än 80 timmar i månaden). Efter jag sagt upp mig sticker jag iväg, ser till att a-kassan får sina pengar varje månad. Kommer hem lagom efter jag vart med i a-kassan ett år. Hur funkar det då? Kan jag börja stämpla och få ersättning då?
Citera
2011-05-16, 11:10
Medlem
Det är så att han arbetar på Volvo, därav 90 kr i mån.

Jag sökte via Alfakassan och fick svaret att det skulle vara 450 kr i mån... Precis, tack vare Moderaterna.

Jag har kontaktat fastighetskassan för att se vad dom erbjuder eftersom jag arbetar inom den branchen...

Tusen tack för era svar!

Ha det bra!
Citera
2011-05-16, 13:49
Medlem
Finans & Förs. A-Kassa eller Akademikers a-kassa?

Hej!

Blir i kommande månad examinerad civ ek. och har fått jobb på ett lokalt bankkontor. Fackmedlemskap är inte aktuellt men a-kassa är. Förbundet civilekonomerna hänvisar till AEA, och på andra sidan har vi Finans & Försäkringsbranschens A-kassa.

Vad har vi för skillnader? Vilken bör jag välja tycker ni? Handläggningstider, service m.fl.?
Citera
2011-05-16, 15:22
Medlem
Charlamovs avatar
Nån som vet vad som gäller om man fått jobb, men introduktionsutbildningen några dagar innan anställning är utan lön?

Kan man stämpla dessa dagar, eller ska man förbereda familjen på svältkost?

Jobbet ifråga är bara tillfälligt, ca 2 månader.
Citera
2011-05-16, 19:47
Medlem
Libananiis avatar
rätt till akassa vid 6 månaders arbete?

Hej,

Jag undrar om jag har rätt till akassa då min chef har varnat mig om att han inte tänker förlänga kontraktet som går ut i slutet av maj. Jag blev medlem första dagen jag jobbade på IF Metalls akassa och har jobbat lite mer än 6 månader.

Är det någon som vet om jag har rätt till akassa och vad det är som gäller för mig?
Citera
2011-05-16, 19:52
Bannlyst
Yes det har du. Grattis!
Citera
2011-05-16, 19:54
Medlem
Knotknets avatar
Som sagt det har du men börja sök nytt jobb redan nu om du riskerar sägas upp det är bättre att jobba än att leva på bidrag. Bidrag är bara till för sossar.
Citera
2011-05-16, 19:57
Medlem
Libananiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Som sagt det har du men börja sök nytt jobb redan nu om du riskerar sägas upp det är bättre att jobba än att leva på bidrag. Bidrag är bara till för sossar.

Har jag rätt till 80 % av min lön eller vad är det som gäller? Jag söker jobb för fullt och behöver akassa under tiden då jag söker jobb.
Citera
2011-05-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargarda
Jag sökte via Alfakassan och fick svaret att det skulle vara 450 kr i mån... Precis, tack vare Moderaterna.

Tanken är väl att arbetslöshetsförsäkringen ska likna andra försäkringar, dvs tillhör man en grupp där risken för arbetslöshet är hög (t.ex. de som är med i alfakassan, byggnads, fiskarnas osv) så får man betala en försäkringspremie som "motsvarar" det (även om man kommer väldigt billigt undan ändå med det system som finns idag). Egentligen inte konstigare än att det för en ung kille kostar bra mycket mer att försäkra sin bil än för en medelålders kvinna. Sedan är det väl upp till en själv om man tycker att det är "rättvist" eller inte
Citera
2011-05-16, 20:26
Medlem
Eftersom jag har noll koll på alla dessa A-kassor så vänder jag mig till er pålästa flashbackare.
Jag har nu fått en visstidsanställning på heltid som är på ett bemmaningsföretag, 6månader lång. Ifall jag nu går med i en a-kassa, så får jag bara rätt till "grundersättning" ifall anställningen skulle upphöra efter 6månader ifall jag förstått det rätt?
Vilket är ljusår bättre än "aktivitetsstödet" jag fick några månader, men nu kommer det svåra. Vilken A-kassa ska jag gå med i? Får jag ens gå med i en a-kassa?

Ber om ursäkt ifall svaren finns längre bak i tråden, men mitt internet är så förbannat segt just nu att det tar 5minuter att ladda en ny sida

Mvh,
Citera
2011-05-16, 20:38
Medlem
Libananiis avatar
är det inte 12 månader numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem