2012-08-24, 15:57
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Jag jobbade 2011-05-01 - 2011-11-15.
Sen var jag inskriven på Arbetsförmedlingen 2011-11-16 - 2012-06-10,
och nu kommer jag ha jobbat 2012-06-11 - 2012-08-24.
Min bidragsperiod var 2012-02-15 - 2013-05-14.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför det tog 3 månader för ersättningen att börja gälla? men det var något med att man skulle vara inskriven 3 månader först kanske? Påminn mig gärna!

Nu när jag slutar jobba den 24augusti, kommer jag då kunna fortsätta beta av min bidragsperiod? förutsatt att jag är inskriven på arbetsförmedlingen dvs.

mvh

Bumpar mitt eget inlägg då jag måste ha koll på måndag^^ Någon som kan bringa lite klarhet i detta?
Citera
2012-08-28, 00:16
Medlem
Hej!!!

Tänkte kolla med någon här på forumet om någon är duktig på detta med a-kassa och hur man kan göra detta taktiskt utan att bryta mot reglerna.

Skriver upp min historia här.

Arbete 200206 - 2009-04

A-kassa 2009-04 - 2009-08

Studerar 2009-08 - 2010-06

Feriearbete 2010-06 - 2010-08

A-kassa 2010-08 - 2011-01 Hade rätt till a-kassa här då tiden mellan studierna övergick sex månader. Då ansågs mina studier avslutade.

Studerar 2011-01 - 2012-06 Varav feriearbete under sommaren.

Feriearbete 2012-06 - 2012-09 Här finns de dock en lucka på 7 arbetsdagar mellan jobb och studier. Om jag ger tusan i att stämpla här. bara anmäler mig arbetslös utan a-kassa så jag inte förlorar min SGI. Borde jag då inte ha rätt till a-kassa sommaren 2013 utifall jag väljer en helt ny utbildning? Dvs fullgjort min utbildning och påbörjar en ny hösten 2013? Har ju jobbat emellan?

Studerar 2012-09 - 2013-06
Citera
2012-08-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs om, läs rätt. Du har ju missat att ansluta dig till a-kassan, inte missat att "skicka in papper", det vill säga att skicka in arbetsgivarintyg, anmälan om arbetslöshet och andra erforderliga dokument. "Skicka in papper" behöver du först göra när du ersättningsanmälts till a-kassan, och det förefaller du ju ha lyckats med, men hur snabbt du än skickar in de dokument a-kassan behöver, så kan du bara beviljas grundbeloppet om du inte varit ansluten/varit medlem i a-kassan i minst 12 månader. Arbetsförmedlingen är inte på något sätt inblandad i när du ansluter dig/söker medlemskap i en a-kassa.

Så om du tycker att det "låter helt sjukt", så kan jag redan nu varna dig för att du kommer stöta på många saker som är "helt sjuka" när du tar dig genom livet. Det är nämligen så att det inte kommer att komma diverse myndigheter och knacka på din dörr och säga att du borde skaffa privat pensionssparande, köpa brandvarnare, undvika SMS-lån, undvika fet mat och stora mängder alkohol, använda cykelhjälm, ställa dig i bostadskö och så vidare. Du är nämligen själv ansvarig för en hel del aktiva och mindre aktiva val som du gör.

Ja, för att låna din begreppsapparat, det "låter helt sjukt", men var i mitt föregående inlägg påstår jag att du ska skicka in de dokument a-kassan efterfrågar, samma dag som du blir arbetslös?

Att få arbetsgivarintyg tar ofta ett tag. Enligt a-kassans regler har du nio månader på dig att ansöka om ersättning och efter beslut från a-kassan två månader på dig att inkomma med kompletterande handlingar om du vill överklaga ett beslut. Se Lag om arbetslöshetsförsäkring 47a§ och 54§.

1.Jag har missat anslutningen till Akassan för att dom inte upplyste mig om det.
Sen när jag sa till så sa dom att det inte var någon fara.För att 1 dagen man anmälder sig AMS är det som gäller.

