Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-22, 07:21
  #5089
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du skall ju skicka med ett arbetsgivarintyg. Där står det att man skall fylla i om man blivit erbjuden anställning. Är du säker på att man inte får karens. JAg tror man får det men jag vet inte. Tycker det borde vara så. Jag fick nersatt akassa för att jag tacka nej till ett jobb 80mil från min bostad.
Var där och testa men det var inget för mig. Skulle bo i kollektiv med 5 andra. Blev en massa problem när jag tacka nej. Slutade med att jag överklaga och la säkert 40h/ veckan under en månad men fick rätt tillslut.

Karens har överhuvudtaget inget med någon form av sanktion att göra. Sluta fundera på diverse teorier om ditt och datt kring vad som gäller, LÄS regelverket.

Förutom de sidor jag länkat till i tråden, som du inte verkar hitta, kan du ju kika direkt i lagstiftningen om du så önskar. Lag om arbetslöshetsförsäkring 43-45§§: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1997-238/
Citera
2012-10-22, 13:48
  #5090
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Ok... Vad ska jag föreslå för chefen? Jag är väl ganska socialt kompetent och chefen verkar vara ganska bra. Så... Vad ska man säga till chefen? "Jag vill inte jobba kvar och vill helst bli uppsagd". Man vill ju att det ska se bra ut på pappret också... Arbetsbrist är ok. Men om det inte råder arbetsbrist? Vad ska man ange som skäl (facket måste vara med på noterna).

Arbetsbrist råder i stort sett om arbetsgivaren hävdar det som skäl, det behöver inte nödvändigtvis vara så att det bokstavligt talat råder brist på arbete eller att det krävs nedskärningar av ekonomiska skäl. Det finns väl däremot risk att du inte ligger först i turordningen att bli uppsagd, men om du å andra sidan helt enkelt inte motsätter dig uppsägningen så har det mindre betydelse vad bestämmelserna i LAS säger. Om du själv inte motsätter dig uppsägningen så tror jag knappast att facket lägger sig i.
Citera
2012-10-22, 14:08
  #5091
Medlem
cacas avatar
Uppsagd på grund av arbetsbrist 7 dagar karens.
Sagt upp sig själv 45 dagar + 7 dagar karens.
Sett till att man får sparken, upp till 60 dagar + 7dagar karens.
Citera
2012-10-22, 14:57
  #5092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Sett till att man får sparken, upp till 60 dagar + 7dagar karens.

Hur funkar det?

Om chefen säger upp mig för att han tycker jag är ful, är det mitt fel då?
Eller om man kanske klantat sig, gjort något fel??

Låter som en väldigt flummig regel detdär...
Citera
2012-10-22, 15:16
  #5093
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Hur funkar det?

Om chefen säger upp mig för att han tycker jag är ful, är det mitt fel då?
Eller om man kanske klantat sig, gjort något fel??

Låter som en väldigt flummig regel detdär...

Uppsägning och avskedande är två helt olika saker. Med att "få sparken" avser personen du citerade att bli avskedad. För avskedande kräver att du har misskött dig rejält, oftast upprepade gånger och efter flertalet påpekanden om detta från arbetsgivaren.

Att du är ful är knappast en godtagbar uppsägningsgrund och normalt sett inte att du har "klantat dig" heller. Möjligtvis om du "klantat dig" upprepade gånger och detta uppenbart beror på oaktsamhet. Ingen av skälen är dock grund för avskedande.
Citera
2012-10-22, 15:20
  #5094
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Detta låter intressant. Jobbar inom ett lite högre ansett område inom industrin. Är det alltid så att man får karens om man säger upp sig själv? Vad ska jag säga för att få flis direkt?

Edit: Jag är en vanlig arbetare med en vanlig arbetarlön, men min position är aningen högre än vanlig montering eller lager. Trivs dock inte.

Snacka med chefen och be om att bli uppsagd pga arbetsbrist.
Det tjänar du rejält på. Ser bättre ut i betyget också för alla parter.
(Om sådana delas ut nuförtiden.)

