2012-09-07, 18:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFNODFS
så du menar att man måste vara medlem i 12 månader och betala avgiften i 123 månader annas får man inte ersättning?

Varför inte bara läsa på valfri a-kassas eller Arbetsförmedlingens hemsida?

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Villkor.html

Du kan få ersättning från den första dagen du är medlem, men bara grundbeloppet. I övrigt hänvisar jag dig att läsa själv, på exempelvis de sidor jag länkat till. Litegrann måste man nämligen anstränga sig själv, och man bör lära sig att man får en långt mer komplett kunskapsbild om man först läser på och sen fyller igen eventuella luckor, än försöker sig på det omvända.
Citera
2012-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs om, läs rätt. Du har ju missat att ansluta dig till a-kassan, inte missat att "skicka in papper", det vill säga att skicka in arbetsgivarintyg, anmälan om arbetslöshet och andra erforderliga dokument. "Skicka in papper" behöver du först göra när du ersättningsanmälts till a-kassan, och det förefaller du ju ha lyckats med, men hur snabbt du än skickar in de dokument a-kassan behöver, så kan du bara beviljas grundbeloppet om du inte varit ansluten/varit medlem i a-kassan i minst 12 månader. Arbetsförmedlingen är inte på något sätt inblandad i när du ansluter dig/söker medlemskap i en a-kassa.

Så om du tycker att det "låter helt sjukt", så kan jag redan nu varna dig för att du kommer stöta på många saker som är "helt sjuka" när du tar dig genom livet. Det är nämligen så att det inte kommer att komma diverse myndigheter och knacka på din dörr och säga att du borde skaffa privat pensionssparande, köpa brandvarnare, undvika SMS-lån, undvika fet mat och stora mängder alkohol, använda cykelhjälm, ställa dig i bostadskö och så vidare. Du är nämligen själv ansvarig för en hel del aktiva och mindre aktiva val som du gör.

Ja, för att låna din begreppsapparat, det "låter helt sjukt", men var i mitt föregående inlägg påstår jag att du ska skicka in de dokument a-kassan efterfrågar, samma dag som du blir arbetslös?

Att få arbetsgivarintyg tar ofta ett tag. Enligt a-kassans regler har du nio månader på dig att ansöka om ersättning och efter beslut från a-kassan två månader på dig att inkomma med kompletterande handlingar om du vill överklaga ett beslut. Se Lag om arbetslöshetsförsäkring 47a§ och 54§.

Slutet gott allafall.Jag skickade in en protest där det visade att jag hade rätt precis som jag vetat hela tiden.
8 veckor har man på sig att skicka in en ansökan till A-kassan från den dagen man anmälde sig på AMS.Dom sa först att dom räknade ifrån den dagen dom fått alla papper ifrån mig vilket var helt fel.
Citera
2012-09-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej man måste ha betalat avgiften i 12 månader och jobbat 480 timmar de under den senaste 6 mån perioden.

Har för mig att det finns något krav om hur timmarna ska vara utsprida med så det räcker inte att du jobbade 480 h de två första månaderna och har gått utan sen.

låter hälsosamt att jobba 480 timmar under 2 månader..

Du verkar inte särskilt trovärdig eller ha koll på så mycket, så jag rekommenderar dig att du håller tyst i det mesta, det är bara pinsamt med bortförklaringar!
Citera
2012-09-08, 10:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong

Du verkar inte särskilt trovärdig eller ha koll på så mycket, så jag rekommenderar dig att du håller tyst i det mesta, det är bara pinsamt med bortförklaringar!

240 timmar på en månad är inte särskilt mycket? Jag har snittat närmare 250 i uppemot 1 år ibland när det har varit riktigt mycket att göra.

För övrigt så vill jag minnas att man höjde kravet till minst 70 timmar i månaden under 6 månader för att ha rätt till ersättning.
Citera
2012-09-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong

Nu är det nog snarare du som är pinsam. Vadå bortförklaringar? Jag har inte försökt förklara bort någonting.

Angående 480 timmar i månaden så kom jag upp i det i princip varje sommar när jag studerade men eftersom detta var under en tvåmånadersperiod och inte 6 månader så var jag inte berättigad till A-kassa. Det kräver ju trots allt bara att du jobbar 150 % och är inte på något sätt ovanligt eller orimligt.
Citera
2012-09-09, 14:55
Medlem
Citat:
Nu är det nog snarare du som är pinsam. Vadå bortförklaringar? Jag har inte försökt förklara bort någonting.