2.Sen skriver dom att dom räknar ifrån 5 juli då det var då alla papper kommer in.Trots att dom skrev att jag hade till den 10 juli på mig.

3.Hur ska man kunna vara aktiv om man inte får rätt information ifrån början???Visst alla har eget ansvar men får man inte rätt information så är det ju kört.
Eftersom jag vet att jag är ansluten när jag i Norge då finns det heller ingen anledning och skit i det i Sverige.Finns lixsom ingen logik.

4.Det var inte du utan det var dom syftar på det då dom räknade ifrån dom fick in alla papper den 5juli då har jag vart bort 2 månader som jag ej vart ansluten.
Så med andra ord skulle dom fått det direkt när anmälde i maj på ams.

5.
Citera
2012-08-29, 14:14
Medlem
Tammers avatar
Har en fundering kring a-kassa och Fas3. Om har har ett relativt välbetalt jobb (25.000 och uppåt), blir arbetslös och med tiden hamnar i Fas får man 65% av sin tidigare lön. Detta innebär då full a-kasseersättning, ca 15000/mån.
Men om man då tar ett lågavlönat jobb istället för att gå på a-kassa, säg med en lön på 18000/mån och återigen blir arbetslös och hamnar i Fas 3 med 65% på denna lön, kommer man bara att få ut 7-8000/mån.
Resultatet är alltså att man som arbetslös, tidigare välavlönad, ska akta sig för att ta ett låglönejobb. Bättre att fortsätta vara arbetslös. Är det så det fungerar, eller har jag missat nåt?
Citera
2012-08-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Vänta lite nu.
TS har jobbat o betalat skatt i Norge i 1,5år. Då har TS betalat in till Norsk A-kassa, inte svensk.
Hur kan då TS tro att han ska få ersättning av Sverige? Själv hamnade jag på soc när jag inte hade fler dagar från Norge.
Det du omgående ska göra är att åka till ett NAVkontor i Norge o registrera dig. Det är därifrån du ska få din A-kassa (Dagpenning)
Du har så fel, tyvärr.

Som svensk medborgare och medlem i valfri A-kassa, kan du knalla över till vårat grannland Norge och jobba. När du sedan vet om att du är försäkrad via Norges A-kassa kan du begära utträde ur din svenska A-kassa. Efter att du jobbat 1,5 år i Norge begär du ut ett intyg, tror det heter E301 från NAV.

När du sedan återkommer till Sverige begär du inträde i den A-kassa som tillhandhåller branschen du jobbat i Norge, exempelvis snickare ansöker om medlemskap i byggnads A-kassa efter resan och hemkomst.

Då är den tid du var medlem hos den svenska A-kassan INNAN resan tillgodo + att du får tillgodoräkna dig din arbetade tid i Norge.

Må väl!
Citera
2012-08-30, 18:45
Medlem
Från vilket datum fick du utträde?
Citera
2012-09-01, 10:59
Medlem
Hejsan. Jag vill gå med i A-kassan. Och jag jobbar inom transport så det är väl lämpligast att gå med i transports a-kassa?

Men jag kan för mitt liv inte lyckas tyda hur länge man måste varit med samt hur länge man måste ha jobbat för att få ersättning. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig med detta ? Tack på förhand
Citera
2012-09-01, 14:39
Medlem
voyeurens avatar
Flashback, I've got a problem.

Jag jobbar för ett bemanningsföretag som visstidsanställd, där jag jobbar heltid. Senaste månaden jobbade jag 135 timmar, så det är ungefär vad jag snittar. Mitt kontrakt sträcker sig från 2012-05-04 till 2012-11-03. Det är alltså en dag mindre än sex månader. Jag har inga planer att fortsätta där efter kontraktet går ut ifall jag skulle få fortsatt som tillsvidare.

Jag kan inte mycket alls om a-kassan, så jag vet inte alls hur det funkar. Får man betalt fast man inte jobbat exakt sex månader? Jag snittar 19-20 000 kr i månaden.