Lycka till.
Citera
2012-10-22, 16:19
  #5095
Medlem
Motacilla.albas avatar
Om du pga sjukdom inte klarar av ditt jobb kan ett läkarintyg ibland kunna ta bort karensen.
Citera
2012-10-22, 21:11
  #5096
Medlem
lousys avatar
Säger sig självt att det är bättre att bli uppsagd än att säga upp sig själv. Utan att gå in på detaljer om karensdagar etc så är ju näste arbetsgivare alltid benägen att ställa frågor om varför du sagt upp dig. Otrevliga frågor du kan få svår att svara på.
Citera
2012-10-22, 22:18
  #5097
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Karens har överhuvudtaget inget med någon form av sanktion att göra. Sluta fundera på diverse teorier om ditt och datt kring vad som gäller, LÄS regelverket.

Förutom de sidor jag länkat till i tråden, som du inte verkar hitta, kan du ju kika direkt i lagstiftningen om du så önskar. Lag om arbetslöshetsförsäkring 43-45§§: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1997-238/


Jo för jag pallar inte gå in och titta på länkar klockan 6 på morgonen. Dessutom skrev jag bara vad som gällde för mig och var tydlig med att skriva att jag inte var säker. Fattar inte vad du menar med den första meningen heller. Om du nu ska vara så viktig så förklara vad du menar istället för länka till massa jobbiga lagar.
Citera
2012-10-23, 05:31
  #5098
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jo för jag pallar inte gå in och titta på länkar klockan 6 på morgonen. Dessutom skrev jag bara vad som gällde för mig och var tydlig med att skriva att jag inte var säker. Fattar inte vad du menar med den första meningen heller. Om du nu ska vara så viktig så förklara vad du menar istället för länka till massa jobbiga lagar.

Om du frågar efter vad lag eller förordning säger, så är det ju lämpligt läsa vad just lag eller förordning säger... Kommer för övrigt aldrig tillmötesgå eller förstå dom som föredrar att efterfråga en liten del av en informationskontext och inte ens orkar ta del av informationens källa, där den finns i oförvanskat skick och i sin kontext.

I den första meningen menar jag precis det jag säger, att de 7 karensdagarna sm inleder varje ny ersättningsperiod, alltid inleder varje ny ersättningsperiod, oavsett om man drabbats av sanktioner, alltså avstängning eller nedsättning av ersättning.
Citera
2012-10-23, 06:11
  #5099
Moderator
Diablo1118s avatar
Förstår fortfarande inte vad du menar..... kan du inte snacka så att folk begriper istället. Är inte vitsen med ett forum till stor del att man ska kunna ställa frågor och få svar. Annars kan man bara hänvisa med länkar hela tiden till svåra texter. Varför ens ha ett forum om tex juridik. allt står redan i lagarna. Vi kan också skippa alla trådar om CSN det står på deras hemsida bara lägg in auto svar och hänvisa till hemsidan.

Vad menar du eller lagen med att det alltid är 7 karensdagar? vad menar du med sanktioner?

Är det inte så att du får olika många dagar utan ersättning beroende på vom du sagt upp dig själv , fått kicken etc?
Citera
2012-10-23, 13:10
  #5100
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Förstår fortfarande inte vad du menar..... kan du inte snacka så att folk begriper istället. Är inte vitsen med ett forum till stor del att man ska kunna ställa frågor och få svar. Annars kan man bara hänvisa med länkar hela tiden till svåra texter. Varför ens ha ett forum om tex juridik. allt står redan i lagarna. Vi kan också skippa alla trådar om CSN det står på deras hemsida bara lägg in auto svar och hänvisa till hemsidan.

Vad menar du eller lagen med att det alltid är 7 karensdagar? vad menar du med sanktioner?

Är det inte så att du får olika många dagar utan ersättning beroende på vom du sagt upp dig själv , fått kicken etc?

En ny ersättningsperiod inleds alltid med 7 karensdagar, oavsett orsak till att anställningen upphört.

Med sanktion åsyftas de 45 avstängingsdagar du kan åläggas om du själv avslutar en pågående anställning, eller den nedsätning av ersättning du kan åläggas om du under en pågående ersättningsperiod tackar nej till lämpligt arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback