Citat:
Den som inte varit med i en a-kassa tillräckligt länge eller som står utanför a-kassan kan få grundförsäkringen på max 320 kronor per dag. När du varit medlem ett år höjs nivån till 80 procent av din lön, max 680 kronor per dag. Självklart måste du fortsätta vara medlem i a-kassan under tiden du stämplar. För att överhuvudtaget få någon ersättning måste du uppfylla två saker, nämligen arbetsvillkor och grundvillkor.
Ursprungligen postat av dalleballe
Någon som vet exakt när jag kommer börja få ersättning? Blir det att efter jag ev. sagt upp mig måste jag fortsätta betala tills jag varit med i a-kassan 12mån? Sedan får jag ersättning efter hur lång tid? eller hur funkar det?
Grundvillkor: Du måste vilja och kunna ta lämpligt arbete, aktivt söka jobb och upprättat en handlingsplan med Arbetsförmedlingen. Naturligtvis måste du också gå till de möten Arbetsförmedlingen kallar dig till.
Arbetsvillkor: Du måste före arbetslösheten arbetat minst 80 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna alternativt 480 timmar under de senaste sex månaderna. Läs mer här.
https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/35/Bra_att_veta_Februari_2011.pdf
Du kan alltså ha rätt till grundförsäkringen om du slutar jobba i höst. Men eftersom du säger upp dig själv riskerar du 45 dagars karens utan ersättning vilket motsvarar cirka två kalendermånader. Därefter kan ersättningen betalas ut till dig, förutsatt att du aktivt söker arbete och går på de möten som Arbetsförmedlingen bokar in för dig.
Googla gärna på begreppet "bidragsbrott".