Jag gick inte med i a-kassan direkt när jag fick jobbet därför jag inte planerade att jobba kvar där under hela mitt kontrakt, så jag ville ej betala i onödan. Om man kan säga så. Jag har inte gått med än heller, men jag funderar på det nu när jag vet att jag kommer bli arbetslös (jag ska ut och resa, därför jag inte fortsätter arbeta). Men nu kommer jag som sagt fortsätta jobba tills kontraktet går ut. Är det försent för mig att få ersättning?
Citera
2012-09-01, 21:03
Medlem
Igår tog mitt sommarjobb slut och nu undrar jag om jag är berättigad a-kassa eller om jag måste fortsätta med mitt aktivitets stöd från försäkringskassan.

Jag har varit medlem i IF Metalls a-kassa sedan juli 2011. Sedan dess har jag jobbat Juli-Augusti 2011 och nu även Juni-Augusti 2012.

Mellan Januari (eller februari, kommer inte riktigt ihåg) och Maj 2012 så har jag fått 140kr om dagen från försäkringskassan. (Aktivitets stöd)

Så jag har alltså varit medlem i a-kassan över ett år och jobbat 3 månader det senaste året. Är jag berättigad någon som helst ersättning genom dom eller är det försäkringskassan som gäller igen?

Edit; Är över 20 år.
Senast redigerad av hokar87 2012-09-01 kl. 21:07.
Citera
2012-09-01, 21:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voyeuren
Flashback, I've got a problem.

Jag jobbar för ett bemanningsföretag som visstidsanställd, där jag jobbar heltid. Senaste månaden jobbade jag 135 timmar, så det är ungefär vad jag snittar. Mitt kontrakt sträcker sig från 2012-05-04 till 2012-11-03. Det är alltså en dag mindre än sex månader. Jag har inga planer att fortsätta där efter kontraktet går ut ifall jag skulle få fortsatt som tillsvidare.

Jag kan inte mycket alls om a-kassan, så jag vet inte alls hur det funkar. Får man betalt fast man inte jobbat exakt sex månader? Jag snittar 19-20 000 kr i månaden.

Jag gick inte med i a-kassan direkt när jag fick jobbet därför jag inte planerade att jobba kvar där under hela mitt kontrakt, så jag ville ej betala i onödan. Om man kan säga så. Jag har inte gått med än heller, men jag funderar på det nu när jag vet att jag kommer bli arbetslös (jag ska ut och resa, därför jag inte fortsätter arbeta). Men nu kommer jag som sagt fortsätta jobba tills kontraktet går ut. Är det försent för mig att få ersättning?

För att få ersättning måste du uppfylla ett arbetsvillkor, vilket innebär att du måste ha jobbat i minst 6 månader under det senaste året. Om du läser länkarna nedan ser du de olika sätt på vilka de timmar du jobbat kan vara fördelade för att uppfylla ett arbetsvillkor.

Du kan även läsa om grundbeloppet och och den inkomstrelaterade ersättningen. Om du ej varit medlem i a-kassan minst 12 månader har du nämligen bara möjlighet att få grundbeloppet.

Läs även om de villkor som ställs under tiden du uppbär ersättning, för om du ska iväg på resor och förlusta dig, så har du definitivt inte rätt till ersättning.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

http://www.aea.se/arbetslos/om-arbetsloshetsforsakringen
http://www.aea.se/arbetslos/din-ansokan1/villkor-for-ersattning#b
Citera
2012-09-01, 21:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Igår tog mitt sommarjobb slut och nu undrar jag om jag är berättigad a-kassa eller om jag måste fortsätta med mitt aktivitets stöd från försäkringskassan.

Jag har varit medlem i IF Metalls a-kassa sedan juli 2011. Sedan dess har jag jobbat Juli-Augusti 2011 och nu även Juni-Augusti 2012.

Mellan Januari (eller februari, kommer inte riktigt ihåg) och Maj 2012 så har jag fått 140kr om dagen från försäkringskassan. (Aktivitets stöd)

Så jag har alltså varit medlem i a-kassan över ett år och jobbat 3 månader det senaste året. Är jag berättigad någon som helst ersättning genom dom eller är det försäkringskassan som gäller igen?