Angående 480 timmar i månaden så kom jag upp i det i princip varje sommar när jag studerade men eftersom detta var under en tvåmånadersperiod och inte 6 månader så var jag inte berättigad till A-kassa. Det kräver ju trots allt bara att du jobbar 150 % och är inte på något sätt ovanligt eller orimligt.

Så du jobbade 16h varje dag i en 30dagars månad, väldigt troligt och facket skulle lynchat den arbetsgivaren.
Citera
2012-09-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Så du jobbade 16h varje dag i en 30dagars månad, väldigt troligt och facket skulle lynchat den arbetsgivaren.

Nu vet jag inte hur du räknar men jag jobbade 5 dagar i veckan 12 h pass vilket blir 5*12 =60 60*4 =240 eftersom det är fler veckor än 4 på en månad så hamnade jag ofta lite över 240 h i månaden.

Det stämmer att facket hade gått i taket. Men eftersom det här var ett säsongsjobb så tillät vårt avtal med facket att vi struntade i övertidsreglerna under denna perioden.

Edit: såg nu att jag råkat skriva i månaden i det sista inlägget men eftersom jag talade om 2 månader i mitt tidigare inlägg och även skrev 150 % så borde det varit klart vad jag menade.
Citera
2012-09-09, 19:09
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur du räknar men jag jobbade 5 dagar i veckan 12 h pass vilket blir 5*12 =60 60*4 =240 eftersom det är fler veckor än 4 på en månad så hamnade jag ofta lite över 240 h i månaden.

Det stämmer att facket hade gått i taket. Men eftersom det här var ett säsongsjobb så tillät vårt avtal med facket att vi struntade i övertidsreglerna under denna perioden.

Edit: såg nu att jag råkat skriva i månaden i det sista inlägget men eftersom jag talade om 2 månader i mitt tidigare inlägg och även skrev 150 % så borde det varit klart vad jag menade.

vad jobbade du med och hade ni aldrig några raster eller?
Citera
2012-09-11, 16:03
Medlem
0ldMans avatar
Vad är alfakassan för en skit egentligen? Man kan bara ringa deras kundtjänst mellan 8 och 12. Helt värdelöst ju.

Hur som helst, kan man få ersättning även om man inte har varit ansluten till Alfakassan? Har hört något om grundbelopp som man ska kunna få även om amn inte har betalt något till dom.
Citera
2012-09-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Vad är alfakassan för en skit egentligen? Man kan bara ringa deras kundtjänst mellan 8 och 12. Helt värdelöst ju.

Hur som helst, kan man få ersättning även om man inte har varit ansluten till Alfakassan? Har hört något om grundbelopp som man ska kunna få även om amn inte har betalt något till dom.

Du kan få grundbeloppet om du uppfyller ett arbetsvillkor.
Grundbeloppet är max 320 kronor om du tidigare arbetat på heltid.
Citera
2012-09-12, 11:17
Medlem
När man ska skicka in blanketterna "anmälan om arbetslöshet" och arbetsgivarintygen, kan man lägga dom i samma kuvert? Eller vill dom ha dom var för sig?
Citera
2012-09-12, 13:45
Medlem
asså jag är 22 år blev medlem i SEKO i Mars i år och har jobbat heltid sedan dess men varit timanställd, har jobbat 160h+ varje månad varav 100h varje månad varit OB, alltså jobbat mycket nätter så jag har plockat ut ganska bra lön, 20k netto ca varje månad. Nu är jag dock utan arbete pga arbetsbrist och då läser jag på SEKOs hemsida att man måste varit medlem i 12 månader??? För att få inkomstberättigad ersättning max 680kr per dag? Annars är man bara berättigad grundersättningen på 320kr, vad är det för jävla skitsnack? Ska jag endast få 320 kr om dagen bara för att det fattas några månader på mitt medlemskap?? Jag som alltså vant mig vid en ganska hög lön ska nu alltså få nöja mig med ca 5-6000/mån det är ju förfan som ett socialbidrag?

Kan dom inte kringgå dessa regler på nåt vis? Det är väl trots allt det regler är till för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in