Edit; Är över 20 år.

Utifrån vad du skriver, förefaller det vara Jobgarantin för ungdomar som gäller, eftersom du ej uppfyller arbetsvillkor. Men eftersom du ska skicka in arbetsgivarintyg ill a-kassan, kommer det visa sig, så det är inget du behöver lägga tankemöda på redan nu.
Citera
2012-09-03, 17:56
Medlem
Citat:
Jag jobbade 2011-05-01 - 2011-11-15.
Sen var jag inskriven på Arbetsförmedlingen 2011-11-16 - 2012-06-10,
och nu kommer jag ha jobbat 2012-06-11 - 2012-08-24.
Min bidragsperiod var 2012-02-15 - 2013-05-14.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför det tog 3 månader för ersättningen att börja gälla? men det var något med att man skulle vara inskriven 3 månader först kanske? Påminn mig gärna!

Nu när jag slutar jobba den 24augusti, kommer jag då kunna fortsätta beta av min bidragsperiod? förutsatt att jag är inskriven på arbetsförmedlingen dvs.

mvh

Nu är det ju förvisso långt efter måndag men jag svarar ändå.

Om du hade ersättning till och med 120610 så kommer du att få en påanmälan på den gamla perioden, dvs hoppa på med samma ersättning som tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Hej!!!

Tänkte kolla med någon här på forumet om någon är duktig på detta med a-kassa och hur man kan göra detta taktiskt utan att bryta mot reglerna.

Skriver upp min historia här.

Arbete 200206 - 2009-04

A-kassa 2009-04 - 2009-08

Studerar 2009-08 - 2010-06

Feriearbete 2010-06 - 2010-08

A-kassa 2010-08 - 2011-01 Hade rätt till a-kassa här då tiden mellan studierna övergick sex månader. Då ansågs mina studier avslutade.

Studerar 2011-01 - 2012-06 Varav feriearbete under sommaren.

Feriearbete 2012-06 - 2012-09 Här finns de dock en lucka på 7 arbetsdagar mellan jobb och studier. Om jag ger tusan i att stämpla här. bara anmäler mig arbetslös utan a-kassa så jag inte förlorar min SGI. Borde jag då inte ha rätt till a-kassa sommaren 2013 utifall jag väljer en helt ny utbildning? Dvs fullgjort min utbildning och påbörjar en ny hösten 2013? Har ju jobbat emellan?

Studerar 2012-09 - 2013-06

Vilka läsår/terminer tillhör vilken utbildning? Alltså har du läst på program, kurser eller annat? Hur ser programmet ut? När avsluatde du programmet? Vad är det för program du i så fall avslutat och vad är det får något du påblrjat? Tagit ut examen?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har en fundering kring a-kassa och Fas3. Om har har ett relativt välbetalt jobb (25.000 och uppåt), blir arbetslös och med tiden hamnar i Fas får man 65% av sin tidigare lön. Detta innebär då full a-kasseersättning, ca 15000/mån.
Men om man då tar ett lågavlönat jobb istället för att gå på a-kassa, säg med en lön på 18000/mån och återigen blir arbetslös och hamnar i Fas 3 med 65% på denna lön, kommer man bara att få ut 7-8000/mån.
Resultatet är alltså att man som arbetslös, tidigare välavlönad, ska akta sig för att ta ett låglönejobb. Bättre att fortsätta vara arbetslös. Är det så det fungerar, eller har jag missat nåt?

Du har nog missuppfattat reglerna. Du får aldrig 65% av lönen du hade när du arbetade ihop ett nytt arbetsvillkor.

Om du arbetat upp ett nytt arbetsvillkor för att få en ny ersättningsperiod så får du antingen 65% av den inkomst som låg till grund för förra ersättningsperioden (dvs 65% av 25000 och uppåt) eller 80% av det som du tjänade när du arbetade upp det nya arbetsvillkoret.

Dessa regler är endast till för att man ska få så förmånlig ersättning som möjligt, alltså att du som sökande ska tjäna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in